رابیتس چیست؟

راویز چیست؟ تاریخچه، انواع و کاربرد از زبان فولاد توفیقی

آیا تا به حال در یک ساختمان نیمه کاره، متوجه اجرای ورق‌ مشبک فلزی در سقف، دکوراسیون یا ستون شده‌اید؟ به این نوع ورق‌ها که از جنس ورق‌ گالوانیزه هستند، رابیتس گفته می‌شود. البته بسیاری از افراد، به خصوص بناهای قدیمی، به این محصولات راویز یا رابیز هم می‌گویند که بیشتر یک اشتباه لفظی است.
به هر حال رابیس کاربرد فراوانی در صنعت ساختمان سازی دارد؛ از گچ کاری، ترمیم ترک و ساخت سقف کاذب گرفته تا اجرای نمای ساختمان! به همین دلیل شاید دلتان بخواهد بدانید رابیتس چیست؟ در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا به این موضوع بپردازیم که راویز چیست. البته با توجه به تخصصی بودن این محصول تلاش کردیم تا از کارشناسان فولاد توفیقی، مرجع قیمت آهن آلات برای نوشتن محتوای این صفحه کمک بگیریم.

منظور از (رابیتس) راویز چیست؟

طبق یک گفتگوی اختصاصی از کارشناسان فولاد توفیقی پرسیدیم: معنی راویز چیست؟

به گفته کارشناسان فولاد توفیقی “رابیتس یک نوع توری مشبک فولادی است که کاربرد گسترده‌ای در ساخت نما، سقف کاذب، دکوراسیون و … دارد. این نوع محصول طی فرآیند انبساط، برش و کشش ورق گالوانیزه ساخته می‌شود. همچنین رابیتس‌ها به صورت دو یا سه چشمه روانه بازار می‌گردند که معمولاً این چشمه‌ها به شکل مربع، لوزی یا مستطیل هستند. ورق راویز در صنعت ساختمان سازی کاربردهای گسترده‌ای دارد و به نوعی پای ثابت ساخت و ساز به شمار می‌رود.”

تاریخچه استفاده از رابیتس (راویز)

پس از آنکه به پاسخ خود در رابطه با راویز ساختمانی چیست رسیدیم، برایمان جالب شد که اصلا رابیتس چگونه وارد حوزه ساختمان سازی شد و تا این میزان مورد اهمیت قرار گرفت! از همین جهت در گفتگوی خودمانی خود با متخصصین فولاد توفیقی تاریخچه استفاده از این محصول را جویا شدیم.

“تاریخچه استفاده از رابیتش به قرن ۱۹ (۱۸۷۸ میلادی) بازمی‌گردد. در آن سال‌ها کارل رابیتس، یک مهندس اهل آلمان، اقدام به اتصال میله‌هایی با قطر ۵ الی ۸ میلیمتر به یکدیگر نمود. او از کاردستی خود برای فراهم کردن بستری برای اجرای ملات سیمان و گچ استفاده نمود.
به این ترتیب کارل آلمانی توانست سقف خانه خود را با استفاده از راویز بسازد. پس از آن بود که این شیوه در ساختمان سازی متداول شد. اتفاقا به افتخار همین مهندس، نام این محصول فولادی رابیتس نام گرفته است.”

انواع راویز از نظر ستون و وزن

زمانی که کاملا متوجه شده بودیم سیم راویز چیست و حتی با تاریخچه این محصول آشنا شدیم، حال سوال این بود که انواع رابیتس چیست؟به همین جهت از کارشناسان فولاد توفیقی درباره انواع راویز در بازار سوال کردیم.

“ببینید، رابیتس‌ها با توجه به ستون به دسته بندی‌های مختلف طبقه بندی می‌شوند. ما در بازار ایران راویزهای ۹، ۱۱ . ۱۳ ستونه داریم که هر یک برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته در خارج از کشور انواع دیگر رابیتس وجود دارد. برای مثال در برخی از کشورها استفاده از رابیتس ۱۷ مرسوم است. اما این نوع رابیتس در داخل کشور کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. شایان ذکر است به تعداد ستون‌های راویز، پل نیز گفته می‌شود.
همچنین ورق‌های رابیتس بر اساس وزن نیز دسته بندی‌های مختلفی دارند. به طور کلی انواع ورق رابیتس شامل سبک، نیمه سنگین، سنگین و فوق سنگین می‌شود. انتخاب نوع وزن رابیتس بسیار مهم است، چرا که این موضوع تاثیر بسزایی در قیمت نهایی محصول دارد. بنابراین حتما در زمان خرید به دسته بندی وزن محصول توجه نمایید.”

مشغول صحبت با کارشناسان فولاد توفیقی بودیم که از قضا متوجه شدیم موارد استفاده از رابیس بسیار بیشتر از آن چیزی است که فکرش را می‌کردیم. از همین جهت سوال بعدی خود را این گونه مطرح کردیم: کاربرد توری رابیتس چیست؟

“اجازه دهید خیلی ساده اما جامع به این سوال پاسخ دهم. رابیز یا رابیتس در بسیاری از اهداف ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اگر بخواهیم کاربردهای اصلی این محصول را نام ببریم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گچ بری
  • گچ کاری
  • ساخت نما
  • طراحی گل سقفی
  • گوشش بتن سیمانی
  • پوشش تاسیسات و سیم آلات
  • پوشش تیرآهن و آرماتور
  • پوشش کانال سیستم سرمایشی
  • پوشش کانال سیستم گرمایشی
  • بستن ترک خوردگی‌های ساختمان
  • ساخت سقف کاذب
  • ساخت دکوراسیون داخلی
  • ساخت نمای سازه

به یاد داشته باشید هدف از استفاده رابیتس می‌تواند متفاوت باشد. گاهی اوقات از این محصولات در سقف برای گچ کاری استفاده می‌شود، اما گاهی اوقات هدف اصلی اجرا و بارگذاری تجهیزات است.”

متداولترین ابعاد استفاده از راویز چیست؟

در ادامه بحث را کمی تخصصی‌تر کردیم. از همین جهت با مهندسین فولاد توفیقی در رابطه با ابعاد رایج رابیتس به گفتگو پرداختیم. به اعتقاد آنها بر خلاف سایر محصولات فولادی، ابعاد رابیتس (راویز) خیلی گسترده نیست.

“اگرچه محصولات فولادی در ابعاد و اندازه‌های مختلف به فروش می‌رسند، اما ورق‌های مشبک رابیتس معمولا در ابعاد و اندازه‌های محدود عرضه می‌شوند. به طور کلی ابعاد هر برگ راویز در بازار ۲۴۰ در ۶۰ سانت است که این ورق‌ها می‌تواند به صورت ۹، ۱۱ و ۱۳ ستونه خریداری شوند.
البته راویزها سایز چشمه و وزن متفاوتی دارند که باید بسته به نیاز مشتری انتخاب شوند. برای اطلاعات بیشتری در این زمینه می‌توانید با کارشناسان فروش فولاد توفیقی تماس بگیرید.”

معایب و مزایای استفاده از رابیتس چیست؟

در اواخر گفتگوی خود بودیم که یکی از همکارانم از کارشناسان پرسید: آقای مهندس مزایا و معایب سیم رابیتس چیست؟

یکی از کارشناسان فولاد توفیقی خیلی جامع و کامل جواب ما را دارد که ما به صورت خلاصه به این موضوع اشاره کرده‌ایم:

مزایای رابیتس

  • سرعت بالا در اجرا
  • استحکام نسبتا مناسب
  • بارگذاری آسان و سریع
  • سهولت در دسترسی
  • امکان شخصی سازی طرح متناسب با نیاز مشتری

معایب رابیتس

  • وزن نسبتا زیاد
  • نیاز به ملات ضخیم
  • احتمال بروز ترک در گچ کاری
  • امکان خوردگی
  • عدم برخورداری از خاصیت آکوستیک و ضد صدا

در این قسمت مزایا و معایب توری رابیتس فلزی را مشاهده نمودید و در ادامه مهم‌ترین نکات خرید این محصول را به شما معرفی می‌کنیم.

نکات مهم قبل از خرید رابیتس؛ مرجع جامع

در انتها به آخرین سوال ما از کارشناسان فولاد توفیقی که احتمالا سوال شما نیز باشد، می‌رسیم. سوال ما در انتهای گفتگو این بود که مهمترین نکات در زمان خرید راویز چیست؟ کارشناسان مجموعه فولاد توفیقی به نکات خوبی اشاره کردند.

  1. هدف خود را از خرید مشخص کنید. رابیتس یا رابیز با تعداد ستون و ابعاد چشمه مختلف روانه بازار می‌شود. خرید باید بر اساس نیاز شما انجام شود.
  2. حتما سفارش خود را از یک مرکز فروش معتبر نظیر کارخانه فولاد توفیقی نهایی کنید تا کالای باکیفیتی به دست شما برسد.
  3. چنانچه با چند بار کوبیدن محصول، تکه‌های ورق گالوانیزه جدا شود، کیفیت رابیتس مناسب نیست.
  4. قیمت رابیست تابع وزن آن است. هرچه وزن رابیس بیشتر باشد (فوق سنگین) دوام آن بیشتر خواهد شد، اما قیمت نهایی سفارش افزایش پیدا می‌کند.
  5. پیش از خرید قیمت محصول را از چند مرجع معتبر آنلاین و حتی حضوری استعلام بگیرید.
  6. در زمان ثبت سفارش حتما فاکتور فروش دریافت کنید.

با رعایت همین نکات ساده در زمان خرید رابیتس (رابیز یا راویز) می‌توان انتظار داشت صاحب یک محصول باکیفیت و با دوام شده‌اید.

در پایان این که علاوه بر سوال اصلی راویز چیست؟ ما سعی کرده‌ایم به تمامی سوالات مرتبط با آن پاسخ دهیم، اما اگر فکر می‌کنید در رابطه با مشخصات، قیمت، ثبت سفارش، کیفیت، انواع، کاربرد یا انتخاب رابیتس (راویز یا رابیز) … نیاز به دریافت اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید وارد سایت fouladtofighi.com شوید یا با متخصصان این حوزه (۰۲۱۵۵۵۰۸۷۶۱) در ارتباط باشید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها