لاستیک ولکانیزه چیست؟

لاستیک ولکانیزه چیست؟

ولکانیزاسیون فرآیند پخت الاستومرها است. این شامل پردازش لاستیک طبیعی با گوگرد یا سایر مواد درمانی (مانند پراکسید و اکسیدهای فلزی) برای ایجاد پیوندهای عرضی بین بخش های زنجیره پلیمری برای تولید یک ماده لاستیکی با استحکام و دوام عالی است.

شایگان لاستیک یک ارائه دهنده خدمات صنعتی پیشرو در سراسر کشور است که طیف گسترده ای از قطعات لاستیکی و پلیمری در ابعاد و متریال های مختلف با کیفیت بالا مانند ضربه گیر لاستیکی ، دیافراگم لاستیکی و… را ارائه می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.

لاستیک ولکانیزه برای چه مواردی استفاده می شود؟

از تمدن های باستانی تا ساخت لاستیک های امروزی، داستان لاستیک ولکانیزه به هزاران سال پیش باز می گردد. در طول مسیر، شخصیت های برجسته ای مانند چارلز گودیر و چارلز مکینتاش نقش مهمی در توسعه آن ایفا کردند. در اینجا، شایگان لاستیک بینش شگفت انگیزی از کشف، تولید و استفاده از لاستیک ولکانیزه در تولید انواع محصولات لاستیکی از جمله گوی لاستیکی به شما می دهد.

تاریخچه مختصری از لاستیک ولکانیزه

اولین تمدن بزرگ شناخته شده مکزیک، تصور می شود که شیره پخته شده درخت لاستیک پارا را با شیره درخت انگور ترکیب کرده و اولین شکل اولیه لاستیک ولکانیزه را ایجاد کرده است. آنها از مواد به دست آمده برای ضد آب کردن لباس های خود و بازی های تشریفاتی با توپ استفاده می کردند.

در دهه ۱۸۲۰، شیمیدان اسکاتلندی چارلز مکینتاش و مخترع انگلیسی توماس هنکوک فرآیند قدیمی را با حل کردن لاستیک طبیعی در بنزن و حرارت دادن آن برای تولید اولین ورق لاستیکی به صورت انبوه، اصلاح کردند. این باعث پیدایش پارچه ضدآب معروف شد.

این ماده بعداً با افزودن گوگرد برای ایجاد یک ماده از نظر حرارتی پایدارتر تصفیه شد. کشفی که به طور گسترده به چارلز گودیر نسبت داده می شود، اما مکینتاش آن را به ثبت رسانده است و او آن را به افتخار ولکان، خدای آتش رومی، «ولکانیزاسیون» نامیده است. این اساسا راه را برای طراحی محصولات لاستیکی ماندگار و تعداد زیادی از محصولات مفید دیگر هموار کرد.

مزایای لاستیک ولکانیزه

ولکانیزاسیون باعث مقاوم شدن لاستیک در حالی که شکل اولیه خود را حفظ می کند. فرآیند ولکانیزاسیون همچنین لاستیک را سخت می کند و آن را کمتر در معرض تغییر شکل قرار می دهد ، به ویژه در مقایسه با لاستیک های غیر ولکانیزه که تحت فشار بسیار سریع تر تغییر شکل می دهند. این سخت شدن لاستیک باعث افزایش استحکام کششی آن نیز می شود.

مزایای دیگر لاستیک ولکانیزه عبارتند از:

  • انعطاف پذیری عالی.

  • به شکل اولیه خود باز می گردد.

  • جذب آب کم.

  • مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون و سایش.

  • عایق برق خوب

  • در برابر حلال های آلی مقاوم است.

کاربردهای لاستیک ولکانیزه شده

امروزه از لاستیک ولکانیزه برای تولید انواع محصولات استفاده می شود. شاید شناخته شده ترین و رایج ترین استفاده از لاستیک ولکانیزه تایرهای خودرو باشد که معمولاً برای استحکام بیشتر با عامل تقویت کننده کربن سیاه ترکیب می شوند. سالانه بیش از یک میلیارد لاستیک در سراسر جهان تولید می شود که صنعت تایر را به یکی از مهمترین مصرف کنندگان لاستیک ولکانیزه تبدیل می کند.

دیگر کاربردهای رایج لاستیک ولکانیزه عبارتند از:

  • شیلنگ های لاستیکی

  • اسباب بازی

  • پاک کن ها

  • تسمه های نقاله

  • کمک فنر

  • مخازن با روکش لاستیکی

  • لرزشگیر

  • عایق

اگر به تولید محصولات لاستیکی ولکانیزه شده علاقه دارید، امروز با یک متخصص فنی لاستیک شایگان لاستیک صحبت کنید. ما تخصص فنی را با بیش از چندین سال تجربه در صنعت تولید لاستیک ترکیب می کنیم تا محصولات لاستیکی با بالاترین کیفیت را تولید کنیم.

مواد لازم برای ولکانیزاسیون لاستیک

لاستیک اغلب در طول تولید با گرما و گوگرد پردازش می شود تا خواص فیزیکی آن بهبود یابد. فرآیندی که به عنوان ولکانیزاسیون شناخته می شود، لاستیک را قوی تر و همچنین الاستیک تر می کند. از لاستیککفش گرفته تا صفحه کلید و واشر، محصولات بی‌شماری از لاستیک ولکانیزه ساخته شده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد لاستیک ولکانیزه و تفاوت آن با لاستیک سنتی، به خواندن ادامه دهید.

اصول اولیه لاستیک ولکانیزه

لاستیک ولکانیزه هر نوع لاستیکی است که از طریق گرما و گوگرد سخت شده است. این از طریق یک فرآیند پخت ساخته می شود که در آن الاستومرهای لاستیک در پاسخ به گرما و گوگرد سخت می شوند. قرار گرفتن در معرض گرما و گوگرد، پیوندهای متقاطع جدیدی در لاستیک ایجاد می کند که در نهایت، لاستیک را قوی تر و کشسان تر می کند.

چگونه لاستیک ولکانیزه ساخته می شود؟

لاستیک ولکانیزه با استفاده از فرآیند ولکانیزاسیون چند مرحله ای ساخته می شود. اول از همه، لاستیک در حمامی از گوگرد و مواد افزودنی غوطه ور می شود. در حالی که گوگرد ماده اولیه ای است که برای تسهیل ولکانیزاسیون استفاده می شود، سایر افزودنی ها با آن مخلوط می شوند. حمام ممکن است حاوی رنگدانه هایی برای رنگ و همچنین یک تسریع کننده برای تسریع روند باشد.

در مرحله بعد، لاستیک به شکل دلخواه در می آید. لاستیک ولکانیزه را نمی توان به راحتی قالب گیری کرد. در عوض، خواص قوی و کشسانی آن، قالب گیری را دشوار می کند. بنابراین، لاستیک پس از غوطه ور شدن در حمام گوگرد و مواد افزودنی قالب گیری می شود.

پس از قالب گیری، لاستیک در محفظه ای مانند کوره گرم می شود. در حالی که گوگرد به تنهایی می تواند لاستیک را ولکانیزه کند، افزودن گرما به سرعت بخشیدن به فرآیند کمک می کند و در عین حال نتایج بهتری را نیز می دهد. لاستیک تا دمای حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ درجه فارنهایت گرم می شود، پس از آن از محفظه گرمایش خارج می شود و اجازه می دهد تا خنک شود.

لاستیک ولکانیزه در مقابل لاستیک سنتی

در مقایسه با لاستیک سنتی، لاستیک ولکانیزه به طور قابل توجهی قوی تر است. این می تواند فشار و استرس بیشتری را تحمل کند و باعث می شود بسیاری از شرکت های تولیدی آن را ترجیح دهند.

لاستیک ولکانیزه نیز کشش بیشتری نسبت به لاستیک سنتی دارد. بسیاری از مردم تصور می کنند که قدرت با خاصیت ارتجاعی مرتبط است. فقط به این دلیل که یک جسم یا ماده قوی است، لزوماً به این معنی نیست که نمی تواند کشسان باشد. لاستیک ولکانیزه هم قوی و هم الاستیک است. با افزایش خاصیت ارتجاعی آن، می توان آن را به میزان بیشتری بدون تسلیم شدن در برابر تغییر شکل دائمی کشید.

لاستیک ولکانیزه معمولاً بهتر از لاستیک سنتی در برابر سایش محافظت می شود. سایش شامل آسیب ناشی از خراشیدن است. لاستیک ولکانیزه قوی تر و سخت تر از لاستیک سنتی است، بنابراین احتمال آسیب ساییدگی آن کمتر است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها