روایت‌هایی واقعی از فجایع جنگ جهانی دوم

کـتاب شبکه آلیس:

دو روایت از دو شیرزن در طول تاریخ!

کتـاب شبکه آلیس به قلم کیت کوئن رمانی تاریخی و جذاب است که داستان دو زن فداکار را در دوران جنگ جهانی به موازات هم روایت می‌کند. این اثر که یکی از پرفروش‌ترین کتـاب‌های نیویورک تایمز و یو اس ای تودی است، مورد تحسین بسیاری از منتقدین واقع شده.

چارلی و ایو دو شخصیت اصلی این کتـاب هستند و هر فصل به صورت یکی در میان، از زبان آن‌ها روایت می‌شود. این دو قهرمان در دوره‌های تاریخی متفاوتی زیسته‌اند و کشف نقاط مشترک میان داستان زندگی آن دو از نگاه شما یکی از جذابیت‌های رمان شبکه آلیس (The Alice Network) است.

نامه‌ها، پرونده‌های دادگاه، خاطرات و… آن‌ها می‌توانند مرده را زنده کنند و به تاریخ جانی دوباره ببخشند. کیت کوئن برای نوشتن این رمان پرفروش و محبوب از حوادث تاریخی الهام گرفته است. سبک روایت جزءگرایانۀ او به گونه‌ای است که گویی در حال تماشای یک فـیلم تاریخی هستیم.

چارلی سنت کلر دختری دانشجوست که به تازگی باردار شده است و از خانواده‌اش رانده می‌شود. او که تنها زندگی می‌کند از آمریکا راهی اروپا می‌شود تا بتواند دخترخاله‌اش را که همچون خواهرش او را دوست می‌داشت بیابد. در بحبوحه جنگ، دخترخالۀ چارلی در فرانسه که تحت اشغال نازی‌ها بود ناپدید شد! چارلی همچنان امیدوار بود ردی از دخترخاله مجبوبش بیابد و سفر پرماجرای خود را به لندن و سپس پاریس آغاز کرد.

از سوی دیگر ایو، در طی یک حادثه ناخواسته به عنوان یک جاسوس به عضویت گروهی برای مقابله با آلمان‌های نازی در می‌آید. در این فرصت او به فرانسه می‌رود و به شبکه آلیس می‌پیوندد…

برای دسترسی بیشتر به کـتاب‌های زندگی‌نامه و تاریخی در مورد حکومت‌های کمونیستی، با مراجعه به سایت و اپلیکیشن کتابراه می‌توانید مجموعه عظیمی از کتاب‌های تاریخی را مشاهده کنید.

کـتاب زیر تیغ ستاره جبار:

هدا مارگولیوس کووالی در این اثر روایتگر بخش‌هایی از زندگی  در فاصله زمانی سال‌های وقوع جنگ جهانی دوم و ظهور کمونیسم در شرق اروپا است. کـتاب زیر تیغ ستاره جبار  دربردارنده توصیفاتی متأثر کننده از وقایع حیرت‌انگیزی است که در آن دوران در جریان بود، هم‌چنین بخش‌هایی از زندگی کسانی را به تصویر می‌کشد که در آن سال‌ها تجربه‌های شگفت‌انگیز و هولناکی را از سر گذراندند.

هدا مارگولیوس کوالی مدتی در اردوگاه کار نازی‌ها در آشویتس بود و پس از آن وحشیگری‌های دولت استالینی بعد از جنگ چکسلواکی را دید. شوهر او بعد از این که از فاجعه آشویتس جان سالم به در برد، توسط دادگاه اسلانسکی به جرم توطئه محکوم و سپس اعدام شد. این زن با نوشتن خاطرات خود از این روزهای وحشتناک، تراژدی سیاسی قرن بیستم را به تصویر کشیده است.

کتـاب زیر تیغ ستاره جبار (Under a Cruel Star) بخش‌هایی از زندگی ساکنان اروپای شرقی را در سال‌های پر تلاطم دهه چهل تا هشتاد قرن بیستم، به تصویر می‌کشد. مردمی که در آن زمان در اروپای شرقی به خصوص کشور چکسلواکی سابق و شهر پراگ زندگی می‌کردند، روزگار تلخی را پشت سر گذاشتند. زندگی آن‌ها را می‌توان به تلاش در زیر تیغ فقط برای زنده ماندن تشبیه کرد. در این کتـاب از اردوگاه‌های نازی، دیوار برلین، بهار پراگ و رژه تانک‌ها صحبت شده است. کووالی در این اثر به عمیق‌ترین لحظات انسان در آن دوران نفوذ کرده و با به چالش کشیدن بسیاری از عقاید، جهان‌بینی و شیوه برخورد در مقابل سختی‌ها ابعاد مختلف این قضیه را موشکافی می‌کند.

کتـاب صوتی فقط برایم نامه بنویس: عشاق گولاگ

عاشقانه‌ای لطیف و دلخراش در تلخ‌ترین دوران تاریخ… اورلاندو فیجز، نویسنده و تاریخ‌دان بریتانیایی، در کـتاب صوتی فقط برایم نامه بنویس داستان دو عاشق را روایت می‌کند که در گولاگ استالین که یکی از بدنام‌ترین اردوگاه‌های کار اجباری بود، به صورت مخفیانه برای هم نامه می‌نوشتند.

«گولاگ» نهادی بود که به آن «اداره کل اردوگاه‌های کار و اصلاح» می‌گفتند. اردوگاه‌های زیرمجموعه گولاگ در نواحی دورافتاده اتحاد جماهیر شوروی قرار داشتند. مکان‌هایی همچون سرزمین‌های سردسیر، یخبندان‌های سیبری و یا بیایان‌های ترکمنستان شامل این اردوگاه‌ها می‌شدند. استالین افراد زیادی از شهروندان شوروی را به عنوان محکومین سیاسی به این اردوگاه‌ها می‌فرستاد و از آن‌ها کار می‌کشید و بخش اعظمی از آن‌ها بر اثر سرما یا گرسنگی جان می‌باختند…

«لو میشچنکو»، ۲۹ ساله در سال ۱۹۴۶، بعد از پنج سال زندانی بودن، به عنوان اسیر جنگی شوروی به اردوگاه‌های کار اجباری نازی فرستاده می‌شود. کمی بعد او را به خیانت متهم کردند و به گولاگ قطب شمال فرستاند. او کمی آن‌جا ماند و چند وقت بعد نامه غیرمنتظره‌ای از معشوقه‌اش «اسوتا» دریافت کرد. زنی که گمان می‌کرد مرده اما با دیدن نامه‌هایش دوباره امیدش را به زندگی بازیافت.

این دو عاشق به طرز شگفت‌انگیزی طی هشت سال بعد حدود ۱۵۰۰ نامه باهم رد و بدل کردند و حتی توانستند قرار ملاقات‌های مخفیانه و قاچاقی با یکدیگر داشته باشند. اورلاندو فیجز با جمع‌آوری نامه‌های این دو، روایتی مستند نوشت که آن را می‌توان به عنوان مدرکی مهم دانست که از داخل اردوگاه‌های گولاگ استالین به دست آمده و تصویری از ستم‌هایی که در آن‌جا بر محکومین وارد می‌شد، ارائه داده است.

این نویسنده در کتـاب فقط برایم نامه بنویس (Just Send Me Word) عشق دیرپایی را به زیبایی روایت کرده است. این عشق تا مدت‌ها به دلیل محکومیت یکی از آن دو به صورت دورادور پابرجا مانده بود. با شنیدن این روایت عاشقانه و تاریخی، بسیاری از جزئیات تاریخی، نحوه تعاملات بین زندانیان با زندانبانان و روش‌های وحشتناک بهره‌کشی از محکومین را در ذهنمان زنده می‌شوند.

نویسنده سعی کرده تا با رونمایی نامه‌های این زوج عاشق، وقایع تاریخی دوران جنگ جهانی دوم و بعد از آن را نیز روایت کند. شنیدن این کـتاب باعث می‌شود بتوانیم رنجی که مردم عادی شوروی متحمل می‌شدند، واقعیت‌های جنگ و سیاست‌های امنیتی استالین را درک کنیم.

کتـاب آپارتمان خیابان املی:

روایتی از عشق و تاریخ در حساس‌ترین برهه زمانی قرن بیستم!

کـتاب آپارتمان خیابان املی (The Room on Rue Amelie) روایتگر سال‌های ابتدایی دومین جنگ جهانی است که با اشغال پاریس توسط نازی‌ها همراه بود. آن‌ها در صدد عقده‌گشایی جنگ جهانی اول، وحشیانه به کشورهای اروپایی از جمله فرانسه حمله کردند. روبی هندرسون بنوا با همسر فرانسوی‌اش به پاریس نقل مکان کرده بودند تا یک زندگی عاشقانه و رویایی را آغاز کنند که رویایشان به کابوسی تلخ و باورنکردنی تبدیل شد.

روزگار سرنوشت دیگری برای روبی و همسرش مارسل در نظر داشت. پرچم آلمانی‌ها بر سراسر دیوارهای پاریس آویخته شده و هیچ گریزی برای فرار از تقدیر شوم پیوستن به نازی‌ها باقی نمانده بود. آن‌ها مجبور شدند ستاره‌ای زرد رنگ که نشانی از دین یهودی‌شان بود به پیراهن خود بدوزند تا قابل شناسایی باشند. رفته‌رفته با وخیم شدن شرایط و اخراج یهودیان از فرانسه، زندگی چهار شخصیت شارلوت، تومـاس، روبی و مارسل دگرگون می‌شود.

کریستین هارمل (Kristin Harmel) ایده اصلی نوشتن این رمان را به گفتۀ خودش بر اساس دفترچه خاطرات ویرجینیا که توانست از جنگ جان سالم به‌در ببرد، برداشت کرد. در سال ۲۰۰۶ این دفترچه خاطرات تحت عنوان «زن قهرمان آمریکایی در نهضت مقاومت فرانسه» انتشار یافت.

علاوه بر کتـاب‌های معرفی شده شما می‌توانید با عضویت در پلتفرم کتابراه به مجموعه کتـاب‌های داستان و رمان تاریخی جذاب و ارزشمندی دسترسی داشته باشید که شما را با وقایع تاریخی جهان آشنا می‌کنند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها