بررسی چشم زخم و دفع چشم زخم با استفاده از روایات

چشم زخم و دفع چشم زخم

در بین مردم اعتقاد به چشم یک باور قدیمی است که با مرور تاریخ نشان می دهد که حتی در دوران قبل از اسـلام نیز آثاری از این اعتقاد دیده می شود. این باور و اعتقاد قدیمی هنوز هم بین مردم ایران و بقیه کشور ها وجود دارد و افراد برای دفع چشم زخم به راهکار هایی برای آن متوسل می‌شوند.
دانشمندان عقیده دارند برخی چشم ها از یک نیروی مغناطیسی خاصی برخوردارند.
تعریف چشم زخم در کـتاب برهان قاطع:آزار و نقصانی است که به سبب دیدن بعضی از مردم و تعریف کردن ایشان کسی را یا چیزی را به هم رسد و عرب العین اللامه خوانند. (محمد حسین بن خلف تبریزی، بی تا، ۱۰۸)

بررسی چشم زخم در لغت

اما واژه های مترادف چشم زخم عبارت است از:چشم بد، چشم شور، چشم حسود، چشم خشک، نظر زدن، چشم کردن، چشم خوردن و چشم زدن که همه باهم با تعریف کـتاب برهان هم معنی اند. چشم زخم اینگونه است که شخص با دیدن یک برتری نسبت به آن شخص برتر احساس حسرت و یا گاهی حسادت میکند و نگاه کردن به این برتری آه درونی میکشد که انرژی منفی صادر می‌کند و چشم زخم به وجود می‌آید. آن فرد چشم خورده یک ضرری را متحمل می‌شود یا در جان و یا در مال که اثر چشم زخم است. کسی که چشم می‌زند دارای نشانه و علامت خاصی نیست که بشود آنرا شناسایی کرد هر فردی می‌تواند فرد دیگری را چشم بزند. گاهی این چشم زدن بر اثر علاقه نیز هست مثلا مادر فرزندش را چشم می‌زند چون در نظر و نگاهش به چشم او خیلی خوب شده است و به طور غیر ارادی فرزند را چشم می‌زند.
مرحوم شیخ عباس قمی(ره) در تعویذات چشم زخم، خواندن آیه ۵۱ از سوره مبارکه قلم را سفارش کرده است. این آیه با توجه به شأن نزول آن برای چشم زخم مناسب است، علاوه بر این آیه در روایات خواندن سوره های دیگری برای دفع چشم زخم توصیه شده است از جمله سوره های ناس، فلق، حمد و توحید مفید است.

حدیثی از امام رضا علیه السلام در این رابطه

امام رضا علیه السلام برای دفع چشم زخم چنین توصیه می‌کنند: راوی می‌گوید: از حضرت پرسیدم چشم زخم حقیقت دارد؟ ایشان فرمودند:آری. هرگاه تو را چشم زنند، کف دستت را مقابل صورتت قرار ده، و سوره حمد و توحید و معوذتین را قرائت کن و هر دو کف دست را به صورت بکش که خداوند تو را از گزند آن حفظ می‌کند. (مکارم الاخلاق ص ۴۷۴)
راهکار هایی برای در امان ماندن از چشم زخم:
سه بار بگویید ماشالله لاقوه الا بالله العلی العظیم تا اثر چشم زخم دفع شود.
برای دفع چشم زخم آیه و ان یکاد بخوانید.
اذان را با صدای بلند بخوانید.
خواندن سوره های معوذتین (فلق و ناس) نافع است.
همراه خود قرآن داشته باشید.
همراه داشتن حرز امام جواد علیه السلام برای دفع چشم زخم مفید است. ( نوشتن متن حرز امام جواد علیه السلام آدابی دارد )
صدقه برای دفع چشم زخم مفید است.
برای دفع چشم زخم اسپند دود کردن نیز موثر است.
بنابراین بهتر است اقداماتی پیشگیرانه داشت و تا جایی که امکان دارد فرد خود و خانواده خود را در معرض چشم و نظر دیگران قرار ندهند.

سفارش آیت الله بهجت در رابطه با استفاده از حرز امام جواد علیه السلام برای چشم زخم

برای جلوگیری از چشم زخم یا باطل شدن سحر، همراه داشتن حرز امام جواد(علیه السلام) مفید است (گوهرهای حکیمانه، ص۱۳)

و همچنین در کلیپ زیر می فرمایند:

سؤال: برای دفع حسادت از کسی که به او حسادت می‌ورزند و اذیتش می‌کنند، چه کار کنیم؟
حضرت آیت الله بهجت (ره) : معوذتین را زیاد بخواند. چهار قل را در وقت خواب زیاد بخواند. اگر بتواند، حرز جواد را تحصیل بکند، به دستش ببندد، یا در بغلش بگذارد [و همراه داشته باشد]. ( این مقاله توسط عطاری  آنلاین اسرارالشفاء تهیه گردیده است )

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها