انواع معاملات در بازار فارکس

بازار فارکس، با تنوع فراوان ارزها و فرصت‌های معاملاتی پررنگ، به عنوان یکی از جذاب‌ترین و پرتحول‌ترین بازارهای مالی جهان شناخته می‌شود. در این میدان معاملاتی، معامله‌گران با تمرکز و استفاده از تحلیل‌های دقیق می‌توانند از سودهای بسیار زیادی بهره‌مند شوند. البته باید گفت که انواع معاملات در بازار فارکس برای بسیاری از معامله‌گران برعکس عمل کرده و با ضررهای سنگینی مواجه می‌شوند. این بازار به معامله‌گران این فرصت را می‌دهد تا با توجه به استراتژی‌های معاملاتی خود، در زمان‌ و شرایط مختلف به انجام معاملات در بازار فارکس بپردازند.

انتخاب نوع معامله از انواع معاملات موجود در بازار فارکس، به مواردی همچون مدت زمان نگهداری معامله، میزان ریسک‌پذیری و استراتژی فرد معامله‌گر بستگی دارد. اینجاست که انتخاب نوع معامله مناسب، با توجه به سبک معامله‌گری، تجربه و هدف‌های مالی، امری بسیار مهم و پر اهمیت به شمار می‌آید. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی و توضیح انواع معاملات در فارکس بپردازیم.

بازار فارکس

قبل از بررسی انواع معاملات با توضیح مختصری از بازار فارکس شروع می‌کنیم. بازار ارز یا همان بازار فارکس (Foreign Exchange) یکی از بزرگ‌ترین و پرتراکنش‌ترین بازارهای مالی جهان است که به تبادل ارزهای مختلف کشورها با یکدیگر می‌پردازد. در این بازار، ارزهای مختلفی همچون دلار آمریکا (USD)، یورو (EUR)، ین ژاپن (JPY) و بسیاری از ارزهای دیگر به عنوان نمادهای معاملاتی استفاده می‌شوند.

فعالیت بازار فارکس روزانه به صورت ۲۴ ساعته بوده (به استثنای آخر هفته) و به معامله‌گران این امکان را می‌دهد تا در هر زمانی که بخواهند، با توجه به شرایط بازار، معاملات خود را انجام دهند. کسب سود در بازار فارکس، بر اساس گمانه‌زنی بر روی قیمت ارزها صورت می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های منحصر به‌ فرد بازار فارکس، روند دوگانه معاملات است. به این معنی که در این بازار، شما می‌توانید به ‌عنوان یک معامله‌گر، به صورت هم‌زمان و با استفاده از یک حساب تجاری، به خرید و فروش ارزها بپردازید.

به عبارت دیگر در انواع معاملات در بازار فارکس، می‌توانید به اندازه‌ی یک واحد پایه از یک ارز را خریداری کنید و یا به معادل آن از ارز دیگر را بفروشید. اصطلاحا به نوع اول معامله Buy (خرید) و نوع دوم معامله Sell (فروش) می‌گویند. این معاملات بر روی جفت ارزها انجام می‌شود به طوری که ارزش یک ارز، با یک ارز دیگر نشان داده شده و معامله‌گر تحلیل می‌کند که آیا ارزش یک ارز در برابر ارز دیگر افزایش می‌یابد یا با کاهش ارزش همراه است.

آشنایی با انواع معاملات در بازار فارکس

اکنون به بررسی چند نوع معاملات معمول در بازار فارکس خواهیم پرداخت. این معاملات عبارت‌اند از:

  1. پوزیشن تریدینگ(Position trading)
  2. معامله نوسانی (Swing trading)
  3. معامله روزانه (Day trading)
  4. معامله اسکالپ(Scalping)

هر یک از این معاملات با رویکردهای خاص و زمان‌بندی‌های متفاوتی صورت می‌گیرد و معامله‌گران می‌توانند بر اساس استراتژی و هدف خود، از آنها استفاده کنند.

پوزیشن تریدینگ (Position Trading)

در پوزیشن تریدینگ، یک معامله بر اساس موقعیت خاص یک ارز انجام گرفته و در آن موقعیت‌های معاملاتی به صورت بلند مدت مورد بررسی قرار می‌گیرند. می‌توان گفت که این نوع معامله شبیه‌ترین استراتژی معاملاتی به سرمایه‌گذاری سنتی است، به طوری که معامله‌گران از حرکات بلند مدت قیمت سود می‌برند. در نتیجه این نوع معامله مناسب افرادی است که به بازارهایی با روندهای مشخص و محدوده نوسانی محدود، علاقه‌مند هستند. این نوع معامله در فارکس، بر پایه تحلیل بنیادی صورت می‌گیرد که مبنای تصمیم‌گیری معامله‌‌گران درک چگونگی تاثیر داده‌های اقتصادی، بر چشم‌انداز آینده جفت ارز مورد نظر است.

یک معامله‌گر موفق در این نمونه از انواع معاملات در بازار فارکس، فردی است که می‌تواند به طور مستقل فکر کند و افکار عمومی را نادیده بگیرد. فردی که درک خوبی از داده‌های بنیادی دارد و می‌تواند تاثیر آن‌ها را بر معامله خود تحلیل کند. همچنین یک معامله‌گر موفق در پوزیشن تریدینگ، باید سرمایه کافی برای تحمل چند صد پیپ ضرر را داشته باشد. صبور بودن و کنترل هیجان و احساسات نیز از شروط دیگری است که برای موفق شدن، باید به آن پایبند بود.

معامله نوسانی (Swing trading)

معامله نوسانی، یکی دیگر از انواع معاملات در بازار فارکس است که در آن سعی بر این است که سودهای کوتاه‌مدت تا میان‌مدت از یک سهام در بازه‌ چند روزه تا چند هفته به دست آورده شود. در این نوع معامله، معامله‌گران برای جستجوی فرصت‌های معاملاتی سودآور، ابتدا از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. هدف از معامله نوسان‎‌گیری، گرفتن بخشی از یک حرکت بالقوه قیمت است. برای معامله نوسان‌گیری، داشتن یک سیستم معاملاتی مناسب از موارد مهمی است که معامله‌گر باید در نظر داشته باشد. همچنین با گرفتن بک تست در ctrader می‌توان درصد موفقیت سیستم معاملاتی را بررسی کرد و سبب کاهش ریسک در معاملات نوسانی شد. در این نوع معامله، برخی از معامله‌گران ممکن است ارزهایی که دارای تحرک و نوسان بالا هستند را انتخاب کنند، در حالی که بعضی از آن‌ها ارزهایی با ثبات بیشتر و نوسان کمتر را ترجیح می‌دهند.

معامله روزانه (Day Trading)

یک معامله‌گر در معامله روزانه، به صورت روزانه اقدام به خرید و فروش می‌کند. این سبک معاملاتی فارکس با توجه به حرکات قیمتی که در طول یک روز اتفاق می‌افتد، انجام می‌گیرد. اگر معامله‌گر از زمان کافی جهت تجزیه و تحلیل بازار در آغاز روز معاملاتی برخوردار باشد و همچنین بتواند در طول روز به درستی بر روی معاملات خود نظارت داشته باشد، این نوع معامله برای او بسیار ایده‌آل خواهد بود. معاملات روزانه فارکس همچنین شامل معاملات در جهت و یا خلاف روند نیز می‌باشد. از معاملات روزانه فارکس، اغلب برای حذف کارمزدهای مرتبط با جابجایی پوزیشن‌های معاملاتی و همچنین جلوگیری از تاثیر حرکات یک شبه بازار بر روی معامله، استفاده می‌شود.

معامله اسکالپ(Scalping)

اسکالپینگ یکی دیگر از انواع معاملات در بازار فارکس است که در آن، معامله‌گر به دنبال کسب سود در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. به طوری که این معامله با افزایش حجم پوزیشن معاملاتی و در نظر گرفتن حرکات کوچک بازار صورت می‌گیرد. اسکالپرهای فارکس معمولاً معاملات را برای چند ثانیه تا چند دقیقه نگه داشته و در طول روز وارد چندین موقعیت معاملاتی می‌شوند. این نوع معامله می‌تواند به صورت خودکار نیز صورت بگیرد. در یک سیستم معاملاتی خودکار، یک سری پارامترهای ورودی به نرم‌افزار داده می‌شود تا با توجه به آن‌ها در یک زمان مشخص، نسبت به ایجاد و یا بستن یک موقعیت معاملاتی اقدام نماید.

جمع‌بندی انواع معاملات در بازار فارکس

در این مقاله با انواع معاملات در بازار فارکس آشنا شدیم. همچنین دیدیم که موفقیت در بازار فارکس نیازمند داشتن شناخت عمیق از بازار، استفاده از رویکردهای معامله‌گری موثر و مدیریت هوشمندانه ریسک است. برای رسیدن به اهداف مالی خود در این بازار پویا، تمرکز بر روی آموزش، پیش‌بینی‌های دقیق و به‌روزرسانی مداوم استراتژی‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین باید در نظر داشت که کسب سود در این بازار، صرفا بر اساس تحلیل تکنیکال یا بنیادی نیست، بلکه انتخاب سبک معاملاتی مناسب نیز از شروط موفقیت در این بازار گسترده و پر نوسان است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها