انواع ورق های فلزی و کاربرد آن‌ها

ورق فلزی، یکی از پرکاربردترین مواد اولیه در بسیاری از صنایع است. از کارخانه‌های صنایع غذایی گرفته تا پالایشگاه‌های نفت و گاز، صنعت خودرو و … از ورق‌های فلزی مختلفی استفاده می‌کنند. شناخت انواع ورق‌های فلزی و کاربرد هریک آز آن‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا در هنگام خرید انتخاب بهتری داشته باشیم.

انواع ورق های فلزی

ورق فلزی چیست؟

ورق فلزی ورقی است که از انواع مختلفی از فلزات، از جمله فولاد، استنلس استیل، آلومینیوم، مس، نیکل، روی، قلع و تیتانیوم ساخته می‌شود. هر فلز دارای خواص منحصر به فردی است که آن را برای کاربردهای خاص مناسب می‌کند. به عنوان مثال، ورق فولادی به دلیل استحکام و دوام خود در ساخت سازه های ساختمانی و صنعتی و ورق آلومینیوم به دلیل سبکی و مقاومت در برابر خوردگی، در ساخت وسایل نقلیه و بسته بندی استفاده می‌شود. همچنین ورق مس به دلیل هدایت الکتریکی بالا در ساخت سیم و کابل کاربرد دارد.

انواع ورق فلزی و کاربرد آن‌ها

مهمترین فاکتوری که در دسته‌بندی ورق‌های فلزی اثر گذار است شامل ترکیبات شیمیایی و روش تولید آن‌ها ست. ورق فلزی به طور کلی به دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید می‌گردد. برخی از رایج‌ترین انواع ورق فلزی عبارتند از:

ورق گالوانیزه

این ورق فلزی با توجه به ویژگی‌هایی که دارد در بسیاری از بخش‌ها نسبت به ورق‌های فلزی دیگر ارجحیت دارد. گالوانیزه شدن به فرایندی به اطلاق می‌شود که در آن فلز در روی مذاب در دمای تقریباً ۴۵۰ تا ۴۵۵ درجه غوطه ور می‌شود. روی یک پیوند قوی با آهن ایجاد می‌کند و به عنوان پوشش یک لایه بر روی ورق فلزی تشکیل می‌شود. این لایه مانع از زنگ زدن سطح ورق می‌شود.

از ورق گالوانیزه در صنعت خودروسازی، کانال کولر و سیستم تهویه، در پوشش و عایق کاری برای ساختمان‌ها، همچنین در تولید مخزن سوخت و آب، تولید اجاق گاز و آبگرمکن، لوازم روشنایی، تولید پروفیل و لوله، صنعت کابل کشی و لوله کشی، تولید ساختمان‌های پیش ساخته شده و کابینت‌سازی، صنعت بسته‌بندی و در زمینه‌هایی مانند انبار و سوله‌سازی استفاده می‌شود.

ورق فلزی

ورق سیاه

علت نامگذاری این ورق، به ورق فلزی سیاه به دلیل براق و صیقلی نبودن سطح آن می‌باشد. رایج‌ترین نوع ورق سیاه از نظر کیفیت ST37 است.

ورق فلزی سیاه که با استفاده از روش نورد گرم تولید می‌شود در صنایع ماشین آلات ساختمانی، صنعت ماشین‌سازی، صنعت حمل‌ونقل ریلی، صنعت کشتی‌سازی، ساخت انواع پروفیل و تانکرسازی کاربرد دارد.

ورق استنلس استیل

مهمترین ویژگی این ورق ضد زنگ بودن آن است. از ورق استیل به دلیل قیمت مقرون به صرفه آن در صنایع گسترده‌ای استفاده می‌شود.

و در ساخت انواع لوازم خانگی، قطعات کشتی‌سازی، ساخت بدنه خودرو، کامیون و هواپیما، صنایع پتروشیمی، صنایع غذایی، ساخت انواع تانکر‌ها، ساخت کانال کولر و تجهیزات تهویه هوا کاربرد دارد.

ورق مسی

ورق مسی

مس، فلزی با خاصیت‌رسانایی الکتریکی جزء گرانترین ورق‌های فلزی می‌باشد. از ورق مسی در ساخت

جواهرات و لوازم دکوراتیو و ساختمان‌سازی کاربرد دارد و در تولید قطعات الکترونیکی و برقی از آن استفاده می‌شود.

ورق برنجی

ورق برنج از ترکیب آلیاژ‌های مس و روی تولید می‌شود و با تغییر مقدار و نسبت عناصر روی و مس، قابلیت‌های آن نیز تغییر پیدا می‌کند. این ورق در ساخت قطعات خودرو، ساخت رادیاتور، دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان، صنعت برش‌کاری، صنایع برق و صنایع نظامی و جنگی قابل استفاده می‌باشد.

ورق آلومینیوم

با توجه به اینکه آلومینیوم وزن کمتری دارد برای کاربرد‌هایی که به مواد سبک‌تری نیاز است گزینه مناسبی می‌باشد. این ورق فلزی دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی است اما دوام کمتری نسبت به سایر فلزات دارد.

این ورق، که با روش نورد گرم ساخته می‌شود در صنعت داروسازی، صنایع دریایی، صنایع نظامی، ساخت انواع لوازم خانگی، ساخت انواع درب و پنجره، صنعت هواپیماسازی، صنعت خودروسازی، صنعت حمل‌ونقل ریلی کاربرد دارد.

ورق روغنی

برخلاف ورق سیاه، این ورق دارای سطحی صیقلی و براق می‌باشد و به دلیل این موضوع به عنوان ورق روغنی شناخته می‌شود.

ورق‌های روغنی را با روش نورد سرد تولید می‌کنند و در تولید انواع تولید لوله، لوازم خانگی مانند روکش یخچال و مانند آن کاربرد دارد.

ورق رنگی

ورق رنگی

ورق رنگی، نوعی ورق گالوانیزه است که به منظور استقامت و مخصوصاً افزایش زیبایی ورق گالوانیزه را رنگ‌آمیزی می‌کنند.

ورق رنگی در صنایع ساختمان‌سازی، صنایع فلزی، ساخت لوازم خانگی، صنعت حمل و نقل، ماشین آلات سنگین قابل استفاده می‌باشد.

ورق اسیدشویی

با انجام فرایند اسیدشویی بر روی ورق سیاه، ورق اسیدشویی تهیه می‌شود. از ورق اسیدشویی برای تولید ورق روغنی، تولید لوله‌های نفت و گاز با کیفیت GRB و X۴۲وx۴۶و x۵۲ psl ۲، صنعت کشتی‌سازی با کیفیت GR. A و NVA، رینگ و شاسی خودرو با کیفیت SAPH ۳۷۰-SAPH ۳۱۰ تاSAPH۴۴۰ استفاده می‌کنند.

ورق قلع اندود

ورق قلع اندود که ورق تین پلیت نیز نام گرفته است مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و اکسید آهن دارد. این ورق فلزی از نظر شکل ظاهری مانند ورق گالوانیزه است با این تفاوت که ورق گالوانیزه با پوشش روی و ورق قلع‌اندود با پوشش قلع تولید می‌شود.

این ورق که با روش نوردسرد ساخته می‌شود در ساخت قوطی کنسرو، ساخت قطعات اتومبیل و قطعات الکترونیکی کاربرد دارد.

ورق آجدار

برخلاف ورق‌های دیگر سطح ورق آجدار صاف نیست و برآمدگی‌های یا فرورفتگی‌هایی بر روی سطح این ورق می‌باشد و در کف پل‌های عابر پیاده، کف عرشه کشتی‌ها، پله‌های اضطراری، کف اتاق کامیون‌ها یا وانتها، سطوح دستگاه‌های صنعتی کاربرد دارد.

 نتیجه گیری

امروزه انواع مختلفی از ورق‌های فلزی در بازار موجود است و از آنجا که شما می‌خواهید با توجه به نیاز‌ها و بودجه خود و عملکرد محصول، دست به انتخاب بزنید بنابراین، توصیه می‌کنیم با کارشناسان ما صحبت کنید. ما برای رفع نگرانی‌های شما با سال‌ها تجربه و دانش این اطمینان را به شما می‌دهیم که راه‌حلی مناسب ارائه کنیم.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها