⚖️ محاسبه مهریه به نرخ روز + جدول شاخص سالانه

یکی از مهم ترین مسائل حقوقی مربوط به مهریه که این روزها زیاد درباره آن صحبت می شود، تبدیل مهریه قدیم به جدید می باشد. برای اینکه بدانید این قانون چیست، چه کاربردی دارد و چه زمانی استفاده می شود تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

مهریه یکی از چندین حقوق قانونی زن است که به واسطه ازدواج به او تعلق می گیرد. مهریه می تواند انواع مختلفی داشته باشد اما دو شرط اساسی برای آن وجود دارد:

  1. مهریه باید براساس توافق و رضایت طرفین باشد.
  2. مهریه باید مالیت داشته باشد، یعنی بتوان برای آن قیمتی در نظر گرفت و در صورت لزوم آن را به پول تبدیل کرد.

براساس دو شرط فوق، چند نمونه از رایج ترین انواع مهریه طی سالهای گذشته در کشور ما طلا، سکه و پول نقد بوده است. قانون محاسبه مهریه به نرخ روز ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ زمانی کاربرد دارد که مهریه مقداری پول نقد باشد.

چرا مهریه پول نقد به نرخ روز محاسبه می شود؟

کاهش ارزش پول رایج کشور یعنی ریال در طی سال های گذشته بر کسی پنهان نیست و همچنان نیز همه روزه شاهد بی ارزش تر شدن واحد پول هستیم. بنابراین در رابطه با بدهی های ریالی که در موعد مقرر خود پرداخت نمی شوند، باید شرایطی در نظر گرفته شود که صاحب دین دچار ضرر مالی نشود.

اگر شما در سال ۱۳۸۰ از فردی مبلغ ۱ میلیون تومان قرض گرفته باشید، آیا در سال ۱۴۰۲ همان ۱ میلیون تومان را باید به برگردانید؟ خیر.

بدهی های ریالی که در موعد خود پرداخت نشوند شامل دریافت خسارت دیرکرد شده و یا به عبارت دیگر به نرخ روز محاسبه می شوند. این قانون برای مهریه های ریالی نیز برقرار است.

فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز چیست؟

قوه قضاییه برای محاسبه مهریه به نرخ روز یک فرمول واحد قرار داده است. شما می توانید از طریق این فرمول و یا سایت های آنلاینی که این محاسبه را انجام میدهند مهریه خود را محاسبه کنید.

فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز به صورت زیر است:

بنابراین برای به دست آوردن نرخ روز مهریه از طریق فرمول به جدول شاخص قیمت سالانه که توسط بانک مرکزی اعلام می شود نیاز دارید که در ادامه برای شما قرار میدهیم.

توجه داشته باشید که در فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز در صورت کسر در اصل باید شاخص سال مطالبه مهریه قرار بگیرد. اما از آنجایی که به شاخص سال جاری تا انتهای سال دسترسی وجود ندارد، آخرین شاخص موجود ملاک محاسبه قرار می گیرد.

خوب است بدانید که شاخص قیمت سالانه، عددی است که از میانگین شاخص ماهانه یک سال به دست می آید. شاخص ماهانه براساس نرخ تورم و سایر شرایط اقتصادی یک ماه محاسبه می شود.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها