۵ دستاورد شگفت انگیز آیزاک نیوتن!

سر ایزاک نیوتن، (۱۶۴۲-۱۷۲۷) در نیمه دوم قرن هفدهم به عنوان یک دانشمند فعال بود. او یک ریاضیدان و فیزیکدان انگلیسی بود که بیش از هر کس دیگری دنیا را به سوی انقلاب علمی سوق داد. با تاریخ ما همراه باشید تا با دستاوردها، اختراعات و نظریات اسحاق نیوتن آشنا شوید.۵ دستاورد شگفت انگیز آیزاک نیوتن! کدامند؟

 

۱.قوانین حرکت نیوتن منجر به پیدایش مکانیک کلاسیک! 

قوانین نیوتن
قوانین نیوتن

نیوتن اولین بار سه قانون حرکت خود را ( سکون، F=ma، عمل و عکس العمل) در کتاب پرینسیپیا نوشت. این قوانین رابطه بین جسم و نیروی اعمال شده و حرکتی که در پاسخ به نیرو انجام می شود، را توصیف می کنند. قوانین نیوتون با بیش از ۲۰۰ سال مشاهدات و آزمایشات ، اثبات شد. این قوانین پایه و اساس مکانیک کلاسیک شد که امروزه به مکانیک نیوتنی هم معروف است. مکانیک کلاسیک، حرکت اجسام تحت تاثیر یک سیستم نیرو را توصیف می کند.


۲.جاذبه نیوتن به عنوان یک نیروی جهانی!

جاذبه نیوتن
جاذبه نیوتن

در کتاب پرینکیپیا، نیوتن فرمول قانون جاذبه را نوشت. این قانون توانست پدیده هایی مثل جزر و مد و مسیر ستاره های دنباله دار را توضیح دهد. قانون جاذبه نیوتن بعدها توسط تئوری نسبیت انیشتین لغو شد ولی همچنان به طور تقریبی ، تاثیر جاذبه در بیشتر موارد کاربرد دارد.


۳.کتاب پرینسیپیا از مهمترین آثار در تاریخ علوم!

کتاب پرینسیپیا
کتاب پرینسیپیا

در ۱۶۸۷، کتاب پرینسیپیا، یا پرینکیپیا به معنی اصول و مبانی توسط نیوتن انتشار یافت. نظریه حساب، قوانین حرکت، و جاذبه در این کتاب آمده است. علاوه بر اینها او در کتابش، قوانین حرکت سیاره ای کپلر را هم توضیح داده است. نیوتن آخرین ابهامات درباره اعتبار مدل هیلوسنتریک منظومه شمسی را رد کرد. این کتاب نه تنها از مهمترین آثار نیوتن می باشد بلکه اثری بنیادی در علوم مدرن به شمار می رود.


۴.اختراع حساب دیفرانسیل و انتگرال!

حساب دیفرانسیل و انتگرال
حساب دیفرانسیل و انتگرال

نیوتن در ۱۶۶۵ شروع به کار روی یک نظریه ریاضی کرد که بعدها به کلکولس معروف شد. کلکولس برای اولین بار به ریاضیدانان این توانایی را داد تا بتوانند شیب منحنی و مساحت زیر منحنی را محاسبه کنند. امروزه در زمینه علم، مهندسی و اقتصاد مورد استفاده قرار می گیرد و در حل مسائل جبر هم کاربرد دارد. هرچند  نیوتن و ریاضیدان آلمانی، گوتفریز لایبینتس، مدعی بودند که کلولس را اختراع کردند، مورخان بر این باورند هر یک از آنها به طور جداگانه در اختراع آن نقش داشتند.


۵.اختراع تلسکوپ!

تلسکوپ نیوتن
تلسکوپ نیوتن

در سال ۱۶۶۸، ایزاک نیوتن یکی از اولین تلسکوپ های دنیا را اختراع کرد که امروزه به تلسکوپ نیوتن معروف است. در آن زمان این تلسکوپ بزرگ و دست و پا گیر بود و ورژن مدرن آن تغییرات زیادی کرده است. البته تلسکوپ نیوتون به جای لنز از آینه استفاده می کرد، و قدرتمند تر بود.

 

منبع learnodo-newtonic
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
A.N.A
امتیاز :
     

خانم وفادار، بهتر است که در انتخاب عناوین سرتیترهایتان دقت بیشتری به خرج بدهید. مثلا سرتیتر شماره پنج مقاله‌تون ممکنه برای بعضی‌ها که اطلاع چندانی درباره تلسکوپ ندارند و همچنین وقت برای مطالعه کامل مقاله شما را نیز ندارند؛ (افرادی هستند که تنها به خواندین سرتیتر مقالات، بسنده می‌کنند،) این شبهه را بوجود بیاورد که “نیوتن” مخترع اصلی تلسکوپ است، نه “گالیله او گالیله”!