حمام های گوگردی شهر تاریخی تفلیس!

در آبانتوبانی ، منطقه تاریخی تفلیس، بچه ها از سقف های گنبدی شکل حمام ها بالا می روند، راهنمای تور گروه مسافران را به سمت رودخانه های بخار می برند و گردشگران از نمای حمام های اوربلیانی ،عکس های رنگارنگ می گیرند. و اما آنها اولین کسانی نیستند که شاهد فوران چشمه های گوگرد در زیر سطح تفلیس ، گرجستان می باشند. این چشمه ها قدمتی طولانی دارد. با تاریخ ما همراه شوید تا درباره حمام های گوگردی شهر تاریخی تفلیس! بدانید.

 

بر اساس افسانه ها در قرن پنجم، پادشاه واختانگ گورگاسالی درحال شکار بود که روی یکی از این چشمه های سولفوری سر خورد و به قدری شگفت زده شد که تصمیم گرفت یک شهر در اطراف آن بسازد. در واقع در زبان گرجی، کلمه تفلیس به معنای “مکان گرم” می باشد. پسرش داچی اوجارملی، تفلیس را به پایتخت گرجستان تبدیل کرد و آن را به نزدیکی متسختا منتقل ساخت. حمام کردن در چشمه های گوگرد، برای قرن های متوالی به یک سنت در تفلیس تبدیل شد.

مجسمه پادشاه واختانگ گورگاسالی تفلیس
مجسمه پادشاه واختانگ گورگاسالی تفلیس

به دلیل موقعیت تفلیس در جاده ابریشم ، حمام کردن در این شهر به یک فعالیت پر طرفدار نه تنها در بین اهالی تفلیس، بلکه برای مسافران بین آسیا و اروپا ، تبدیل شد. گفته می شود در قرن سیزدهم ، حدود ۶۰ حمام وجود داشت که مورد استفاده مردم قرار می گرفت. متاسفانه امروزه تنها هفت حمام سولفور قابل استفاده در تفلیس وجود دارد.

گنبدهای آبانتوبانی تفلیس
گنبدهای آبانتوبانی تفلیس، گرجستان

شاید قابل توجه ترین لحظه تاریخی در حمام های تفلیس، بازدید شاعر معروف ، الکساندر پوشکین در سال ۱۸۲۹ از این مکان بوده است. روی یک تابلو در ورودی حمام های اربلیانی ، جمله ای از پوشکین نوشته شده است که از صفت “باشکوه” برای توصیف این حمام ها استفاده کرده است. این حمام یک اتاق به نام سوئیت پوشکین دارد.

بازدید پوشکین از تفلیس
بازدید پوشکین از تفلیس

در طول دوره شوروی و اوایل استقلال ، استفاده از این حمام های سولفور فراتر از یک تفریح لاکچری به شمار می رفت.. آشفتگی سیاسی باعث قطعی های طولانی برق، آب گرم و گاز شد. چشمه ها یک منبع طبیعی از آب گرم بودند و به مکانی تبدیل شد که مردم در زمستانها از آن برای شستشو استفاده می کردند.

یک سنت دیگر، “که خوشبختانه به پایان رسیده،” این بود که در این حمام ها عروس را بررسی می کردند! زن های خانواده داماد ، عروس را به این چشمه های گوگردی می بردند تا مطمئن شوند که عروس هنوز باکره است و ببینند که آیا بیماری یا لکی روی بدن او هست یا نه!!!!!

امروزه این حمام ها هنوز توسط مردم بومی، به ویژه سالمندان مورد استفاده قرار می گیرد تا از خواص درمانی گوگرد بهره مند شوند. گفته می شود این آب در درمان اگزما، درد مفاصل و مشکلات گوارشی موثر است.

موزاییک حمام گوگرد تفلیس
موزاییک حمام گوگرد تفلیس

گردشگران هم مشتاق هستند تا از مزایای این حمام های گوگردی بهره مند شوند و در این سنت صدساله شرکت کنند. زیر گنبدهای شهر قدیمی، اتاق های زیادی از حمام عمومی گرفته تا سوئیت های خصوصی لوکس با سونا، استخر سرد و گرم و اتاق ماساژ و ریلکسیشن وجود دارد. سفر به حمام های سولفور تفلیس، راهی عالی برای یادگیری تاریخ شهر و استفاده از خدمات درمانی آن می باشد.

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها