۵ دیوار مرزی معروف دنیای باستان!

در اینجا میخواهیم به معرفی تاثیرگذارترین موانع دست ساز انسان در طول تاریخ، از یک خاکریز سومریان باستان گرفته تا دیوار برلین بپردازیم . با تاریخ ما همراه شوید تا درباره ۵ دیوار مرزی معروف دنیای باستان! بیشتر بدانید.

 

۱.دیوار آموری سومری ها 

باقایای زیگورات و شهر باستانی اور
باقایای زیگورات و شهر باستانی اور

اولین تمدن شناخته شده دنیا، تمدنی بود که برا یاولین بار یک دیوار دفاعی ساخت.در طول قرن ۲۱ ق.م، حاکمان سومر باستان ، شولگی و شو سین، یک سد عظیم و محکم برای جلوگیری از آموریان _گروهی از قبایل عشایری که در حال حمله به بین النهرین بودند_ ساختند. این دیوار آموری حدود ۱۰۰ مایل در بین رودخانه دجله و فرات ، عراق امروزی، کشیده شده بود. این اولین سد بود که در اطراف شهر ساخته نشد، و در برابر دشمنان سومری چندین سال موفقیت آمیز عمل کرد. مهاجمان وحشی بعدها به راحتی به این سد نفوذ کردند و در زمان سلطنت جانشین سو شین، ابی سین، سومر مورد حمله مهاجمان آموری و همسایگان الامی قرار گرفت. بعد از ویرانی شهر اور در ۲۰۰۰ ق.م، فرهنگ سومریان به تدریج از تاریخ محو شد.


۲.دیوارهای بلند آتن

نقشه دیوارهای آتن
نقشه دیوارهای آتن

آتن یکی از قدرتمندترین شهرهای یونان باستان بود اما با یک ضعف نظامی روبرو شد. این شهر در چهار مایلی دریا قرار داشت. حدود ۴۶۱ ق.م، آتنی ها با ساختن یک سری موانع که مرکز شهر را به بندرهای مهم مثل پیرائوس و فالروم وصل می کرد، این ضعف را پوشاندند. وقتی این دیوارهای بلند کامل شد، شهر در محاصره یک مثلث دفاعی قرار گرفت که نیروی دریایی را به خوبی محافظت می کرد. این قلعه آتن باعث شد تا این شهر در طول جنگ پلوپونز با اسپارت ها و متحدانش، غیر قابل تسخیر شود، ولی بعدها به دلیل شکست ناوگان دریایی اش، مجبور به تسلیم شد. اسپارت های پیروز، این دیوارها را ویران کردند تا صدای ساز و دهلشان به همه جا برسد. این موانعب بعدها دوباره بازسازی شد و تا ۸۶ ق.م باعث مقاومت شد ، تا زمانی که توسط ژنرال رومی، سولا ،ویران شد.


۳.دیوار بزرگ گرگان

نقشه دیوار بزرگ گرگان
نقشه دیوار بزرگ گرگان

دیوار بزرگ گرگان که به خاطر رنگ قرمز آجرها به مار سرخ هم معروف بود ، یک سد ۱۲۱ مایلی بود که از سواحل جنوبی دریای خزر تا کوه های البرز در ایران امروزی امتداد داشت. در ابتدا گفته می شد که این کار اسکندر مقدونی ست و حتی ان را با نام دیوار اسکندر می شناختند ولی بعدها مشخص شد که ساسانیان ایرانی در قرن پنجم ب.م آن را ساختند و یکی از بزرگترین دیوارهای باستانی بود که ۳۰ قلعه، یک پادگان ۳۰۰۰۰۰ نفری، و یک شبکه از کانال ها برای سیستم آبرسانی و به عنوان خندق را دارا بود. در مورد تاریخ این دیوار اطلاعات کمی در دسترس است ولی دانشمندان معتقدند که ایرانیان این دیوار را برای جلوگیری از حملات هون های هفتالی و سایر مهاجمان شمالی ساختند.


۴.دیوار هادریان

ویرانه های دیوار هادریان
ویرانه های دیوار هادریان

حدود ۱۲۲ ب.م، امپراطور هادریان دستور ساخت یک سد سنگی برای محافظت از بریتانیای روم در برابر مردمان غیر سلتی و دیگر قبایل بربری داد که در انگلیس شمالی و اسکاتلند ساکن بودند. دیوار هادریان یک سد ۷۳ مایلی که از سواحل غربی تا دهانه رود تایلن در شرق امتداد داشت. این دیوار ۱۰ فوت عرض و ۱۵ فوت ارتفاع داشت و در جای جای آن قلعه هایی برای سربازان نگهبان قرار داده شده بود. دروازه در یک مایلی آن به سربازان پادگان امکان می داد تا هر حرکتی در منطقه را کنترل کنند. این دیوارها و برج های دفاعی که از شورش در شمال جلوگیری می کرد، برایش مالیات هم تعیین شده بود. البته در دهه ۱۴۰ برای ساخت دیوار شمالی تر، به نام دیوار آنتونین، این دیوار ویران شد ولی دوباره بعدها مورد استفاده قرار گرفت و تا زمان عقب نشینی آنها از بریتانیا در قرن پنجم، نماد قدرت رومی ها بود. بعد از ۱۵۰۰ سال، با فرسایش و استفاده از آن برای مصالح ساختمانی، اندازه این دیوار کوچک شده و امروزه به یکی از جاذبه های انگلیس تبدیل شده است.


۵.دیوار بزرگ چین

دیوار بزرگ چین
دیوار بزرگ چین

دیوار بزرگ افسانه ای چین، یک سد نفوذ ناپذیر می باشد که از سنگ و چوب و خاک ساخته شده و هزاران مایل از دشت گوبی تا مرز کره امتداد دارد. ساخت این قلعه در قرن سوم ق.م تحت سلطنت امپراطور شین شی هوانگ شروع شد، اما معروف ترین بخش آن در طی قرن ۱۴ و ۱۷ ب.م ساخته شد تا از حمله سلسله مینگ علیه قابیل عشایری در شمال جلوگیری کند. این بخش از دیوار ۲۵ فوت ارتفاع دارد و با استفاده از آجر، ملات، برنج چسبناک و سنگ اهک ساخته شد. این دیوار در امتداد مسیرهای تجاری و نقاط مهم قرار گرفت و برج های نگهبانی در زمان حملات ، آتش به پا می کردند و با دود علامت میدادند. این دیوار بزرگترین اتفاق دست ساز انسان است، اما با وجود شکوه و عظمتی که داشت، معمولا بی تاثیر در حملات بود. آلتان خان، رهبر مغول به راحتی از این دیوار گذشت، و در ۱۵۵۰ به پکن حمله کرد و بعدها در ۱۶۴۴ ، مانچوس دیوار را شکست و سلسله مینگ سقوط کرد.

منبع history
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها