برنامه به مقاصد آذربایجان و گرجستان در ۷ روز

قفقاز محلی زیبا و جالب است که می‌توانید ماه‌ها در آن زمان صرف کنید و از دیدن جذابیت‌های آن سیر نشوید. اما اگر زمان کمی دارید بهتر است با برنامه گام در این سفر بگذارید. قفقاز، طبیعتی باورنکردنی، ویژگی‌های جذاب فرهنگی و غذاهای فوق‌العاده‌ای دارد. گرجستان کوه‌هایی سربه‌فلک‌کشیده و نوشیدنی‌هایی منحصربه‌فرد دارد. جمهوری آذربایجان هم آتشی همیشگی دارد که از دل زمین زبانه می‌کشد. در تمام طول سال می‌توانید از مناطق قفقاز بازدید کنید. اما اگر می‌خواهید در کوه‌های قفقاز پیاده‌روی کنید، باید از ژوئن تا اوت به آنجا سفر کنید. سفر به این کشورها، سفری ارزان است.

برنامه‌ی سفر یک‌هفته‌ای به آذربایجان و گرجستان

  • شروع سفر: باکو؛ آذربایجان
  • پایان سفر: تفلیس؛ گرجستان
  • مدت سفر: هفت روز

روز اول: باکو

به آذربایجان خوش آمدید! ماجراجویی‌های خود را با گشت‌وگذاری در شهر باکو آغاز کنید. سری به شهر قدیمی بزنید که بین محلی‌ها به نام ایچری شهر معروف است. از دروازه‌ی شماخا وارد شوید به سمت برج استوانه‌ای قلعه دختر و کاخ شیروانشاه بروید که بخش زیادی از جذابیت آن مدیون خط افق مدرنی است که دورتادور آن را فرا گرفته است. بازدید خود از این مجموعه را در میدان بازار قدیمی به پایان برسانید. برای غذا خوردن به خیابان نظامی بروید که دو طرف این بلوار شلوغ را رستوران‌های محلی فرا گرفته است. یک پرس لاوانگی سفارش بدهید. لاوانگی، غذای سنتی آذربایجانی‌ها است که مرغ کباب‌شده‌ای است که داخل شکم آن را با گردو، میوه‌های خشک و پیاز پر کرده‌اند. در ادامه‌ی روز از کاروانسرای باکو دیدن کنید که قدمت آن به قرن چهاردهم برمی‌گردد و در همان شهر قدیمی واقع شده است. شاید بهتر باشد از تور باکو استفاده کنید تا راهنمایان فارسی‌زبانی که با زبان محلی‌ها آشنا هستند، جاهای دیدنی باکو را به شما نشان بدهند.

روز دوم: قبوستان

روز دوم یک ماشین کرایه کنید و صبح زود به سمت قبوستان حرکت کنید. قبوستان، یک منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی ملی و یکی از سایت‌های میراث جهانی است که به‌عنوان یک موزه‌ی باستان‌شناسی در فضای آزاد عمل می‌کند. سنگ‌نگاره‌هایی در این منطقه وجود دارد که قدمت آن به قرن دوازدهم پیش‌از میلاد می‌رسد و تاکنون به‌خوبی از آن محافظت شده است. همچنین، یک کتیبه‌ی رومی بسیار قابل‌توجه نیز آنجا وجود دارد که نمونه‌ی شرقی کتیبه‌هایی از این نوع است. زمانی را نیز صرف بازدید از پیکره‌های انسان‌ها و حیوانات کنید و سپس به دیدن گل‌فشان‌هایی بروید که این منطقه را به نام آن‌ها می‌شناسند. پس از بازگشت به شهر، باقی زمان خود را صرف قدم‌زدن در بلوار سه‌ونیم کیلومتری کنید که شهر را از دریای مازندران جدا می‌کند. همچنین می‌توانید به دیدن موزه‌ی فرش بروید که بزرگ‌ترین کلکسیون فرش در دنیا است و نمونه‌هایی بی‌نظیر از هنر قالی‌بافی مردم آذربایجان را در خود جای داده است.

روز سوم: کوه‌های قفقاز و لاهیج

پس از خوردن صبحانه‌ای محلی، به سمت شبه‌جزیره‌ی آبشرون بروید و از تورهای محلی آنجا برای دیدن جاهای دیدنی آن استفاده کنید. از آتشکده‌ی آتشگاه دیدن کنید. اینجا مجموعه‌ای محصور در میان دیوارها است که تا همین سال‌های اخیر به‌عنوان عبادتگاهی توسط زرتشتیان استفاده می‌شد و پس از سال ۱۸۸۳ تخلیه شد. همچنان که به آتش و گرمای آن و تاثیر آن در زندگی مردم منطقه فکر می‌کنید، سری هم به کوه آتش یانارداغ بزنید که شعله‌های طبیعی و همیشه‌‌سوران آن که از دل دامنه‌ی کوه به بیرون می‌جهند. گفته می‌شود این آتش تاثیری مستقیم و مهم روی شکل‌گیری آیین زرتشتیان داشته است. در کنار قلعه‌ی قرون وسطایی مارداکان بایستید و پس از سیر شدن از تماشای آن، با ماشین به سمت کوه‌های قفقاز بروید. باید از میان مناظر خشکی گذر کنید که به منطقه‌ی کوهستانی و پوشیده‌از جنگل ختم می‌شود. به شاماخی بروید تا در خانه‌های محلی‌ها کمی ماست درست کنید و با آن‌ها معاشرت کنید. سپس‌، به سمت لاهیج راه بیفتید. از کارگاه مسگری بازدید کنید و ببینید محلی‌ها برای نوشیدن یک فنجان چای، چه سختی را متحمل می‌شوند. امشب را می‌توانید در مهمان‌خانه‌ای در لاهیج به سر ببرید.

روز چهارم: روستای نیج و شکی

پس از صرف صبحانه، به روستای نیج بروید. نیج، سکونتگاه اودیان است که بازماندگان آلبانیایی‌های قفقازی باستانی هستند. بیشتر بازماندگان اودیان در جهان، نیج را خانه‌ی خود می‌دانند و همین عامل، فرهنگی منحصربه‌فرد به این جامعه بخشیده است. بازارهای محلی نیج را حتما ببینید، توقفی کوتاه کنید و کمی چای بنویشید و با محلی‌ها معاشرت کنید. بهتر است سری هم به کلیسای واقع در این شهر بزنید. کلیسای آلبانیایی‌ها عامل غرور و افتخار جامعه‌ی اودیان نیج است. سپس به شکی بزنید و از کاخ شکی خان‌ها بازدید کنید. نمای کاخ با صحنه‌هایی از شکار و جنگ آراسته و با شیشه‌های رنگی تزئین شده است.

به شهر کیش که در همان نزدیکی است بروید و از مناره‌های سربه‌فلک‌کشیده‌ی کلیسایی بازدید کنید که یکی از کهن‌ترین کلیساها در جهان مسیحیت قلمداد می‌شود. تصور می‌شود قدمت این کلیسا به ۱۷۰۰ سال پیش برمی‌گردد. پس از بازگشت به شکی، سری به کارگاهی بزنید که صنعتگران ماهر مشغول ساخت شبکه (پنجره‌های شیشه‌ای صیقل‌خورده، بدون‌استفاده از هیچ چسب یا ابزار دیگری) هستند. اگر در این روز وقت آزاد داشتید می‌توانید کمی در شهر پیاده‌روی کنید و از معماری آن لذت ببرید، یا اینکه از کسی بخواهید شما را به کارگاه‌های ابریشم‌بافی ببرند.

روز پنجم: تلاوی

صبحانه‌ی مفصلی بخورید و سپس با پای پیاده سری به بازار شکی بزنید. سر راه کمی از شیرینی‌ها و تنقلات سنتی آذربایجانی‌ها، مانند حلوا، آجیل و میوه‌ی خشک بخرید و راه‌تان را به‌سمت لاگودخی در مرز جمهوری آذربایجان و گرجستان ادامه بدهید. با آذربایجان خداحافظی کنید و وارد دره‌های سبز و زیبای منطقه‌ی کاختی در گرمی شوید که شامل یک قلعه و کلیسای قرن شانزدهمی است. زمانی را به گشت‌وگذار در این منطقه بگذرانید و باز هم، راه جاده را در پیش بگیرید تا به تلاوی برسید. در این مسیر، باغ‌های انگور زیادی وجود دارند. در تلاوی در هتلی توقف کنید که توسط یک خانواده‌ی محلی اداره می‌شود و با غذاهای کلاسیک از شما پذیرایی خواهد شد.

روز ششم: گودوری

روز خود را با گشتن در بازار روز کشاورزان در تلاوی آغاز کنید. در اینجا، قصابان گوشت تازه و فروشندگان، انبوهی از ادویه‌جات، ترشی‌جات و محصولات دیگر را به‌فروش می‌رسانند. سپس، به سمت کلیسای جامع آلاوردی بروید. پس‌از بازدی از آن، راه خود را به‌سمت تسیناندالیا ادامه بدهید. اینجا، مجموعه‌ای تاریخی است که که زمانی تحت مالکیت الکساندر چاوچاوازه، شاعر پرآوازه‌ی گرجی، بود. این مجموعه شامل یک خانه، باغی به‌سبک اروپایی‌ها، هتل و کافه و چندین مجموعه‌ی دیگر است. راه خود را به سمت گودوری ادامه بدهید و از این میان، از گذرگاه همیشه‌سبز گومبوری عبور کنید. شامی مفصل میل کنید و شب را در گودوری همیشه‌زیبا سر کنید.

اما نه، پیش از خواب هنوز مکان‌هایی است که باید به آن‌ها سر بزنید. می‌توانید مسیر رودخانه‌ی ترگی را در پیش بگیرید و به کازبگی برسید. این روستای کوهستانی را دوری بزنید و پس از ۲.۵ ساعت پیاده‌روی در میان دره‌های زیبا و جنگل‌های سرسبز به کلیسای گرگتی ترینیتی برسید. این کلیسای قرن چهاردهمی در دومین قله‌ی مرتفع آتشفشانی در قفقاز واقع شده است. شب را دوباره به گودوری برگردید.

روز هفتم: تفلیس

رانندگی را به سمت تفلیس ادامه بدهید و سعی کنید طوری رانندگی کنید که به آرامش کوهستان آسیب نزنید. به تفلیس که رسیدید، اول کمی خاچاپوری (نان پر شده با پنیر) سفارش بدهید. یا شاید ترجیح می‌دهید خینکالی بخورید که کوفته‌ی معروف گرجی‌ها است. سفر شما امروز به پایان می‌رسد. در میان شهر بگردید و از جاهای دیدنی آن بازدید کنید. برای سهولت کار خود می‌توانید از تور تفلیس استفاده کنید تا شما را در شهر بگردانند و همه‌جا را نشان بدهند.

برای پیدا کردن آفرهای متنوع تور گرجستان و تور آذربایجان، به مجله گردشگری کجارو مراجعه کنید تا فهرست کاملی از پکیج‌های مختلف با قیمت‌های متنوع را ببینید و با مقایسه‌ی قیمت‌ها و امکانات، بهترین و ارزان ترین تور باتومی را انتخاب کنید.

 

/پایان رپورتاژ آگهی/

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
مينو
امتیاز :
     

دیدنی های لواسان