بیست کتاب برتر کوتاه کلاسیک

یکی از مشکلات افراد کتاب خوان همیشه این بوده که بهترین کتاب‌های کلاسیک معمولا طولانی هستند و تمام کردن آن‌ها مدت زمان بسیار زیادی می‌خواهد. اگر بخواهیم تنها به یک نمونه از کتاب‌های کلاسیک اشاره کنیم باید رمان بر باد رفته را نام ببریم که بیش از ۱۰۰۰ صفحه دارد. بنابراین تصمیم گرفتیم تا در این مطلب فهرستی از بهترین کتاب‌های کلاسیک دنیا را که اتفاقا کوتاه هستند نام ببریم.

معمولا به کتاب‌های کمتر یا در حدود ۲۰۰ صفحه، کتاب کوتاه می‌گویند که آن‌ها را به صورت یکجا می توان مطالعه کرد. کتاب هایی که در ادامه از آن‌ها نام می‌بریم مناسب افرادی هستند که علاقه دارند تا داستان‌های کلاسیک را مطالعه کنند اما زمان کافی برای این کار ندارند.

بهترین کتاب‌های کوتاه کلاسیک کمتر از ۲۰۰ صفحه

سخت‌تر شدن اوضاع از هنری جیمز

این رمان ترسناک که در سال ۱۸۹۸ منتشر شده است داستان دو کودک یتیم به نام‌های مایلز و فلور را روایت می‌کند که در خانه ای قدیمی در حومه شهر زندگی می‌کنند. صاحب خانه آن‌ها فکر می‌کند که این دو یتیم توسط ارواح شرور تسخیر شده‌اند.

مزرعه حیوانات از جورج اورول

۱۱۲ صفحه

این رمان که شیوه داستان‌سرایی تمثیلی دارد در سال ۱۹۴۵ منتشر شد و داستان قیام گروهی از حیوانات علیه کشاورز مزرعه را روایت می‌کند. آرمان شهری که این حیوانات قصد داشتند با قیام خود ایجاد کنند ناگهان به سمت فروپاشی حرکت می‌کند. نویسنده کتاب یعنی جورج اورول قصد داشت تا در این کتاب به دوران انقلاب روسیه و حکومت استالین، اشارات مختلفی کند.

موش‌ها و آدم‌ها از جان اشتاین بک

۱۸۷ صفحه

این کتاب که در سال ۱۹۳۷ به چاپ رسید، سرگذشت دو کارگر مزرعه مهاجر به نام‌های جرج و لنی را روایت می‌کند که هر دو برای پیدا کردن کار راهی کالیفرنیا می‌شوند تا به رویای آمریکایی خود برسند اما جورج به سرعت متوجه می‌شود که رسیدن به رویای آمریکایی در این دوران تاریک اقتصادی خیالی بیش نیست و اتفاق افتادن آن تنها به یک معجزه نیاز دارد.

گتسبی بزرگ از اف. اسکات فیتزجرالد

۱۴۴ صفحه

این رمان که بعدها تبدیل به فیلم مشهور با بازی لئوناردو دی کاپریو نیز شد در سال ۱۹۲۵ به چاپ رسید. راوی این داستان نیک نام دارد، شخصیتی که در همسایگی او فردی ثروتمند به اسم گتسبی زندگی می‌کند. در انتهای کتاب ناگهان همه چیز تبدیل به یک تراژدی می‌شود.

شاید هیچ یک از شخصیت‌های این کتاب دوست داشتنی نباشند ولی در هنگام خواندن این کتاب می‌توانید خود را به تابستان نیویورک سال ۱۹۲۲ ببرید و این همان احساس فوق‌العاده‌ای است که شما را تشویق به خواندن کتاب گتسبی بزرگ می‌کند.

روایت زندگی فردریک داگلاس، یک برده آمریکایی (Narrative of the Life of Frederick Douglass)

۹۶ صفحه

این کتاب خاطرات فردریک داگلاس، از برجسته‌ترین شخصیت‌های جنبش براندازی در سال ۱۸۴۵ است. در این کتاب گزارشی از زندگی او در دوران برده‌داری، سوء استفاده صاحبانش از وی و در نهایت فرار نهایی او روایت می‌شود. این کتاب یک زندگی نامه بسیار کوتاه اما فوق‌العاده محبوب است که توانست چهار هزار نسخه در ماه اول چاپ خود بفروشد و در حمایت از این کتاب شاهد رشد جنبش‌های ضد برده‌داری بودیم.

فرانکنشتاین از ماری شلی

۱۶۶ صفحه

در سال ۱۸۱۸ داستان ویکتور فرانکنشتاین و هیولا او چاپ شد و توانست به سرعت یکی از بهترین کتاب‌های کلاسیک دنیا لقب بگیرد.

پس زمینه زرد (THE YELLOW WALLPAPER) از شارلوت پرکینز گیلمن

۳۰ صفحه

کتاب پس زمینه زرد را شاید بتوان بهترین کتاب کلاسیکی دانست که نوشته شده است. این کتاب در سال ۱۸۹۲ به چاپ رسید و داستان آن نگاهی به ذهن یک زن روانی و آشفته است.

ما همیشه در قلعه زندگی می‌کردیم از شرلی جکسن

۱۴۶ صفحه

شرلی جکسون بیشتر به خاطر کتاب افسانه‌ای خود یعنی خانه تسخیر شده هیل شهرت دارد. رمان ما همیشه در قلعه زندگی می‌کردیم که در سال ۱۹۶۲ منتشر شد توانست به سرعت مورد توجه همگان قرار بگیرد. داستان در مورد اتفاقات ناخوشایند زندگی مریکت بلک وود است جایی که شش سال قبل، بیشتر قبیله بلک وود به خاطر مسمومیت با آرسنیک از بین رفته‌اند و حالا باقی بلک وود‌ها در احاطه روستاییان قرار دارد.

عبور از نیلا لارسن

۱۹۲ صفحه

این رمان دوستی دوران کودکی ایرین و کلر را در دوره رنسانس هارلم روایت می‌کند. کتاب در سال ۱۹۲۹ به چاپ رسید و توانست محبوبیت نسبتا خوبی را نیز به دست بیاورد. وقایع داستان به صورت تراژدیکی اوج می‌گیرد و خواننده را نیز با خود همراه می‌کند.

صبحانه در تیفانی از ترومن کاپوتی

۱۷۹ صفحه

این رمان را باید یکی از جریان‌ساز‌ترین کتاب‌های کوتاه کلاسیک نامید؛ زیرا پس از انتشار آن در سال ۱۹۵۸ شاهد این بودیم که دختران بسیار زیادی علاقه‌مند شدن تا مثل شخصیت هالی گلایتلی در این کتاب به امید تبدیل شدن به یک مدل، وارد شهر نیویورک بشوند. فیلمی نیز بر اساس این کتاب در سال ۱۹۶۱ با بازی آدری هپبورن ساخته شد که بی‌شک محبوبیت کتاب صبحانه در تیفانی را چند برابر کرد.

اورلاندو: یک بیوگرافی از ویرجینیا وولف

۱۳۴ صفحه

یکی از مشهورترین کتاب‌های نوشته شده توسط ویرجینیا ولف کتاب اورلاندو: یک بیوگرافی است که در سال ۱۹۲۸ به چاپ رسید. این رمان جسورانه، داستان یک شاعر و تغییر جنسیت او از مردانگی به زنانگی را روایت می‌کند. با این کتاب می‌توانید به ۳۰۰ سال پیش سفر کنید.

سولا از تونی موریسون

۱۹۲ صفحه

با این که تونی موریسون به خاطر کتاب معشوق خود به شهرت رسید اما یکی دیگر از کتاب‌های فوق‌العاده او یعنی سولا یک دهه قبل در سال ۱۹۷۳ به چاپ رسید. مثل کتاب عبور، در این کتاب نیز شاهد داستان دو دوست به نام‌های نل و سلا هستیم که ناگهان اتفاقات تراژدیکی برای این دو رخ می‌دهد.

گزارش یک مرگ از گابریل گارسیا مارکز

۱۲۲ صفحه

رمان گزارش یک مرگ که در سال ۱۹۸۱ به چاپ رسید با مرگ یا بهتر بگوییم با قتل سانتیاگو در یک روستا کوچک آغاز می‌شود، مرگی که تمامی افراد روستا از اتفاق افتادن آن خبر داشتند اما کسی به سانتیاگو برای نجات هیچ کمکی نکرد.

کاندید یا خوشبینی از ولتر

۸۴ صفحه

کتاب کاندید که در آن شاهد روایت‌ فلسفی هستیم تنها در سه روز توسط ولتر نوشته شد. داستان درباره جوانی به نام کاندید است که اعتقاد دارد ما در بهترین جهان زندگی می‌کنیم و هر اتفاقی هم که رخ می‌دهد بهترین اتفاق ممکن است؛ اما همان طور که زندگی کاندید به مرور به سمت و سو بدبختی می‌رود همچنان باور داشتن به این اعتقاد سخت و سخت‌تر می‌شود.

ارباب مگس‌ها از ویلیام گلدینگ

۲۰۸ صفحه

در بحبوحه جنگ، هواپیما حامل بچه‌های یک مدرسه در نزدیکی یک جزیره متروکه سقوط می‌کند. این نوجوانان حالا بدون هیچ سرپرستی وظیفه دارند تا خود را اداره کنند؛ اما ناگهان گروهی از آنان شروع به قانون گریزی کرده و فضا ره به سمت توحّش می‌کشانند.

شهریار از نیکولو ماکیاولی

۱۶۴ صفحه

برخلاف دیگر کتاب‌هایی که در این فهرست به آن اشاره کردیم خیلی‌ها علاقه ای ندارند تا کتاب شهریار را به دیگران معرفی کنند اما باید گفت که این کتاب فوق‌العاده جذاب یکی از بهترین کتاب‌های کلاسیکی است که می‌توانید آن را مطالعه کنید. این کتاب که در سال ۱۵۳۲ نوشته شده درباره فلسفه سیاست از دیدگاه نیکولو ماکیاولی است.

دوازده سال بردگی از سالومون نورثاپ

۱۹۹ صفحه

مثل کتاب زندگی‌نامه فردریک داگلاس، دوازده سال بردگی نیز زندگی‌نامه یک مرد سیاه پوست در دوران برده‌داری را روایت می‌کند. شخصیت اصلی این کتاب یعنی نورثاپ در شهر نیویورک به عنوان یک انسان آزاد به دنیا آمد اما در جریان یک آدم ربایی به واشنگتن دی سی فرستاده شد و از او به عنوان یک برده استفاده کردند. بر اساس این کتاب که در سال ۱۸۵۳ به چاپ برسید، فیلمی اقتباس شد که توانست جایزه بهترین فیلم اسکار ۲۰۱۳ را ببرد.

هنر رزم از سون تزو

۲۲۴ صفحه

این کتاب یکی از تاثیرگذارترین و بهترین کتاب‌های کلاسیک تاریخ است و رهبران نظامی بسیاری در طول تاریخ از آن الهام گرفته‌اند. بینشی در این کتاب موجود است که قدمت ۲۵۰۰ ساله دارد اما به هیچ عنوان تکراری نمی‌شود.

زیبای سیاه از آنا سیول

۱۱۸ صفحه

شاید امروز رمان زیبای سیاه به کودکان و نوجوانان برای مطالعه پیشنهاد می‌شود اما در سال ۱۸۷۷، زمانی که این کتاب به چاپ رسید هدف آنا سیول آن بود که بزرگسالان کتاب او را بخوانند و به همین خاطر در آن شاهد مضامین سنگینی چون مرگ، درد و تنهایی هستیم. شخصیت اصلی این داستان یک اسب به نام زیبای سیاه است و این کتاب زندگی او را به تصویر می‌کشید.

روح‌های سیاه از ویلیام دوبوآ

۱۷۴ صفحه

این کتاب مجموعه مقالات فعال برجسته حقوق مدنی یعنی ویلیام دوبوآ است و سنگ بنای علوم اجتماعی و جامعه شناسی به شمار می‌رود. روح‌های سیاه در سال ۱۹۰۳ به چاپ رسید و توانست الهام‌بخش بسیاری از جنبش‌های مدنی باشد، حتی بسیاری از مورخان اعتراضات ۱۹۶۰ الهام گرفته از کتاب ویلیام دوبوآ می‌دانند.

منبع:

https://bookriot.com/2020/01/02/best-short-classic-books/

 

/پایان رپورتاژ آگهی/

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها