کاربرد مغار و سوهان در صنعت چوب

با وجود پیشرفت های چشمگیر ماشین آلات هوشمند هنوز هم ابزارهای دستی مانند رنده، اره، مغار، سوهان و… در کارگاه های صنایع چوب استفاده می شوند. از چوب علاوه بر ساخت لوازم خانگی و اداری انواع ظروف، احجام، مجسمه و لوازم دکوری نیز تولید می شود. برای ساخت لوازم ظریف، دکوری و احجامی که به کنده کاری های دقیق احتیاج دارند از ابزارهای دستی استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم به کاربرد مغار و سوهان که جزء ابزارهای دستی در صنعت چوب محسوب می شوند، بپردازیم.

مغار نجاری

مغار نجاری همان طور که ذکر شد جزء ابزار آلات دستی مورد نیاز در کارگاه های صنعت چوب، منبت کاری، ظریف کاری و… می باشد که در ابعاد، طرح و اندازه های مختلف تولید و عرضه می گردند؛ این ابزار از یک دستگیره چوبی یا پلاستیکی و یک تیغه مقاوم و محکم فولادی تهیه شده است. انتخاب نوع مغار نجاری بستگی به نیاز مصرف کننده دارد زیرا از لحاظ شکل هندسی و اندازه هر مغار برای یک عملیات خاص تهیه شده است. بدون شک مغار از مقاومت بالایی در برابر ضربات چکش برخوردار است و البته برای این ضربات از چکش های مخصوص استفاده می شود. مغار از قدرت بالایی جهت باربرداری از سطح چوب برخوردار است که در ادامه به انواع مختلف مغار نجاری مورد نیاز صنعت چوب خواهیم پرداخت.

مغار تخت

پر مصرف ترین و اولیه ترین مغار در نجاری و منبت، مغار تخت می باشد. مغار تخت در عرض و طول های مختلف تولید می شود و در قسمت انتهایی زاویه دار تولید می شود. موارد استفاده از مغار تخت شامل ایجاد خطوط صاف، باربرداری از سطح کار، ایجاد اتصال فاق و زبانه و … می باشد.

مغار شفره

یک نمونه دیگر از مغار به مغار شفره معروف است و از لحاظ شکل ظاهری تیغه آن شبیه به عدد هفت یا حرف انگلیسی V می باشد. مغار شفره برای جدا کردن سطوح از یکدیگر به کار می رود و در مواردی نیز سایز کوچک آن برای ایجاد طرح گل و برگ و تزیین آن ها و سایر موارد ظریف استفاده می شود.

 

مغار گلویی

مغار نجاری گلویی از یک تیغه قوس دار تشکیل شده است که دارای انحنای بیشتر از مدل نیم باز است و برای ایجاد طرح گلبرگ، غنچه، پیچک، اشکال نیم دایره و بخش هایی که انحنای زیادی دارند استفاده می شود.

مغار نیم باز

مغار نجاری نیم باز از لحاظ ساختار شبیه مغار گلویی می باشد با این تفاوت که گودی و انحنای کمتری نسبت به گلویی دارد. از مغار نیم باز برای کنده کاری بخش هایی که انحنای ملایمی دارند استفاده می شود. جالب است بدانید اندازه مغار نیم باز با دو عدد مشخص می شود که یکی عمق و دیگری عرض تیغه را نشان می دهد.

مغار خراطی

مغار خراطی از لحاظ شکل ظاهری و قدرت و استحکام با مغارهای ظریف کاری، منبت و … متفاوت می باشد. مغار خراطی از لحاظ سایز و ضخامت تیغه در ابعاد بزرگ تری تولید می گردد و مخصوص خراطی می باشد. قطعه کار بین مرغک های دستگاه خراطی قرار می گیرد و با کمک مغار خراطی کنده کاری، فرم و شکل دهی بر روی آن صورت می گیرد.

قیمت مغار خراطی چوب

لازم به ذکر است که مغار خراطی چوب، منبت کاری و نجاری در مدل های مختلفی تولید می شوند که در فروشگاه چوبینر موجود می باشند. جهت کسب اطلاعات لازم درباره قیمت مغار خراطی چوب، منبت کاری و نجاری می توانید از طریق راه های زیر با چوبینر ارتباط برقرار کنید:

۰۲۱۶۶۵۶۳۰۴۸   –   ۰۹۰۲۱۲۳۵۶۲۶   –   ۰۹۳۵۵۰۶۹۲۶۹
Choobiner.ir

 

سوهان

سوهان جزء ابزارهای ابتدایی صنعت چوب، فلز و … می باشد که برای فرم دهی، باربرداری، شکل دهی و تیز کاری استفاده می شود. سوهان از تنوع بالایی برخوردار است که جهت موارد خاصی به کار می روند. به طور کلی سوهان از یک تیغه فلزی کرمدار سخت کاری شده تشکیل شده است که داراری آج هایی می باشد، هر چقدر تعداد آچ بیشتر باشد سوهان نرم تر و هرچه تعداد آج کمتر باشد سوهان زبرتر می باشد. لازم است بدانید با توجه به تعداد آج ها و فرم قرار گرفتن آن ها سوهان برای متریال های مختلف استفاده می گردد مثلا برای چوب از سوهان مخصوص به آن استفاده می کنند. در ادامه این مقاله به بررسی چند مدل سوهان پرکاربرد خواهیم پرداخت.

سوهان گرد

سوهان گرد به شکل استوانه تولید شده است و برای سوهان کاری سطوح مدور استفاده می گردد. علاوه بر مورد ذکر شده از سوهان گرد برای فرم دهی حفره ها و برش های دایره ای شکل چوب می توان استفاده نمود.

سوهان دم موشی

سوهان دم موشی که به سوهان مویی نیز معروف است یک مدل بسیار ظریف از انواع سوهان است و برای کارهای هنری و ظریف کاری استفاده می شود. لازم به ذکر است که سوهان دم موشی در اشکال مختلفی از قبیل گرد، سه گوش، نیم گرد و… تولید می گردد.

سوهان اره موتوری

سوهان اره موتوری بر خلاف سوهان های ذکر شده در بخش بالا برای تیزکاری استفاده می گردد. سوهان اره موتوری معمولا از فولاد سخت کاری شده تهیه می شود و برای تیز کاری تیغه اره زنجیری قابل استفاده است.

سوهان اره نواری

سوهان اره نواری یک نمونه از سوهان های تیز کاری محسوب می شود که معمولا به صورت سه گوش تولید می گردد. همان طور که از نام این سوهان مشخص است برای تیز کردن اره نواری مخصوص برش چوب و گوشت استفاده می گردد.

روش سوهان کاری

سوهان کاری سطح قطعه کار روش مخصوص به خود را دارد برای انجام صحیح باید از سوهان مناسب با قطعه کار و گیره استفاده شود. گیره را با ارتفاع قد خود تنظیم کنید به صورتی در مقابل گیره بایستید تا وزن بدنتان بر روی پاهایتان تقسیم شود. سپس سطح قطعه کار را از آلودگی و مواد اضافی تمیز نمایید و به گیره وصل کنید. در مرحله بعد سوهان را به شکلی در دست بگیرید که دنباله در کف دست و انگشت شست در قسمت انتهای سوهان و محل اتصال به دستگیره قرار بگیرد. پس از این عملیات با وارد کردن فشار به قطعه کار و اعمال نیرو رو به جلو سوهان را حرکت دهید تا از سطح کار باربرداری صورت گیرد و دقت کنید در حرکت برگشت فشار و نیرویی بر سطح کار وارد نشود.

قیمت سوهان

لازم به ذکر است که سوهان در مدل های مختلفی تولید می شود که در فروشگاه چوبینر موجود می باشند. جهت کسب اطلاعات لازم درباره قیمت انواع سوهان می توانید از طریق راه های زیر با چوبینر ارتباط برقرار کنید:

۰۲۱۶۶۵۶۳۰۴۸   –   ۰۹۰۲۱۲۳۵۶۲۶   –   ۰۹۳۵۵۰۶۹۲۶۹
Choobiner.ir

 

 

 

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها