تعریف دادخواست و تنظیم دادخواست طلاق

دادخواست در معنای لغوی آن یعنی دادخواهی نمودن و در دنیای حقوق یعنی آغاز طرح دعوا از طرف خواهان علیه خوانده که در دادگستری مطرح می گردد. برای شروع و به جریان درآوردن یک پرونده جهت طرح دعوا، نخستین عملی که خواهان دعوا در پرونده های حقوقی باید انجام دهد این است که فرم های مخصوصی که برای طرح دعوا ارائه شده اند را با نام برگه دادخواست به صورت کامل پر نماید و جهت طرح دعوا و به دفاتر دادگاه ها تحول نماید.

دادخواست فرم مخصوصی است که می توان درخواست را در آن به صورت ویژه ذکر نمود و آن را به دادگاه تسلیم نمود و در دادگاه های ایران نیز اصولا بعد از دریافت دادخواست است که به پرونده متقاضی رسیدگی می نمایند.

تنظیم و ارائه درخواست در قالب فرم های مخصوص با عنوان دادخواست در دعاوی حقوقی الزامی می باشد. اما در دعاوی کیفری الزامی نیست یعنی در دعوای کیفری خواهان یا همان شاکی می تواند شکایت خود را در کاغذ معمولی نیز بیان نماید و مراجع مربوطه مکلف به رسیدگی هستند و با این دلیل که شکایت در فرم مخصوص ارائه نگردیده نمی توانند از رسیدگی امتناع ورزند.

طلاق به چه معنا است؟

در لغت این کلمه به معنی جدایی، بیزاری و متارکه است که از این معانی می توان چنین نتیجه گرفت که طلاق یعنی خاتمه دادن و پایان بخشیدن به رابطه زناشویی میان زوجین است، در چند سال گذشته با آمار بسیار بالای آن روبرو بوده ایم و اثرات مخرب آن را شاهد هستیم.

قانون مدنی کشور، طلاق را به سه نوع تقسیم نموده است:

  • طلاق از طرف زن
  • طلاق از طرف مرد
  • طلاق توافقی

طلاقی که زوجه درخواست کننده آن است طلاقی است که به علت نقض شروطی که ضمن عقد آمده است انجام می گردد و یا قانون این امکان را به زوجه داده تا درخواست طلاق نماید.طلاق توافقی نیز همان طور که از این کلمه می توانیم نتیجه بگیریم این است که زوجین با توافق یکدیگر از هم جدا می شوند.

در مواردی هم که زوج درخواست طلاق را به دادگاه ارائه می دهد طلاق از جانب مرد می باشد. اما قانون نسبت به گذشته برای این مسئله یعنی مسئله طلاق از جانب مرد، تغییر هایی نموده است یعنی طلاق از جانب مرد به راحتی گذشته نمی باشد. در ابتدا زوجین باید دعوای خود را به داوری ببرند و داور برای این مسئله رأی مناسب صادر نماید و در ادامه رأی داور را به دادگاه ارائه می نمایند. دادگاه در این مرحله مجدد رسیدگی می نماید و اگر با توجه به ارجاع به سازشگر اگر سازش میان زوجین غیر ممکن باشد در این مرحله گواهی عدم امکان سازش را صادر می نماید.

با وجود این گواهی است که دفاتر ازدواج و طلاق اقدام به اجرای صیغه طلاق می نمایند و آن را ثبت می کنند و و قبل از هر اقدام مثل مراجعه به دادگاه و سپری نمودن مراحل طلاق ابتدا لازم است که دادخواست طلاق توسط زوج تنظیم شود. به همین علت در این مقاله به توضیح دادخواست طلاق خواهیم پرداخت.

چگونگی تنظیم دادخوست طلاق

طلاق توافقی نیز مانند سایر دعاوی که در دادگستری مطرح می شود نیاز به تنظیم دادخواست و شکایت دارد همانطور که در قانون آیین دادرسی مدنی بیان شده است، رسیدگی به دعاوی در دادگستری نیازمند تقدیم دادخواست می باشد.

به این صورت که زوجین دادخواست طلاق توافقی خود را تنظیم و آن را به دفاتر خدمات الکترونیکی قوه قضائیه تسلیم می نمایند بعد از این مرحله، مرحل مهلت رسیدگی تعیین می گردد و در این مهلت زوجین باید به دادگاه خانواده مراجعه نمایند و وارد جریان پرونده طلاق توافقی شوند.

اگر دادگاه گواهی عدم امکان سازش را به زوجین ارائه نماید از تاریخ صادر نمودن این گواهی سه ماه مهلت دارند تا به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه نمایند و صیغه طلاق را اجرا و تقاضای ثبت آن را نمایند. اگر در مدت سه ماه گواهی را ارائه ننمایند گواهی اعتبار خود را از دست می دهد و باید مراحل را مجدد طی نمایند.

در این مقاله به بررسی روش های مختلف درخواست طلاق پرداختیم که شما می توانید برای دادخواست طلاق خود یک مورد را انتخاب نمایید و و به روش دادخواست طلاق خود را تنظیم نمایید اما بهتر است دادخواستی که ارائه می نمایید تایپ شده و تمامی موارد را در فرم دادخواست کامل نمایید و راه حل مناسب تر این است که از شخصی که تخصص در این امر دارد راهنمایی بخواهید و یا درخواست وکیل نمایید که نگارش و تنظیم دادخواست خود را به او واگذار نمایید تا در روند ثبت و جریان پرونده با مشکلی برخورد ننمایید.

با «آنی مشاور» مشاوره‌ حقوقی با کیفیت و راهگشا را تجربه خواهید کرد. جهت تنظیم دادخواست ها و یا اظهارنامه های خود با وکلا و مشاورین مجموعه آنی مشاور از طریق سایت مجموعه و یا اپلیکیشن حقوقی آنی مشاور تماس حاصل فرمایید.

 

/پایان رپورتاژ آگهی/

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها