کاربرد سگ در تاریخ و گذشته ایران باستان

جایگاه سگ در ایران باستان

ایرانیان در دوره باستان از نخستین مردمانی بوده اند که برای جانوران و حیوانات  اهمیت و ارزش ویژه ای قائل بوده و مانند بسیاری از فرهنگ ها وتمدن ها در روایت ها و داستان های اسطوره ای و افسانه ای خود به صورت نمادین به آن ها پرداخته اند و در زندگی روزمره خود نقش تعیین کننده ای به آن ها محول می کردند. تمام حیوانات اهلی و قابل رام شدن با انسانها از تاریخ همراه بوده اند. کبوتر ها، پرندگان رنگینی مانند مرغ عشق ها، که  ها مانند نوا و آواهای دیجیتال امروزی برای انسانها سرگرم کننده و آرام بخش بوده. اگرچه در آن زمان ممکن است   به شکل امروزی نبوده اما خرید حیوانات مانند سگ، اسب، گوسفند بز همه جزو ضروری ترین موجودات همراه انسانها بوده و در پیشرفت آنها بسیار تاثیر گذار بوده است. سگ ها محافظت میکردند کار می کردند، اسب ها فاصله ها را طی میکردند و دام های دیگر نیز مصارف حیاتی دیگر برای انسانها داشته اند. در همه داستان‌ها و افسانه‌هایی که درباره سگ بیان شده، این حیوان مجموعه‌ای از نمادهای پیچیده، شفابخش، وفادار و راهنمایی است که شکار و مرگ را به نمایش می‌گذارد.

او نه تنها درگذشتگان را به دنیای فروردین راهنمایی می‌کند بلکه از عالم ماورا خبر داشته، میانجی دنیا و آخرت است و پیوندی اساطیری با ماورا دارد. ایرانیان باستان معتقد بودند که«سگ با کمک خروس ارواح پلید و جادوگران را هنگام شب از زمین دور می‌کند و سروش را یاری می‌نماید.دشمن اهریمن است و چون پارس می‌کنددردورنج و آزار و نافرمانی را از بین می‌برد».(مهدوی،۵۶:۱۳۷۹)

در آیین مهر سگ  یار وفادار میتراست که با او به شکار می‌رود ,سگ وفادار الهه میترا که در شکار او را همراهی میکرد.


 

سگ در ایران


 

نقش سگ در پارس باستان

در نقش‌های برجسته‌ بزرگ باز یافته در ناحیه استربورکن و هورنهایم و روکینکن در آلمان سگ‌های شکاری در پیرامون میترا دیده می‌شوند. همچنین در اسطوره آفرینش که ناظر بر خلقت مشی و مشیانه(آدم و حوا) است، هنگامی که این دو حیات انسانی یافتند، آتش روشن کردند و گوسفندی را که اورمزد به آنها داده بود، ذبح نموده، قطعه‌هایی از آن را درون آتش انداختند و قطعه‌ای را به سوی آسمان افکندند، سگی که همراه آنان بود دوید و گوشت را ربود و خورد.

 مطابق این روایت احتمال دارد یکی از دلایل تقدس سگ در نزد زرتشتیان، همین نکته باشد که او از گوشت مقدس که خوراک مشی و مشیانه بود خورده است. در روایت دیگری مشی و مشیانه قطعه‌ای گوشت در آتش می‌افکنند و قطعه‌ای را به عنوان سهم ایزدان به سوی آسمان می‌اندازند و قطعه سوم را به سگ خود می‌دهند.

می‌توان فرض کرد که آتش و ایزدان و سگ، هر سه از دیرباز مقدس به شمار می‌آمدند زیرا مشی و مشیانه به عنوان نخستین مخلوقات از خوراک خود به آنها تقدیم می کنند. (مهدوی،۵۵:۱۳۷۹)

با توجه به آن چه از روایت های تاریخی و اسطوره ای بر می آید، سگ در ایران باستان و در دوره دین زرتشتی نیز دارای احترام و اهمیت ویژه ای بوده است و سه سگ خانگی، شبانی، و شکاری ستوده شده است.


 

سگ در ایران باستان


 

اشاره های تاریخی از سگ

در بخش هایی از اوستا در رعایت حال این حیوان دستوراتی وجود دارد که بسیار قابل تامل هستند.«فرگرد سیزدهم وندیداد با ۵۶ بند درباره کیفر و مجازات قتل انواع سگ‌ها و آزار آنهاست. در بخش نخست از این فرگرد بیان می‌شود که از میان آفریده‌های اهورامزدا سگ بسیار محترم است چون از سپیده کاذب تا فجرصادق با اهریمن مقابله می‌کند و پاسبان آفرینش نیک است. بنابر همین ویژگی های مهم است که کشتن سگ برابر است با کشتن یک مرد درستکار»(رضی،۳۷۱:۱۳۸۴). از جمله نکاتی که در این فرگردها یاد شده است می توان به این موارد اشاره کرد:

  1. یکی از پنج گناه بزرگ که هیچ تاوان ندارد آن است که کسی به سگ استخوان درشت و سخت دهد آن چنان که دندان او را بیازارد و در گلویش بماند یا خوراک بسیار گرم دهد آن چنان که پوزه و زبانش را بسوزاند. و دیگر آن که کسی سگی را بزند که تازه توله ای پس انداخته است.
  2. اهورامزدا گوید: اگر سگ شبانی یا سگ خانگی نبود در روی این زمین آفریده من، خان ومانی پایدار نماندی.
  3. از اهورامزدا پرسیده شد در این گیتی کدام سرزمین شادتر؟ اهورامزدا گفت: آن جا که مرد پارسا خانه بر پا کند و آن خانه از گاو و خورش و سگ و زن و فرزند و آتش برخوردار باشد.
  4. اگر کسی سگ را بکشد روانش در روز پسین به هراس و بیم افتد و هیچ کس به فریادش نرسد. سزای کسی که سگ شبانی را چنان بزند که جان سپارد هشتصد تازیانه است. سزای کشتن سگ خانگی هفتصد تازیانه و سزای کشتن سگ شکاری ششصد و سزای کشتن توله سگ پانصد تازیانه.
  5. گناه خوراک ندادن به سگ شکاری با ندادن خوراک به مهمان برابر است.کسی که خوراک از توله سگ دریغ کند چنان است که بچه آدمی را از خورش بی بهره بدارد.
  6. سگ به هشت کس همانند است: از چیز کم خشنود شود و زود رنج است، مانند پیشاهنگ است، برای چهارپایان می جنگد، در پس و پیش خانه می گردد مانند یک رزمی و بیدار و سبک خواب است، خدمتگزار و مانند چاکر است، شبگرد است، بی باک است، شیرین کار است و مانند بچه به این جا و آن جا می دود.
  7. اگر سگی یا  ای را در راهی خفته دیدید آهسته گام بردارید تا بیدارشان نسازید .سگ نباید آزردن، چه از فروتنان هیچ کس فروتن تر از سگ نیست.به سگ، نان دادن ثوابی است بزرگ.

(پورداود،۲۰۹.۲۱۹:۱۳۵۶)


سگ در پارس

 

از همین روست که سگ در دین زرتشتی و میان ایرانیان باستان ارزش و جایگاه ویژه‌ای داشته‌است. به موجب اخبار قدیم و مورخان یونانی چون استرابو و هرودوت میان کاسپی ها سگ از احترام و تقدس فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و مقام حقوقی چون انسان داشته‌است. کاسپی‌ها در آغاز از اقوام غیرآریایی بودند اما عناصر آریایی نیز در میانشان ملاحظه می‌شود. کاسپی‌ها در زمان مادهادیگر قدرت چندانی نداشتند اما نفوذ اعتقادات کاسپی‌ها در زمان مادها قابل توجه است. (رضی،۳۷۰:۱۳۸۴)

منابع

  1. پورداوود. ابراهیم. (۱۳۵۶) «فرهنگ ایران باستان». چاپ سوم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  2. داراب هرمزدیار، (۱۹۲۲) «روایات داراب هرمزدیار»، نسخه بمبئی
  3. رضی، هاشم. (۱۳۸۴) «دین و فرهنگ ایرانی پیش از عصر زرتشت». چاپ دوم. تهران: انتشارات سخن
  4. ژینیو. فیلیپ. (۱۳۹۴) «ارداویراف نامه». ترجمه و تحقیق ژاله آموزگار. تهران:انتشارات معین

مقالات

  1. مهدوی، ملیحه. (۱۳۷۹)«سگدید، رانش اهریمن». کتاب ماه ادبیات و فلسفه، شماره ۴۰. صص۵۴-۵۹
  2. دالوند، حمیدرضا. (۱۳۸۸) «روایات داراب هرمزدیار و دستنویس کتابخانه مجلس شورای اسلامی». پیام بهارستان . شماره ۵. صص ۲۴۷-۲۶۰
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
افسانه
امتیاز :
     

عالی بود بیشتر از سگ و اسب مطلب بذارید