قدمت نقاشی ساختمان

اگر بخواهیم در رابطه با قدمت نقاشی ساختمان در ایران صحبت کنیم، بایستی اشاره کنیم که این کار از زمانی شروع شد که شهرهای نوین در کشورمان پدید آمدند. در آن زمان ساختمان‌ها را به شیوه ساختمان‌های اروپایی ساخته و به همین ترتیب رنگ آمیزی ساده ای هم احتمالا برای آن‌ها در نظر می‌گرفتند.

اما در ابتدا تنها شاه‌ها و افراد نزدیک به او می‌توانستند کاخ‌های خود را رنگ آمیزی کنند . به این خاطر که رنگ‌هایی که آن‌ها برای رنگ آمیزی استفاده می‌کردند از اروپا وارد ایران می‌شد و به همین خاطر هر کسی قادر به خریداری و استفاده از این رنگ‌ها نبود. اما با گذشت زمان که ایرانیان با نحوه تولید رنگ آشنا شدند، افراد معمولی هم توانستند به رنگ دسترسی داشته باشند و خانه‌های خود را رنگ کنند.

نقاشی ساختمان در دوران باستان!

پژوهش‌ها نشان داده است که کار نقاشی ساختمان و تلاش برای زیباتر کردن محلی که زندگی می‌کنیم، از حدود ۴۰ هزار سال پیش صورت گرفته است. در آن دوره انسان‌ها با استفاده از رنگ‌های طبیعی اقدام به زیباترکردن غارهای خود و یا ایجاد طرح‌ و نقش‌‎هایی روی دیوار می‌کردند. آن‌ها این کار را با استفاده از خون حیوانات و یا با استفاده از برگ درختان و شاخ حیوانات انجام می‌دادند.

رنگ کردن کاخ‌ها و ابنیه با شکوه در دوره قاجار

اگر زمان را از دوران باستان به حدود سال ۱۳۰۰خورشیدی جلو ببریم، با اساتیدی مواجه می‌شویم که با استفاده از مواد طبیعی ، گیاهان و مواد معدنی به طور سنتی با فرمول‌هایی که از نیاکان خود آموخته بودند، اقدام به تولید رنگ کرده و از این رنگ‌ها در نقاشی کاخ پادشاهان ، درباریان و نزدیکان آن‌ها استفاده می‌شد.

اولین کارخانه رنگ در ایران

در سال ۱۳۱۸ خورشیدی بود که نخستین کارخانه رنگ در ایران راه اندازی شد. این کارخانه که رنگ سازی ایران نام داشت با استفاده از مواد معدنی و گیاهی اقدام به تولید رنگ می‌کرد. پس از آن شرکت‌های دیگری همجون رنگ سرو و رنگ شمس هم به همین ترتیب کار خود را آغاز کردند. استفاده از مواد طبیعی در زمینه تولید رنگ تا سال ۱۳۴۱ ادامه داشت. تا زمانی که نخستین رنگ روغنی توسط یک کمپانی به نام پلاسکار عرضه شد.

سال ۱۳۴۴ یک انقلاب فوق العاده در زمینه ساخت و تولید رنگ در ایران آغاز شد. شرکت‌های زیادی از جمله پارس پامچال ، سوپررنگ ، دیروپ ایران ، تاباشیمی و … وارد این عرصه شده و رنگ‌های پلاستیک و روغنی را تولید کردند. تولید انبوه این رنگ‌ها سبب شد تا دسترسی به آن بیش از هر زمان دیگری برای مردم عادی فراهم شده و بتوانند خانه‌های خود را نقاشی کنند.

منبع: نقاشی ساختمان قزوین

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها