تاریخچه ساخت ساز گیتار

گیتار یکی از پرطرفدارترین سازهای جهان است. هنگامی که از موسیقی حرف می‌زنیم سریعا سازی مثل گیتار به ذهنمان می‌آید. تاریخچه های متعددی از گیتار در جهان وجود دارد. برخی از پژوهشگران بر این باورند که گیتار از مصر آمده است. به هر حال امروزه انواع و اقسام گیتار داریم که صداهای متفاوتی می‌دهند و در گونه های مختلفی از موسیقی و آهنگ های ایران و جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این نوشتار قصد داریم تا به طور مختصر مروری بر تاریخچه ساخت این ساز داشته باشیم. پس تا انتهای این نوشته با ما همراه بوده و نظرات ارزشمند خود را در انتهای همین نوشته برای ما بفرستید.

گیتار را می‌توان جزء سازهای زهی به شمار آورد که برخی آن را با انگشت و برخی آن را با مضراب ( پیک ) می‌نوازند. می‌توان گیتار را نوعی ساز بربت ( عود) به شمار آورد که در اروپا دچار تغییر و تحولاتی شد و به شکل امروزی اش درآمد.

ساز گیتار از چه زمانی شکل گرفت؟

داستان های متفاوتی از شکل گیری گیتار در جهان وجود دارد. برخی باور دارند که گیتار به طور کلی از مصر آمده است. برخی نیز اعتقاد دارند که گیتار از فرهنگ یونانی آشوری به وجود آمده است. در روایت دیگری هم آمده است که فردی به نام زریاب ، بربت ( عود) را به اروپا برد و استفاده از آن در اسپانیا و دیگر کشورها رایج شد. در آن زمان به گیتار کیتارا (قیتارا) گفته می‌شود. در واقع می‌توان وجود تار در انتهای این کلمه را دلیلی بر ایرانی بودن این ساز دانست. این کلمه به صورت مستقیم به کلمه پارسی باستانی سه تار  ( سیه تار ) اشاره می‌کند.

سایت دانلود آهنگ و مداحی

انواع گیتار

گیتار کلاسیک : معلوم نیست که این نوع از گیتار چه زمانی به وجود آمد و چگونه به شکل فعلی خود رسید. اما چیزی که شواهد نشان می‌دهد این است که در هزار یا دو هزار سال پیش از میلاد اجداد این نوع گیتار وجود داشته است.

گیتار آکوستیک: شبیه به گیتار کلاسیک است و ۶ سیم دارد. سیم های فلزی و کاسه بزرگ و چوبی آن صدای خاصی ایجاد می‌کند که در سبک های مختلف مانند فولک ، کانتری ، راک و بلوز مورد استفاده است. امروزه با اتصال گیتار به یک تقویت کننده ( آمپلیفایر) صدای بلندتری ایجاد می‌کنند.

گیتار الکتریک: نوعی گیتار است که با استفاده از یک تقویت کننده صدا تولید می‌کند. علت تولید این گیتار این بود که در همنوازی ها صدای گیتار در بین دیگر سازها گم می‎شد. حدودا از سال ۱۹۳۰ این ساز ایجاد شد و استفاده از آن تا به الان رشد بسیاری داشته است.

 

/پایان رپورتاژ اگهی/

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها