ثبت علامت تجاری (برند) چگونه انجام می‌شود؟

ثبت علامت تجاری، یکی از مراحل مهم در ثبت شرکت و برند است. انتخاب کردن یک اسم یا عنوان برای شرکت بسیار مهم است و هر تولیدکننده یا سرمایه‌گذاری به دنبال این موضوع است که نامی درخور و شایسته برای شرکت خود برگزیند. در این مقاله به بررسی این موضوع و مراحل و شرایط لازم برای ثبت علامت تجاری می‌پردازیم.

 

ثبت برند تجاری چیست؟

انتخاب یک نام زیبا و شایسته برای صاحبان مشاغل ضروری است. به خاطر اینکه محصول بتواند در بازار هدف شناخته شود و راه هموارتری برای پیشرفت و مطرح شدن داشته باشد. در واقع یکی از اولین مراحل در آغاز فعالیت تجاری، برگزیدن نامی است که شرکت و محصولات با آن مطرح شود.

این موضوع باعث می‌شود که خدمات، محصولات و تولیدات از سایر برندها متمایز شود. یکی از خواسته‌های اصلی هر شرکت و برند، تمایز و مشخص بودن آن در میان سایر رقبا است. در این صورت است که می‌توان محصولات یک شرکت خاص را به راحتی شناخت و مشخصات و نکات مثبت و منفی آن را مشخص نمود.

راهنمای گام به گام ثبت برند

مرحله ۱) دریافت مشاوره در رابطه با ثبت برند یا لوگو

اولین مرحله در این پروسه اداری، گرفتن مشاوره از افراد متخصص و کارشناس است. باید مواردی مانند مراحل ثبت برند، مدارک لازم برای ثبت برند، زمان لازم برای ثبت علائم تجاری، هزینه ثبت شرکت و … را بدانیم.

در این صورت بهتر می‌توانیم تصمیم بگیریم. حتی ممکن است تصمیم شما در این مورد تغییر کند و اصلا منصرف شوید. به هر حال بهتر است که با افراد خبره و کاربلد مشورت کنید.

مرحله ۲) انتخاب نام برند

در مرحله بعدی نوبت به انتخاب نام یا علامت است. می‌توانید نامی که هم‌اکنون در حال کار با آن هستید را برگزینید یا نامی جدید انتخاب کنید. در حال انتخاب اسم به ۲ مورد توجه داشته باشید. اول این که اسم جدیدی انتخاب کنید که قبلا ثبت نشده باشد. دوم این که اسم انتخابی شما قابلیت ثبت در سامانه اداره مالکیت معنوی کشور داشته باشد.

مرحله ۳) استعلام برند قبل از ثبت

شاید با خود فکر کنید که شرکتی که ثبت کرده‌اید کاملا جدید و تازه است. اما به هر حال باید استعلام کنید تا مطمئن شوید برندی تک و منحصربه‌فرد دارید. حتی اگر نامی که انتخاب کرده‌اید برایتان آشنا نیست، باز هم استعلام را انجام دهید. زیرا هیچ موقع نمی‌توان به طور قطع از این موضوع اطمینان پیدا کرد.

در صورتی که مایل باشید این کار را انجام دهید، می‌توانید روی کمک ما حساب کنید. این کار به راحتی توسط کارشناسان سایت … انجام می‌شود و اطمینان خاطر بیشتری در مورد ثبت شرکت به شما می‌دهد. حتما این استعلام را انجام دهید تا از هزینه‌های دیگر جلوگیری کنید.

مرحله ۴) آماده کردن مدارک مورد نیاز

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی

  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی شخص حقیقی
  • کپی برابر اصل کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن برند پیشنهادی) و مجوز فعالیت
  • اطلاعاتی از قبیل آدرس دقیق، ایمیل، شماره تلفن همراه و ثابت شخص

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

  • کپی برابر اصل شناسنامه تمام افراد مانند مدیران، سهام‌داران یا شرکا
  • کپی برابر اصل کارت ملی تمام افراد
  • کپی برابر اصل مجوز فعالیت
  • کپی روزنامه حاوی آگهی ثبت شرکت
  • کپی روزنامه آخرین تغییرات شرکت
  • کپی برابر اصل کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن برند)
  • اطلاعاتی از قبیل آدرس دقیق، ایمیل، شماره تلفن همراه و ثابت افرادی که در شرکت حق امضا دارند.

مرحله ۵) ثبت اظهارنامه در سایت اداره مالکیت

پس از اینکه مدارک لازم را آماده کردید، وارد سایت مالکیت معنوی کشور شوید. در مرحله اول ثبت نام کنید و مشخصات اولیه خود را وارد نمایید. مرحله اول که طی شد، برگه‌ای که توسط سایت به شما داده می‌شود را به یکی از دفترخانه‌های اسناد رسمی ببرید و حساب کاربری خود را تایید نمایید.

سپس برگه را اسکن و در سایت بارگذاری کنید. در این مرحله یک نام کاربری و کلمه عبور دریافت خواهید کرد. سپس به قسمت ثبت اظهارنامه برند بروید و برخی از مدارک مانند کپی شناسنامه و کارت ملی، جواز فعالیت، نمونه برند پیشنهادی در اندازه ۶*۶ سانتیمتر (در صورت لزوم) کارت بازرگانی را در سیستم بارگذاری کنید.

اظهارنامه ارسالی شما به وسیله ۳ کارشناس بررسی می‌شود و پیام تایید آن فرستاده خواهد شد. البته اگر این مراحل را به درستی طی کرده باشید. زمان بررسی پرونده حداقل ۱۰ روز و حداکثر ۳۰ روز به طول خواهد انجامید.

مرحله ۶) پرداخت هزینه اظهارنامه

بعد از تکمیل اظهارنامه نوبت به پرداخت هزینه ثبت اظهارنامه می‌رسد. در این صورت است که سیستم اظهارنامه شما را ثبت می‌کند و بررسی پرونده شما شروع می‌شود. در مرحله بعدی یک فرم در اختیار شما قرار می‌گیرد که اطلاعات کاربری در آن قرار دارد.

باید دوباره به سامانه مالکیت معنوی مراحعه کنید و با وارد کردن اطلاعات فرم، یک نام کاربری و پسورد دریافت نمایید. باید این اطلاعات را حفظ کنید تا کار شما در مراجعات بهتر پیش برود.

مرحله ۷) چاپ آگهی در روزنامه رسمی

بررسی اظهارنامه شما طی ۱۰ الی ۱۵ روز انجام می‌شود. در صورت مثبت بودن همه مراحل، باید درخواست ثبت به روزنامه رسمی ارسال شود. پرداخت هزینه آگهی در روزنامه رسمی به عهده شما است. این کار نیز ۱ هفته طول خواهد کشید.

پس از آن تا ۳۰ روز زمان برای اعتراض به ثبت برند قرار داده شده‌است. اگر اعتراضی صورت نگیرد، ثبت برند بلامانع خواهد بود. در صورت اعتراض نیز برند مجددا کارشناسی خواهد شد.

مرحله ۸) مراجعه به اداره مالکیت

در صورتی که شخصی نسبت به ثبت برند شما اعتراض نداشته باشد، بعد از گذشت ۳۰ روز از چاپ روزنامه رسمی، اظهارنامه ثبت شده از طرف کارشناسان مورد تایید واقع می شود. این موضوع به صورت پیامکی به اطلاع شما خواهد رسید.

پس از دریافت پیامک تایید لازم است به صورت حضوری به اداره مالکیت معنوی کشور مراجعه نمایید و اقدام به تشکیل پرونده کنید.

مرحله ۹) پرداخت حق‌الثبت برند

پس از گذر از مراحل قبل و تشخیص بلامانع بودن ثبت برند، حق‌الثبت برند را پرداخت کنید. هزینه به این صورت می‌باشد:

هزینه حق‌الثبت برای یک طبقه شامل:

  • ثبت برند حقیقی (۱۲۰ هزار تومان) + هر طبقه اضافه ۱۰۰۰۰ تومان
  • ثبت برند حقوقی (۲۴۰ هزار تومان) + هر طبقه اضافه ۲۰۰۰۰ تومان

مرحله ۱۰) پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت دوم

ممکن است از خودتان سوال کنید که دیگر چرا به روزنامه دوم نیاز داریم؟ اگر مراحل قبلی را طی کنید، می‌توانید صاحب برند خودتان شوید. اما ضروری است که این موضوع را به اطلاع مردم برسانید. پس این کار را برای مرتبه دوم در روزنامه رسمی چاپ می‌کنید.

مرحله ۱۱) تحویل گواهی ۱۰ ساله ثبت برند

بالاخره به مرحله آخر رسیدیم. مرحله‌ای که گواهی ۱۰ ساله برندتان را تحویل می‌گیرید. شما برند خود را در ۲ روزنامه رسمی چاپ کرده‌اید. لازم است که یک نسخه از آن‌ها را همراه با اظهارنامه ثبت برند و ۱۰ نسخه نمونه برند ۶*۶ به اداره مالکیت معنوی ببرید. مرحله آخر با ارائه رسید و تحویل سند برند ثبت شده به اتمام می‌رسد.

جمع‌بندی

در این مقاله با مراحل ثبت شرکت آشنا شدید و دیدید که چه مراحلی را باید طی کنید. البته اگر از وکلای حقوقی و کارشناسان سفیر صلح کمک بگیرید، دیگر لازم نیست که این چند خوان را طی کنید و می‌توانید با خیال راحت سند خود را تحویل بگیرید.

 

/پایان رپورتاژ آگهی/

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
امید اسدی

با سلام مشکل اداره اختراعات از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ : اینجانب نیز در این روند مشکل داوری اختراعات را دارم یعنی زمانی که طرح اینجانب نو و جدید و دارای گام ابتکاری است ولی مراجع دانشگاهی و داوران پس از گرفتن هزینه های بالا طرح را تایید نمی کنند و در پاسخ می گویند دوست داریم طرح شما را رد کنیم برو پیش هرکسی که دوست داری بگو این مرجع را قبول ندارم اداره نیز می گوید ما طبق قانون مجبور هستیم طرح شما را رد کنیم . برخی از مراجع نیز می گویند داور متخصص ندارند ! در… مطالعه بیشتر »