بهداشت دهان و دندان کودک: خمیردندان، مسواک و زبان پاک کن

شکی نیست که دندان‌های در حال رشد کودک شما باید روزانه نیاز به مسواک زدن دارند تا سالم و بدون پوسیدگی باقی بمانند. اما شما به راحتی نمی‌توانید همان نوع مسواک و خمیر دندان‌هایی را که روی دندان‌های خود استفاده می‌کنید به کودک نوپای خود بدهید. به هر حال ، بچه‌ها نسبت به بزرگسالان به انواع مختلف ابزارهای دندانپزشکی نیاز دارند. این مطلب راهنمایی برای کمک به شما در انتخاب مسواک و خمیر دندان برای کودکان می‌باشد.

خمیردندان کودک

قدرت فلوراید که مبارز پوسیدگی است را نمی‌توان انکار کرد. این ترکیب که به طور طبیعی وجود دارد به بازسازی دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند. نوشیدن آب حاوی فلوراید ان امکان را فراهم می‌کند که فلوراید وارد جریان خون شود، که به تقویت دندان‌های در حال رشد قبل از رویش کمک می‌کند.

با این حال ، مصرف زیاد فلوراید می‌تواند باعث ایجاد لکه‌هایی روی مینای دندان و تغییر رنگ شود ، وضعیتی که به فلوروز شناخته می‌شود. به همین دلیل، دکتر ایزد کیهانی دندانپزشک زیبایی توصیه می‌کنند تا ۲ سالگی کودک شما از خمیر دندان بدون فلوراید استفاده کند. بعد از این سن، کودکان به جای قورت دادن فلوراید ، مفهوم تف کردن خمیر دندان را می‌آموزند. حتی پس از شروع به استفاده از خمیر دندان‌ کودک حاوی فلوراید برای کودکان ، فقط از مقدار کمی‌به اندازه نخود استفاده کنید تا اگر کودک شما مقداری از آن را بلعید ، هیچ آسیبی نداشته باشد.

مسواک برای نوزادان

دندانپزشکان توصیه می‌کنند یک پارچه مرطوب را روی لثه کودک خود بمالید تا قند و باکتری‌ها پس از هر بار شیردهی و قبل از خواب پاک شود. به محض رویش اولین دندان ، می‌توانید شستشوی دندان را با یک مسواک نرم کودک و اندکی خمیر دندان بدون فلوراید شروع کنید. سر کوچک مسواک، قرارگیری آن در دهان نوزاد را آسان می‌کند.

مسواک برای کودکان نوپا

در سن ۲ سالگی ، بدون شک کودک نوپای شما می‌خواهد در مسواک زدن دندان همکاری کند. او هنوز کنترل حرکتی را برای انجام این کار ندارد ، اما به او اجازه دهید که امتحان کند.

کودک خود را به فروشگاه ببرید و اجازه دهید مسواکی با طراحی یا شخصیت کارتونی انتخاب کند که هر روز صبح و شب مسواک زدن او را هیجان زده کند. مسواک برقی مخصوص کودکان را انتخاب کنید که استفاده از آن می‌تواند سرگرم کننده و موثرتر از مسواک دستی باشد.

مسواک برای کودکان ۵ تا ۸ سال

کودک مدرسه ای شما در مورد مراقبت‌های بهداشت دهان و دندان خود استقلال بیشتری می‌یابد. او قادر است مسواک را خودش نگه دارد ، اما هنوز باید نظارت کنید تا مطمئن شوید دندان‌هایش را به طور موثر تمیز می‌کند. مسواک مخصوص کودکان در این محدوده سنی دارای دسته‌های باریک و سرهای کمی ‌بزرگتر است. همچنان به کودک خود اجازه دهید مسواک خود را انتخاب کند تا او را در مسواک زدن ترغیب کند.

مسواک مناسب برای کودکان ۸ سال به بالا

در حدود کلاس سوم ، دیگر نیازی به نظارت بر کودک در حین مسواک زدن دندانهایش ندارید. اگر عادت‌های سالم را به درستی به او القا کرده باشید ، می‌توانید با اطمینان او را تنها بگذارید تا خودش این کار را انجام دهد.

مسواک برای کودکان بزرگتر بسیار شبیه مسواک بزرگسالان است ، اما سرها همچنان کمی‌ کوچکتر هستند و دسته‌ها تپل تر و کوتاه ترند. مسواک‌های برقی همچنان یک گزینه مناسب برای کودکان پیش از بلوغ به حساب می‌آیند ، به خصوص اگر کودک شما برای استفاده موثر از مسواک دستی مشکل داشته باشد.

به کودک خود بیاموزید که چه زمان و چگونه مسواک بزند

  • عادت‌های زیر را در فرزند خود ایجاد کنید – و خود نیز آنها را دنبال کنید
  • هر روز صبح بعد از صبحانه مسواک بزنید
  • هر شب قبل از خواب مسواک بزنید
  • هر سطح از هر دندان را درست در امتداد خط لثه و زبان مسواک بزنید
  • سعی کنید دو دقیقه کامل مسواک بزنید. کودک خود را با بازی مسواک زدن مشغول کنید
  • یک بار در روز نخ دندان بکشید. به محض در آمدن دو دندان در کنار یکدیگر ، در نخ دندان کشیدن به کودک خود کمک کنید
  • مسواک کودک خود را هر سه ماه یک بار یا وقتی موهای مسواک خراب می‌شود تعویض کنید.

زبان پاک کن برای کودکان

چرا تمیز کردن مرتب زبان برای کودک بسیار مهم است؟ زبان در واقع بخشی از دهان است که بیشتر باکتری‌ها را در خود جای داده است. باکتری‌های موجود در دهان و غذاها و نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنید می‌توانند روی سطح پرزدار زبان زندگی کرده و تولید مثل کنند. وقتی کودک شما مسواک می‌زند ، باکتری‌های چسبیده به مینای دندان را از بین می‌برد. با این حال ، تمام باکتری‌های باقی مانده بر روی زبان فقط در عرض چند ساعت می‌توانند بار دیگر به دندان‌ها منتقل شوند. از آنجا که سطح زبان بسیار زبر است ، باکتری‌ها می‌توانند به راحتی در گوشه و کنار زبان شما پنهان شوند. وقتی این مساله را با مسواک زدن یا تمیز کردن زبان از بین می‌برید ، از پخش مجدد باکتری به دندان جلوگیری می‌کنید. تمیز کردن زبان همچنین به جلوگیری از مشکلاتی مانند بوی بد دهان کمک می‌کند. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که کودک شما حتی زبانش را با دقت کافی تمیز می‌کند، تهیه یک زبان پاک کن فکر خوبی است. پاک کننده‌های زبان به طور کلی از پلاستیک نرم و انعطاف پذیر ساخته شده اند که به راحتی و آرامی‌ می‌توانند لایه باکتری‌ها و بقایای مخاطی را از زبان شما از بین ببرند. باید آن را به آرامی‌، ملایم و با فشار کم روی زبان بکشید. بعد از هر بار کشیدن روی زبان ، حتما زیر آب گرم شسته شود. اگر کودک شما دچار زخم روی زبان یا خونریزی شود ، بدین معنی است که هنگام استفاده از پاک کننده زبان ، فشار زیادی اعمال شده است. از آنجا که بیشتر باکتری‌های ایجاد کننده بو در مرکز زبان هستند ، پاک کننده زبان به خصوص برای تمیز کردن مرکز زبان استفاده می‌شوند

مراجعه به دندانپزشک

کودکان باید برای معاینه دندان‌هایشان تا ۱۲ ماهگی یا هنگام رویش اولین دندان ، به دندانپزشک مراجعه کنند. این کار باعث می‌شود تا کودک شما دندانپزشک را بشناسد. همچنین به شما و دندانپزشک شما فرصتی می‌دهد تا در مورد نیازهای فرزندتان صحبت کنید و مراقبت‌های دندانی کودک خود را برنامه ریزی نمایید. با دندانپزشک خود درمورد اینکه کودک شما چند وقت یک بار نیاز به مراجعه به چکاپ دارد ، صحبت کنید. دندانپزشکان معمولاً هر ۶-۱۲ ماه یک بار ویزیت را توصیه می‌کنند. ممکن است کودک شما بسته به نیاز خود به سایر متخصصان بهداشت دهان و دندان نیز ارجاع داده شود. این پزشکان شامل دندانپزشکان ، متخصصین بهداشت دهان و دندان یا دندانپزشکان متخصص مانند دندانپزشکان کودکان هستند.

 

/پایان رپورتاژ آگهی/

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها