تاریخچه ویدئو پروژکتور

تاریخچه ویدئو پروژکتور به ۶ ژوئن سال ۱۸۹۴ بر می‌گردد. چارلز فرانسیس جنکینز، مخترع جوان آن زمان و متولد دیتون، اوهایو بود. وی در سن نوزده سالگی به واشنگتن مهاجرت کرد و در آنجا، در سال ۱۸۹۰ خلق پروژکتور فیـلم را شروع کرد؛ که از آن به عنوان جعبه فرافکنی فـیلم متحرک یاد می‌کرد و اسم آن را فانتوسکوپ گذاشت، از فانتوسکوپ، به اولین پروژکتور جهان در تاریخچه ویدئو پروژکتور یاد می‌شود.

سال ها بعد در عرصه بازار با پیشرفت تکنولوژی در آن، خرید ویدئو پروژکتور جزو لوازم مهم و کاربردی در امر آموزش و کنفرانس‌ها و حتی سرگمی به شمار آمد. در تابستان ۱۸۹۴ چارلز فرانسیس اختراع خود را به خانواده و دوستانش نشان داد. او دستگاه را روی پیشخوان گذاشت و پرده سفیدی را به دیوار مقابل دستگاه اختراعی خود، آویزان کرد و هنگامی که دستگاه را روشن کرد نور از لنز پروژکتورش، بر روی پرده نمایان شد و تصاویر متحرکی را نشان می‌داد. این تصاویر به صورت به هم پیوسته و با سرعت یک بیست و چهارم ثانیه بود، که این خود، نوید بخش تحول عظیمی در پیشرفت جامعه بود.

با مطالعه تاریخچه ویدئو پروژکتور متوجه خواهیم شد که اولین سالن‌های سینما، بعد از این اختراع ساخته شد و صنعت سینما به وجود آمد. در سال ۱۹۱۶ این اختراع توسط روزنامه ریچموند پالادیوم مورد تحسین و بررسی قرار گرفت و اولین تصاویر پخش شده از آن را اولین فـیلم و تصویر متحرک تاریخ معرفی کرد. در زمستان ۱۸۹۴ چارلز فرانسیس با تومـاس آرمات آشنا شد که دنبال فرصت سرمایه گذاری جهت اختراع چارلز بود. این دو در مارس ۱۸۹۵ قرار دادی جهت تامین مالی و ترویج اختراع امضا کردند و حق ثبت اختراع مشترکی را درخواست کردند. در پاییز ۱۸۹۵ سه پروژکتور را به نمایشگاه آتلانتا بردند و در آنجا یک ساختمان خاص ساختند تا عموم مردم بتوانند تصاویر متحرک را ببینند. این در واقع اولین سینمای تاریخ دنیا محسوب می‌شد و این خود گویای اهمیت این دستگاه به عنوان یکی از ابزارآلات اصلی صنعت سینماست، که در تاریخچه ویدئو پروژکتور بیان شده است.

ویدئو پروژکتور در ۲۰ ژوئیه ۱۸۹۷ به ثبت رسید. بعد از مدت کوتاهی، آرمات موفق شد حق اختراع و خرید ویدئو پروژکتور را از چارلز فرانسیس دریافت کند. سپس آرمات به کمپانی حامی تومـاس ادیـسون پیوست و به وی حق فروش پروژکتور، با نام ویتاسکوپ را داد. این کمپاتی بزرگ که دارنده سالن‌های سینما و تئاتر بود با دریافت حق اختراع، این محصول را ادیـسون ویتاسکوپ نامید و این امر باعث شد تا اختراع چارلز فرانسیس به نام ادیـسون ثبت گردد، در واقع این کار در تاریخچه ویدئو پروژکتور نوعی دزدی اختراع محسوب شد.

تاریخچه ویدئو پروژکتور در ایران

تاریخچه ویدئو پروژکتور در ایران، به دوران مظفرالدین شاه بر می‌گردد. در سال ۱۲۷۶ شمسی، میرزا ابراهیم خان صحاف باشی، به فرمان مظفرالدین شاه برای تجارت راهی کشورهای اروپایی و آمریکایی و همچنین ژاپن و هند شد. او در زمان سفرش در کشور انگلستان، با دستگاهی به نام سینماتوگراف، آشنا شد. وی هنگام بازگشت به ایران، اقدام به خرید ویدئو پروژکتور حهت نمایش فیلـم، بر روی پرده برای ایرانیان آن زمان، کرد. وی اولین سالن نمایش ایران را در حیاط پشت مغازه‌اش (چهارراه محنای فعلی) در سال ۱۲۸۳ بنا کرد و با استفاده از پروژکتور، فـیلم‌هایی را روی پرده برای مشتریان خود، که اکثراّ از طبقه اعیان و اشراف آن زمان بودند، به نمایش می‌گذاشت.

سیر تکاملی و کاربردی ویدئو پروژکتو در تاریخچه ویدئو پروژکتور

با بررسی تاریخچه ویدئو پروژکتور، متوجه خواهیم شد که این دستگاه در گذشته فقط در جهت پخش فـیلم و تصاویر کاربرد داشت؛ اما امروزه با پیشرفت تکنو لوژی این دستگاه با نام‌هایی نظیر دیتا پروژکتور یا پروجکشن یا نام های دیگر شناخته شده است. به طور کلی می‌توان گفت، این دستگاه از لنز و لامپ تشکیل شده است و با دریافت ورودی‌هایی از دستگاه هایی نظیر؛ رایانه، لپ تاپ و دوربین‌ها، تصاویری را با بزرگ‌نمایی زیاد، روی دیوار و یا پرده سفید، نمایش می‌دهند. با پیشرفت رایانه‌ها بین سال های ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰ نسل جدیدی از ویدئو پروژکتورها روانه بازار شد و نامشان در تاریخچه ویدئو پروژکتور ثبت گردید.

در آن زمان، برای نمایش تصویر در ویدیو پروژکتور، از مکانیزم نوری و لامپ استفاده می‌شد. پروژکتور اسلاید، اولین پروژکتوری بود که در آن زمان بین مردم، بسیار محبوب شد. به طوری که آن زمان جهت امر آموزش یا سرگرمی اقدام به خرید ویدئو پروژکتور اسلاید می‌کردند. پس از پروژکتور اسلاید، پروژکتورهای جانبی یا OHP به بازار معرفی شدند .با رشد سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتر در سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰ ویدئو پروژکتورها نیز پیشرفت قابل ملاحظه ای کردند؛ به طوری که در سال ۱۹۸۷ اولین تراشه DLP توسط دکتر لری هورنیک ساخته شد. در این تراشه، آینه‌های کوچکی بکار رفته بود که بر روی صفحه نمایش، هر کدام از این آینه‌ها، مسئول طراحی یک پیکسل بودند. در سال ۱۹۹۶ اولین پروژکتور DLP وارد بازار شد؛ که دقت و سرعت آن در امر ساخت تصاویر با کیفیت بالا، نسبت به سایر ویدئو پروژکتورهای آن زمان بیشتر بود. پروژکتورهای DLP به سرعت برای سرگرمی، آموزش و تجارت مورد توجه قرار گرفت، که امروزه اکثر شرکت ها و ادارات و موسسات آموزشی و افراد عامی، جهت سرگرمی در خانه، اقدام به خرید ویدئو پروژکتور، از نوع DLP می‌کنند؛ زیرا از نظر کیفیت و قیمت نسبت به مدل‌های دیگر مقرون به صرفه تر است. با گدشت زمان این دستگاه‌ها موثرتر شده و دارای امکانات بیشتری شدند.

افزایش سیگنال‌های ورودی قابل پخش، امکان کنترل آن از طریق شبکه، مجهز شدن به درگاه LAN و امکان اتصال کارت حافظه و USB (فلش مموری)، افزایش رزولوشن قابل نمایش از SVGA تا محدوده UXGA و HD و امکان متصل شدن به پورت HDMI , ساخت و طراحی ویدئو پروژکتور جیبی، سه بعدی، وایرلس و هوشمند از جمله پیشرفت‌هایی است که در تاریخچه ویدئو پروژکتور قابل اشاره است. دیتا پروژکتورهای امروزی، تمامی نیاز یک کاربر را از ویدئو پروژکتور، بر طرف می‌کند. این پروژکتور، نیاز به اتاق یا سالن تاریک ندارند و کاربران می‌توانند از آن در اتاق‌های کنفرانس خود، بدون تاریک کردن محیط استفاده کنند.

اسامی ویدئو پرژکتورهای معروف موجود در بازار ایران

  • ویدئو پروژکتور NEC
  • ویدئو پروژکتور SONY
  • ویدئو پروژکتور EPSON
  • ویدئو پروژکتور PANASONIC

البته باید خاطر نشان کرد که برندهای معتبر دیگری نیز، جهت خرید ویدئو پروژکتور وجود دارد که در فروشگاه اینترنتی آی پروژکتور موجود است و با مشاوره تخصصی کارشناسان فنی این موسسه، می‌توانید بهترین برندها را با کیفیت بالا و قیمتی مناسب جهت مصرف اداری یا مصرف خانگی خود، به صورت اینترنتی خریداری نمایید.

 

/پایان رپورتاژ آگهی/

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها