تاریخچه انگشتر فیروزه

انگشتر ها در طول تاریخ و فرهنگ های مختلف معنای عرفانی و نمادین داشته اند. شکل دایره ای نشان دهنده چرخه زندگی و عشق ابدی است. رسم هدیه دادن انگشترها به یکدیگر به چند هزار سال پیش برمی گردد. تصور می شود که دادن انگشتر فیروزه مردانه و زنانه به عنوان هدیه، خوشبختی و سعادت را به ارمغان می آورد. از مدت ها قبل انگشترها زیورآلات محبوب و با ارزشی برای بومیان آمریکایی محسوب می شدند که معروف است، بسیاری از انگشترهایی با نگین فیروزه را روی هر دست خود نیز دارند. حلقه های اولیه بومی از مواد طبیعی مانند چوب، پوسته، سنگ و استخوان ساخته می شدند. رکاب های ساده ای بودند. با ورود فلزکاری توسط اروپایی ها، اولین حلقه های فلزی از برنج، مس، آهن و نقره ساخته شد. این حلقه های فلزی ساده و با حکاکی یا کنده کاری تزئین شده بودند. تا سال ۱۸۹۰، مهارت های فلزکاری به عناصر اضافی تکه دوزی و زمینه قاب برای سنگ ها افزوده شد. و سنگ هایی مثل فیروزه، عقیق، زمرد، یاقوت، الماس و… خیلی زود به نشان اصلی انگشتر تبدیل شد.

انگشتر های ساخته شده توسط بومیان هند بسیار مورد توجه توریست ها، سایر قبایل هندی و کلکسیون داران قرار گرفت. این انگشتر ها ارزان بودند و سبک های مختلفی بین هنرمندان وجود داشتند. و البته بیشتر مردم بیش از یک انگشتر به دست داشتند.

از سال ۱۹۷۰، تقاضا برای انگشترهای ساخت هند با کیفیت بالا به طور پیوسته افزایش یافت. نقره سازان بومی هند نه تنها از نقره برای ساخت انگشتر مردانه و زنانه استفاده می کردند بلکه طلا نیز موارد استفاده بسیاری برای آنها داشت. برخی از نقره سازان هندی نیز در حال ایجاد سنگ های قیمتی عجیب و غریب و غیرمعمول در انگشتر های خود استفاده می کردند که باعث می شد انگشتر های تولید شده بسیار زیبا و سبکی هنری داشته باشند. نقره سازان ناواجو (Navajo) معمولاً انگشتر فیروزه دامله ای و انگشترهای خاتم دار فیروزه ای مدرن تر می سازند. انگشتر های دارای نگین دان می تواند بسیار طراحی ساده ای داشته باشند و یا توسط دست بر روی آن نقاشی و یا بر روی آن طرح هایی را حکاکی نماییم.

سرخپوستان زونی (Zuni) هند به دلیل نقاشی و توانایی های تراش بر روی سنگ بسیار خوب شناخته شده اند. آن ها به طور سنتی با فیروزه، مرجان، کهربای سیاه و مروارید کار می کنند. نقره سازان Zuni برای ریزه کاری بسیار در ساخت انگشتر، طرح های سوزنی و مینا کاری انگشتر های فیروزه ای شناخته شده اند.

تاریخچه انگشتر فیروزه مردانه

از گذشته های بسیار دور تاکنون بسیاری از مردم بر این باور بوده و هنوز هم هستند که «فیروزه سنگی است که برای انسان و به خاطر آرامش او آفریده شده است» حتی امروز نیز در دنیای مد با وجود تعدد و تنوع جواهرات، نگین فیروزه با آن رنگ آسمانی و سحر آمیزش علاقه و اعتقاد بسیاری از مردم را به خود جلب کرده و از محبوبیت خاصی برخوردار است. در بسیاری از فرهنگ های قدیم و جدید، از فیروزه به عنوان سنگی مقدس و طلسم خوشبختی و خوش شانسی یاد شده است. صنایع دستی ساخته شده از نگین فیروزه که در طی کاوش های باستانشاسی در کشور مصـر، در مقبره هایی مربوط به سه هزار سال پیش از میلاد مسیح یافت شده است، قدیمی ترین گواه بر این مطلب است و نشان می دهد که مـصریان باستان، فیروزه را گوهری معنوی و مقدس می دانستند. پادشاهان ایران باستان، از گوهرهای آبی آسمانی مانند فیروزه، برای تزئینات دست و گردن استفاده می کردند و براین باور بودند که این گوهر خوش رنگ آنها را در برابر مرگ غیر طبیعی یا به قولی، «اجل معلق» محافظت خواهد کرد از این رو تغییر رنگ گوهرهای به کار رفته در گردنبندها و دستبندهای آن ها، خوش یمن نبوده و علامت خطری برای شخص استفاده کننده از آن به شما می رفت، اما امروزه بر کسی پوشیده نیست که عواملی همچون نور٬ مواد آرایشی، گرد و غبار، چربی، میزان HP پوست و برخی عوامل شیمیایی دیگر، باعث تغییر رنگ نگین فیروزه می شوند که هیچ کدام از آنها نیز زنگ خطری برای استفاده کننده از این سنگ قیمتی و زیبا نیست.

انگشتر فیروزه مردانه

ما به شما توصیه می کنیم برای محافظت از انگشتر فیروزه مردانه یا زنانه خود آنها را در معرض صابون ها، لوسیون ها یا مواد شوینده خانگی قرار ندهید تا رنگ و زیبایی آنها از بین نرود. هنگامی که شما در حال انجام کار در آزمایشگاه هستید و یا کار را انجام می دهید که در آن نگین فیروزه ممکن است ضربه خورده و یا خراشیده شود، نباید از فیروزه و انگشتر های نقره ای خود استفاده کنید.

و در نهایت. فیروزه رنگ های آبی آسمان و سبزی زندگی را در خود جمع کرده است و شما با داشتن انگشتر فیروزه مردانه یا زنانه، تکه ای از آسمان را در دستان خود خواهید داشت.

/پایان رپورتاژ آگهی/

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها