حقایق جذابی که در مورد تراژدی شجاع دل و مل گیبسون نمی‌دانید

در روزگاری زندگی می‌کنیم که هر چه کنیم نمی‌توان نقش فـیلم و سریال های مختلف را در تاثیر گذاری در فرهنگ ملت‌‌ها نادیده گرفت. مخصوصا حالا که این دوران هم زمان با عصر دیجیتال به هم گره خورده‌اند. دورانی که برای تماشای یک فیـلم باید چند روز برنامه ریزی می‌کردید تا یک فیـلم از کلوپ اجاره کنید گذشت. حالا همه چیز به خواستن برمیگردد. کافیست بخواهید تا با موبایل،تبلت یا… خود فـیلم های مختلف با حجم های بالا را سریعا دانلود و به تماشا بنشینید. نکته ای که در مورد فـیلم‌ها نمی‌توان به آن اشاره نکرد تاثیرگذاری پر رمز و راز آن است. از تاثیر آن بر فرهنگ و سبک زندگی ما، تا اینکه سبب آشنایی ما با افراد و ملل مختلف و چهره ‌ها و اساطیر دیگر کشورها خواهد شد. در واقع تماشای یک فـیلم علاوه بر قابلیت سرگرمی ای که دارد. می‌تواند شما را با تاریخچه یک کشور آشنا کند، البته برای این منظور نیاز است فـیلم مناسبی را انتخاب کنید.

عکس جوایز اسکار شجاع دل

فیلم شجاع دل

یکی از فیـلم های تاریخی، حماسی که کمتر کسی شاید آن را ندیده باشد شجاع دل است. همان فیـلم معروف مل گیبسون، بازیگر و کارگردانی که مجله فوربس از اون به عنوان قدرتمندترین چهره جهان یاد کرده و بعد از گذشت نزدیک به سه دهه هنوز در لیست برترین فـیلم های تاریخی پیشتاز است. آن هم در لیستی که فـیلم هایی مثل گلادیاتور و تروآ در آن حضور دارند. سال تولید این فـیلم به ۲۵ سال پیش برمیگردد یعنی سال ۱۹۹۵ که با نویسندگی رندل والاس و کارگردانی مل گیبسون با بودجه ۶۷ میلیون دلاری استارت زده شد. شجاع دل که درون مایه ای حماسی و درام با پایانی تراژدی دارد بعد از نمایش به فروش ۲۱۰ میلیون دلاری دست یافت و چندین جایزه اسکار را در بخش های مختلف از آن خود کرد.

فیـلم Braveheart بر اساس شخصیت ویلیام والاس یکی از شوالیه‌ها و ملاکان اسکاتلند ساخته شده است. ویلیام بخاطر رهبری مقاومتی که اسکاتلندی‌ها در جریان جنگ استقلال خود در برابر ادوارد اول، پادشاه انگلستان پسر هنری سوم داشته است، بعنوان یک قهرمان ملی وطن پرست شناخته می‌شود. جدای از این فیـلم به زندگی والاس در دوران جنگ اسکاتلند در بازی عصر فرمانروایان ۲ (دوران پادشاهان) اشاره شده است.

قطعا با مقدمه ای که در مورد این فـیلم گفته شد، حقایق و نکات جالبی درباره شجاع دل و مل گیبسون بازیگر نقش اصلی و کارگردان فیـلم وجود دارد که دانستن آن قطعا برای شما هم جالب خواهد بود که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

عکس مل گیبسون در نقش ویلیام والاس

حقایق فـیلم شجاع دل

  • مل گیبسون کارگردان این فیـلم برای نقش ویلیام والاس به دنبال فردی جوان بود که به سن و سال ویلیام بخورد. اما استودیوی پارامونت پیکچرز، تولید کننده فیـلم که مسئول تامین هزینه های آن را داشت به صورت علنی اعلام کرد تنها در صورتی هزینه های ساخت شجاع دل را خواهد پرداخت که خود مل گیبسون که آن زمان برای آن نقش پیرتر بود بازی کند. در واقع خود مل علاقه داشت جیسون پاتریک که آن زمان ۲۰ سال داشت این نقش را بازی کند. اما در نهایت با اصرار استودیو پیکچرز خود او این نقش را ایفا کرد
  • در صحنه‌هایی از فـیلم که اشاره به نبردها و جنگ دارد، نزدیک به ۲۰۰۰ نفر از بازیگران این قسمت‌ها را اعضای ارتش فدرال ایرلند تشکیل داده اند.
  • رابرت یکم یا همان رابرت بروس پادشاه اسکاتلند در فـیلم شجاع دل، در واقعیت هم پدرش به جذام مبتلا بوده است، خود رابرت بروس هم بر اثر جذام می‌میرد.
  • مل گیبسون کارگردان فیـلم در سال ۱۹۹۷ بالاترین نشان افتخار استرالیا (ao) را به خاطر خدماتش به صنعت سینما در کشور استرالیا دریافت کرده است. این جایزه بالاترین و مهم‌ترین جایزه در استرالیا است و فقط به شهروندان استرالیایی داده می‌شود. به همین خاطر این جایزه برای مل گیبسون که شهروند استرالیا نیست افتخاری بوده است.
  • مل گیبسون در طی یک دهه بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ سه بار از سوی مجله آمریکایی مردم در بین چهره ها به عنوان یکی از ۵۰ مرد زیبای جهان انتخاب شناخته شده است.
  • نکته قابل توجه قرار گرفتن فیـلم شجاع دل در رتبه ۶۲ از لیست ۱۰۰/صد فیـلم امید بخش و تاثیرگذار تمام دوران‌ها از بنیاد فـیلم آمریکا است.
  • چیزی که در مورد مل گیبسون احتمالا نمی‌دانید شوخ و شنگ بودن اوست! برای یک نمونه در فیـلم شجاع دل، گیبسون در مورد بازیگر نقش شاهزاده ایزابلا به عوامل فیلـم به دروغ گفته بود، سوفی مارسو هنرپیشه فرانسوی فـیلم، دختر همان مارسل ماسوی معروف است. مارسل بازیگر و  یکی از مشهورترین هنرپیشه‌های معاصر رشته پانتومیم بود با ملیت فرانسوی بود که در سال ۲۰۰۷ فوت کرد.مل گیبسون و سوفی مارسو
  • نکته جالب دیگر فیـلم برداشت صحنه های جنگی فیلـم شجاع دل است. اینکه به مدت چند ماه ضبط صحنه های جنگی خشن، تنها تلفات آن شکسته شدن بینی یک بازیگر بود.
  • در قسمت هایی از فـیلم که مربوط به مرگ ویلیام والاس بود، مل گیبسون به شکل واقعی برای دقایقی خود را به طناب دار آویخته بود.
  • تامی فلانگان بازیگر بریتانیایی که ۵ سال بعد در فـیلم گلادیاتور هم ایفای نقش کرد، در فـیلم شجاع دل نقش یکی از نزدیکان ویلیام والاس یعنی موریسون را بازی می‌کرد که زخمی رو چهره خود داشت. جالب است بدانید آن زخم واقعی است و به پوزخند گلاسگو معروف است.
  • شجاع دل در مجموع نامزد ده جایزه اسکار شد که در این بین ۵ جایزه اسکار برای بهترین فیـلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین صدا و جایزه اسکار بهترین چهره پردازی و آرایش مو را از آن خود کرد. همچنین فیلم Braveheart را می‌توان اولین و تنها فیلمی دانست که جز در مراسم جوایز اسکار در مراسم معتبر دیگری در حوزه سینما مثل فیلم و سریال برنده جایزه نشده است.
  • مل گیبسون در این فیلـم همه اصرار خود را بر این گذاشت تا در حد توان از صحنه های دیجیتالی استفاده نکند. حتی در قسمت های صحنه‌ جنگ فـیلم، به جای استفاده از بازیگران حرفه ای، از افرادی که بازمانده‌ طایفه‌ ویلیام والاس بودند به عنوان بازیگر در فیـلم استفاده کرد.
  • بعد از نمایش فیـلم شجاع دل، افرادی این فیـلم را به اتهام انگلیسی هراسی مورد نقد قرار دادند.
  • صحنه‌هایی از فـیلم شجاع دل که در آن تکه تکه شدن بدن ویلیام والاس انجام می‌شد با جزئیات تصویر برداری شده بود. اما بخاطر واکنش های منفی عده‌ای، مل این صحنه‌ها را از نسخه‌ نهایی فیـلم کات کرد.
  • اسم همسر ویلیام والاس اسکاتلندی در واقعیت ماریان بوده، اما بخاطر اینکه بینندگان با نام شخصیت ماریان در رابین هود اشتباه نکنند. نام ویلیام والاس در شجاع دل را به موران تغییر دادند.

 

 

/پایان رپورتاژ آگهی/

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها