تابلو سازی از ریشه های تمدن و تاریخ ایران

ایران سرزمینی کهن در جنوب غربی قاره بزرگ آسیا است که ازسمت شمال به دریای خزر، از سمت شمال شرقی به رود جیهون، از شمال غرب به کوه های معروف قفقاز، از غرب به میانرودان، از جنوب به خلیج همیشه گی فارس و دریای سیستان و از شرق به رود سند محدود شده است.

تابلو سازی از ریشه های تمدن و تاریخ ایران
این سرزمین از زمان های دور و ما قبل تاریخ با تمدن های غنی و فرهنگی رو به توسعه همراه بود به طوری که می توان بخش عمده ای از فرهنگ، هنر، اخلاق و زندگی بشر را مدیون تمـدن ایران باستـان عنوان نمود.
در رابطه با همین مورد در این مبحث قصد داریم به یکی از ریشه ها و نماد های تمدن در ایران که امروزه زندگی انسان های مدرن را در جهت نوآوری و امرار معاش متحول نموده است بپردازیم؛ در ادامه جهت شناخت حرفه و هنر تابلو سازی از کهنه زمان های دور تا به امروز با ما همراه باشید.

آغاز و پیدایش تابلو سازی در ایران

آغاز و پیدایش تابلو سازی در ایران
یک سنگ تراشی کهن همراه با قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال پیش با عنوان؛ (تو که از این پس شاه خواهی بود؛ مردی که دروغگو باشد یا آنکه تبکهار باشد، دوست آنها مباش) در اطراف کرمانشاه که امروزه با نام بیستون معروف است با دستور داریوش هخامـنشی بر سینه کوهی در ارتفاع ۴۰ متری نوشته شد.
بیستون را می توان به عنوان زیستگاه بشر یکی از قدیمیترین ها نام برد؛ مکانی که در غار آن ساخته های دست بشر بیش از چهل تا هفتاد هزار سال پیش یافت شده است و در زمان های دور با نام جایگاه خدایان نیز شهرت داشته است.
در بیستون کتیبه ای به ابعاد ۲۲ متر طول و ۸ متر ارتفاع نیز موجود است که نقشی در وسط آن با نماد پیروزی حک شده است. در این کتیبه نقش داریوش با قامتی در حدود یک متر و هشتاد سانتی متر به چشم می خورد که پا بر سینه مردی نهاده است؛ داریوش در یک دستش کمانی دارد و دست دیگرش را به شکل دعا به سوی اهورامزدا دراز کرده.
در قسمت پشت داریوش کماندار و نیزدار ایستاده اند که نمادی از سپاهیان او هستند و در جلو، تعداد ۹ اسیر با دستان بسته نمایان هستند که تمام آنها شاهانی از دیگر سرزمین ها هستند که داریوش آنها را شکست داده است.
نکته مهمی که باید به آن اشاره داشت حک کردن داستان به سلطه رسیدن داریوش، جنگ ها و پیروزی های وی به این شکل و معنی است (این است آنـچه من به خواست اهورامزدا (خدای یکتای ایرانیان باستان) در همان یک سال پس از آنکه شاه شدم کردم. ۱۹ جنگ کردم. به خواست اهورامزدا من آنها را زدم و ۹ شاه گرفتم)

و از آنجا بود که حکاکی روی سنگ شکل و بوی تازه ای گرفت و بعد از آن نیز به دستور داریوش حکاکی های دیگری روی آن کتیبه انجام گرفت و همین امر تبدیل به تمدنی دیگر در تاریـخ ایران کهن شد.

تابلو سازی بعد از دوره هخامـنشی

حکاکی و سنگ تراشی ها بعد از دوره هـخامنشی در ایران به طور گسترده ای ادامه یافت و پادشاهان یکی پس از دیگری در جنگ ها و کش مکش ها از این مورد در میان نظامیان خود به عنوان نماد و نام گذاری لشکریان بهره می بردند.
رفته رفته و بعد از گذر صده ها و سالیان متوالی، حکاکی علاوه بر سنگ روی سطوحی مانند چوب و فـلز نیز انجام گرفت به شکلی که افراد جهت امرار معاش و معرفی مکانی به عنوان در آمدزایی خود از حکاکی به صورت یک نماد که امروزه تابلو نامیده می شوند بهره گرفتند؛ که آن زمان از تاریخ نیز همراه شد با شماره گذاری منازل و سر آغاز هنر و حرفه تابلو سازی به عنوان یک منبع کسب در آمد میان افراد و همچنین تبلیغات و معرفی دیگر مشاغل و کسب و کارها به افراد.

تابلو سازی مدرن در ایران

تابلو سازی مدرن در ایران
بعد از سپری شدن و طی شدن روزگاران، تاریخ تبلیغات و تابلو سازی رنگ تازه ای گرفت و این حرفه در جهت صنعتی شدن با تابلویی به نام تابلو نئون به حرکت در آمد. در واقع می توان تابلو نئون را از پایه های اصلی و محکم در تابلو سازی مدرن نام برد که در ادامه آن؛ تابلو سازی با دیگر تابلو های تبلیغاتی مانند تابلو حروف برجسته نئون پلاستیک، حروف استیل، تابلو فلکسی و بسیاری دیگر از موارد تبلیغاتی به قطبی عظیم در تبلیغات محیطی تبدیل شد.
پیشرفت و توسعه در تبلیغات محیطی و تابلو سازی از نقاط مختلف و پیشرفته جهان به ایران نیز راه پیدا کرد و افراد بسیاری را در ایران مشغول به فعالیت در صنف تابلو سازی نمود.
اما یکی از مهمترین اتفاقات در حرفه تابلو سازی مدرن، ورود یکی از انواع تابلو تبلیغاتی به تابلو سازی است که امروزه در ایران با نام تابلو چلنیوم در میان مشتریان شناخته می شود. چلنیوم که واژه اصلی آن چنلیوم می باشد، یکی از تابلو های حروف برجسته است که با استفاده از پلکسی گلاس، اس ام دی و چنلیوم ساخته می شود که در واقع چنلیوم متریال اصلی در تابلو چلنیوم است که یک نوع آلومینیوم بشمار می رود.
به کار گیری از تابلو چلنیوم در تابلو سازی بیشتر به عنوان تبلیغات تابلو مغازه، سردر شرکت ها، پاساژها و دیگر اماکن تجاری است که بهره گیری از آن دارای مزیت هایی مانند دوام بالا، مصرف برق پایین، زیبایی تابلو و همچنین تنوع در اجرا و ساخت چلنیوم در انواع مختلف می باشد.
علاوه بر تابلو چلنیوم بسیاری دیگر از روش های تبلیغاتی نیز هستند که همراه با نوآوری و خلاقیت، هنر تابلو سازی ایران را با شیوه هایی مدرن به جهانیان معرفی می نمایند که برخی از آنها عبارتند تلفیق حروف استیل و نئون پلاستیک، تلفیق حروف فـلزی با لامپ های فلامنتی، ساخت تابلو های لاس وگاسی، ساخت تابلو های پیکسلی و بسیاری دیگر از روش ها و تابلو های تبلیغاتی.

/پایان رپورتاژ آگهی/

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
گروه صنعتی کسا

سلام واقعا کار شرکت نوین توی طراحی تابلو خیلی خوب و با کیفیته من خودم برای گروه صنعتی مون ازشون تابلو گرفتم و خیلی هم راضیم