بررسی خودروی تویوتا کمری هیبرید توسط تیم Top Gear

۱۵ سال پیش که شرکت تویوتا فروش کمری را در اروپای غربی متوقف کرد، تصور نمیکردیم کسی دلش برای کمری تنگ شود. حتی پیش از رونق کراس اوور/SUV، بریتانیایی ها از این خودرو استقبال نکردند. منظورم این است که چرا وقتی می توانید یک لکسوس داشته باشید، یک تویوتا ‘سدان’ بزرگ می خرید؟ و چرا به جای مرسدس، بی ام و، لکسوس و یا آئودی میخرید؟

فروش این اتومبیل در دیگر کشورها بسیار خوب بوده و ۱۹ میلیون از آن در طی ۴۰ سال در بیش از ۱۰۰ کشور فروش رفته است. این مدل در آمریکا و خاورمیانه محبوبیت زیادی دارد. اما اگر در اروپا فردی قصد خرید اتومبیل بدون در نظر داشتن مشخصات خاصی داشته باشد فورد فوکوس بهترین گزینه است. اما در بریتانیا همیشه اتومبیل های بزرگ و ظاهراً ممتازی که دارای موتور دیزلی، آرمی بر روی خود و ساخت بریتانیا هستند، محبوبیت داشته اند. اما کمری هیچ یک از این آپشنها را نداشت. به همین دلیل تصور ما این است که توقف فروش این اتومبیل در انگلیس به نفع شرکت تویوتا بوده است. اما اکنون کمری بازگشته و در سالنی به نمایش در آمده که امکان توسعه و افزایش ظرفیت ندارد و در واقع در اقیانوسی از کراس اوورها قرار گرفته است. و شرکتی آن را به نمایش گذاشته که اخیرا سالن مربوط به مدل آونسیس خود را به دلیل عدم استقبال زیاد برای خرید آن تعطیل کرده است!

بنابراین در اینجا با مدلی از تویوتا روبرو هستیم که تقریبا به بزرگی BMW سری۵ است اما قیمتی کمتر از BMW سری ۳ دارد. این مدل تنها با سیستم هیبرید خود شارژ مشابه سیستم موجود در پریوس در بازار موجود می باشد؛ به این معنی که موتوری چهار سیلندر با ظرفیت ۵/۲ لیتر و سیستم گیربکس CVT دارد که مشابه پیشرانه ای است که در Lexus ES مشاهده می کنید. آیا کمری رقیبی دارد؟ احتمالاً فورد موندئو هیبرید که مدل چندان خوبی نمی باشد یا شاید فولکس واگن پاسات GTE برقی که مدل خوبی است یکی دیگر از رقبا باشد. شاید حتی اسکودا سوپرب و واکسهال اینسیگنیا از شرکت اوپل – اگرچه هیچ نسخه هیبریدی از آنها وجود ندارد.این رقابت از هر نظر که باشد، مطمئناً با توجه به اندازه، شکل، آرم و موتور آن جذابیت چندانی ندارد. در واقع تویوتا انتظار دارد که در آغاز تنها ۵۰۰ فروند از این مدل را در سال به فروش برساند و بعد این تعداد را افزایش دهد.

بررسی محیط داخلی خودرو

صندوق عقب کمری بسیار بزرگ و جادار است زیرا در این مدل باتری های سیستم هیبرید به جای کف صندوق در زیر صندلی های عقب قرار گرفته اند. این فضا به قدری عمیق است که اگر بخواهید وسیله ای را که در ته صندوق و در پشت صندلی عقب قرار دارد بردارید، عملا باید به داخل صندوق بخزید تا به آن دست پیدا کنید. چندان جالب به نظر نمی رسد.

جلوی ماشین طراحی خوبی دارد. صندلی های راحت، جادار و نسبتا سبکی دارد. ما تمایل داریم که صندلی راننده را چند اینچ پایین تر تنظیم کنیم، اما مسئله مهی نیست، موقعیت رانندگی هنوز مناسب است. در ضمن در صندلی های عقب جای پای کافی وجود دارد اما فضای بالایی که سر در آن قرار دارد می تواند وضعیت بهتری داشته باشد. به این معنی که مردی با قد ۱۸۳ سانتیمتر به راحتی به داخل اتومبیل وارد و از آن خارج می شود بدون اینکه سرش با جایی برخورد کند اما سر همراه او که قد بیش از۱۹۰ سانتیمتر دارد احتمالا برخورد خواهد کرد. وجود چند پورت USB (استفاده جهت پخش موسیقی) می تواند سفر شما را با آرامش بیشتری به همراه کند.

صندلی های چرمی استاندارد هستند، بنابراین دوست داران اتومبیلهای کوچک که این مدل را می خرند حتی اگر ظاهر خوبی نداشته باشد از خرید خود خوشحال هستند. زیرا کاملا ماشین تمیزی است و می توان در صورتی که شخصی در ماشین بالا آورد به راحتی آن را تمیز کرد. دیگر قسمتها از مواد مختلفی ساخته شده اند، بعضی از آنها را به هنگام لمس متوجه ارزان بودنشان می شوید و بعضی دیگر را بدون لمس می توان از کیفیت بالای آنها مطمئن بود.

بخش سرگرمی نیز هم خوب و هم بد است. فهم رابط کاربری آن آسان اما Apple CarPlay در آن وجود ندارد (امروزه این سیستم تقریبا در همه ماشین ها وجود دارد) و کمی دیر به درخواستها پاسخ می دهد. این UI در یک داشبورد کاملا تویوتایی قرار داشته وظاهر بحث برانگیزی دارد که چندان جالب نیست، در ماشینهای با مشخصات تاپ، شارژرهای وایرلس برای گوشی های همراه در محفظه ای کشویی قرار دارد که پس از استفاده به جای قبلی خود باز می گردد و ظاهر زیبایی به داشبورد می دهد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها