تاریخچه موسیقی پاپ در ایران

موسیقی پاپ

در مقالات قبلی موسیقی کلاسیک مورد بررسی قرار گرفت در این مقاله به موسیقی پاپ می خواهیم بپردازیم.وقتی صحبت از موسیقی پاپ می شود خیلی ها ترانه های معروف به ذهنشان خطور می کند اما واقعا موسیقی پاپ از کجا آمده؟ چه ویژگی هایی دارد؟ چه فرقی بین موسیقی پاپ با بقیه ی موسیقی ها وجود دارد؟ در این مقاله می خواهیم تاریخچه ی موسیقی پاپ را بررسی کنیم. لازم به ذکر است که این مقاله موسیقی پاپ ایرانی را بررسی نمی کند بلکه راجع به پیدایش موسیقی پاپ می باشد یعنی آنچـه که در کتـاب های معتبر تاریخ موسیقی آن را تعریف کرده اند.

در کشور ما موسیقی پاپ طی زمان های مختلف بارها و بارها تغییر کرده است. چیزی که امروز می شنوید حاصل تحوّل موسیقی پاپ از گذشته تا به امروز می باشد. اما واقعا این نوع موسیقی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

موسیقی پاپ فارسی به آهنگ‌های پاپی که دارای ترانه فارسی می‌باشد اطلاق می‌شود. خاستگاه موسیقی پاپ فارسی ایران می‌باشد ولی به سرعت در دیگر کشورهای فارسی زبان دیگر مانند تاجیکستان و افغانستان و همچنین پس از انقلاب اسـلامی ایران در ایالات متحده آمریکا گسترش یافت.
سال‌های نخست موسیقی پاپ فارسی در سده نوزدهم و در دوره قاجاریه متولد شد و بعدها با اختراع رادیو این سبک به سرعت در ایران رواج پیدا کرد.

اگر شما هم مانند بسیاری دیگر از انسان ها علاقه مند به موزیک و نوا های ملودی هستید، احتمالا با گسترش دسترسی به اینترنت و استفاده از فضای مجازی خیلی علاقه مند بوده اید که یک وب سایت دانلود آهنگ جدید با آرشیو کامل از تمامی سبک ها را دانلود کنید.

در واقع سایت های زیادی به زبان های مختلف از جمله ایرانی و فارسی هستند که به شما اجازه می دهند موزیک های روز را دانلود و یا گوش کنید.

اما هر کدام از آن ها نواقص و معایبی دارند که باعث می شوند بازدید کننده ثابتشان نباشید. بسیاری از سایت های موزیک آن طور که باید و شاید بروز نیستند و مطالب را در اسرع وقت در دسترس شما قرار نمی دهند.

به هر حال در این وضعیت سایتی مرجع را به شما پیشنهاد می کنیم که چندین سال است در این حوزه فعالیت می کند و برای حمایت حداکثری از خوانندگان موزیک های روز آن ها را در دسترس شما قرار می دهد.

براتو موزیک، مرجع  دانلود آهنگ ماشین، موزیک ویدیو و ویدیو، حالا با امکاناتی خاص تر و نسخه بروز تر در دنیای اینترنت فعالیت خواهد کرد. شما می توانید هر موزیک را بدون نیاز ومراجعه به صفحه اصلی گوش کنید.

دوران زرین موسیقی پاپ فارسی

در ایران و پیش از درخشش ویگن در اوایل دهه ۵۰ میلادی، بازار موسیقی ایران در انحصار خوانندگان موسیقی سنتی بود. سپس ویگن که ملقب به سلطان جاز می‌باشد با ارائه اثاری بدیع که متاثر از موسیقی غربی بود انقلابی در عرصه موسیقی به پا کرد.
توسعه موسیقی پاپ فارسی به دهه ۷۰ میلادی باز می‌گردد در این مقطع استفاده از سازها و شکل بومی موسیقی ایران به همراه گیتار برقی، درامز و دیگر مشخصه‌های موسیقی پاپ، سبک نوینی را در موسیقی فارسی رقم می‌زند مهمترین خواننده این دوران خوانندگان زن  بودند . ترانه سرایان نسل جدید ایران نظیر شهیار قنبری، ایرج جنتی عطایی و اردلان سرفراز در این دوره ظهور نمودند. دوران طلایی موسیقی ایران مدت زمان زیادی دوام نیافت و با انقلاب ایران و تحریم موسیقی بسیاری از هنرمندان عرصه موسیقی نا خواسته تبعید شدند و علی رغم این که در غربت و به ویژه در لس آنجلس به کار خود ادامه دادند ولی هرگز موفق به تکرار آثار فاخر دهه ۷۰ میلادی نشدند.

خوانندگان مطرح بعد از انقلاب

شادمهر عقیلی،مانی رهنما،حمید حامی،محمد اصفهانی،ناصرعبداللهی،خشایار اعتمادی،سعید شهروز،فریدون آسرایی،محسن چاوشی،محسن یگانه،فرزاد فرزین،مازیار فلاحی،احسان خواجه امیری،رضا صادقی،علی لهراسبی،بنیامین بهادری،سیروان خسروی،رضا یزدانی(پاپ-راک) و…
گروه آریان که اولین گروه پاپ ایرانی بعد از انقلاب ایران می‌باشداین گروه با ارائه آثاری موفق فصل نویی را در موسیقی ایران آغاز کرد. مطرح ترین آلبوم این گروه آلبوم گل آفتابگردان می‌باشد که با استقبال چشمگیری در داخل ایران مواجه شد.
موسیقی پاپ

در مقالات قبلی موسیقی کلاسیک مورد بررسی قرار گرفت در این مقاله به موسیقی پاپ می خواهیم بپردازیم.وقتی صحبت از موسیقی پاپ می شود خیلی ها ترانه های معروف به ذهنشان خطور می کند اما واقعا موسیقی پاپ از کجا آمده؟ چه ویژگی هایی دارد؟ چه فرقی بین موسیقی پاپ با بقیه ی موسیقی ها وجود دارد؟ در این مقاله می خواهیم تاریخچه ی موسیقی پاپ را بررسی کنیم. لازم به ذکر است که این مقاله موسیقی پاپ ایرانی را بررسی نمی کند بلکه راجع به پیدایش موسیقی پاپ می باشد یعنی آنچه که در کتاب های معتبر تاریخ موسیقی آن را تعریف کرده اند.

در کشور ما موسیقی پاپ طی زمان های مختلف بارها و بارها تغییر کرده است. چیزی که امروز می شنوید حاصل تحوّل موسیقی پاپ از گذشته تا به امروز می باشد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها