تاریخچه پیدایش و توسعه تهویه مطبوع

تهویه مطبوع و اهمیت آن در زندگی های امروزی غیرقابل انکار است، درواقع اختراع تهویه مطبوع یکی از مهمترین تحولات زندگی بشر بوده و از عوامل کلیدی زندگی مدرن به شمار می آید، بدون استفاده از سیستم های تهویه خیلی از محیط ها از جمله مراکز درمانی و بیمارستان ها هیچ وقت نمیتوانستند مانع از شیوع آلودگی ها در فضای بسته خود شوند.

با تعریف سیستم های تهویه متوجه خواهید شد که پیدایش این صنعت و رشد آن کمک شایانی به زندگی در مناطق غیر قابل سکونت نموده و به طور محسوس در پراکندگی جعرافیایی جمعیت کشورها تاثیر داشته است؛ همچنین خوب است بدانید که می توان گفت که بدون استفاده از تهویه مطبوع دیتا سنتر ها و متعاقب آن اینترنت قابلیت عملکردی نداشت.

شروع نظریه تهویه مطبوع

قبل از وجود سیستم ‌های تهویه مطبوع به عنوان یک سیستم قابل استفاده برای عموم، منازل مسکونی در ایام تابستان بسیار گرم بودند و خانه‌ ها به اندازه الان خنک و راحت نبودند، در نتیجه اهالی خانه معمولاً در محیط بیرون میخوابیدند تا با وزش باد، اندکی خنک شوند؛ علی رغم اینکه پنجره‌ ها تا حد ممکن باز میماند تا هوا در خانه جریان پیدا کند، فضای بسته خانه‌ ها، گرم و خفه بود و در واقع شروع نظریه پردازی درباره تهویه از وزش باد گرفته شد.

شروع نظریه تهویه مطبوع

اولین دانشمندی که شروع به نظریه پردازی درباره صنعت تهویه مطبوع کرد، آقای سعدی کارنو بود که سیکل کارنو را در سال ۱۸۹۰ مطرح کرد، اگرچه دانشمندان زیادی قبل از ایشان کمک شایانی به پیشرفت علم نمودند ولی نقش کارنوی فرانسوی غیر قابل انکار و به شدت پررنگ است.

تاریخچه تهویه هوا با بادبزن ‌های دستی

در گذشته مردم راه‌ های محدودی برای خنک شدن داشتند، از مشهورترین آنها در تاریخ، بادبزن های دستی بودند، اولین پنکه ‌های برقی در اوایل سال ۱٩۰۰ در منازل آمریکایی ‌ها استفاده شد، جالب است بدانید تمام این وسایل در بخش جزئی و ساده تر در سیستم های تهویه مطبوع جای میگیرند.

پیداش و توسعه صنعت تهویه مطبوع در واقع ریشه­ هایی در سده دوم چـین دارد که در آن یک مخترع به نام  دینگ هوان یک فن دوار دستی طراحی نمود. سپس در سال ۱۷۵۸ مخترع و سیاستمدار بزرگ آمریکایی، بنجامین فرانکلین، مجذوب مفهوم خنک کردن هوا گشت و آزمایشاتی با تبخیر الکل برای رسیدن به دمای انجماد اجرا نمود.

اختراع اولین دستگاه تهویه مطبوع در سال ۱٩۰٢

دستگاه تهویه مطبوع مدرن توسط ویلیام کریر (Willis Carrier) در سال ۱٩۰٢ اختراع شد و یک مهندس صنعت نساجی، استوارت کرامر اولین کسی بود که اصطلاح و عبارت تهویه مطبوع را در سال ۱٩۰۶ عنوان کرد، اولین دستگاه تهویه در سال ۱٩۱۴ در منازل مسکونی نصب گردید.

اختراع اولین دستگاه تهویه مطبوع در سال ۱٩۰٢

این دستگاه‌ ها در حدود ۲ متر ارتفاع، ۱.۸ متر عرض و ۶ متر عمق داشتند، به همین دلیل این دستگاه ها فقط در خانه‌ های بزرگ که محدودیت فضا نداشتند نصب میشد، همچنین بدلیل قیمت بسیار بالای آن، تنها افراد بسیار مرفه قادر به تهیه‌ آنها بودند. این سیستم ‌ها در آن زمان مبلغی بین ۱۰ هزار دلار تا ۵۰ هزار دلار قیمت داشتند، که تقریبا معادل با  ۱٢۰ هزار دلار تا ۶۰۰ هزار دلار امروزی است.

اولین اتاقک دستگاه تهویه مطبوع

در سال ۱٩٣۱ H.H Schultz و J.Q Sherman اولین نفراتی بودند که یک اتاقک دستگاه تهویه را اختراع کردند، دستگاه همانند یک اتاقک مدرن امروزی بر روی لبه ‌های پنجره قرار میگرفت. این دستگاه نیز بسیار گران بود. هزینه ساخت برند کرایسلر این سیستم در سال ۱۹۳۴، در حدود ۴۱۶ دلار بود. با توجه به اینکه نرخ دستمزد یک کارگر در آن زمان، حدود نیم دلار در ساعت بود، ساخت یک اتاقک تهویه نزدیک به ۶۵۰ ساعت زمان میبرد.

توسعه تهویه مطبوع در آمریکا

در سال ۱۹۳۳، شرکت تهویه مطبوع آمریکایی، یک سیستم تهویه مطبوع با استفاده از یک واحد محور تسمه تغلیظ کننده و دمنده مرتبط، کنترلر های مکانیکی و کویل تبخیر کننده، توسعه داد و این به مدلی در بازار در حال رشد آمریکا برای سیستم­های خنک کننده هوا تبدیل شد.

امروزه سیستم­های تهویه مطبوع در حالی که بر اساس همان دانش بنیادی سیستم کریر ۱۹۳۳ عمل می­کنند، پیشرفت­هایی در فشرده سازی بخار، تشخیص و کنترل، سنسورهای الکترونیکی، مواد و بهره وری انرژی را ترکیب کرده ­اند. حداقل استانداردهای بهره وری برای سیستم های تهویه مطبوع بتدریج افزایش یافته اند. بویژه در پنج سال اخیر تولید کنندگان ملزم به بهینه سازی سیستم ها برای کاهش مصرف انرژی شده اند.

ورود اولین دستگاه های تهویه به منازل

بعد از جنگ جهانی دوم،‌ داشتن یک سیستم تهویه مطبوع خانگی نوعی پرستیژ و سطح بالا بودن به حساب میآمد، نوع پنجره‌ای این دستگاه‌ ها جزء کالاهای پرسودی بود که تا سال ۱۹۵۳ حدود یک میلیون از آنها به فروش رسید. از سال ۱۹۷۰ به بعد دستگاه ‌های مرکزی تهویه مطبوع که با گاز فرئون (R12) کار می‌کرد، وارد اکثر منازل کشورهای توسعه یافته شد و این شروعی پبرای طراحی و ساخت دستگاه های بهتر و بهینه تر در ساختمان های مسکونی و اداری و تجاری بود.

ورود اولین دستگاه های تهویه به منازل

تهویه مطبوع در دنیای امروزی

بعد از هزاران تغییر و تحول، امروز تهویه مطبوع و استفاده از سیستم های گرمایشی و سرمایشی آن نقش پر رنگی در زندگی انسان و فضای کاریشان پیدا کرده است و سیستم ها نیز نسبت به گذشته پیشرفت و توسعه فوق العاده زیادی داشتند و در تمام ابعاد و مدل های مناسب برای هر محیطی طراحی شد و وجود دارند، در ادامه لیستی از بهترین سیستم های تهویه مطبوع که در حال حاضر در دنیا وجود دارد را برایتان لیست کرده ایم:

  • اکونوپک
  • برج خنک کننده
  • پکیج پشت بامی
  • پکیج یونیت یکپارچه هوا خنک
  • ترموستات سه دور
  • چیلر تراکمی هوا خنک
  • چیلر مدولار هوایی
  • داکت اسپیلت
  • زنت و ایرواشر
  • فن کویل دیواری
  • فن کویل زمینی فوق باریک
  • فن کویل سقفی توکار
  • فن کویل سقفی زمینی
  • فن کویل کاستی چهار طرفه
  • فن کویل کاستی یک طرفه
  • کندانسینگ یونیت و کندانسور هوایی
  • چیلر آب خنک
  • مینی چیلر
  • مینی چیلر هوا خنک اسکرال
  • یونیت هیتر

درصورتی که علاقه مند هستید درباره صنعت تهویه مطبوع اطلاعات بیشتری به دست بیاورید و یا از این دستگاه ها برای محیط کار و منزل خود استفاده کنید، میتوانید ن میتوانید با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۵۰۳۹۹۸ تماس گرفته و یا به وبسایت شرکت آسا تهویه https://asatahvieh.com مراجعه کرده و ضمن کسب اطلاعات بیشتر در خواست خود را ثبت نمایید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها