چرا باید تاریخ بخوانیم؟

بدون گذشته آینده‌ای هم در کار نخواهد بود. انسان بدون گذشته انسان بی‌حافظه است و انسان بی‌حافظه، انسانی که گذشته را فراموش کرده و از یاد برده است، نمی‌تواند موقعیت خود را در زمان حال پیدا کند. چنین انسانی از هویت خود بی‌خبر است و در مورد آینده نیز نمی‌تواند تصمیمی درست بگیرد. اگر گذشته را فراموش کنیم یا اصلاً چیزی از آن ندانیم، نمی‌توانیم به سمت آینده گام برداریم و همیشه درجا خواهیم زد. کـتـاب‌های تاریخی، کـتـاب‌هایی که تاریخ را با نگاهی موشکافانه و به دور از غرض‌ورزی و مصلحت‌سنجی‌ها و پیش‌داوری‌های برآمده از تفکر قالبی و محدود می‌بینند، حافظۀ ملت را علیه فراموشی تجهیز می‌کنند. با خواندن کـتـاب‌های تاریخی درمی‌یابیم که زندگیِ اکنون ما چقدر با گذشته گره خورده و از آن تأثیر پذیرفته است. کـتـاب‌های تاریخی به ما می‌گویند که کدام راه‌ها و کدام تصمیم‌ها و حرکت‌های سیاسی و اجتماعی نتایج مطلوب و کدام یک نتایج نامطلوب داشته‌اند. تاریخ می‌تواند ما را به ریشه‌های وقایع برساند و واقع‌بینی را به جای توهم بنشاند.

البته به شرط اینکه بدانیم کدام کـتاب‌های تاریخی با حداکثر دقت و بی‌غرضی نوشته شده‌اند و به سراغ این نوع کتـاب‌ها برویم، چون گاهی توهم به جای تاریخ ارائه می‌شود و روایت‌های جعلی جای واقعیت را می‌گیرند. کـتاب‌های تاریخی معتبر اما کـتاب‌های حافظه‌اند. کتـاب‌هایی که حافظۀ جمعی ما را تقویت می‌کنند و به ما می‌گویند در گذشته چگونه زیسته‌ایم و چرا آن گونه زیسته‌ایم و نقاط ضعف و قوت‌مان چه بوده است. با خواندن تاریخ همچنین خود را در تصمیمات و موقعیت‌های مختلف اجتماعی تنها احساس نمی‌کنیم. درمی‌یابیم که در گذشته نیز اتفاقاتی مشابه آنـچه بر ما می‌رود روی داده و می‌توانیم وقایع امروز را در یک چشم‌انداز و دورنمای تاریخی ببینیم و خط و ربط اتفاق‌های مختلف و نیز دلیل رفتارهای جمعی را که در مقاطعی خاص از تاریخ بروز می‌کند بهتر دریابیم. با خواندن دقیق کـتاب‌های تاریخی همچنین می‌توان حدس‌هایی درباره آینده زد. می‌توان روح یک ملت را شناخت و می‌توان فهمید که الگوهای زندگی اجتماعی و فرهنگی و سیاسی ملت‌های مختلف از کجاها می‌آید و ریشه در چه گذشته‌ای دارد. تاریخ همچنین به ما امکان تفکر انتقادی می‌دهد و امکان اینکه دریابیم در گذشته چه اشتباهاتی کرده‌ایم و این اشتباهات چه نتایجی داشته است.

بنوبوک

اما این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که برای بهره بردن از تاریخ، همان‌قدر که تاریخ‌نگار باید پیش‌داوری و غرض‌ورزی را در روایت تاریخ به حداقل برساند، ما نیز به عنوان خواننده باید از پیش‌داوری‌ها و پیش‌فرض‌ها دوری کنیم و موقع خواندن کتـاب‌های تاریخی دنبال تأیید آنچـه از قبل به آن باور داریم نباشیم، بلکه این گشودگی و آمادگی را داشته باشیم که اگر با حقیقتی متفاوت با آنچـه حقیقت می‌پنداشته‌‌ایم روبه‌رو شدیم و دلایل تاریخ‌نگار را هم سنجیدیم و مستدل یافتیم، حقیقتِ تازه‌یافته را انکار نکنیم و به زور و با تعصب به باورهای قبلی خود نچسبیم. تاریخ را باید با نگاهی باز و به دور از تعصب و پیش‌داوری بخوانیم تا از آن سود ببریم. کتـاب‌های تاریخی گنجینه‌هایی هستند که گذشتۀ انسان و جوامع را نگهداری می‌کنند و گذشته را از گزند فراموشی دور نگه می‌دارند. کتـاب‌های تاریخی حافظۀ جمعی انسان‌ها و جوامع هستند.

چه نوع کـتاب‌هایی بخوانیم؟

تحقیقات مختلف نشان می‌دهند، بیشتر افراد برای خرید کـتاب به سراغ نویسندگانی می‌روند که آن‌ها را می‌شناسند. این شناخت معمولا با دنبال کردن نویسنده در شبکه‌های اجتماعی، مطالعه کـتاب‌های دیگری از وی، خواندن مصاحبه‌های مختلف نویسنده و یا از تایید دوستان و اطرافیان حاصل می‌شود. ما در بنوبوک بستری را فراهم کرده‌ایم تا با بررسی و نقد کـتاب‌های مختلف، افرادی که به مطالعه علاقه‌مند هستند به راحتی بتوانند انتخاب خود را انجام داده و بعد از آن اقدام به خرید اینترنتی کتـاب بکنند.
فروشگاه کتاب بنوبوک به شما کمک می‌کند تا کتاب‌های مورد علاقه خود را به صورت اینترنتی بخرید و تنها با چند کلیک کتـاب مورد علاقه خود را سفارش دهید، بدون اینکه زمانی را برای رفت و آمد در خیابان‌های شلوغ صرف کنید. تیم پشتیبانی ما همواره آماده پاسخگویی به سوالات شماست و تا لحظه رسیدن کـتاب بدست شما در کنارتان خواهیم بود.
کـتاب خواندن دریچه‌ای از دانش بی‌پایان را به روی شما باز می‌کند، به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر بیاموزید، مهارت های خود را گسترش دهید و جهان و مردم آن را بهتر درک کنید. بسیاری معتقد هستند ۳۰ دقیقه مطالعه در روز می‌تواند اتفاقات شگرفی را در زندگی شما رقم بزند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها