چگونه بذر گل را کاشت کنیم؟

کاشت بذر گل

با وجود تغییرات زیادی که در سبک زندگی به وجود آمده است و خانه های ویلایی جای خودشان را به خانه های آپارتمانی داده اند و استفاده از وسایل ساده و پیش پا افتاده کمتر شده و ابزارآلات پیچیده و حتی هوشمند که می تواند در مواردی جای فکر کردن از انسان را بگیرد همچنان گل ها و گیاهان زینتی در کنار ما حضور دارند و هر روز بر وجودشان افزوده می شود گویی این نیاز در خود حس می کنیم که زمانی را در کنار آنها سپری کرده و از هیاهوی این همه تکنولوژی فاصله بگیریم. البته این موضوع جای بسیار خوشحالی دارد که هنوز با تمام مشغله هایی که وجود دارد می توانیم زمانی را برای خود اینگونه اختصاص دهیم و به تجربیات خوشایندی در زمینه پرورش گل و گیاه با وجود تخصصی بودن این رشته و داشتن ریسک های احتمالی دست یابیم.

اکثر افراد علاقه مندند تا با چند نمونه گل و گیاه این فعالیت را در خانه و یا محل خود شروع نمایند ولی تعدادی نیز هستند که جسورانه تر عمل کرده و با خرید تعدادی تخم گل  شروع به کار می کنند و یک چالش کمی سخت اما لذت بخش را برای خود به ارمغان می آورند که می تواند در ادامه باعث زیبایی و محیط اطرافشان شود.

برای کاشت یک یا تعدادی بذر گل لازم است مراحلی را طی کنیم که ابتدایی ترین مرحله آن را می توانیم به عنوان انتخاب گزینه های مناسب، برای کاشت تخم گل هایی که در محیطمان سازگار می باشد بیان نماییم.

مرحله ۱: انتخاب بذر گل

عکس بالا از یک گل ساعتی یا پشن فروت که بذر آن را می توانید خرید و کاشت کنید

در این مرحله لازم است ۲ موضوع را با هم بررسی کنیم. ۱- گیاهان گلدار آپارتمانی و ۲- گیاهان برگ زینتی

معمولا افرادی وجود دارند که دوست دارند بر روی گیاهی که پرورش می دهند در مواقعی از سال گل هایی را مشاهده کنند و به این نحو متوجه درست پیش رفتن کار خود می شوند . این افراد بهتر است از بذر گیاهان آپارتمانی استفاده کنند که گلدار می باشند نه اینکه فقط دارای برگ های زینتی باشند. پس از اینکه در این مرحله به یک تصمیم گیری مشخص رسیدیم می توانیم نسبت به انتخاب گیاهانی که با شرایط محل زندگی سازگاری بیشتری دارند بپردازیم. این شرایط می توانند شامل شدت نور، رطوبت محیط و درجه حرارت باشد در این زمینه گیاهان نسبت به هر کدام واکنش های مختلفی نشان می دهند گیاهانی هستند که به نور بالایی نیاز دارند ولی در مقابل درجه حرارتی بالایی را نمی توانند تحمل کنند و نیز گیاهانی وجود دارد که به طور کلی سایه پسند می باشند و همچنین به دماهایی در حدود ۲۰ تا ۳۰ درجه سازگاری دارند.

به همین منظور در خرید بذر گیاهان با توجه به شرایطی که به طور کلی در اختیار داریم باید توجه کنیم و سپس گیاه مورد نظر خود را انتخاب کنیم تا بتوانیم از گیاهی شاداب و سرزنده بهره مند شویم. البته گیاهان معمولا همچون بقیه موجودات زنده از انعطاف پذیری برخوردار می باشند.

مرحله ۲: تهیه بذر گل

در این مرحله نسبت به خرید بذر گل اقدام می نماییم انواع تخم گل ها را می توانیم از گلفروشی ها، مراکز فروش محصولات کشاورزی و یا فروشگاه های آنلاین فروش بذر گل  یا بذر سبزیجات تهیه کنیم. در تهیه بذر گل غیر از انتخاب نوع گل که براساس سلیقه شخصی و یا کاربرد آن در بازار کار و فروش شما و یا همچنین در محیط اطرافتان دارد باید به فاکتورهای دیگر توجه نمائید که محصول نهایی تلاش شما فرآیندی کامل و بی عیب و نقص باشد از جمله این فاکتورهای تاثیر گذار بر روی بذر گل های با کیفیت می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- بذر گل ها باید از اندازه درشتی در سایز خود برخوردار باشد.

۲- بذر گل ها باید عاری از هر گونه گرد و غبار، مخلوط گل های خشک شده، کاه و کُلش و ذرات موجود در خاک باشد.

۳- با مشاهده بذر گل نباید تخم حشرات، لارو و باقیمانده حیوانات ریز در میان آنها قرار داشته باشد.

۴- از رطوبت مناسبی برخوردار بوده، سن بذرها زیاد نبوده و از تاریخ تولید آنها چندان نگذشته باشد.

۵- بذرها به صورت کامل با فرمی سالم و بدون پیچیدگی و یا له شدگی و یا تکه شدن و یا اینکه قسمتی از آن جدا شده باشد و همچنین پوسته خارجی بذر گل به عنوان محافظ اصلی باید کاملا مغز آن را در بر گرفته باشد.

مرحله ۳: تهیه وسایل و ابزارآلات مورد نیاز

برای کاشت هر گیاهی نیازمند یک سری ابزار و وسایل و مهمتر خاک مناسب می باشیم در صورتی که خاک مناسب در دسترس نداریم می توانیم از ترکیب های آماده که در گلفروشی ها موجود می باشد استفاده کنیم بهتر است در زمان تهیه مقداری ورنی کمپوست نیز تهیه کنیم از نشانه های خاک مناسب می توان به جذب آب و رنگ معمولا تیره و عدم وجود هرگونه شی یا حشرات در درون آن اشاره کرد. در مورد محل کاشت می توانیم از گلدان های کوچک و یا برای شروع از سینی کاشت نشا، لیوان های یک بار مصرف و شانه تخم مرغ استفاده کرد و یا اگر قصد دارید در باغچه و یا زمین زراعی کاشته شود بهتر است این کار در فصول گرم سال استفاده شود تا از سرمازدگی بذرها در زیر خاک جلوگیری شود.

مرحله ۴: چگونه بذر گل را کاشت کنیم؟

بذرهای خریداری شده را از بسته بندی خارج می کنیم سپس در درون ظرفی قرار می دهیم و بر روی آن را با آب ولرم می پوشانیم و به مدت ۳ ساعت تا ۱۰ ساعت در این حالت به حال خود رها می کنیم. در صورتی که مشاهده کردیم تعدادی بذر بر روی آب شناور می باشد می توانیم آنها را دوباره در ظرفی ریخته و روی آن را با آب ولرم پر کنیم و عملیات قبل را تکرار می کنیم.

حال که توانستیم مراحل را قدم به قدم پشت سر بگذاریم تا آماده برای کاشت بذر گل مورد نظر خود شویم بهتر است ظرف یا گلدان خود را از خاکی که قبلا تهیه نموده ایم پر کنیم پس از پر کردن می توانیم سوراخی به ارتفاع یک سانتیمتر در درون خاک ایجاد نمائیم و از بذرهایی که قبلا تهیه شده یک یا دو عدد را در درون سوراخ قرار دهیم و در صورتی که از گلدان بزرگی برخوردار هستیم می توانیم این کار را چندین بار در فاصله های حدود ده سانتی متر از یکدیگر ادامه دهیم. البته لازم است بدانیم که این فاصله تا زمانی خوب است که گیاهمان زیاد رشد نکرده باشد و علاوه بر ساقه و برگ ها، جا برای ریشه آن وجود داشته باشد . پس از این مرحله می توانیم به وسیله ورنی کمپوستی که تهیه نمودیم روی بذرها را بپوشانیم و مقداری به کمک دست و یا استفاده از ابزار روی خاک را تا حدی متراکم کنیم. سپس به وسیله اب پاش اقدام به آب دهی بذرمان برای اولین بار می نمائیم.

برای دیدن مطالب کامل تر بهترین سایت در زمینه آموزش های بذر سایت بذرکو به آدرس bazrco.ir می باشد

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها