تأثیر آهنگ و موسیقی خوب در روح و روان انسان

موسیقی چیست؟ احتمالاً فکر می‌کنید این چه سوالی‌ست و همه جواب آن را می‌دانند اما بهتر است معنی و تعریف همین عبارات واضح و بدیهی را بدانیم.

تعریف کلی موسیقی

موسیقی (زبان عربی) یا موزیک (زبان‌های اروپایی) یا آنچـه در پارسی باستان خُنیا گفته می‌شد، یک نوع از هنر است که مادهٔ اصلی تشکیل‌دهندهٔ آن، صدا و سکوت است. عناصر اصلی تشکیل‌دهندهٔ موسیقی شامل زیروبمی (تعیین‌کنندهٔ ملودی و هارمونی) و ضرب‌آهنگ (ریتم) است. موسیقی را هنر بیان احساسات به وسیلهٔ آواها گفته‌اند که مهم‌ترین عوامل آن صدا و ریتم هستند و همچنین دانش ترکیب صداها به گونه‌ای که خوش‌آیند باشد و سبب انبساط و انقلاب روان شود.

تعریف موسیقی از نظر برخی فیلسوفان

افلاطون: موسیقی یک ناموس اخلاقی است که روح به جهانیان، و بال به تفکر و جهش به تصور، و ربایش به غم و شادی و حیات به همه چیز می‌بخشد. در یکی از مقالات دیگر «تاریخ ما» راجع به ۹ دستاورد افلاطون نوشتیم که می توانید مطالعه کنید.

9 دستاورد افلاطون

ارسطو: موسیقی حکمتی است که نفوس بشر از اظهار آن در قالب الفاظ عاجز است بنابراین آن را در قالب اصوات ظاهر می‌سازد.

ابونصر فارابی: موسیقی علم شناسایی الحان است و شامل دو علم است؛ علم موسیقی عملی و علم موسیقی نظری.

ابوعلی سینا: موسیقی علمی است ریاضی که در آن از چگونگی نغمه‌ها از نظر ملایمت و سازگاری، و چگونگی زمان‌های بین نغمه‌ها بحث می‌شود.

ابوعلی سینا: موسیقی علمی است ریاضی که در آن از چگونگی نغمه‌ها از نظر ملایمت و سازگاری، و چگونگی زمان‌های بین نغمه‌ها بحث می‌شود.

واگنر: من موسیقی را تنها وسیله لذت گوش به‌شمار نمی‌آورم بلکه آن را محرک قلب و مهیج احساسات می‌دانم. موسیقی عالی‌ترین هنرهاست. موسیقی متعلق به دل است و جایی که دل نیست موسیقی هم وجود ندارد.

نیچه: زندگی بدون موسیقی اشتباهی بزرگ بوده‌است.

نگاهی به تاریخ بیاندازیم متوجه می‌شویم که از گذشتگان دور تا به حال از موسیقی برای روایت داستان، تشویق به تغییر، ایجاد ارتباط میان مردم و انتقال اطلاعات استفاده می‌شده است.

موسیقی از منظر علمی

شما در طول هر روز موسیقی می‌شنوید گاهی اوقات حتی بدون اینکه متوجه باشید از طریق تبلیغات تجاری، رادیو، برنامه‌های تلویزیونی و موارد دیگر آهنگ‌ها به گوش شما می‌رسند. آیا می‌دانید موسیقی می‌تواند روحیه شما را بهبود بخشد، به حافظه شما کمک کند و بر فعالیت های روزمره شما تأثیر بگذارد؟

اینفوگرافی تاثیر موسیقی بر سلامت ذهن

اینفوگرافی زیر که با تلاش سایت merriammusic.com تهیه شده است، ۶ عدد از مزایای موسیقی برای سلامت روان را به تصویر کشیده است.

بنا بر این اینفوگرافی موسیقی به شما کمک می کند که:

  • مغز خود را بهبود دهید
  • درد خود را کاهش دهید
  • سخت تر و با تمرکز بیشتری کار کنید
  • سلامت قلب خود را بهبود ببخشید
  • سرعت ریکاوری و بهبود خود را بالاتر ببرید
  • استرس خودتان را تا حد زیادی کاهش دهید
اینفوگرافی مزایای موسیقی برای سلامت روان
اینفوگرافی مزایای موسیقی برای سلامت روان

با توجه به انواع مختلف موسیقی که وجود دارد لازم است که نوعی از موسیقی را بیابید که با روحیات شما سازگار تر است. برای این موارد نیاز به جستجو خواهید داشت یا می توانید برای دانلود اهنگ های مد نظر خودتان به «آی سانگز» مراجعه کنید. سایت های بسیاری برای دانلود آهنگ های جدید و یا در ژانرهای مختلف خواهید یافت که ممکن است وقت شما را تلف کنند ولی سایت دانلود آهنگ آی سانگز با فعالیت مستمری که دارد توانسته آرشیو مناسبی را برای علاقه مندان فراهم آورد، ضمن اینکه بروز رسانی موسیقی های جدیدش شما را از جدیدترین های بازار موسیقی ایران مطلع می کند.

نظر دانشگاه هاروارد راجع به تاثیر موسیقی بر سیستم عصبی انسان

معرفی رسانه آی سانگز برای دانلود آهنگ
معرفی رسانه آی سانگز برای دانلود آهنگ

نشریه بهداشت هاروارد می‌گوید، “مغز و سیستم عصبی انسان به سختی موسیقی را از صدا جدا می‌کنند و به ریتم و تکرار، صدا و آواز پاسخ می‌دهند … یک گروه متنوع از مطالعات نشان می‌دهد که موسیقی ممکن است سلامت و عملکرد انسان را افزایش دهد.”

بنابراین، موسیقی در طول روز چه کمکی می‌تواند به شما کند؟ در اینجا چند روش متداول برای ادغام موسیقی در زندگی روزمره وجود دارد تا بتوانید مزایای مثبت آن را مشاهده کنید.

یک روز کامل با موسیقی

ساعت شش صبح، مغز خود را گرم کنید!

تحقیقات نشان داده است که ده دقیقه گوش دادن به موسیقی مغز شما را بیدار کرده و حتی او را مجبور به انجام برخی از ریاضیات می‌کند (درست خواندید – ریاضیات!) نت‌های موسیقی می‌توانند در فرآیندی مشابه با فرآیند تقسیم در ریاضی، طبقه بندی شوند. به نظر وقت آن رسیده آهنگی زیبا و شاید کلاسیک برای زنگ آلارم خود انتخاب کنید.

ساعت هفت صبح، با حال خوش به استقبال روز پیش رو بروید.

ممکن است کاملاً بدیهی به نظر برسد  اما گوش دادن به برخی از آهنگ‌های مورد علاقه‌تان راهی آسان برای تقویت روحیه شماست. آهنگی دارید که همیشه لبخند به لبانتان می‌نشاند؟ امری عجیب نیست. امروزه روانشناسی می‌گوید “موسیقی توانایی برانگیختن پاسخ‌های احساسی قدرتمندی مانند شادی و هیجان را در شنوندگان دارد”

احساسات مثبت می‌توانند از تجربیات موسیقیایی نشئت بگیرند. موسیقی دلپذیر ممکن است منجر به انتشار انتقال دهنده‌های عصبی مرتبط با شادی، مانند دوپامین شود. پس صبح بعدی وقتی که در حال دوش گرفتن، مسواک زدن و آماده شدن هستید آهنگ‌های مورد علاقه‌تان را پخش کنید تا روزتان را با روحیه بهتر و حال خوش شروع کنید.

ساعت هفت و نیم صبح، به رانندگی خود نشاط ببخشید.

امروزه در تمامی ماشین‌ها سیستم پخش و رادیو وجود دارد، اما آیا می‌دانید موسیقی‌ای که به وسیله آن‌ها گوش می‌کنید در واقع می‌تواند بر نحوه رانندگیتان تأثیر بگذارد؟

مطالعات نشان داده گوش دادن به موسیقی آرام و خوب می‌تواند باعث شود راننده روحیه آرام‌تری داشته باشد و تحت تأثیرات مثبت آن قرار گیرد و در نتیجه باعث صبر و حوصله و کاهش خشم در حین رانندگی شود. پس بهتر است در حین رانندگی به آهنگ‌های آرام گوش کنید و با خیالی راحت‌تر و اعصابی آرام‌تر رانندگی کنید.

ساعت چهار عصر، موسیقی یادگیری و حافظه را تقویت می‌کند.

در حین یادگیری و به خاطر سپردن در تله ناتوانی گیر افتاده‌اید؟ ثابت شده است که موسیقی به شما در یادگیری، یادآوری و حفظ اطلاعات کمک می‌کند. به آهنگ‌هایی که قبلاً یاد گرفته‌اید، آهنگ‌هایی که در کودکی می‌خواندید  فکر کنید، مثل “عمو زنجیر باف”، تمام و کمال به یاد می‌آوریدش؟

تعجبی ندارد که این آهنگ‌ها سال‌هاست که وجود دارند و همچنان بچه‌های نسل جدید هم آن‌ها را می‌خوانند. دفعه بعدی که باید چیزی را یاد بگیرید یا به خاطر بسپارید، برای ادامه کار خود یک آهنگ سریع و ریتمیک با آن درست کنید.

ساعت شش عصر، ضربان را بالا ببرید.

حال که روز خود را گذرانده‌اید وقت آن است کمی عرق بریزید. نه تنها موسیقی به شما کمک می‎کند تا بی حوصلگی را برطرف کنید و به ذهن شما موضوعی برای تمرکز می‌دهد، بلکه باعث بهبود روحیه شما می شود و به شما کمک می کند تا ضربان قلب خود را حفظ کنید. مطالعات نشان می‌دهد هنگامی که شما در حرکات ورزشی سطح پایین تا متوسط ​​هستید، موسیقی با ریتم تند می‌تواند به بهبود عملکرد قلب کمک کند.

 ساعت ده شب، قبل از خواب ریلکس کنید.

بعد از یک روز شلوغ، وقت آن است که بگذارید ذهن شما آرام بگیرد و استراحت کند. مطالعات متعدد نشان داده است که موسیقی می‌تواند فشار خون را کاهش دهد، ضربان قلب را آرام کند و سطح کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش دهد.

با توجه به فوایدی که گفته شد باید تا به حال به میزان اهمیت و کاربرد نعمت موسیقی پی برده باشید. موسیقی می‌تواند در هنگام تنهایی و افسردگی هم‌نشین خوبی برای شما باشد که حرف‌های دلتان را بزند و شما کمتر احساس تنهایی کنید چنانچه که موسیقی به روشی برای بهبود بخشی به مشکلات بیماری‌های روحی تبدیل شده است. پس موسیقی خوب و ارزشمند گوش کنید و از آن لذت ببرید.

جمع بندی

همان طور که متوجه شدید موسیقی می تواند تاثیر بسیار زیادی بر زندگی، روان، احساسات و عملکرد شما طی ساعت های مختلف روز داشته باشد، به همین دلیل لازم است که موسیقی مناسب خودتان را پیدا کنید و از موسیقی های سمی و دارای اثر منفی دوری کنید تا حال روانی مناسب تری داشته باشید. با توجه به تعدد رسانه ها در این حوزه هم لازم است که پایگاه مورد اعتماد خودتان را پیدا کنید که پیشنهاد تاریخ ما به شما رسانه «آی سانگز» است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها