لزوم تست خواب پیش از خرید دستگاه های کمک تنفسی برای بیماران ریوی چیست؟

وقتی زندگی عادی آدمی به دلیل یک نقص در بدن و حاد شدن اوضاع جسمانی به خطر بیفتد، آدمی متوجه نعمت سلامتی خود خواهد شد. مشکلات تنفسی جزو سخت‌ترین مشکلات جسمانی هستند که بر روی ریه انسان تأثیر می‌گذارند و روال طبیعی زندگی روزمره افراد را مختل می‌کنند. این مشکلات در طول شب و یا هنگام استراحت بیماران بیشتر به آن‌ها سختی و فشار وارد می‌کنند. در این هنگام اهمیت تست خواب و دستگاه کمک تنفسی مشخص می‌شود. تست خواب و دستگاه کمک تنفسی دستگاه‌های پیشرفته‌ای هستند که عامل اختلال خواب را پیدا کرده و با عادی سازی تنفس خواب راحتی را برای بیماران به ارمغان می‌آورند. کیفیت خواب مخصوصاً برای بیماران ریوی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در ادامه راجع به این موضوع صحبت خواهیم کرد.

تمام افراد عادی بسته به وضعیت ژنتیکی، میزان فعالیت روزانه، سن و عوامل دیگر به خواب شبانه کافی نیاز دارند. با این وجود عده زیادی از افراد تجربه خوشایندی از خواب شبانه ندارند. وقتی روند طبیعی خواب به هم بخورد مشکلاتی از قبیل بیماری‌های قلبی، فشار خون، سکته مغزی و همچنین خطرات احتمالی از قبیل خطر تصادف حین رانندگی افزایش می‌یابد. می‌توان گفت بین بیماری ریوی و الگوی خواب رابطه مستقیمی وجود دارد. چون گاهی افراد عادی نیز حین خواب دچار افت اکسیژن خون می‌شوند. اکسیژن رسانی از طریق ریه به خون انجام می‌شود وقتی ریه انسان درگیر بیماری باشد این روال طبیعی بیشتر از حد دچار اختلال می‌شود. تست خواب و دستگاه کمک تنفسی  می‌تواند به بیماران در این زمینه کمک کند.

تست خواب چیست؟

تست خواب یا پلی مونوگرافی نوعی آزمایش تخصصی بدون درد و غیرتهاجمی است که نوع اختلالات خواب را تشخیص می‌دهد. این تست با کمک دستگاه مخصوص آن در مرکز خواب یا بخش ویژه آن در بیمارستان‌ها و همچنین در منازل انجام می‌شود. تست خواب میزان اکسیژن موجود در خون، تعداد ضربان قلب، امواج مغزی و حتی حرکات چشم و پاها را ثبت می‌کند.از آن‌ جا که خواب مهم‌ترین عملکرد طبیعی زندگی است، درمان اختلالات مربوط به آن نیز اهمیت بسیاری می‌یابد. برای انجام این تست تجهیزات خاصی به افراد بیمار متصل می‌شود. این تجهیزات با کنترل مراحل خواب بیمار تشخیص می‌دهد که الگوی خواب مختل شده است. در نتیجه می‌توان برای درمان آن اقدام کرد. این تست با آنالیز خواب بیماران ریوی شدت اختلال را تشخیص می‌دهد.

 به جز بیماران ریوی افراد دیگری که مشکل خواب مناسب دارند نیز می‌توانند از این تست استفاده کنند. در مواقعی که بیمار به دستگاه تنفسی نیاز پیدا کند، پزشک متخصص با تجویز تست خواب و دستگاه کمک تنفسی مناسب شرایط خواب بیمار را تا حد قابل توجهی بهبود می‌بخشد. بنابراین افراد دارای بیماری‌های ریوی مانند جانبازان شیمیایی، بیماران سرطانی، افرادی که آسم یا آپنه تنفسی دارند و بسیاری از بیماران ریوی دیگر می‌توانند با استراحت و خواب کافی انرژی بیشتری برای طی کردن روند بهبودی پیدا کنند.

سی پپ چیست؟

سی پپ نوعی دستگاه ونتیلاتور است که به بیماران تنفسی کمک می‌کند که تنفس و بیماری خود را کنترل و مدیریت کنند و بتوانند در طول شب خواب باکیفیتی را تجربه کنند. سی پپ فشار هوای خفیف را وارد ریه کرده و مسیر تنفس را باز نگه می‌دارد تا بیمار بتواند به راحتی نفس بکشد. در واقع این دستگاه باعث رفع گرفتگی تنفسی می‌شود. افراری که دچار بیماری‌های دستگاه ریوی هستند و یا افرادی که خروپف می‌کنند، می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند. در این دستگاه یک لوله خرطومی تعبیه شده که سر آن یک ماسک دارد. این ماسک روی دهان و بینی قرار می‌گیرد، دستگاه نیز فشار هوا را برای ورود به ریه بالا می‌آورد.

سی پپ یک روش درمانی غیر تهاجمی است که اثر بخشی آن به شدت بیماری بستگی دارد. به عنوان مثال افرادی که دچار آپنه تنفسی هستند یعنی در طول خواب تنفسان منقطع است سریع تر اثر این دستگاه را حس می‌کنند و دوره بهبودشان کوتاه تر است اما کسانی که مشکلات شدیدتری دارند باید چند ماه از آن استفاده کنند.

بای پپ چیست؟

وقتی مشکل تنفسی حاد باشد مانند بیماری‌های آسم شدید، مشکل انسداد ریه مزمن، آپنه تنفسی شدید که سطح اکسیژن خون به شدت کاهش پیدا می‌کند، خطرات بسیاری از جمله نارسایی قلبی و عروقی، بیماری‌های عصبی و غیره بروز پیدا می‌کند. در این مواقع تست خواب و دستگاه کمک تنفسی سی پپ جوابگو نخواهد بود و پزشک متخصص دستگاه بای پپ را تجویز می‌کند. این دستگاه در عمل دم و بازدم به بیمار کمک می‌کند. آی پپ با تنظیم دو سطح فشار هوای دمی یا ورودی و هوای بازدمی تنفس طبیعی را برای بیمار به ارمغان می‌آورد. به این صورت که فشار هوای بازدمی را کاهش می‌دهد تا عمل بازدم راحت‌تر انجام شود. در واقع بیمار به خوبی حس می‌کند که فشار هوای ورودی بیشتر از هوای بازدمی است.

تفاوت دستگاه سی پپ و بای پپ چیست؟

سی پپ فشار هوای ثابتی را ایجاد کرده و به عمل دم یعنی هوای ورودی کمک می‌کند. در هنگام بازدم نیز بیمار با همین فشار ثابت عمل بازدم را انجام می‌دهد.‌این فشار ثابت ممکن است گاهی بیمار را اذیت کند اما دستگاه آی پپ دو سطح فشار متفاوت ایجاد می‌کند و هنگام بازدم نیز به بیمار کمک می‌کند. از آنجا که فشار هوای بازدم کمتر است تنفس راحت‌تر صورت می‌گیرد. علاوه بر آن آی پپ این قابلیت را دارد که تعداد تنفس بیمار در دقیقه را تنظیم کند. به این صورت که وقتی تعداد تنفس کاهش یابد، به صورت خودکار فشار هوای بیشتری اعمال کرده و بیمار را وادار به تنفس می‌کند. در یک حالت کلی می‌توان گفت تست خواب و دستگاه کمک تنفسی سی پپ و بای پپ برای بیماران ریوی که مشکل اختلال خواب دارند مناسب است.

اکسیژن ساز چیست؟

هوای محیط اطراف ما از اکسیژن، نیتروژن و درصد ناچیزی آرگون تشکیل شده است. گاهی به دلایل مختلف حجم اکسیژن هوا کاهش می‌یابد و تنفس افراد را سخت می‌کند. در این مواقع باید برای جداسازی و افزایش اکسیژن هوای محیط از دستگاه اکسیژن ساز استفاده کرد. این دستگاه پزشکی پرکاربرد و مهم برای متمرکز کردن اکسیژن موجود در هوا طراحی و تولید شده است. این دستگاه گاز اکسیژن غنی شده را برای بیماران ریوی یا افرادی که سطح اکسیژن خونشان پایین است، تامین می‌کند.دستگاه اکسیژن ساز و دستگاه کمک تنفسی بای پپ وسی پپ با قیمت های متنوع همراه با گارانتی در فروشگاه اینترتی تجهیزات پزشکی توانی نو قابل خریداری است.

 برای تهیه تست خواب و دستگاه کمک تنفسی به کدام مرکز رجوع کنیم؟

از آن‌جا که اختلال خواب یا مشکلات تنفسی و ریوی مربوط به یک دوره چن روزه نیستند و ممکن است تایم بسیار طولانی با بیمار همراه باشند، باید بتوان شرایط بهبود و درمان را در محل زندگی این افراد فراهم کرد. به همین دلیل غالباً تست خواب و دستگاه کمک تنفسی مخصوص منزل نیز وجود دارد و افراد بیمار می‌توانند در منزل خود دوران نقاهت را سپری کنند. از آنجا که برندهای متفاوتی تولیدکننده این دستگاه‌ها هستند کیفیت و ماندگاری آن‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. از طرفی چون ممکن است تشخیص کیفیت برای شما دشوار باشد باید دستگاه‌ها را از مرکز معتبری خریداری کنید. برای این منظور می‌توانید به فروشگاه تجهیزات پزشکی توانی نو مراجعه کنید. فروشگاه توانی نو از متخصصانی تشکیل شده که می‌توانند تست خواب را با دقت بالا در منزل انجام دهند. برای اطلاعلت بیشتر بر روی لینک https://www.tavanino.com/ کلیک کرده و وارد سایت تجهیزات پزشکی توانی نو شوید.و یا با شماره های :۰۲۱۵۵۴۳۵۷۲۸-۰۲۱۳۳۷۶۱۵۲۸- تماس بگیرید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها