تاریخچه کمپرسور باد

توسعه فناوری و تکنولوژی در زندگی افراد، همواره سطح رفاه و امنیت بیشتری را با خود به همراه داشته که نقش آن‌ها را در همه زمینه‌ها از جمله مکانیک قابل انکار نیست. چیزی که باعث خلق ایده­‌های جدید و اختراع ابزارهای جدید می­‌شود نیاز انسان برای بهبود زندگی و بالا رفتن سرعت انجام کارها می­‌باشد به همین دلیل انسان به فکر ابداع ابزارهای پیشرفته‌­تر مانند ابزارهای صنعتی شد و یکی از این ابزارها کمپرسور باد می‌­باشد. کمپرسور باد یک ابزار بادی قدرتمند برای نگهداری و متراکم کردن سیالاتی مانند گازها و هوا می‌­باشد که بوسیله تولید باد یا حجم مشخصی از فشار هوا انرژی لازم را برای راه­‌اندازی ابزارهای بادی فراهم می­‌کند. انسان‌­های اولیه برای روشن نگه داشتن آتش کنده‌­های نیم­‌سوز از عمل دمیدن استفاده می­‌کردند و می‌­توان گفت که شش‌­های انسان بمانند کمپرسورهای طبیعی در روشن نگه­داشتن آتش کمک می­‌کرد. بعد از این که فـلزات به شکل خالص توسط انسان­‌ها کشف شدند نیاز به ابزار و کمپرسور قوی‌­تری بود که عمل ذوب و تولید هوای فشرده را برای ایجاد حرارت لازم انجام دهد، از این‌­رو دستگاه‌­های دمی ساخته شد که توسط چرخ­‌های دوار آبی کار می‌­کرد.

انواع کمپرسور باد

در سال ۱۷۶۲ شخصی به نام جان اسمیتون برای بالا بردن کیفیت کار سیلندر هوایی را اختراع نمود و در پی او فردی بنام جان ویلکینسون در سال ۱۷۷۶ دستگاه ماشین‌­تراشی را اختراع کرد که توسط آن سیلندرهای دقیقی از فولاد ریختگی را می‌­تراشیدند. ویلکینسون اولین دستگاه هوای فشرده دقیق را ساخت که نمی‌­توانست فشاری بیشتر از یک بار را تحمل کند اما در هر حال این اختراع توانست تحول بزرگی را در صنایع ذوب فلـزات و تونل‌­سازی ایجاد کند و دانشمندان و مهندسان برای کنار گذاشتن مشکلات و گرفتاری‌­هایی که با آن روبرو می­‌شدند سعی کردند تا ایده­‌های جدیدتری را بکار ببندند. سرانجام با انقلاب صنعتی در زمینه‌­هایی همچون ذغال­‌ سنگ و ذوب‌­آهن صنعتگران وادار به ساخت دستگاه‌هایی شدند که افزایش شدید استفاده از نیروی بخار و کاربرد ماشین­‌آلات را در صنایع مختلف الزامی می­‌کرد. در نهایت با تلاش مستمر در طی سالیان انواع مختلفی از کمپرسور باد برای اهداف مختلف ساخته شدند.

در زمان خرید کمپرسور باد به چه نکاتی دقت کنیم؟

کمپرسور باد در صنایع مختلف و در ابعاد و اندازه­‌های مختلف استفاده می­‌شود و عدم وجود آن موجب مشکلات زیادی در صنایع مورد نیاز خواهد شد. از این دستگاه‌ها در لوازم خانگی، کارگاه‌ها، صنایع کوچک و بزرگ مانند پتروشیمی، معدن، صنایع حمل و نقل، خودروسازی، صنایع دفاعی، صنعت چوب، رنگ­‌پاش‌­ها، کولر گازی و… استفاده می­‌شود. در زمان خرید کمپرسور باد ، عوامل مختلفی را باید در نظر گرفت که مهمترین عامل حجم مخزن کمپرسور است هر اندازه که میزان حجم مخزن بزرگ‌تر باشد میزان حجم هوایی که از آن خارج می‌­شود بیشتر خواهد بود. بنابراین با توجه به کارایی و میزان انرژی لازم کمپرسور را انتخاب می­‌کنید. همچنین با دانستن CFM(فوت مکعب بر دقیقه) که نشان دهنده ظرفیت دستگاه برای فشار دادن هوا در یک واحد زمان می­‌باشد می‌­توانند ابعاد و اندازه کمپرسور خود را تشخیص دهند.

 نکته دیگر در زمان خرید، سیستم روان‌کاری روغنی و بدون روغن می­‌باشد در کمپرسور باد روغنی بدلیل این که فاصله کمی بین قطعات ثابت و متحرک وجود دارد برای جلوگیری از اصطکاکی که بین آنها برقرار می‌­شود از روغن استفاده شده تا روانکاری بین قطعات ایجاد شود. این نوع از کمپرسورهای باد وزن بیشتری  دارند و هر چند وقت یکبار و در بازه زمانی مشخص نیاز به تعویض روغن دارند. در نوع کمپرسور باد بدون روغن ، کمپرسور باد از وزن کمتر برخوردار است و چون جنس بخش‌­هایی که با هم درگیر هستند از گرافیت می­‌باشد قابلیت خنثی کردن دمای حاصل از اصطکاک را دارد.

خرید کمپرسور باد

قابلیت حمل کمپرسور باد از جمله عوامل انتخابی دیگر در زمان خرید می­‌باشد. کمپرسورها بصورت ثابت، اندازه­‌های بزرگ، وزن زیاد و غیرقابل جا به ­جایی و یا بصورت پرتابل با قابلیت حمل و نقل، وزن کمتر و اندازه کوچک‌تر موجود می­‌باشند. از کمپرسورهای قابل حمل در باد کردن لاستیک‌­های اتومبیل، ساختمان، صنایع راه­‌سازی و سدسازی، انواع مختلف ماشین‌­آلات، انرژی موردنیاز جهت ضربه زدن به میخ، پرس منگنه و… استفاده می­‌شود. از کمپرسورهای ثابت در جایی استفاده می­‌شود که محل آن ثابت و نیازی به جا به­ جایی ندارند همچنین کمپرسور باد قابل حمل از لحاظ میزان مصرف کمتر از نوع ثابت هستند و سیستم کنترل آن با پنل ساده‌­تری در مقایسه با کمپرسورهای ثابت کار می­‌کند، میزان آلودگی آن کمتر و برای اپراتور مشکل کمتری دارند.

کاربرد و موارد استفاده از پمپ باد

پمپ باد در انواع مختلف خانگی و صنعتی طراحی و تولید می­‌شود و در انجام کارهای مانند باد کردن تشک بادی، باد کردن تیوپ­ و تایرهای لاستیک ماشین، رنگ‌­­آمیزی و نقاشی ماشین و… کاربرد دارد. پمپ باد ماشین یکی از وسایلی است که انواع مختلفی مانند تک سیلندر و دوسیلندر دارند در زمان خرید باید به قدرت موتور و کیفیت قطعات توجه کنید زیرا محصولات بی­‌کیفیت در صورت خرابی قابلیت تعمیر را ندارند. عواملی که بر قیمت پمپ باد ماشین اثر می­‌گذارد قطعات مصرفی، جنس کمپرسور باد، اصل یا فابریک بودن پمپ باد می­‌باشد. نکته‌­ای که باید متذکر شویم این است که اگر از پمپ باد یا کمپرسور باد روغنی استفاده می­‌کنید نوع روغن باید مورد تأیید شرکت سازنده دستگاه باشد زیرا هر کمپرسور ویژگی‌­های خاص خودش را دارد.

کمپرسور باد با فشار قوی در کارخانجات و صنایع بزرگ مانند صنایع بسته­ بندی، صنایع کشتی­رانی و… استفاده می­‌شود. این نوع پمپ بادها قدرت بالایی دارند. شیر یک طرفه پمپ باد یکی از قسمت­‌های کمپرسور هوا می­‌باشد که از قطعات مهم و جدایی­‌ناپذیر این دستگاه‌ها بوده و در کمپرسورهای پیستونی، پیچ­‌دوار و چرخشی از آن استفاده شده و برخی از انواع کمپرسورها بیشتر از یک شیر یک طرفه دارند. وظیفه شیر یک طرفه این است که اجازه حرکت هوا را از یک طرف می‌­دهد و مانع از جریان برگشتی هوا می­‌شود این وسیله برای باز و بسته شدن بطور خودکار عمل می­‌کند.

برای خرید کمپرسور باد باکیفیت به کجا می­‌توانیم مراجعه کنیم؟

دستگاه‌­های کمپرسور باد از لوازم پرکاربرد در بین بسیاری از مکان­‌ها بوده و مدل‌­های مختلفی دارد که از لحاظ قدرت، ظرفیت مخزن، وزن، قیمت، برند، عملکرد و… با یکدیگر متفاوت هستند و برای مصارف کوچک و بزرگ خانگی تا صنعتی استفاده می‌­شود. اگر قصد خرید این گونه محصولات را دارید باید انواع آن را بشناسید و با توجه به نیاز و کارکردی که دارد آن را خریداری نمایید. بعنوان مثال اگر بخواهید کمپرسور باد پیستونی بخرید این دستگاه دو مدل تک مرحله‌­ای و دومرحله‌­ای دارد و هر کدام مدل ثابت و قابل حمل و نقل دارند. همچنین مدل­‌های بدون روغن یا با روغن این دستگاه موجود می­‌باشد. علاوه بر شناخت این لوازم برای خرید باید به یک مرکز معتبر مراجعه نمایید تا ضمن ارائه محصولات باکیفیت و دارای گارانتی به شما مشاوره دهد.

خرید کمپرسور باد

فروشگاه اینترنتی ایران کمپرسور در زمینه تولید و فروش انواع کمپرسور باد، لوازم یدکی کمپرسور باد و… در مدل­‌های مختلف و بعنوان زیر مجموعه­‌ای از شرکت بزرگ ایران پمپ فعالیت می­‌کند که محصولات خود را با یکسال گارانتی به مصرف­‌کنندگان ارائه می‌­کند. جهت دیدن تمامی محصولات این فروشگاه و اطلاع از قیمت یا خرید می‌توانید به سایت irancompressor.com مراجعه کنید و در صورتی که نیاز به اعزام تکنسین می‌­توانید از طریق فرم مندرج در سایت تقاضای خود را مطرح نمایید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها