معرفی بهترین کتاب ها برای بازه سنی ۱۴ تا ۱۷ سال

سال‌های نوجوانی، سال‌های عجیب ولی در عین حال سازنده و مهم زندگی هر فردی هستند. آنـچه در این سال‌ها به عنوان خوراک فکری دریافت می‌کند، برداشتی که از دنیا، حوادث و اتفاقات آن به دست می‌آورد، شاید در سال‌های بعد با فراز و فرودهای زندگی محک بخورند و تغییر کنند اما پایه و اساس بسیاری از تفکرات فرد می‌شوند. پایه‌هایی که اگر درست و اصولی باشند، امکان انحراف از مسیر رشد و پیشرفت را به حداقل می‌‌رسانند و اگر آن چنان که باید و شاید نباشند، به سلامت رفتن مسیر پرپیچ و خم زندگی را سخت می‌کنند. قدرت نفوذی کتـاب شاید به سرعت فیـلم و تلویزیون نباشد اما عمیق است. کلمات در تار و پود وجودی خواننده نفوذ می‌کنند و خوراک فکری می‌شوند. کتـاب‌ها اگر درست انتخاب شوند، همانی هستند که می‌شوند پایه‌های حرکت سالم در مسیر زندگی. به همین دلیل باید در انتخاب کتـاب کنار نوجوانان بود، پیشنهادهای جذاب و در عین حال سازنده به آنها ارائه دارد تا خوراک فکری مناسب و موثری باشد که این روزها به آن احتیاج دارند.

  1. ماهی سیاه کوچولو

کتاب ماهی سیاه کوچولو نوشته صمد بهرنگی برای گروه سنی ۱۴-۱۷ سال نوشته نشده و بچه‌های کوچک‌تر گروه سنی هدف این کتـاب به شمار می‌آیند اما ماهی سیاه کوچولو، کتابی انگیزشی است که می‌تواند انگیزه حرکت، پرسشگری و پویایی را در نوجوانان ایجاد کند. به نوجوانان ماهی سیاه کوچولو را توصیه کنید که بخوانند؛ نه امروز بلکه هر زمانی در زندگی انگیزه‌های حرکت‌شان کمرنگ شد، خلاصه داستان ماهی سیاه کوچولو را مرور کنند تا یادشان بیاید با حرکت کردن، رفتن و یک جا نماندن، دریاها در انتظارشان است. ماهی سیاه کوچولو به صورت صوتی و الکترونیک در سایت‌ها موجود است و امکان دانلود کامل آن وجود دارد.

  1. داستان‌های هری پاتر

هری پاتر برای همه و در هر سنی جذاب است؛ هری پاتر را به فردی در سال‌های میانسالی هم می‌توان پیشنهاد داد اما در روزهای دبیرستانی، در زمانی که فشارهای درسی و استرس‌های ناشی از آن روز به روز در حال بیشتر شدن هستند، یکی از موقعیت‌هایی است که باید به هری پاتر پناهنده شد. باید با هری پاتر به سرزمین جادو سفر کرد، از عوامل اضطراب زا دور شد و به دنیای دیگری رفت. در دوران نوجوانی و به دلیل حال وهوای خاص روحی این دوران، هر کوچک‌ترین مشکلی، بحران بزرگیست که از نگاه نوجوان حل نشدنی و ناگشودنیست. به همین منظور باید خوراک رهایی به آنها داد؛ علاوه بر این که هری پاتر در کنار افسانه‌هایش، مفاهیم زیبایی را ارتباطات انسانی مطرح می‌کند. برای نوجوانانی که به کـتاب خواندن خو نگرفته‌اند باید سراغ نسخه صوتی این کتـاب‌ها رفت. نسخه صوتی هم قدرت بالایی در مشغول کردن ذهن و رها کردن فکر از دغدغه‌ها دارد. مطمئن باشید با نمونه‌ای مثل کتاب صوتی هری پاتر و محفل ققنوس، نوجوان یک سفر چند ساعته را شروع می‌کند. داستان این کـتاب و سایر کتـاب‌های هری پاتر چنان کششی دارند که کنار گذاشتن آنها سخت و ناممکن است. کـتاب‌های صوتی هری پاتر را می‌توان از سایت‌های کـتاب‌های الکترونیک و صوتی دانلود کرد.

  1. من ملاله هستم

شنیدن یا خواندن داستان زندگی نوجوانی دیگر، آن هم نوجوانی که زندگی متفاوتی داشته، درس‌های زیادی به یک نوجوان  دیگر می‌دهد. ملاله یوسف زی، یکی از نوجوانانی است که می‌تواند درس‌های بسیاری از تلاش کردن برای حق خود، ادامه دادن و کم نیاوردن برای بقیه نوجوانان داشته باشد. ملاله، نوجوان پاکستانی است که برای گرفتن حق تحصیل دختران مقابل طالبان ایستاد، از ناحیه سر مورد اصابت گلوله طالبان قرار گرفت که توانست جان سالم به در ببرد و حالا در کـتاب من ملاله هستم، داستان زندگی‌اش را روایت می‌کند. او درباره کـتاب خودش می‌گوید: این کـتاب تنها داستان ملاله نیست، بلکه داستان تمام ۶۱ میلیون کودکی است که در سراسر جهان حق تحصیل و درس خواندن ندارند. کتـاب ملاله هستم  در سال ۲۰۱۳ پرفروش‌ترین کـتاب اتوبیوگرافی شد. در همین سال ملاله به همراه پدرش، بنیاد ملاله را راه اندازی کرد که هدف اصلی این بنیاد فراهم کردن امکان تحصیل حداقل برای یک دوره ۱۲ ساله برای هر دختری در دنیاست. او در این بنیاد توانسته تا امروز برای دختران کشورهایی چون سوریه، نیجریه، پاکستان و… که به دلیل جنگ یا فقر از تحصیل بازمانده‌اند، کمک‌هایی برساند. خواندن چنین کتابی به هر نوجوانی یاد می‌دهد می‌تواند تلاشی بزرگ انجام دهد که به تغییر زندگی دیگران هم کمک کند. این کـتاب توسط هانیه چوپانی به فارسی ترجمه شده و به صورتی چاپی و صوتی در دسترس است.

  1. دختر پرتقالی

دختر پرتقالی اثر یوستین گوردر، نویسنده نام آشنای اتریشی است. نویسنده‌ای که شهرتش به دلیل آموزش فلسفه به نوجوانان است. او در رمان‌هایش مباحث فلسفی را در قالب داستانی پرکشش و با زبانی ساده و شیوا آموزش می‌دهد. راز فال ورق و دنیای صوفی از دیگر آثار این نویسنده هستند. دنیای صوفی برای سال‌ها بعد از انتشار درفهرست پرفروش‌های کـتاب قرار داشت و هنوز هم کتـاب خوبی برای آموزش فلسفه به نوجوانان است. دختر پرتقالی داستان پسری به نام جورج است که سال‌ها بعد از مرگ پدرش، نامه‌ای از او دریافت می‌کند و این سرآغاز جست و جوگری در زندگی او و تغییر زندگی‌اش شد. این بار یوستین گوردر، در قالب داستانی عاشقانه، به آموزش فلسفه به نوجوانان می‌پردازد.

سایر کـتاب‌های مناسب برای این بازه سنی نوجوانان را می‌توانید در این لیست مشاهده و با آنها بیشتر آشنا شوید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها