تفاوت بین قهوه ترک و قهوه اسپرسو در چیست؟

تفاوت بین قهوه ترک و قهوه اسپرسو موضوعی هست که احتمالآ به آن فکر کرده اید. به طور مثال کافئین کدام بیشتر است؟ و یا برای درست کردن هر کدام نیاز به چه قهوه ای داریم؟ در این مقاله قهوه مانگ به مقایسه قهوه ترک و اسپرسو از لحاظ نوع قهوه، ابزار دم آوری، کافئین می پردازیم. قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر دنیا محسوب می شود. همانطور که می دانید دانه های قهوه انواع مختلفی دارند و برای درست کردن قهوه نیز از روش های مختلفی استفاده می شود. دو روش قهوه ترک و قهوه اسپرسو جزو محبوبترین و روش های تهیه قهوه هستند.

تفاوت بین قهوه ترک و قهوه اسپرسو در چیست؟

قهوه ترک و اسپرسو هر دو قهوه های غلیظی هستند که در فنجان های کوچک سرو می شوند. قهوه ترک به عنوان سنتی‌ترین روش تهیه قهوه و اسپرسو به عنوان یکی از محبوب‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین قهوه‌های دنیا از گذشته تا کنون مورد توجه قرار گرفته‌اند. عده‌ای طعم قهوه ترک را ترجیح می دهند و عده‌ای دیگر معتقد‌اند که هیچ طعمی با قهوه اسپرسو قابل مقایسه نیست. برای تهیه قهوه ترک و اسپرسو می توانید به فروشگاه اینترنتی خرید قهوه مانگ مراجعه کنید.

تفاوت قهوه ترک و اسپرسو
قهوه ترک سنتی‌ترین روش تهیه قهوه‌ است که به‌ اصطلاح می‌گیم قهوه ترک رو دم می‌کنیم. قهوه ترک غلیظه و بافتی کاملاً مخملی داره که خیلی‌ها رو عاشق خودش کرده. اگه نکات دم کردن قهوه ترک رو رعایت کنین، روی قهوه یه لایه فوم یا کرم قهوه تشکیل میشه که علاوه بر ظاهر جذاب به حفظ دمای قهوه و دیرتر سرد شدن اون موقع سرو کمک می‌کنه. ولی قهوه اسپرسو با عصاره گیری از پودر قهوه فشرده شده، تهیه می‌شه. روی اسپرسو هم لایه‌ی فوم مانندی بنام کرما (Crema) تشکیل میشه.

قهوه ترک
به شیوه ای از تهیه قهوه گفته می شود که برای استفاده از این شیوه باید قوانینی را رعایت کنید. برای مثال شما می خواهید یک فنجان قهوه ترک نوش جان کنید پس باید شرایط آن را نیز از لحظه خرید محصول رعایت کنید. برای خرید قهوه ترک باید درخواستتان را با عنوان قهوه ترک مطرح کنید تا به شما قهوه ای با رست یا برشتگی روشن و درجه آسیاب بسیار ریز (مثل آرد) داده شود حالا که قهوه را خریداری نموده اید باید با استفاده از قهوه جوش که به آن جذوه می گویند آن را درست کنید. همچنین قهوه ترک ابزار شناخته‌شده‌ای برای فال گرفتن است.

قهوه اسپرسو
گرچه قهوه اسپرسو قدمت قهوه ترک را ندارد ولی نقش بسیار بزرگ و پررنگی در دنیا قهوه دارد. اسپرسو جزو محبوبترین روش های درست کردن قهوه محسوب می شود. اسپرسو یک نوشیدنی ایتالیایی است که با عصاره گیری از پودر قهوه فشرده شده تهیه می‌شود و بر روی آن لایه فوم مانندی به نام کرما وجود دارد.(هر چه میزان کرما بیشتر باشد اسپرسو باکیفیت‌ تری خواهیم داشت) درجه آسیاب، رست و ابزاری که با آن قهوه تهیه می کنید. بعد از خرید قهوه اسپرسو برای تهیه اسپرسو شما به ابزاری به نام موکاپات یا دستگاه اسپرسو ساز نیاز دارید. درجه برشتگی قهوه های اسپرسو معمولا متوسط و تیره تر می باشد. و مقدار آسیاب هم که به اندازه دانه های نمک برای موکاپات است.

آیا تفاوتی در میزان برشته کاری (رست) آن ها وجود دارد؟
لزوما انتخاب روش درست کردن قهوه اسپرسو یا ترک تاثیری در میزان و درجه رست و برشته شدن دانه های قهوه ندارد. برشته‌های تیره‌تر شاید بافت سنگین‌تری داشته باشند اما نوع برشته هیچ ارتباطی باقدرت قهوه ندارد.

آیا اندازه آسیاب آن ها یکسان است؟
پاسخ در اینجا منفی است. قهوه ترک در مقایسه با اسپرسو از قهوه ریزتری استفاده می‌کند. برای قهوه ترک ما از ریزترین اندازه آسیاب استفاده می‌کنیم. دلیل طعم، بافت، رایحه قهوه ترک همین اندازه آسیاب بسیار ریز است. اندازه پودر مانند این قهوه امکان حل شدن آن را فراهم می‌کند. اندازه آسیاب قهوه ترک بسیار ریز و همانند آرد است و بافت نرمی باید داشته باشد. در مقایسه با قهوه ترک، اسپرسو از قهوه آسیاب شده درشت‌تری استفاده می‌کند. طبیعتآ اندازه آسیاب اسپرسو برای موکاپات و دستگاه های اسپرسوساز متفاوت است.اندازه آسیاب می‌تواند تأثیر زیادی روی زمان عصاره گیری اسپرسو داشته باشد.

تفاوت بین قهوه ترک و قهوه اسپرسو در چیست؟

ابزار دم آوری و درست کردن قهوه
برای دم کردن قهوه ترک از قهوه‌ جوشی به نام جذوه استفاده می‌کنند که کاملا شبیه به شیر جوش‌های قدیمی است و بر اساس جوش آمدن آب و قهوه در کنار هم کار می‌کند. در مقابل برای تهیه اسپرسو از ابزار‌هایی مانند موکاپات و یا دستگاه‌های اسپرسو‌ساز استفاده می‌شود که در آن‌ها آب داغ با فشار زیاد از بین دانه‌های قهوه عبور کرده و عصاره قهوه یا همان اسپرسو بدست می‌آید.
برای درست کردن قهوه ترک مانگ باید مقدار دلخواه آب را درون جذوه ریخته و آن را بر روی شعله متوسط رو به زیاد قرار دهید. پس‌از آن قهوه آسیاب شده را اضافه می‌کنید (در حدود ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری قهوه به ازای هر ۶۰ میلی‌لیتر آب)
زمانی که قهوه را می‌ریزید آن را هم بزنید. پس از قهوه، می‌توانید شکر اضافه کنید. سپس آن را روی حرارت کم قرار دهید و دیگر آن را هم نزنید. شعله را کم کنید تا از جوشیدن آن جلوگیری کنید وگرنه طعم قهوه‌تان سوخته خواهد شد. پس از تمامی این مراحل، باید قهوه ترکی را در فنجان‌های کوچک سرو کنید. قهوه ترک معمولاً با یک لیوان آب (برای تمیز کردن دهان فرد) سرو می‌شود.
اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز یا موکاپات تهیه می شود. درست کردن اسپرسو با گرم کردن دستگاه و ریختن قهوه آسیاب شده در پرتافیلتر شروع می‌شود. سپس قهوه را می‌کوبیم تا سطح آن صاف شود. پس‌ از آن، پرتافیلتر را در گروپ هدهای دستگاه اسپرسو قرار می‌دهیم و زمانی که به‌درستی در سر جای خود قرار گرفت. روند دم کردن را آغاز می‌کنیم. برای عصاره گیری اسپرسو، دستگاه اسپرسو باید حداقل ۹ واحد فشار داشته باشد. فشار روند دم کردن را کوتاه‌تر می‌کند و نتیجتاً آن را برای استفاده تجاری ایده‌آل می‌سازد.

زمان آماده‌ سازی
زمان آماده ه‌سازی اسپرسو نسبت به قهوه ترک کمی کوتاه‌تر است و برای تهیه آن حدود ۳۰ ثانیه زمان لازم است، در حالی که درست کردن قهوه ترک ۲ الی ۳ دقیقه طول خواهد کشید.

تفاوت طعم قهوه ترک با قهوه اسپرسو
قهوه ترک و اسپرسو هردوشون غلیظن و کافئین بالایی دارن. اگه نوع دونه‌های قهوه‌ای که برای درست کردن اسپرسو و ترک استفاده می‌کنیم یکی باشه، طعم قهوه ترک نسبت به اسپرسو ملایم‎تره. موقع نوشیدن قهوه ترک، چون قهوه فیلتر نمیشه، ذرات قهوه زیر زبان حس میشه ولی اسپرسو چون فیلتر میشه ذرات قهوه نداره و صاف هستش.

کافئین قهوه ترک بیشتره یا اسپرسو؟
از لحاظ طعمی قهوه ترک برتی بیشتری دارد چون زمان دم کشیدن و آماده سازی طولانی تری دارد. اما در رابطه با کافئین می توان گفت میزان کافئین اسپرسو بیشتر از قهوه ترک است. البته نوع دانه استفاده شده در این مساله اهمیت دارد.

جمع بندی

اینکه انتخاب شما قهوه ترک است یا قهوه اسپرسو کاملآ بستگی به سلیقه و ذائقه شما دارد. اما این نکته را در نظر بگیرید که بهترین گونه و نوع قهوه بدون رست تازه و اندازه آسیاب دقیق و تازه نمی تواند آن عطر و طعم ایده آل را داشته باشد. برای خرید اینترنتی تازه قهوه می توانید به وبسایت فروشگاه اینترنتی قهوه مانگ به آدرس www.mongcoffee.com مراجعه کنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها