پیگمنت ها و رنگدانه ها راه‌حلی ساده برای شناسایی آثار هنری اصیل

آثار هنری با پیگمنت رنگی

در قلب هر قطره رنگ ، هر تار پارچه ، هر ذره قاب گوشی رنگ روشن شما یک پیگمنت یا همان رنگدانه است. رنگدانه ها ترکیباتی هستند که به مواد دیگر اضافه می‌شوند تا به آن‌ها رنگ دهند. این مواد ساده و فریبنده ، درک ما از جهان را از طریق هنر ، مد ، و حتی نمایشگرهای رایانه و پزشکی شکل داده است. پیگمنت ها  همه جا حضور دارند و در صنایع مختلفی نظیر: رنگ ، جوهر ، پلاستیک ، پارچه ، لوازم‌آرایشی و مواد غذایی استفاده می‌شوند.

پیگمنت‌ها و رنگدانه‌ها را بشناسید

اما پیگمنت دقیقاً چیست؟  پیگمنت یا رنگدانه ها پودرهایی رنگی و نامحلول هستند که با مواد اتصال‌دهنده ( که معمولاً رزین‌ها هستند) مخلوط می‌شوند تا به یک جسم متصل شوند و از این طریق آن جسم را رنگی می‌کنند. این پودرهای رنگی زیبا هم به صورتی طبیعی در طبیعت یافت می‌شوند ( پیگمنت‌های معدنی) و هم به صورت مصنوعی ( پیگمنت‌های آلی) توسط انسان‌ها ساخته می‌شوند.

رنگدانه ها در طبیعت در قالب موادی نظیر اکسید آهن‌ها ، دی اکسید تیتانیوم و ایندیگو (نیلی) یافت می‌شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند رنگدانه‌های مصنوعی مانند سرمه‌ای (مشتق شده از آنیلین) یا سرب سفید باشند. سرب سفید ، یکی از قدیمی‌ترین رنگدانه‌های مصنوعی است. رنگدانه ها می‌توانند رنگ خود را برای قرن‌ها حفظ کرده و در برابر حرارت زیاد ، نور شدید و قرار گرفتن در معرض آب و هوا یا عوامل شیمیایی مقاومت کنند.

فهرست بندی رنگدانه ها و تأثیر آن‌ها بر هنر

رنگدانه ها به دلیل برجسته بودن در هنر ، جایگاه مهمی در تاریخ دارند. مجموعه رنگدانه‌های فوربس ( Forbes) ، که در مرکز حفاظت و مطالعات فنی استرائوس Straus)) در موزه‌های هنر هاروارد قرار دارد ، بیش از ۲۵۰۰ رنگدانه را فهرست بندی کرده و از آن‌ها محافظت می‌کند. بنیان‌گذار آن ، ادوارد فوربز ، این مجموعه را با جمع‌آوری نمونه های رنگدانه ها از سفرهای خود در سراسر جهان آغاز کرد. برخی از این رنگ‌ها شامل: قهوه‌ای مومیایی ، ساخته‌شده از مومیایی‌ها و قرمز کارمینی به‌دست‌آمده از حشرات کوچینیل (cochineal) بود.

مجموعه رنگدانه فوربس اغلب به عنوان یک کتابخانه مرجع برای استانداردسازی رنگ‌ها و شناسایی نمونه‌های رنگدانه آثار هنری مورداستفاده قرار می‌گیرد که می‌تواند منشأ تأیید یا رد یک قطعه هنری باشد. به عنوان مثال ، در سال ۲۰۰۷ ، نقاشی‌ای که ظاهراً منتسب به جکسون پولاک بود ، کشف شد که تقلبی است. علت این امر آن بود که تجزیه شیمیایی این اثر وجود رنگدانه‌هایی را نشان داد که تا دهه‌ها پس از مرگ او در دسترس نبوده‌اند.

علاوه بر این موضوع، بسیاری از هنرمندان ترجیحات شخصی داشته‌اند و رنگدانه‌های خاصی را بر دیگران ترجیح می‌دادند. بنابراین ، دانستن اینکه کدام رنگدانه ها مورداستفاده قرارگرفته و این که آیا برای هنرمند مشخصه یا خیر ، می‌تواند به مورخان هنر در تعیین اصالت یک اثر هنری کمک کند.

رنگدانه های رنگی

مجموعه رنگدانه‌هاای فوربس ، که دارای بیش از ۶۰ نمونه طبیعی است ، یکی از چالش های رنگدانه های طبیعی را نیز برجسته می‌کند. رنگدانه‌های طبیعی از طبیعت جمع‌آوری‌شده‌اند ، به عنوان مثال ، ذخایر سنگ معدنی ، مواد معدنی و گل‌ها. اما تغییرات کوچک در ترکیب شیمیایی یا رشد ذرات باعث می‌شود که سایه‌های خاص به دلیل ناخالصی‌های موجود در نمونه به طور قابل‌توجهی متفاوت باشد.

تجزیه‌وتحلیل رنگدانه‌های مورداستفاده در نقاشی‌ها نیز برای ترمیم و حفظ آثار هنری بسیار مهم است. بسیاری از رنگدانه ها از نظر شیمیایی با نور و رطوبت محیط و همچنین مواد سخت‌تری مانند دوده و دود سیگار یا شومینه واکنش نشان می‌دهند. رنگدانه ها ممکن است اکسید شوند ، در اسید یا آب حل شوند ، دچار تغییر فاز شوند ، با مواد اتصال‌دهنده موجود در رنگ واکنش دهند یا تجزیه شوند. دانستن چنین اطلاعاتی به مورخان هنر اجازه می‌دهد تا آثار هنری را بهتر حفظ کنند.

در این مقاله به اهمیت و نقش پیگمنت‌ها در آثار هنری و شناخت آثار هنری اشاره گردید. در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتر در رابطه با پیگمنت‌ها کسب نمایید به وب‌سایت رادمان شیمی مراجعه نمایید.

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
پرهام ملک

بسیار مقاله جذابی بود. من قبلا در مورد پیگمنت ها مطالعه کرده بودم، اما فکر نمی کردم که بتوان از آنها برای تشخیص اثر هنری اصیل از قلابی استفاده نمود. واقعا کاری جذاب و هیجان انگیزی است. به نظر میاد دنیایی رنگی ما و همچنین اثرات هنری امروزی بدون حضور رنگدانه ها غیر ممکن بودند. پس باید قدر وجود این مواد خوشگل و جذاب را بدانیم. از مقاله زیبایتان بسیار متشکرم.