تاریخچه خرید اقساطی و پرداخت قسطی ماشین در ایران

اطلاعات دقیقی درباره اینکه چه زمانی خودرو وارد ایران شد، وجود ندارد، اما آنـچه در کتب تاریخی آمده است  حکایت از این دارد که مظفرالدین شاه در سفر به فرنگ، یک جفت خودرو رنو فرانسوی را به همراه دو راننده از همین ملیت به ایران می‌آورد. بنابراین احتمالا باید همان سال ۱۲۷۹ را به عنوان اولین باری که خودرو پا به جاده‌های کشور گذاشت، در نظر بگیریم.

این خودروها از طریق کشتی و دریای خزر وارد کشور شدند و مردم به آن کالسکه آتشی می‌گفتند. بعدها باز هم خودروهای وارداتی به کشور آمدند و خان‌ها و خانزاده‌ها و مسوولان حکومتی، مالکان این خودروها شدند.

تاریخچه خرید اقساطی خودرو

تاریخچه خرید اقساطی خودرو طی ۵۰ سال اخیر

تاریخچه خرید اقساطی خودرو، درست به زمانی برمی‌گردد که تعداد خودروهای موجود در کشور به اندازه‌ای شد که افراد عادی هم با یک درآمد معمولی می‌توانستند از طریق برخی بنگاه‌ها اقدام به خرید قسطی آن نمایند.

بنگاه‌هایی که کار خرید و فروش ماشین را انجام می‌دادند با دریافت چک، سفته، سند منزل، ضمانت چندین فرد شناخته شده، خودرو را واگذار می‌کردند و معمولا این‌گونه بود که وجه ماشین را در دو یا چند مرحله دریافت می‌کردند.

البته اکنون به این شیوه پرداخت، قسط بندی گفته نمی‌شود و مفهوم اقساط به پرداخت مبلغ معین در موعد معین که حداقل طی ۶ ماه ادامه داشته باشد، خرید اقساطی می‌گویند، اما آنچه در آن زمان معمول بوده است با زمان حال تفاوت دارد.

در واقع اگر بخواهیم به تاریخچه خرید اقساطی خودرو پیش از دهه ۴۰ نگاهی بیندازیم، باید بگوییم آنچه امروزه در قالب طرح‌های فروش اقساطی خودرو مرسوم است، کار را برای مشتریان ساده‌تر کرده است تا جایی که نیاز به این همه ضامن و چک و سفته نیست.

خلاصه این‌که سال‌ها گذشت تا ایران خودرو به عنوان نخستین شرکت خودروساز وطنی اقدام به تولید پیکان کرد. البته ایران خودرو آن زمان ایران ناسیونال نام داشت، این شرکت در تعامل با شرکت انگلیسی روتس در سال ۴۵ قراردادی منعقد کرد و از سال ۴۶ کارخانه تولید پیکان در ایران آغاز به کار کرد و محصول خود را به تولید انبوه رساند.

تاریخچه خرید اقساطی خودرو می‌گوید که در این زمان بنگاه‌های فروش خودرو اقدام به خرید محصولات این شرکت و فروش آن به شیوه شرایطی به مردم می‌کردند.

از دهه ۶۰ فروش اقساطی خودرو شکل و شمایلی جدی‌تر به خود گرفت. برخی از نهادها به کارمندان خود کمک هزینه خرید ماشین اهدا کردند و بانک‌ها نیز اقدام به ثبت نام برای اعطای وام به متقاضیان خرید خودرو نمودند.

شیوه‌های خرید اقساطی خودرو در گذشته

تاریخچه خرید اقساطی ماشین

به‌طور کلی باید گفت تاریخچه خرید اقساطی خودرو از زمانی دستخوش تغییرات اساسی شد که شرکت‌های خودروساز ایرانی اقدام به تولید نخستین خودروهای ملی کردند، جاده‌های ایران پذیرای خودروهای بیشتری شدند و بعد از دوران جنگ و آبادانی، مردم به آرامش روانی نسبی رسیدند.

به طوری که سه مرجع اصلی برای فروش اقساطی سایپا و ایران خودرو در برابر مشتری ایرانی قرار داشت.

  • اول؛ کارخانه‌های خودروساز

طبق شواهدی که از تاریخچه خرید اقساطی خودرو در دهه‌های اخیر در کشورمان بر می‌آید، یکی از معتبرترین مراکزی که همواره مردم تمایل داشتند برای خرید خودرو به آن‌جا مراجعه کنند، کمپانی‌های خودروساز داخلی بودند.

این کارخانه‌ها در گذشته‌های دور به شیوه‌های اقساطی و شرایطی محصولات خود را عرضه می‌کردند و مردم ترجیح می‌دانند خودرو صفر را از کارخانه تحویل بگیرند و با شرکت خودروساز طرف باشند تا بنگاه‌ها.

  • دوم؛ بانک‌ها

طبق تاریخچه خرید اقساطی خودرو، بسیاری از ادارات و سازمان‌های بزرگ طی رایزنی با بانک‌ها، کارمندان خود را برای استفاده از تسهیلات خرید خودرو معرفی می‌کردند.

به موجب این معرفی‌نامه‌ها، فرد از وام خودرو بهره‌مند می‌شد و می‌توانست برای فروش اقساطی ایران خودرو، سایپا و دیگر شرکت‌های خودروساز ایرانی اقدام کند.

  • سوم؛ شرکت‌های لیزینگی

بسیاری از شرکت‌های فروش اقساطی خودرو از گذشته‌های دور اقدام به عرضه ماشین به شیوه اقساطی می‌کردند. متاسفانه بسیاری از این شرکت‌ها به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کردند و آنقدر سود فروش اقساطی را بالا در نظر می‌گرفتند و آنقدر خلف وعده می‌کردند، که نگاه بسیاری از مشتریان نسبت به خرید اقساطی را عوض کردند.

 نمی‌توان به تاریخچه خرید اقساطی خودرو در ایران اشاره کرد و نامی از این موسساتی که مانند قارچ سر برمی‌آوردند و جیب کوچک مردم را کوچک‌تر می‌کردند، نبرد.

شیوه‌های خرید اقساطی خودرو ۱۴۰۰

خرید اقساطی خودرو

خب! تا اینجا با هم تاریخچه‌ای از تمام جریاناتی که بر مردم برای خرید اقساطی خودرو طی نیم قرن اخیر گذشت را مرور کردیم.

اکنون می‌خواهیم به شیوه‌های خرید اقساطی خودرو در ۱۴۰۰ بپردازیم. خوب است بدانید که اکنون نه از فروش اقساطی خودرو توسط کمپانی‌های خودروساز خبری هست نه از بانک‌ها که وام خرید ماشین اعطا کنند.

البته شرکت‌های غیرمجازی که هم‌چنان تلاش می‌کنند تا با وعده‌های رنگارنگ و پوچ، مردم را به سمت خود بکشانند و پول آنان را چپاول کنند به قوت خود باقی است!

ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که در این شرایط چاره چیست؟! نگران نباشید. ما راه‌حل منطقی مرتفع کردن این مشکل را برای شما خواهیم گفت. ادامه مطلب را از دست ندهید.

آیا خرید اقساطی خودرو با توجه به شرایط اقتصادی کنونی منطقی است؟

قبل از اینکه بگوییم چگونه اقدام به خرید اقساطی ماشین کنید، بهتر است اول یکبار برای همیشه به این شائبه پاسخ دهیم که آیا خرید اقساطی خودرو منطقی است یا نه؟!

موافقان خرید نقدی خودرو می‌گویند، به جای این‌که زیر بار اقساط سنگین برویم، پس‌انداز می‌کنیم تا به صورت نقدی خودرو دلخواهمان را بخریم و دغدغه‌ای نداشته باشیم.

پاسخ ما این است که اگر ما در وضعیت اقتصادی به سر می‌بردیم که از ثبات شاخص‌های اقتصادی بهره‌مند بودیم و نرخ تورمان کمتر بود و شاخص رفاهمان بالا، قطعا حق با طرفداران خرید نقدی بود.

طبق تاریخچه خرید اقساطی خودرو حتی در روزگاری که نرخ تورم کشور به این میزان نرسیده بود هم مردم ترجیح می‌دادند از طریق اقساط و شرایط صاحب ماشین شوند.

اما اینک مساله این است که روز به روز در این کشور بر قیمت خودرو افزوده می‌شود و ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند. یعنی شما حتی اگر از امروز تا یک سال دیگر همه درآمد خود را صرف پس‌انداز کنید، هزینه حمل و نقل، خوراک، پوشاک و اجاره‌بها و مصرفی ندهید هم حتی نمی‌توانید یک خودرو صفر درجه دو خریداری کنید.

از طرفی اگر مجموعه معتبری برای فروش اقساطی خودرو پیدا کنید که به آرامش شما به اندازه سود و منفعت خود فکر کند، اقساط را به نوعی تنظیم خواهد کرد که کمترین فشار مالی را احساس کنید.

برای خرید اقساطی خودرو به کجا مراجعه کنیم

تاریخچه خرید اقساطی خودرو

حال که تاریخچه خرید اقساطی خودرو را می‌دانید و متقاعد شدید که خرید اقساطی بهترین و منطقی‌ترین شیوه برای ماشین‌دار شدن در عصر حاضر است، نکاتی را برای شما مطرح می‌کنیم که با در نظر گرفتن آن‌ها یک خرید اقساطی لذتبخش را تجربه خواهید کرد.

  • سابقه مجموعه را در نظر بگیرید

سابقه یک مجموعه و تجربه مدیران آن ربطی به سن و سال افراد و سال تاسیس ندارد. چه بسیار مجموعه‌هایی که زیر ده سال قدمت دارند اما به واسطه حضور قدرتمند در بازار خودرو شناخته شده هستند و دانش گرانبهایی درباره انواع خودرو کسب کرده‌اند. سایا خودرو یک مثال خوب به‌عنوان مجموعه معتبری است که سابقه‌ای درخشان و مدیرانی جوان و مجرب دارد.

درباره رضایت مشتریان مجموعه تحقیق کنید

تاریخچه خرید اقساطی از یک مجموعه فروش خودرو قسطی به خوبی بیانگر عملکرد آن مرکز است. وقتی یک مجموعه در طول سال تعداد معاملات بالایی را ثبت می‌کند و کمترین میزان نارضایتی را در کارنامه دارد، یعنی به تعهدات خود به درستی عمل می‌کند و مشتری مداری را اصل فعالیت خویش قرار داده است. سایا خودرو یکی از همین مجموعه‌هایی است که با توجه به تعداد معاملات بالا تا کنون هیچ موردی از نارضایتی خریداران را شاهد نبوده است.

  • مفاد قرارداد را به دقت بخوانید و یا برای یک کارشناس ارسال کنید

اگر از سواد کافی برخوردارید، مفاد قرارداد را به دقت بخوانید، برخی موسسات غیرمجاز بندها و تبصره‌هایی را قید می‌کنند که به موجب آن بیشترین سود را از آن خود می‌کنند و هیچ خدماتی به مشتری ارائه نمی‌دهند. اگر علم کافی درباره بار حقوقی عبارات ندارید، آن‌ها را برای یک کارشناس امین ارسال کنید.

شرایط فروش اقساطی خودرو از سوی سایا خودرو

تاریخچه خرید اقساطی خودرو در کشور ما طی دهه اخیر گواه این ادعاست که سایا خودرو معتبرترین مرکز فروش اقساطی خودرو بوده است و بیشترین خدمات و مزایا را برای مشتریان خود در نظر گرفته است.

سایا خودرو نامی آشنا برای مشتریان سراسر کشور است که درحالی‌که مدت‌هاست کارخانه‌های خودروساز هیچ طرحی ارایه نمی‌دهند که امکان خرید اقساطی سایپا، ایران خودرو و دیگر خودروهای وطنی فراهم شود، خلا موجود را پر کرده است و برای رفاه هموطنان اقدام به طرح‌های فروش اقساطی پرطرفدارترین خودروهای ایران کرده است.

بخشی از خدماتی که سایاخودرو ارائه می‌کند:

  • تحویل فوری
  • ثبت سند به نام خریدار
  • فروش خودرو با قیمت واقعی
  • خرید خودرو با کم‌ترین پیش پرداخت
  • امکان تعیین اقساط با توجه به توان مالی خریدار
  • مشاوره رایگان پیش از خرید
  • خرید اقساطی تمامی خودروهای ایرانی
  • فروش اقساطی پرطرفدارترین خودروهای خارجی

کلام آخر

در این مطلب به تاریخچه خرید اقساطی خودرو طی ۵۰ سال اخیر پرداختیم و سایا خودرو را به عنوان مطمئن‌ترین مرجع برای خرید خودرو طی دهه گذشته نام بردیم.

امکان خرید اقساطی انواع خودروهای ایرانی و خارجی با شرایط ویژه و مزایای باورنکردنی هم‌اکنون از سوی سایا خودرو فراهم شده است و شما با هر توان مالی که دارید می‌توانید برای خرید خودرو دلخواه خود با این مجموعه وارد معامله شوید. برای اطلاع از جزییات طرح‌ها و دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان مجرب سایا خودرو همین الان تماس بگیرید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها