قدیمی‌ترین فانوس‌های دریایی جهان

قبل از اینکه ساختمان‌های دائمی بیشتری برای ناوبری ساخته شود، در بالای تپه‌ها آتش روشن می‌کردند. مردم در نهایت ساختمان‌هایی ساختند تا مشاهده آتش راحت‌تر شود که در نهایت فانوس دریایی به وجود آمد. برعکس فانوس‌های مدرن که به عنوان اخطاردهنده استفاده می‌شوند، برج‌های باستانی در ورودی برای نشان دادن بندرها استفاده می‌شدند. به گفته افسانه هومری، اولین فانوس دریایی را پالامیدیس نافپلیو اختراع کرد. تنها یکی از این فانوس‌های دریایی باستانی مستند شده و در فهرست امروز آورده شده است. به جز یک فانوس دریایی، تمام این فانوس‌ها هنوز فعال هستند.

۸- فانوس دریایی بوستون لایت

سال ساخت: ساخت اولیه در سال ۱۷۱۶؛ ساخت حاضر در سال ۱۷۸۳

مکان: جزیره لیتل بروستر، بوستون، ماساچوست

ارتفاع: ۲۷ متر (۸۹ فوت)

هنوز دایر است؟: بله

فانوس دریایی بوستون لایت به عنوان اولین فانوسی دریایی ایالات متحده آمریکا، در جزیره لیتل بروستر ساخته شد. این اولین فانوس دریایی در ۴ سپتامبر ۱۷۱۶ چراغش روشن شد و برای روشن ماندن چراغ این فانوس دریایی هم برای هر تن در تمام کشتی‌ها به غیر از ترن هوایی که از بوستون خارج یا داخل می‌شدند، ۱ پنی مالیات جمع‌آوری می‌شود. بریتانیا قبل از شروع انقلاب آمریکا، کنترل این جزیره را در سال ۱۷۷۴ گرفته بود و بندرگاه جزیره را برای سال‌های بعد مسدود کرد. ارتش و سربازان آمریکایی هم در حین انقلاب رفتند و فانوس دریایی را نابود کردند تا بریتانیا با آن برای کشتی‌ها مشکل ایجاد نکند.

مجلس ماساچوست در سال ۱۷۸۳ هزینه ساخت فانوس دریایی جدیدی را فراهم کرده بود که باعث شد فانوس دریایی امروز در این جزیره از همان تصمیم مجلس باشد. این فانوس تنها فانوس دریایی آمریکاست که گارد ساحلی آن را در ایالات متحده آمریکا فعال نگه داشته است. با اینکه این فانوس در سال ۱۹۹۸ به صورت خودکار به فعالیتش ادامه می‌داد. طراحی بوستون لایت در سال ۱۹۶۴ یک نطفه عطف تاریخی و ملی محسوب شد.

۷- فانوس دریایی ادی استون (فانوس دریایی وینستندلی؛ فانوس دریایی رودیارد و برج اسمیتون)

سال ساخت: برای اولین بار در سال ۱۶۹۸، بار دوم در ۱۷۰۹، بار سوم در ۱۷۵۹ و ساخت فعلی در سال ۱۸۸۲ ساخته شد

مکان: رام هد، دوون، انگلیس

ارتفاع: درحال حاضر ۴۹ متر (۱۶۱ فوت)؛ ساخت اول به ارتفاع ۱۸ متر (۵۹ فوت)، ساخت دوم به ارتفاع ۲۱ متر (۶۹ فوت) و ساخت سوم به ارتفاع ۲۲ متر (۷۲ فوت)

هنوز دایر است؟: بله

فانوس دریایی ادی استون به خاطر تاریخ عریض و طویلش شناخته شده است. این فانوس، چهارمین فانوس دریایی است که در ادی استون راکس خطرناک ساخته شده. قبل از اینکه این فانوس دریایی ساخته شود، چندین کشتی به خاطر اینکه در این منطقه یکی از مهم‌ترین راه‌های دریایی است، عبور و مرور می‌کردند و غرق شدند. اولین فانوس دریایی در این منطقه به فانوس دریایی وینستندلی شناخته می‌شود و در سال ۱۶۹۸ میلادی چراغش روشن شد. این اولین فانوس دریایی دنیاست که در اقیانوس راسته شده بود. این برج تنها برای چند سال چراغش روشن بود تا اینکه طوفان بزرگ سال ۱۷۰۳ آن را نابود کرد.

به جان رودیارد ماموریت داده شد تا ساخت دوم این فانوس را به دست بگیرد که در سال ۱۷۰۹ تمام شد، اما آتش در سال ۱۷۵۵ میلادی آن را ویران کرد. برج اسمیتون (طراحی به واسطه جان اسمیتون)، ساخت سوم این فانوس دریایی و مهم‌ترین ساختش هم در سال ۱۷۵۹ ساخته شد. طراحی این فانوس دریایی الگوی فانوس‌های دریایی مدرن است و برای ساخت آن از بتن استفاده شده. برج فعلی در سال ۱۸۸۲ روشن شد و در کنار برج اسمیتون قد علم کرده است.

۶- فانوس دریایی کوردو

سال ساخت: ۱۶۱۱

مکان: ژیروند، فرانسه

ارتفاع: ۶۸ متر (۲۲۳ فوت)

هنوز دایر است؟: بله

فانوس دریایی کوردو (تور دو کوردو) قدیمی‌ترین فانوس در فرانسه و بلندترین و دهمین فانوس دریایی سنتی (ساخته‌شده از تراشیدن سنگ) در دنیاست. قبل از اینکه این برج فعلی بین ۱۵۸۴ – ۱۶۱۱ ساخته شود، برج‌های کوچک دریایی بعد از حداقل ۸۸۰ در این جزیره وجود داشتند.

اولین ساختمان مناسب حدود ارتفاع ۱۵ متر (۴۸ فوت) را ادوارد، پرنس سیاه پوست در استان انگلیسی در آن زمان تمام کرد. کشتی‌ها برای عبور از کنار این فانوس باید دو گروت (سکه‌های نقره‌ای قدیمی انگلیس) پرداخت می‌کردند. اولین فانوس دریایی تا اواسط قرن شانزدهم در تعمیرش اشکالاتی به وجود آمد که باعث شد برای ناوبری تجارت شراب بوردو تهدید محسوب شود.

برج فعلی به پیروی از معماری پاریسی، لوئیس دی فویکس طراحی شد و اتاق‌هایش هم مثل یک آپارتمان برای نگهبانی و آپارتمانی برای شاه ساخته بودند. این فانوس در سال ۱۸۵۵ بازسازی و در سال ۱۸۶۲ به یک بنای تاریخی تبدیل شد.

۵- فانوس دریایی کوپو

سال ساخت: ۱۵۳۱

مکان: هیوما، استونی

ارتفاع: ۳۶ متر (۱۱۸ فوت)

هنوز دایر است؟: بله

قدیمی‌ترین فانوس دریایی جهان

از همان زمانی که فانوس دریایی کوپو در سال ۱۵۳۱ برای اولین بار ساخته شد، به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گرفت. به خاطر اهمیت راه کشتیرانی شرقی-غربی در دریایی بالتیک به ساحلی شنی هیجو، جایی که برج در آن‌جا واقع شده، ایده ساخت این فانوس دریایی در قبل از سال ۱۴۹۰ میلادی زده شد. تاجران برای سال‌ها درخواست کرده بودند که در یک نقطه از شبه جزیره برای تجارت تعیین شود، در نهایت از طرف اسقف بزرگ به این جزیره در سال ۱۴۹۹ اجازه داده شد تا یک استوانه سنگی بزرگ بدون هیچ افتتاحیه‌ای برایشان ساخته شود. هرچند، این ساختمان بعد از شروع جنگ متوقف شد.

ساخت بیشتر ساختمان این برج از ۱۵۱۴ – ۱۵۱۹ طول کشید که در پاییز سال ۱۵۳۱، آتش برای اولین بار چراغ این فانوس دریایی را روشن کرده بود. از آن به بعد بود که بخش‌هایی از برج نوسازی شدند. امروز، فانوس دریایی کوپو به عنوان نماد هیوما و یک جاذبه گردشگری مهم محسوب می‌شود.

۴- فانوس دریایی هوک

سال ساخت: حدود ۱۲۰۱ – ۱۲۴۰

مکان: هوک هد، استان وکسفورد، ایرلند

ارتفاع: ۳۵ متر (۱۱۵ فوت)

هنوز دایر است؟: بله

از زمانی که فانوس دریایی جنوا در سال ۱۵۴۳ بازسازی شد، فانوس دریایی هوک (فانوس دریایی هوک هد) دومین و قدیمی‌ترین فانوس دریایی جهان بود که مداوم فعال است. این برج در قرن دوازدهم ساخته شده بود، اما به گفته سنت ایرلندی، دوبهان، مبلغی برای ساخت فانوس دریایی اوایل قرن پنجم در منطقه وکسفورد پرداخت می‌شد. ویلیام مارشال، دومین ارل پمبروک می‌خواست یک فانوس دریایی بنا کند تا کشتی‌ها با خیال راحت از شهر بندی جدیدش عبور کنند، برای همین نیو روز را تاسیس کرد. بنای اولیه این بنا هنوز دست نخوره باقی مانده و بنای فعلی از سنگ آهک محلی ساخته شده بود.

نگهبانان اصلی این فانوس دریایی از راهبان بودند و امروز کمیسیونرهای نورهای ایرلندی، این دون لاوخایر را کنترل کردند. در سال ۲۰۰۱، از زمانی که خانه‌های نگهبانان قدیمی به مرکز بازدیدکننگان تبدیل شد، این فانوس دریایی به عنوان یک جاذبه گردشگری به روی عموم باز و افتتاح شد.

۳- فانوس دریایی جنوا

سال ساخت: اولین ساخت در ۱۱۲۸؛ نوسازی در ۱۵۴۳

مکان: جنوا، ایتالیا

ارتفاع: ۷۶ متر (۲۴۹ فوت)

هنوز دایر است؟: بله

فانوس دریایی جنوا، فانوس به عنوان نماد و برای چندین قرن به عنوان نقطه عطف اسپانیا محسوب می‌شود. فانوس دریایی اصلی در سال ۱۱۲۸ (هرچند در برخی منابع در سال ۱۱۶۱) و برج فعلی در سال ۱۵۴۳ ساخته شد. جنگ‌ها و مبارزات مختلفی در چندین زمان به برج قبلی آسیب‌های فراوانی وارد کردند. همچنین یک رعدوبرق چندین بار به این برج اصابت کرده است و حتی یکی از مراقبان برج هم به خاطر همین رعدوبرق در سال ۱۴۸۱ از دنیا رفت.

این فانوس دریایی یکی از بلندترین‌ها، پنجمین بلندترین و در کل دومین بلندترین فانوس دریایی سنتی (ساخته شده از تراشیدن سنگ) است. این فانوس دریایی از سال ۱۵۴۳ تا ۱۹۰۲ بلندترین فانوس دریایی ساخته‌شده در آن زمان بود. موزه‌ای به نام موزئو دلا لانترنا در مجاور این برج ساخته شد و در سال ۲۰۰۶ بازگشایی شد.

۲- برج هرکول

سال ساخت: حدود قرن دوم

مکان: کورونا، گالیسیا، اسپانیا

ارتفاع: ۵۷ متر (۱۸۷ فوت)

هنوز دایر است؟: بله

قدیمی‌ترین فانوس دریایی جهان

با اینکه فانوس‌های دریایی باستانی زیادی وجود دارند، اما برج هرکول قدیمی‌ترین فانوس دریایی موجود در دنیاست. تاریخ دقیق ساخت برج نامشخص است، منتها شواهدی نشان می‌دهند که از زمان حداقل قرن دوم میلادی وجود داشته است. شاید امپراتور رومی تراژان آن را ساخته باشد یا نوسازی کرده و از فانوس دریایی اسکندر الگوبرداری کرده است.

نوشته‌ای که روی پایه برج نوشته شده می‌گوید معمار این برج، گایوس سویوس لوپوس از آمینیوم (کویمبرای، پرتقال امروزی) به خدای جنگ رومی، مارس پیشکش شده است. این برج بین ۱۷۸۸ – ۱۷۹۱ مرمت و بازسازی شد و امروز، یادبود ملی اسپانیاست. این برج همچنین از سال ۲۰۰۹ جزء میراث ملی یونسکوست.

۱-فاروس اسکندریه

سال ساخت: حدود ۲۸۰ – ۲۴۷ قبل از میلاد مسیح

مکان: فاروس، اسکندریه، مصر

ارتفاع: ۱۲۰ – ۱۳۷ متر (۳۹۴ – ۴۴۹ فوت)

هنوز دایر است؟: بله

فاروس اسکندریه یا فانوس دریایی اسکندر اغلب به عنوان قدیمی‌ترین فانوس دریایی در دنیا در نظر گرفته می‌شود. شاه بطلمیوسی یونان باستان چیزی بین ۲۸۰ – ۲۴۷ قبل از میلاد مسیح دستور ساخت این فانوس را دارد که به یکی از اولین فانوس‌های دریایی تبدیل شد. ساخت این برج برای اولین بار زمانی شروع شد که اسکندر کبیر از دنیا رفت و بطلمیوس خودش را در ۳۰۵ قبل از میلاد مسیح شاه اعلام کرد، ۱۲ سال ساخت این برج طول کشید و نمونه اولیه برای تمام فانوس‌های دریایی آینده‌اش در نظر گرفته شد.

این فانوس دریایی یکی از عجایب هفتگانه در دنیای باستان (سومین عجایب باستانی قدیمی به جامانده) است و برای قرن‌ها یکی از بلندترین ساختمان‌های ساخت دست بشر در جهان محسوب می‌شد. با اینکه این فانوس دریایی برای قرن‌ها صحیح و سالم ماند، زمین‌لرزه‌های زیادی در ۹۵۶ بعد از میلاد مسیح و سپس در ۱۳۰۳ و ۱۳۲۳ بعد از میلاد مسیح، آسیب‌های جدیدی به آن وارد کردند. آخرین باقایای این برج در سال ۱۴۸۰ میلادی ناپدید شد و بعد از آن بود که سلطان آن زمان در مصر، قیتبای با بعضی از سنگ‌های باقی مانده، یک دژ روی سکوی بزرگ‌تر محل این فانوس دریایی ساخت.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها