۱۰ کلیسای قدیمی در دنیا

کلیساها، بعضی از ساختمان‌های مجللی هستند که امروز وجود دارند. از همان طلوع تاریخ بشر، تمدن‌ها و فرهنگ‌ها در این ساختمان‌ها جمع می‌شدند تا معبودشان را عبادا کنند. بسیاری از این ساختمان‌های باستانی هنوز پابرجا هستند و امروز، اطلاعات بعضی از کلیساهای قدیمی دنیا را جمع‌آوری کردیم تا مطالعه کنید.

۱۰- ایا صوفیه

سال ساخت: ۵۳۲ – ۵۳۷ سال بعد از میلاد مسیح

مکان: استانبول، ترکیه

طبقه‌بندی: مسیحی

کارکرد امروز: موزه

قدیمی‌ترین کلیساهای دنیا

کلیسای ایا صوفیه برای بیش از ۱.۰۰۰ سال، قدیمی‌ترین کلیسای مسیحی موجود دنیاست که امپراتور بیزانس ژوستینیان اول، ایا صوفیه آن را ساخت و در طول سال‌ها با تغییراتی همراه بوده است. در اصل، این کلیسا، یک کلیسای جامع مسیحی، یک کلیسای ارتدکس یونانی، یک کلیسای کاتولیک رومی و یک مسجد شاهی بود.

امروز، ایا صوفیه نه به عنوان کلیسا، بلکه یک موزه پابرجاست. بازدیدکنندگان در استانبول می‌توانند از این موزه بازدید کنند. این تخمین هم زده می‌شود که تقریبا ۱۰.۰۰۰ نفر روزانه از این موزه امروزی بازدید می‌کنند.

۹- کلیسای اجمادرزین

سال ساخت: از سال ۴۸۳ سال بعد از میلاد ساخته شد

مکان: واغارشاپات، ارمنستان

طبقه‌بندی: مسیحی

کارکرد امروز: هنوز دایر است

قدیمی‌ترین کلیساهای دنیا

کلیسای اجمادرزین اولین کلیسای جامع ساخته شد در ارمنستان باستان و قدیمی‌ترین کلیسای جامع به جا مانده در این کشور است. در اصل، یک کلیسا در همان مکان در ۳۰۱ سال بعد از میلاد مسیح ساخته شده بود که این کلیسای فعلی با کلیسای ۴۸۳ سال بعد از میلاد مسیح جایگزین شده است.

امروز، این کلیسای جامع به عنوان یک زیارتگاه بزرگ مسیحی در ارمنستان پابرجاست. کلیسای جامع اجمادرزین همچنین در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است و یکی از مکان‌های محبوب برای گردشگران است که به کل این کشور سفر کنند.

۸- کلیسای سن لورنزو، میلان

سال ساخت: از ۳۶۴ بعد از میلاد مسیح ساخته شد

مکان: میلان، ایتالیا

طبقه‌بندی: کلیسای کاتولیک رومی

کارکرد امروز: هنوز دایر است

قدیمی‌ترین کلیساهای دنیا

کلیسای سن لورنزو یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های موجود در میلان است. زمانی که قصر سان لورنزو ساخته شد، بزرگ‌ترین پروژه ساختمانی در دنیای غرب محسوب می‌شد که تا آن موقع ساخته شده بود. زمانی هم ساختش به پایان رسید، بزرگ‌ترین کلیسای مدور در دنیا بود که برای ساخت کلیسای ایا صوفیه از روی آن الهام گرفته بودند.

امروز، کلیسای سن لورنزو هنوز به عنوان یک کلیسا دایر است و بعضی از ویژگی‌های اصلی‌اش در طول سال‌ها نوسازی شده‌اند.

۷- کلیسای جامع تری‌یر

سال ساخت: ۳۴۰ بعد از میلاد مسیح

مکان: تریر، آلمان

طبقه‌بندی: کلیسای کاتولیک رومی

کارکرد امروز: هنوز دایر است

قدیمی‌ترین کلیساهای دنیا

کلیسای جامع تری‌یر از قدیمی‌ترین کلیسای جامع در آلمان است. در اصل، در یک مکان رومی ساخته شده بود که در اواخر قرن سوم خراب شد. جالب‌ترین داستان درباره کلیسای جامع تری‌یر، یادگارهای باستانی‌اش است. این کلیسا یکی از میخ‌های مقدس را نگه داشته که گفته می‌شود با این میخ‌ها حضرت مسیح را به صلیب میخکوب کرده بودند، اما این میخ‌ها جالب‌ترین عتیقه‌های این کلیسا نیستند.

ردای بدون درز حضرت مسیح، همچنین یکی از مصنوعات شناخته‌شده در کلیسای جامع تری‌یر است که گفته می‌شود قبل از اینکه مسیح را به صلیب بکشند، این ردا را بر تن کرده بود. بازدید عموم از این ردا خیلی ممکن نیست. هرچند آخرین باری که در سال ۲۰۱۲ میلادی در معرض عموم گذاشته شده بود.

۶- کلیسای سن پیترو (پطرس مقدس)

سال ساخت: ۳۲۶ تا ۳۶۰ بعد از میلاد مسیح

مکان: شهر واتیکان

طبقه‌بندی: کاتولیک رومی

کارکرد امروز: در قرن شانزدهم نوسازی شد

قدیمی‌ترین کلیساهای دنیا

کلیسای سن پیترو، خانه بعضی از آثار مشهور هنری در دنیا منجمله نقاشی پیه‌تا از میکل‌آنژ و از مشهورترین کلیساهای در فهرست امروز است. در اصل، کنستانتین اول دستور ساخت این کلیسا را دارد و زمانی که شارلمانی به امپراتور روم مقدس مشهور شد، مراسم تاجگذاری‌اش را در همین‌جا انجام داد.

ساختمان کلیسای اصلی تا قرن شانزدهم استوار بود، تا اینکه ساختمان امروزی ساخته شد. هرچند بعضی از ویژگی‌های اصلی ساختمان مانند قبر پطروس مقدس، یکی از حواریان حضرت مسیح در انجیل در این مکان هنوز بافی مانده است.

۵- کلیسای مهد

سال ساخت: ساختش از ۳۲۵ سال بعد از میلاد شروع شد

مکان: بیت‌لحم، فلسطین

طبقه‌بندی: چندمنظوره

کارکرد امروز: در دستور نوسازی

کلیسای مهد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و هنوز در حال نوسازی است. این کلیسا همچنین خانه چهار جامعه رهبانی چون کلیسای ارتدکس یونان، کلیسای حواری ارمنی، کاتولیک رومی و ارتدکس سریانی است. جالبی‌اش هم این‌جاست که به خاطر تضادهایی بین این جوامعه اغلب در اخبار می‌آیند.

۴- کلیسای مار سارکاس

سال ساخت: قبل ۳۲۵ سال بعد از میلاد مسیح

مکان: معلولا، سوریه

طبقه‌بندی: کاتولیک یونانی

کارکرد امروز: هنوز به عنوان کلیسا و صومعه دایر است

قدیمی‌ترین کلیساهای دنیا

مار الیاس به عنوان یک صومعه و یک مجمع قبل از ۳۲۵ سال بعد از میلاد مسیح ساخته شد، اما تاریخ دقیق ساخت این کلیسا نامشخص است. این مشخص نبودن تاریخ، این کلیسا را به یکی از قدیمی‌ترین صومعه‌های تمام دین مسیحیت تبدیل می‌کند. چندین نماد باستانی از قرن چهارم در این صومعه باقی مانده است.

راهبه‌هایی در این جامعه حضور دارند که به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند و خوشحال می‌شوند در صورت تقاضا، بازدیدکنندگان را برای یک تور کوتاه با این محل آشنا کنند. چندین جشنواره همچنین در این کلیسا در طول سال برگزار می‌شود که جشنواره مار الیاس یکی از آن‌هاست. این جشنواره هرساله در هفتم ماه اکتبر برگزار می‌شود.

۳- کلیسای عقبه

سال ساخت: ۲۹۳ – ۳۰۳ سال بعد از میلاد مسیح

مکان: عقبه، اردن

طبقه‌بندی: مسیحیت

کارکرد امروز: در خرابه

کلیسای عقبه برای هزاران سال پنهان مانده بود تا اینکه یک تیم باستان‌شناسی در سال ۱۹۹۸ آن را کشف کردند. تصور می‌شود این کلیسا، قدیمی‌ترین کلیسای مسیحی در دنیاست یا حداقل قدیمی‌ترین مکانی است که به عنوان کلیسا از آن استفاده می‌کردند.

تیم کاوش در حین حفاری، مقبره‌هایی با صلیب‌های طلایی و چراخ‌های شیشه‌ای، یک قبرستان با بیش از ۲۰ از بقابای اسکلت به جامانده و سکه‌هایی در یک جعبه کشف کرده بودند. محققان تخمین می‌زنند این کلیسا در زمانی که برای اولین‌بار ساخته شده بود، تنها ۶۰ عابد می‌توانستند به آن‌جا بروند و این باور هم وجود دارد که یک زلزله‌ای در ۳۶۳ سال بعد از میلاد این کلیسا را نابود کرد. هرچند در نوسازی کلیسا، ظرفیت آن‌جا تقریبا دوبرابر شد.

۲- کلیسای مگیدو

سال ساخت: اواخر قرن سوم تا اوایل چهارم بعد از میلاد مسیح

مکان: تل میگیدو، رژیم صهیونیستی (اسرائیل)

طبقه‌بندی: مسیحیت

کارکرد امروز: خرابه

یکی از جذاب‌ترین داستان‌های کلیسای مگیدو این است که در محل یک زندان‌های امروزی ساخته شده بود و ساکنانش هم اولین نشانه‌هایی از این مکان باستانی را در سال ۲۰۰۵ کشف کردند. باستان‌شناسان این مکان را به سرعت حفاری و اطلاعات حیرت‌انگیزی کشف کردند. باستان‌شناسان در این حفاری متوجه شدند که ساختمان مستطیل‌شکل بوده و همچنین موزائیک‌ها و چندین مصنوعات مسیحی محافظت‌شده را در آن‌جا پیدا کردند.

زبان کلمات نوشته‌شده روی موزائیک‌ها هم به یونانی بود و نماد ماهی را به نمایش می‌گذاشتند. نماد ماهی، نماد قدیمی دین مسیحیت بوده است. متخصصان همچنین باور دارند که این مکان در ابتدا کلیسا نبوده، منتها حدود قرن چهارم به کلیسا تبدیل شده بود.

۱-کلیسای دورا-یوروپوس

سال ساخت: تقریبا ۲۳۳ سال بعد از میلاد مسیح

مکان: دورا-یوروپوس، سوریه

طبقه‌بندی: مسیحیت

کارکرد امروز: خرابه

قدیمی‌ترین کلیساهای دنیا

کلیسای دورا-یوروپوس احتمالا قدیمی‌ترین کلیسای مسیحی موجود است. این باور هم وجود دارد قبل از اینکه این مکان کاربردش به کلیسا تبدیل شود، یک خانه شخصی بود. امروزه، خرابه‌هایی از آن به جای ماند که در اوایل دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ میلادی یک تیم از باستان‌شناسان فرانسوی و آمریکایی آن را به طور کامل حفاری کرده بودند.

چندین نقاشی در طی این دوره‌ها برداشته شده بود که امروز در گالری هنری دانشگاه ییل به نمایش گذاشته می‌شوند. متاسفانه، فکر می‌کنیم بقایای این کلیسا در زیر خرابه‌های مناطق اشغال‌شده داعش باشند و محققان نتوانستند به آن‌جا دسترسی داشته باشند.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها