این ۸ خالکوبی قدیمی از مردمان باستان دیده شده!

با اینکه خالکوبی‌ها هنوز هم در جوامع امروزی قبیح شناخته می‌شود، اما هنر خالکوبی و پیرایش بدن چیز جدیدی نیست. اصلا شواهد باستان‌شناسی پیدا شده که نشان می‌دهد مردم احتمالا تا ۵۰.۰۰۰ سال قبل بدن‌شان را خالکوبی می‌کردند. این یافته‌های اولیه احتمالا ابزارهای خالکوبی و چهره‌های انسانی را شامل می‌شوند که بدن را با آن‌ها زیبا می‌کردند. قدیمی‌ترین خالکوبی موجود روی بدن‌های مومیایی‌شده هم قدمتش به حدود ۴ هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد.

۸- مومیایی با خالکوبی فرشته مقرب میکائیل

سال خالکوبی: حدود ۷۰۰ سال بعد از میلاد مسیح

کشور مبدا: سودان

طرح خالکوبی(ها): فرشته مقرب میکائیل

قدیمی‌ترین خالکوبی‌ها

با اینکه این مومیایی زن سودانی در سال ۲۰۰۵ میلادی کشف شده بود، اما خالکوبی‌اش در ران داخلی‌اش دیده نشده بود تا زمانی که اسکن CT در سال ۲۰۱۴ میلادی روی بدنش انجام شد و خالکوبی او که فرشته مقرب میکائیل را نشان می‌دهد مشاهده شد. این خالکوبی مونوگرامی است، که نام میکائیل با حروف یونان باستان به شکل (M-I-X-A-H-A) روی بدن این مومیایی خالکوبی شده بود.

این نماد به نمادهای دیگری شباهت دارد که باستان‌شناسان در موزائیک‌ها و مصنوعات یک کلیسا کشف کرده بودند، اما این نماد برای اولین بار روی پوست یک انسان مشاهده شده است. یک پرفسور الهیات معتقد است که این زن به خاطر مراقبت خودش از خشونت جنسی یا برای اینکه به او برای فرزندآوری کمک شود، این خالکوبی را روی ران داخلی‌اش کشیده بود.

۷- خالکوبی مومیایی‌های چیریبایا

سال خالکوبی: بین ۸۰۰ – ۱۳۵۰ بعد از میلاد مسیح

کشور مبدا: شمال شیلی و جنوب پرو

طرح خالکوبی(ها): نمادهای متنوع از آثار طومار، پرندگان، میمون‌ها، خزندگان و دایره‌ها

چیریبایا، فرهنگ پیش-اینکا در شمال شیلی و جنوب پرو بودند که چندین سال بعد چند مومیایی از این فرهنگ کشف شده‌اند که بعضی‌هایشان خالکوبی داشتند

قدیمی‌ترین خالکوبی‌ها

یک مومیایی مونث در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی با خالکوبی‌هایی کشف شده که آن را با مواد گیاهی سوخته روی پوست می‌کشیدند. او حتی مجموعه دومی از خالکوبی‌ها را داشت که مانند بسیاری از خالکوبی‌های باستانی با دود روی پوست نقش می‌بستند. در این خالکوبی، نمادهایی از پرندگان و میمون‌ها و خزندگان می‌بینیم که تزئین شده هستند. خالکوبی‌هایی دایره‌ای با مواد گیاهی سوخته‌شده هم روی گردن این مومیایی مونث دیده شده است و محققان باور دارند که این خالکوبی‌های دایره‌ای، نه تنها آرایشی بودند، بلکه برای بهبودی و مراسمات تقویتی کاربرد داشتند.

۶- خالکوبی پرنسس اوکوک

سال خالکوبی: حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

کشور مبدا: کوه‌های آلتای، روسیه

طرح خالکوبی(ها): چندین خالکوبی حیوانات آهومانند و الگوهای طوماری

قدیمی‌ترین خالکوبی‌ها

مومیایی که به پرنسس یوکوم شناخته می‌شود، به خاصر خالکوبی‌های استادانه‌اش مشهور و معروف است که موجوداتی اساطیری به شکل آهو را به تصور می‌کشند. خالکوبی‌های این زن در کنار خالکوبی‌های دو مبارز مردی که در کنار او دفن شده بودند، بسیار به خالکوبی‌های امروزی مشابه است. این خالکوبی‌ها برعکس خالکوبی‌های مومیایی قدیمی‌تر که بیشتر به شکل خط و خطوط و نقطه بودند، جزئیات پیچیده‌تر و رنگ‌دانه‌های باکیفیتی دارند.

به خاطر اینکه این پرنسس با لباس‌های زیبا و در کنار شش اسب لجام‌دار و زین‌دار دفن شده بود، تصور می‌شود که از چهره‌ها بلندمرتبه یا یک زن مقدس بوده. مردم عشایری پازیریک‌ها که این پرنسس هم از آن‌جا آمده، برای شناسایی هویت شخصی‌شان از خالکوبی استفاده می‌کردند و معقدند بودند این خالکوبی‌ها به عزیزان‌شان کمک می‌کند تا در زندگی بعد از مرگ راحت‌تر همدیگر را پیدا کنند.

۵- خالکوبی‌های پرآب‌وتاب مومیایی مصری

سال خالکوبی: بین ۱۳۰۰ – ۱۰۷۰ قبل از میلاد مسیح

کشور مبدا: مصر باستان

طرح خالکوبی(ها): نمادهای متنوع شامل شکوفه‌های لوتوس و گاوها و بابون و چشمان وادجت

قدیمی‌ترین خالکوبی‌ها

از آنجایی مومیایی‌های مصری وجود دارند که با خالکوبی دیده شده‌اند، بیشتر نشانه‌هایشان ساده و به شکل خط و نقطه بودند. اما زیست‌باستان‌شناسان در سال ۲۰۱۶ میلادی از یک مومیایی رونمایی و مطالعه کرده بودند، که با بیش از ۳۰ خالکوبی متمایز، اشیاء دقیقی را نشان می‌دهند. این اولین بار بود که یک مومیایی مصری پیدا می‌شود که خالکوبی‌های ماهرانه‌تری از خودش نشان می‌دهد.

در این خالکوبی‌ها، شکوفه‌های لوتوس و گاوها و بابون‌ها و «چشمان وادجت» می‌بینیم، که این آخری‌اش یک نماد قدرتمند الهی برای دوری کردن از شر شیاطن است. خالکوبی‌های این زن در سراسر باسن و بازوها و پشت و گردنش کشیده شده بود، که محققان باور دارند خالکوبی‌هایش نشان می‌دهند او از شخصیت‌های مهمی بود که احتمالا قدرت‌های مذهبی داشته بود.

۴- خالکوبی مومیایی‌های تاریم

سال خالکوبی: بین ۱۸۰۰ – ۱۰۰ قبل از میلاد مسیح

کشور مبدا: حوضه تاریم، چین

طرح خالکوبی(ها): نمادهای متنوع منجمله حلول‌های ماه، بیضی‌ها و خورشید و الگوهای طوماری

قدیمی‌ترین خالکوبی‌ها

تعداد زیادی از مومیایی‌های محافظت‌شده در اوایل قرن بیستم در تاریم باسین یا اطرافش کشف شده است. خشکی در این بیابان باعث شده بود که بسیاری از این مومیایی‌ها در وضعیت خوبی نگه داشته شوند و اصلا همین می‌شود که خالکوبی‌های روی چند جنازه شناسایی شده است. این خالکوبی‌ها با استفاده از تکنیک‌های کوبیدن مشابه با روشی که تراکین‌ها و سکاها و پازیریک استفاده می‌کردند، روی پوست کوبیده می‌شدند. این نحوه خالکوبی هم باعث می‌شد، خالکوبی‌ها نسبت به خالکوبی‌های دیگر روی مومیایی‌های باستانی، تیره‌تر باشند.

یکی از این مومیایی‌های مونث خالکوبی‌های بیضی و هلال‌های ماه روی صورتش خالکوبی شده که پرستش الهه‌ها را نشان می‌دهد. مومیایی مذکر هم به نام مرد شرشن کشف شده که خالکوبی‌های خورشیدی روی شقیقه‌اش بود که شاید نشان از خدای مذکر باشد. این دو احتمال دارد نقش‌های شمنیستی در گروه‌هایشان داشته باشند.

۳- خالکوبی آمونت، کشیش خالکوبی‌شده هاتور

سال خالکوبی: بین ۲۱۳۴ – ۱۹۹۱ قبل از میلاد مسیح

کشور مبدا: مصر باستان

طرح خالکوبی(ها): نقاط و خط تیره‌های بی‌شماری با دایره‌های متمرکز

قدیمی‌ترین خالکوبی‌ها

چند مومیایی مونث با خالکوبی‌هایشان در اواخر دهه ۱۸۹۰ میلادی در مصر کشف شده بودند که تمام این مومیایی‌ها کشیش‌های الهه هاتور و از مشهورترین مومیایی‌ها در گوره آمونت بودند. در زمان کشف این مومیایی‌ها تصور می‌شد که این زنان با خالکوبی‌هایشان که شهوانی به نظر می‌رسیدند، از فاحشه یا همخوابه، به خصوص فاحشه‌های آمونت باشند. هرچند محققان امروزی معتقدند که این خالکوبی‌ها راه ارتباطی کشیش‌ها را با هاتور نشان می‌دهند که روزی زمین بودند تا زنان را راهنمایی و از آن‌ها در حین وضع حمل مراقبت کنند.

خالکوبی‌های آمونت بیشتر در قسمت پایینی شکم و میان‌تنه این مومیایی بوده است. همچنین خالکوبی‌هایی در برخی از قسمت‌های زیر سینه راست، داخل مفاصل آرنج، روی شانه چپ و روی ران‌های این زن کشیده شده بودند.

۲- خالکوبی سبیل روی مرد چینچورو

سال خالکوبی: بین ۲۵۶۳ – ۱۹۷۲ سال قبل از میلاد مسیح

کشور مبدا: شمال شیلی

طرح خالکوبی(ها): مجموعه‌ای از نقاط مشکی که به سبیل نازیکی شباهت دارد

قدیمی‌ترین خالکوبی‌ها

تا همین چند وقت اخیر بود که تصور می‌شد، خالکوبی مرد چینچورو از قدیمی‌ترین مومیایی‌های خالکوبی‌شده موجود در جهان است. دانشمندان که از همان ابتدا قدمت این بدن را به حدود ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌رساندند. منتها الان مشخص شده که او قبل‌تر از این‌ها زندگی کرده است. با اینکه چندین مومیای چینچورو وجود دارد که از مومیایی خالکوبی‌شده مرد شینیورو قدیمی‌تر است، اما هیچ‌کدامشان خالکوبی ندارند.

مجموعه‌ای از نقاط مشکی روی لب بالای از خالکوبی‌های مرد چینچورو است که به نظر می‌رسد یک سبیل نازیک روی صورتش قرار گرفته. به خاطر اینکه دیگر مومیایی‌های چینچورو خالکوبی‌های مشابهی داشته‌اند، اما این نشانه‌ها به خصوص برای این مومیایی منحصربه‌فرد هستند. از آنجایی که هیچ‌کس مطمئن نیست، محققان معتقدند که خالکوبی مرد شینیورو وضعیت جامعه و وفاداری‌های قبیله‌ای آن زمان را نشان می‌دهد.

۱- خالکوبی اوتزی مردیخی

سال خالکوبی: بین ۳۴۰۰ – ۳۱۰۰ قبل از میلاد مسیح

کشور مبدا: کوه‌های اوتزتال آلپ، مجاور هاوسلابیخ در مرز بین اتریش و ایتالیا

طرح خالکوبی(ها): ۶۱ خالکوبی – ۱۹ گروه از خطوط مشکی

قدیمی‌ترین خالکوبی‌ها

دانشمندان در سال ۲۰۱۵ میلادی روی خالکوبی‌های اتزی مردیخی مطالعاتی انجام دادند که نشان می‌دهد خالکوبی‌هایش از قدیمی‌ترین خالکوبی‌های جهان هستند. قبل از آن که برای سال‌ها، خالکوبی مومیایی دیگری به نام مرد شینشورو را با قدمت حدود ۱.۰۰۰ سال قدیمی‌تر از اوتزی و به عنوان قدیمی‌ترین خالکوبی‌های به جا مانده در نظر می‌گرفتند. منتها تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مومیایی مرد شنشورو به اندازه‌ای که قبلا تصور می‌شد قدیمی نیست و طولی نکشید که خالکوبی‌های اوتزی کشف شدند.

اتزی ۶۱ خالکوبی در جاهای مختلف بدنش از مچ دست چپ و پایین کمرش گرفته تا بالاتنه بالا و پایین پاها دارد و در ۱۹ گروه از خط‌های مشکی نازک ۱ تا ۳ میلی‌متری و به ضخامت ۷ تا ۴۰ میلی‌متری قرار می‌گیرند. محققان می‌گویند که خالکوبی‌های این مومیایی در حال حاضر قدیمی‌ترین خالکوبی جهان هستند و ثابت می‌کنند که عمل خالکوبی قدمتش حتی به قبل‌تر از خالکوبی اتزی مردیخی برمی‌گردد. محققان که معتقدند مومیایی‌های قدیمی‌تر ممکن است خالکوبی‌های کشف‌نشده‌ای داشته باشند.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها