چه لامپ‌هایی خانه‌های زمان قدیم را روشن می‌کردند؟

باور مشترکی از گذشته وجود دارد، که مردم چیزهایی که می‌خریدند تا مدت‌های طولانی دوام می‌آورد و برای سال‌ها کار می‌کرد. حالا اگر از هر کسی این را بپرسید، می‌تواند این روایت را درست یا غلط تعریف کند. هرچند بیشتر مردم بر سر عمر طولانی لامپ‌های آن زمان در فهرست امروز تفاهم دارند.

با اینکه هیچ‌کس واقعا نمی‌داند چگونه و چرا لامپ‌های قدیمی که در مقاله امروز آورده شده، تا این همه مدت دوام آورده‌اند، منتها از هر لامپ امروزی دیگری برای مدت‌های زیادی روشن مانده‌اند. تقریبا قدمت همه لامپ‌های فهرست امروز به اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی برمی‌گردد، که حتی صاحب یکی از این لامپ‌ها مدعی شده بود، که لامپ او اولین بار از اواخر دهه ۱۸۰۰ میلادی روشن شده است.

۷- لامپ مارتین و نیوبی (Martin and Newby Light Bulb)

سال روشن شدن لامپ: حدود ۱۹۳۰

قدمت فعلی: با ۷۱ سال قدمت در سال ۲۰۰۱ میلادی خاموش شد

مکان: ایپسویچ، انگلستان

قدیمی‌ترین لامپ‌های جهان

لامپی که در مغازه الکتریکی مارتین و نیوبی در ایپسویچ انگلستان قرار داشته بود، یکی از قدیمی‌ترین لامپ‌های با دوام بالا محسوب می‌شد که در سال ۲۰۰۱ میلادی خاموش شد. این لامپ تا زمانی که روشن بود، هیچ توجه زیادی دریافت نمی‌کرد. اصلا همین که برای سال‌ها در حمام کارمندان به طور منظم خاموش و روشن می‌شد، کافی است تا متوجه شویم که هیچ مراقبت خاصی هم از آن انجام نمی‌گرفت.

قدمت دقیق این لامپ نامشخص است، اما متخصصان برق تلاش می‌کنند تا تاریخ این لامپ را برایمان روشن کنند و معتقدند، که قدمتش تا اوایل دهه ۱۹۳۰ میلادی برمی‌گردد. اما برایان استوفر، مدیر بخش برق که قبل از تعطیلی بخش الکتریکی در سال ۲۰۰۴ میلادی، از سال ۱۹۵۲ در آن‌جا کار می‌کرد و مدیر آن‌جا بود، گفت که این لامپ قطعا قدیمی‌ترین لامپ در این ساختمان بوده است.

۶- لامپ «لامپ» (The Bulb)

سال روشن شدن لامپ: حدود ۱۹۲۶ – ۱۹۲۹

قدمت فعلی: بین ۸۸ و ۹۱ سال

مکان: مونگام، اوکلاهما، ایالات متحده آمریکا

قدیمی‌ترین لامپ‌های جهان

این لامپ برعکس لامپ‌های دیگر در فهرست امروز، در ایستگاه آتش‌نشانی مونگام، اوکلاهما، ایالات متحده آمریکا قرار گرفته بود و توجه زیادی به آن نمی‌کردند و صاحبانش هم خوشحال هستند که این گنجینه را نگهداشته‌اند. این لامپ که هیچ نام رسمی ندارد و فقط به آن «لامپ» می‌گویند، حدود ۹۰ سال قدمت دارد.

هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند که این لامپ در چه تاریخی نصب شده بود، اما حدس و گمان‌های بین سال‌های ۱۹۲۶ – ۱۹۲۹ میلادی زده می‌شود. این لامپ هیچ کلید قطع و وصلی برای خاموش و روشن شدن ندارد و به طور عجیبی، به صورت مستقیم به برق ایستگاه متصل است. رئیس فعلی این ایستگاه آتش‌نشانی هم می‌گوید، تا زمانی که بر سر مسئولیت خود بماند، از این لامپ نگهداری می‌کند و این اطمینان را می‌دهد که این از این‌جا بیرون نمی‌رود.

۵- لامپ گسنیک (Gasnick Light Bulb)

سال روشن شدن لامپ: ۱۹۱۲

قدمت فعلی: نامشخص – آخرین باری که دیده شده، در سال ۲۰۰۳ میلادی و با ۹۱ سال سن بود

مکان: نامشخص – آخرین مکان در شهر نیویورک، ایالات متحده آمریکا

قدیمی‌ترین لامپ‌های جهان

داستان لامپ جک گسنیک در سال ۱۹۸۱ میلادی و در زمانی شروع شده بود، که به ستون مشاور مشهور Dear Abby نوشت، لامپ سنتیال (چراغ صدساله) خاموش شده است.

او حتی در سال ۱۹۸۳ میلادی به رکوردهای جهانی گینس هم متنی نوشت ومدعی شده بود، که لامپ سنتیال (چراغ صدساله) تقلبی است و لامپ او بر اساس گزارش‌هایی در سال ۱۹۱۲ روشن شده و قدیمی‌ترین لامپ جهان است. او حتی شواهدی از قدمت لامپش ارائه کرد، منتها هیچ‌وقت هیچ تلاشی برای نزول جایگاه لامپ سنتیال (چراغ صدساله) به عنوان قدیمی‌ترین لامپ جهان برای لامپ او انجام نشد. کسی هم نمی‌داند چه اتفاقی بر سر گسنیک و لامپ گسنیک آمده، چون مغازه او و کل نیم بلوک آن‌جا در سال ۲۰۰۳ میلادی ویران شد.

۴- لامپ کونگوگنن (Kongevognen Light Bulb)

سال روشن شدن لامپ: ۱۹۰۸

قدمت فعلی: ۱۰۹ سال

مکان: تروندلاگ، نروژ

قدیمی‌ترین لامپ‌های جهان

(تصویر بالا به واگن قطاری از سال ۱۹۰۸ میلادی شباهت دارد و نتوانستیم تصور دقیقی از این لامپ یا لامپ کونگوگنن پیدا کنیم.)

با اینکه هیچ اطلاعاتی درباره این لامپ که در کونگوگنن (واگن شاه) از راه‌آهن ثمشاونسبانن در تروندلاگ، نروژه قرار گرفته بود، وجود ندارد. اما یکی دیگر از قدیمی‌ترین لامپ‌های جهان محسوب می‌شود، که قدمتش به سال ۱۹۰۸ میلادی برمی‌گردد.

این لامپ ظاهرا یکی از لامپ‌های اصلی است، که به دستور کریستین تامز، معمار، کارخانه‌دار، تاجز و دیپلمات نروژی ساخته شد و به خاطر ساخت اولین راه‌آهن الکتریکی در نروژ از کارخانه ادیسون در ایالات متحده آمریکا شناخته می‌شود، که از آن برای واگن‌های الکتریکی استفاده می‌شد. امروزه، این واگن در موزه قرار گرفته و لامپ آن‌جا هم چند بار در هر هفته روشن می‌شود.

۳- لامپ اترنال (لامپ بی‌نهایت / لامپ ابدی) (Eternal Light)

سال روشن شدن لامپ: ۱۹۰۸

قدمت فعلی: ۱۰۹ سال

مکان: فورت ورث، تگزاس، ایالات متحده آمریکا

قدیمی‌ترین لامپ‌های جهان

لامپ اترنال که در حال حاضر ۱۰۹ سال عمر دارد، برای اولین بار در ۲۱ سپتامبر سال ۱۹۰۸ میلادی به دست کارگردان صحنه، بری برک در خانه اپرای بایرز روشن شده بود. قبل از اینکه لامپ اترنال عنوان خود را به عنوان قدیمی‌ترین لامپ، در دهه ۱۹۷۰ میلادی با لامپ صدساله عوض کند، به گفته رکوردهای جهانی گینس، قدیمی‌ترین لامپ روشن در جهان شناخته می‌شد. در سال ۱۹۷۷ میلادی هم که این ساختمان برنامه‌ریزی شده بود تا تخریب شود، جورج داتو از لامپ اترنال محافظت کرد تا مطمئن شود هیچ وقت خاموش نمی‌شود. موزه استاکیارد در سال ۱۹۹۱ میلادی این لامپ را از داتو به دست گرفت و آن را در شیشه محافظتی قرار داد. امروزه، لامپ اترنال به صورت ۲۴ ساعته روشن است و حتی صفحه فیسبوکی خودش را دارد.

۲- لامپ سنتیال (چراغ صدساله) (Centennial Light)

سال روشن شدن لامپ: ۱۹۰۱

قدمت فعلی: ۱۱۶ سال

مکان: لیورمور، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا

قدیمی‌ترین لامپ‌های جهان

لامپ سنتیال (چراغ صدساله) به گفته رکوردهای جهانی گینس، بادوام‌ترین لامپ جهان است که در سال ۱۹۰۱ روشن شد و در حال حاضر ۱۱۶ سال قدمت دارد. وب‌سایت رسمی این لامپ حتی شواهدی از قدمت آن ارائه می‌دهد و می‌گوید، قدمت لامپ سنتیال را مهندسان جنرال الکتریک تایید کرده بودند. این لامپ برای اولین بار در ماشین آب‌پاش دستی آتش‌نشانی نصب شده بود و در طی سال‌ها به ایستگاه‌های مختلف آتش‌نشانی جابه‌جا شده است.

لامپ صدساله در سال ۱۹۷۶ به ایستگاه آتش‌نشانی ۶ در خیابان ایست ۴۵۵۰، لیورمور، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا منتقل شد و تا همین امروز هم در آن‌جا قرار گرفته است. سالگرد ۱.۰۰۰.۰۰۰ ساعت روشنایی این لامپ در ژوئن سال ۲۰۱۵ جشن گرفته شد و ایستگاه آتش‌نشانی هم مهمانی برای جامعه محلی ترتیب داد.

۱-لامپ ادیسوان (Ediswan Light Bulb)

سال روشن شدن لامپ: ۱۸۸۳

قدمت فعلی: ۱۳۴ سال

مکان: هیشم، انگلستان

قدیمی‌ترین لامپ‌های جهان

با اینکه بث کروک به نسبت شناخته‌شده، صاحب لامپ ادیسوان است. اما او ادعا می‌کند که این لامپ به خصوص در مقایسه با سایر لامپ‌های بادوام در فهرست امروز، قدیمی‌ترین لامپ جهان است که هنوز هم کار می‌کند. آخرین باری هم که او در سال ۲۰۱۳ مصاحبه کرده بود، این لامپ ۱۳۰ سال قدمت داشت.

قدمت این لامپ را به گفته کروک می‌شود به سال ۱۸۸۳ میلادی برگرداند، که صاحب اول آن فلورانس کروک بود و طی ساله‌ها در این خانواده دست به دست می‌شده است. این لامپ یکی از اولین محصولات کارخانه ادیسوان بود، که با همکاری بین فیزیکدان بریتانیایی، سیر جوزف اسوان و مخترع آمریکایی، توماس ادیسون ساخته شد.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها