قدیمی‌ترین روزنامه‌های جهان

روزنامه‌ها یک راه ارتباطی برای دنیا به حساب می‌آیند که اتفاقات جاری از سراسر دنیا را به اطلاع همگان برساند. با اینکه برنامه‌های تلفن‌های هوشمند و وب‌سایت‌ها بیشتر اوقات جای روزنامه‌های را می‌گیرند، اما روزنامه‌های چاپی باز هم به صورت روزانه منتشر می‌شوند. این‌جاست که باید از اجدادمان بابت این روزنامه‌ها تشکر کنیم. در ادامه به ۱۰ مورد از قدیمی‌ترین روزنامه‌هایی که منتشر شده‌اند اشاره می‌کنیم.

۱۰- لا گاستا د مادرید

سال: ۱۶۶۱

زبان: اسپانیایی

کشور: پادشاهی اسپانیا

ناشر: موافقتِ سلطنتی (ناشر اصلی ناشناخته است.)

قدیمی‌ترین روزنامه‌های جهان

(لا گاستا د مادرید) روزنامه‌ای بود که عنوانش را در ابتدای سال ۱۹۳۶ به (بولتین آفیسیال دل استادو) (Boletin Oficial del Estado) یا به اختصار BOE تغییر داد و به روزنامه رسمی دولت اسپانیا تبدیل شد. این روزنامه به غیر از روزهای یکشنبه، دستوران، قوانین، مقررات و سایر فعالیت‌ها را از سال ۱۹۷۸ به صورت روزانه و در هر مقاله براساس ماده ۹.۳ قانون اساسی اسپانیا منتشر می‌کرد.

روزنامه BOE همچنین به عنوان روزنامه رسمی پادشاهی اسپانیا محسوب می‌شد که برای انتشار آن باید سلطنت اسپانیا موافقت می‌کرد. یعنی برای انتشار هر نسخه باید از دفتر ریاستی اسپانیا اجازه می‌گرفتند. این روزنامه از سال ۲۰۰۹ تنها به صورت آنلاین در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد.

۹- ویکلیکی کوارانت وان یوروپا

سال: ۱۶۵۶

زبان: هلندی

کشور: جمهوری هلند

ناشر: آبراهام کاستلین و مارگارتا ون بنکن

قدیمی‌ترین روزنامه‌های جهان

یک زن و شوهر روزنامه (ویکلیکی کوارانت وان یوروپا) که به انگلیسی «روزنامه هفتگی اروپا» ترجمه می‌شود را منتشر می‌کردند. منتها همسر این آقا بعد از فوتش، حق انتشار این روزنامه را برعهده گرفت. هدف دولت در سال ۱۶۶۴ هم این بود که شکل‌وشمایل این روزنامه را حفظ کند که نامش هم به (د آپرشت هارلمس کوارانت) تغییر یافت.

روزنامه (کوارانت) راه را برای روزنامه‌های انگلیسی باز کرد و با قهوه‌خانه ویندزور نسخه‌های ترجمه‌شده این روزنامه را بعد از گرفتن پست در صبح‌ها تبلیغ می‌کرد.

این روزنامه در سال ۱۹۴۲ با روزنامه (هارلمس داگبلد) ادغام شد و شهرت این روزنامه به حدی رسیده که تا به امروز هنوز هم به چاپ می‌رسد. این ادعا هم وجود دارد که می‌گویند این روزنامه از طولانی‌ترین روزنامه‌های منتشرشده در تاریخ است.

۸- اینکومند زیتونگن

سال: ۱۶۵۰

زبان: آلمانی

کشور: آلمان

ناشر: تیموتیوس ریتز

قدیمی‌ترین روزنامه‌های جهان

روزنامه (اینکومند زیتونگن) را که به سختی به «روزنامه‌های آتی» ترجمه می‌شود از اولین روزنامه‌های منتشر شده در دنیاست. این روزنامه متاسفانه نسبت به دیگر روزنامه‌های افسانه‌ای نوع خودش شناخته نشد. با این حال، در اول جولای ۱۶۵۰ در لایپزیگ آلمان منتشر شد.

۷-پست-اوچ اینریکز تیدنینگار

سال: ۱۶۴۵

زبان: سوئدی

کشور: سوئد

ناشر: هوراس انگدال

قدیمی‌ترین روزنامه‌های جهان

این روزنامه همچنین به PolT به معنای «پست و تامیز دامستیک) است که روزنامه دولتی و روزنامه کشور سوئد محسوب می‌شود. این روزنامه، قدیمی‌ترین روزنامه‌ای است که تا به امروز هنوز به نشرش ادامه می‌دهد. هرچند که از سال ۲۰۰۷ تنها به صورت آنلاین منتشر می‌شود.

این روزنامه کارش را به عنوان (اوریناری پست تیجدندر) به معنای «بارنامه‌های معمولی) شروع کرد و به صورت هفتگی منتشر می‌شد. این روزنامه در سال ۱۸۲۱ با روزنامه دیگری به نام (اینریک تیدنینگار) به معنای «تایمز دامستیک» ادغام شد که تا به الان هم به کارش ادامه می‌دهد.

علی‌رغم روزنامه‌های آنلاین امروزی، چهار نسخه از این روزنامه برای نگهداری و آرشیو کردن هنوز برای کتابخانه ملی سوئد، برای اداره ثبت شرکت‌های سوئدی و برای کتابخانه دانشگاه لوند هنوز به صورت کاغذی چاپ و منتشر می‌شود.

۶- گازتا

سال: ۱۶۴۱

زبان: کاتالان

کشور: اسپانیا

ناشر: ناشناخته

قدیمی‌ترین روزنامه‌های جهان

روزنامه (گازتا) یکی از روزنامه‌های منحصربه‌فرد در فهرست این‌جاست که خیلی هم شناخته‌شده نیست و با عمر کوتاهش نمی‌شود آن را به عنوان یک روزنامه تعریف کرد. این اولین روزنامه کاتالان و اولین مجله نشریه ادواری در شبه جزیره ایبری بود.

روزنامه (گازتا) برای مدت زیادی نتوانست سرِ پا بماند و قبل از اینکه نشر این روزنامه متوقف شود، تنها دو شماره از آن منتشر شد.

۵- لا گازتی

سال: ۱۶۳۱

زبان: فرانسوی

کشور: فرانسه

ناشر: تئوفراست رناندوت (مؤسس)

قدیمی‌ترین روزنامه‌های جهان

روزنامه (لا گزتی) نه تنها یکی از روزنامه‌های فرانسوی، بلکه اولین هفته‌نامه منتشرشده در فرانسه محسوب می‌شد. این روزنامه به سرعت و به صورت گسترده‌ای خوانده شد و ابزار مفیدی برای کنترل اطلاعات تسهیل‌شده به عموم مردم به ویژه در دولت متمرکز شد.

این روزنامه زبان لژیتیمیست‌ها، یک حزب سلطنتی و شاهد مشارکت اشخاص مطرحی مانند کاردینال ریشلیو و لوئی سیزدهم بود. خوانندگان این روزنامه تا انقلاب فرانسه عمدتاً از نخبگان طبقه بالای جامعه بودند.

(لا گازتی) روی اخبار سیاستی متمرکز شده بود و در سال ۱۷۶۲ هم به عنوان (گازتی د فرانس) و با زیرعنوان (اورجن آفیسیال دو گاورمنت روبال) به معنای «عضو رسمی از دولت سلطنتی» شناخته می‌شد. قبل از بسته شدن روزنامه به خاطر مدرن شدن رسانه‌های خبری در سال ۱۹۱۵، تا مدت جالب‌توجهی دوام داشت.

۴- نئیو تیجدینگن

سال: ۱۶۱۸

زبان: هلندی

کشور: هلندی اسپانیایی

ناشر: آبراهام ورهوفن

قدیمی‌ترین روزنامه‌های جهان

عنوان این روزنامه که به «روزنامه آنتورپ» ترجمه می‌شود، عنوان واقعی نداشت. اما اولین روزنامه فلاندرزی بود که منتشر می‌شد. نامی که برای این روزنامه به کار می‌بریم را از نام کاتالوگ‌هایش می‌گیریم.

اخبار (روزنامه آنتروپ) این ویژگی را داشت که از منابع اروپای مرکزی و اروپای غربی خبر تهیه می‌کرد و طیف بزرگی از اخبار عمومی از جمله ستون‌های طنز، دعاها، اخبار سلبریتی‌ها و ترانه‌ها و آهنگ‌ها را پوشش می‌داد. هر مقاله روزنامه حداقل یک تصویر حکاکی روی چوب داشت.

روزنامه با تعصبات سیاسی و طرفداری‌اش از هابسبورگ و دیدگاه کاتولیکی‌اش توانست به طور رسمی از مقامات مجوز نشر خود را بگیرد.

۳- کورانت یت ایتالین، دایستلندت و غیره

سال: ۱۶۱۸

زبان: هلندی

کشور: جمهوری هلند

ناشر: ناشناخته، به احتمال زیاد از کاسپار ون هیلتن

قدیمی‌ترین روزنامه‌های جهان

این روزنامه از اولین روزنامه‌های هلندی بود که به عنوان اولین روزنامه کاغذی بزرگ درنظر گرفته می‌شد. این نوع از روزنامه اولین روزنامه‌ای به حساب می‌آمد که به جای اندازه یک ربعی (چهارگوش)، به صورت یک برگ بزرگ (فولیو) به چاپ می‌رسید. عنوان روزنامه با ترجمه «حوداث جاری از ایتالیا، آلمان و غیره»، داستان‌های خبری از ونیز، کلن و پارگ را منتشر می‌کرد.

این روزنامه به صورت هفتگی منتشر می‌شد، منتها هیچ تاریخ دقیقی از زمان شروع یا اطلاعات رسمی درباره ناشر این روزنامه در دسترس نیست. هرچند براساس محتویات صفحات روزنامه، تخمین زده می‌شود که بین چهاردهم و هجدهم ژوئن سال ۱۶۱۸ منتشر می‌شد. روزنامه (کورانت) در سال ۱۶۶۴ به چاپش خاتمه داد.

۲- اویسا رلیشن اودر زیتونگ

سال: ۱۶۰۹

زبان: آلمانی

کشور: امپراتوری مقدس روم

ناشر: لوکاس شولت

قدیمی‌ترین روزنامه‌های جهان

(آویسا) اولین روزنامه شناخته‌شده بود که منتشر می‌شد. در اولین روزهای انتشار این روزنامه، داستان‌های خبری آن از کشورهای متعدد سراسر دنیا بود.

این نشریه از اخبار سراسر دنیا می‌گفت و خبرهایش را تا ۱۵ ژانویه سال ۱۶۰۹ منتشر می‌کرد. با اینکه بیشتر متخصصان تاریخ اولین چاپ این نشریه را ۱۵ ژانویه تخمین می‌زنند، اما تاریخ رسمی از اولین انتشار این روزنامه در دسترس نیست.

خیلی از نویسندگان می‌گویند که روزنامه (آویسا) اولین روزنامه دنیاست. هرچند، تحقیقاتی جدید از تاریخ این روزنامه مربوط به دهه ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۵ وجود دارد که می‌گوید این روزنامه شماره دیگری هم به چاپ رسانده است.

۱- رلیشن الر فورنیوممن اند چدنکوردیجن هیستورین

سال: ۱۶۰۵

زبان: آلمانی

کشور: امپراتوری مقدس روم

ناشر: یوهان کارولوس

قدیمی‌ترین روزنامه‌های جهان

این روزنامهِ دهن‌پرکن به صورت رسمی به عنوان قدیمی‌ترین روزنامه چاپی در دنیا به حساب می‌آید. این افتخار نه تنها به چند نویسنده این روزنامه، بلکه باید به انجمن جهانی روزنامه‌ها اعطا شود.

عنوان این روزنامه به «گزارش اخبار برجسته و خاطره‌انگیز» ترجمه می‌شود که اساسا تصور بر این است که اولین چاپ این روزنامه در سال ۱۶۰۹ بوده. اما چیزهایی که از عریضه کارولوس در دهه ۱۹۸۰ در آرشیو شهرداری استراسبورگ پیدا شده، قدمت این روزنامه را به سال ۱۶۰۵ برمی‌گرداند.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها