کهن ترین کتاب های مقدس تاریخ کدامند؟

همه شما می‌دانید انجیل چه کتابی است و حتی بیشترتان از نزدیک یکی از انجیل‌ها را دیده‌اید. احتمالا کل انجیل را خوانده‌اید یا احتمالا در قلب‌تان با بعضی از روایت‌هایش آشنا باشد. هرچند چیزی که ممکن است تصورش را نکنید این است که انجیل، کاملا چیزی که شما فکر می‌کنید نیست. افراد مختلف زیادی برای بیش از صدها سال کتاب‌های انجیل را نوشته‌اند و برای چندین بار ترجمه هم شده است.

برای نشان دادن تاریخچه مسحورکننده کتاب مقدس، تحقیقات زیاد و گسترده‌ای درباره کهن‌ترین کتاب‌های مقدس انجام دادیم که برای شگفتی بیشتر نمی‌توانید ادامه گزارش را از دست بدهید.

۱۰- کتاب مقدس اسقف

تاریخ انتشار: ۱۵۶۸

زبان: انگلیسی

ناشر / نویسنده / مترجم: کلیسای اسقفی انگلستان

مکان کشف یا مکان انتشار: انگلستان

کهن‌ترین کتاب‌های مقدس تاریخ

برای شروع گزارش، کتاب مقدس اسقف گزینه مناسبی است. قبل از به قدرت رسیدن الیزابت اول انگلستان، خواهر ناتنی‌اش، ملکه مری معروف به «مری خونین»، کتاب مقدس را در انگلستان ممنوع کرد. منتها زمانی که الیزابت اول بر تخت پادشاهی نشست، ممنوعیت کتاب مقدس را برگرداند و از اسقف اعظم، متئو پارکر خواست تا با نسخه جدیدی از این کتاب بیاید که نتیجه‌اش هم همین کتاب مقدسی شد که آن را به کتاب مقدس اسقف می‌شناسیم.

کمتر از ۱۰ اسقف، کتاب مقدس اسقف را ترجمه کردند که بر اساس سه نسخه قدیمی، کتاب مقدس یونانی و کتاب مقدس لاتین و کتاب مقدس عبری بود. متاسفانه، زبان این کتاب کاملا غیرمصطلح است و اشتباهات زیادی دارد. با اینکه نسخه چاپ مجدد این کتاب مقدس امروزه کمیاب، اما پیدا کردنش شدنی است.

۹- کتاب مقدس ژنو

تاریخ انتشار: ۱۵۶۰

زبان: انگلیسی

ناشر / نویسنده / مترجم: ویلیام تیندیل و مایلز کاوردیل

مکان کشف یا مکان انتشار: ژنو، سوئیس

کهن‌ترین کتاب‌های مقدس تاریخ

کتاب مقدس ژنو در سال ۱۵۶۰ در ژنو، سوئیس نوشته شد و یک کتاب مقدس انگلیسی محسوب می‌شود. بسیاری از خداشناسان (علمای الهی) انگلیسی در حین حکمرانی ملکه مری، به بخش‌های دیگر اروپا فرار کردند تا مطالعات دینی‌شان را ادامه دهند. به دلیل این مهاجرت بود که کتاب مقدس ژنو شکل گرفت.

ویلیام تیندیل بیشتر این انجیل را با همراهی مایلز کاوردیل ترجمه کرده بود که یکی از برجسته‌ترین کتاب‌های مقدس تاریخ مسیحیت محسوب می‌شود. ترجمه اولیه از این کتاب برای سال‌ها استفاده می‌شد و حتی زائران می‌فلاور آن را به آمریکا بردند. کتاب مقدس ژنو همچنین اولین انجیل چاپ مکانیکی در تولید انبوه بوده که به طور گسترده‌ای در دسترس مردم قرار می‌گرفت و امروزه هم می‌توانید آن را پیدا کنید.

۸- کتاب مقدس بزرگ

تاریخ انتشار: ۱۵۳۹

زبان: انگلیسی امروزی

ناشر / نویسنده / مترجم: مایلز کاوردیل

مکان کشف یا مکان انتشار: انگلستان

کهن‌ترین کتاب‌های مقدس تاریخ

ماموریت نوشتن کتاب مقدس بزرگ را شاه هنری هشتم انگلستان داده بود. هر کدام از بخش‌های این کشور هم برای خرید نسخه‌ای از این کتاب مقدس از طرف پادشاهی، به اجازه شاه نیاز داشتند. شش ویرایش کامل از کتاب مقدس بزرگ و بیش از ۹.۰۰۰ نسخه کپی‌شده از آن وجود دارد.

در آن زمان این تنها نسخه کتاب مقدس بود اجازه مطالعه‌اش را در کلیساهای انگلیسی می‌دادند. بیشتر کتاب‌های مقدس بزرگ بر اساس انجیل تیندیل نوشته شدند که اصلا به یک انجیل شباهت نداشت و فقط مجموعه متون کتاب مقدسی است که ویلیام تیندیل آن را نوشته بود و اولین کتاب مقدسی به حساب می‌آید که صفحه عنوان رنگی دارد.

۷- کتاب مقدس کاوردیل

تاریخ انتشار: ۱۵۳۵

زبان: انگلیسی امروزی

ناشر / نویسنده / مترجم: تالیف از مایلز کاوردیل

مکان کشف یا مکان انتشار: زوریخ، سوئیس یا آنتورپ، بلژیک

کهن‌ترین کتاب‌های مقدس تاریخ

انجیل کاوردیل اولین انجیل با ترجمه کامل انگلیسی امروزی از تمام کتاب مقدس بود که شامل هم عهد عتیق و عهد جدید است. چندین ویرایش از انجیل کاوردیل، حداقل ۲۰ ویرایش وجود دارد که نسخه نهایی‌اش هم در سال ۱۵۵۳ منتشر شد.

یکی از جذاب‌ترین مطالب درباره انجیل کاوردیل این است که یک مرد تمام کارهای این کتاب را انجام داده بود. نام این مرد، مایلز کاوردیل است و وظیفه چاپ این کتاب مقدس را برعهده داشت. او به علاوه نوشتن این کتاب مقدس، روی کتاب‌های مقدس دیگر، چون کتاب مقدس ژنو و کتاب مقدس بزرگ هم کار می‌کرد.

۶- کدکس لنینگراد

تاریخ انتشار: ۱۰۰۸ بعد از میلاد مسیح

زبان: عبری

ناشر / نویسنده / مترجم: ساموئیل بن جکوب و دیگران

مکان کشف یا مکان انتشار: قاهره، مصر

کهن‌ترین کتاب‌های مقدس تاریخ

کدکس لنینگراد، قدیمی‌ترین ترجمه کامل عبری از کتاب مقدس است و به علاوه بر اهمیت تاریخی و مذهبی‌اش، یکی از بهترین نمونه‌های هنر قرون وسطی عبری موجود محسوب می‌شود. این نسخه خطی همچین ثابت می‌کند که عهد عتیق در کتاب مقدس طی این هزاران سال به ندرت تغییر کرده است.

یکی از عجیب‌ترین نکات درباره کدکس لنینگراد هم اینجاست که بعضی از این کتاب‌ها در مقایسه با کتاب‌های مقدس سنتی از رده خارج شده‌اند. این کتاب مقدس با در نظر گرفتن قدمتی بیش از ۱.۰۰۰ ساله، به شکل حیرت‌انگیزی ظاهر بی‌نظیری دارد و امروزه، کدکس لنینگراد در کتابخانه ملی روسیه نگهداری می‌شود.

۵- کدکس حلب

تاریخ انتشار: ۹۳۰ میلادی

زبان: عبری

ناشر / نویسنده / مترجم: ماسوره‌ها

مکان کشف یا مکان انتشار: طبریه، رژیم صهیونیستی (اسرائیل)

کهن‌ترین کتاب‌های مقدس تاریخ

کدکس حلب یک نسخه خطی کامل از کتاب مقدس است که جوامع یهود مصر، بیت‌المقدس (اورشلیم) و سوریه از آن برای بیش از ۱.۰۰۰ سال قبل محافظت کرده‌اند و نامش هم از همین‌جا می‌آید. این کتاب مقدس تا سال ۱۹۵۸ در سوریه نگهداری می‌شد تا اینکه به خارج از این کشور قاچاق و به رئیس جمهور رژیم صهیونیستی (اسرائیل)، ایزاک بن زوی اهدا شد.

نسخه خطی این کتاب مقدس در کل، ۲۹۴ صفحه دارد و به خاطر آسیب‌هایی از شورش در سال ۱۹۴۷، بسیاری از صفحه‌هاتش مفقود شده است. بعد از آن بود که تلاش‌های زیادی برای پیدا کردن صفحات مفقوده به عمل آمد که در نهایت هیچ‌کس نمی‌داند چه بلایی سر آن صفحات گم شده آمده است. امروزه، کدکس حلب در معبد کتاب در موزه رژیم صهیونیستی (اسرائیل) نگهداری می‌شود.

۴- کدکس رونوشت افرامی

تاریخ انتشار: ۴۶۰ میلادی

زبان: یونانی

ناشر / نویسنده / مترجم: کاتبان نامشخص

مکان کشف یا مکان انتشار: نامشخص – احتمالا مصر

کهن‌ترین کتاب‌های مقدس تاریخ

کدکس رونوشت افرامی یکی دیگر از کتاب‌های مقدس باستانی است که در ابتدا معتقد بودند کتاب مقدس کاملی است، منتها امروزه بیشتر عهد عتیق مفقود مانده و تنها ۳/۲ عهد جدید در این کتاب موجود است. از طرفی، محققان باور دارند که این متن را دو کاتب نوشته‌اند که هویت‌شان نامشخص است.

متخصصانی که روی کدکس رونوشت افرامی مطالعاتی انجام دادند، معتقدند نوشته‌های این کاتبان بر اساس سایر دست نوشته‌هاست. یعنی کاتب زمان نوشتن این کتاب، از یک نسخه دست‌نویس به نسخه دست‌نویس دیگری جابجا شده بود. امروزه کدکس رونوشت افرامی را می‌توانید در کتابخانه ملی فرانسه، پاریس مشاهده کنید که در آن‌جا نگهداری می‌شود.

۳- کدکس الکساندرینوس

تاریخ انتشار: ۴۰۰ تا ۴۴۰ بعد از میلاد مسیح

زبان: یونانی

ناشر / نویسنده / مترجم: کاتبان نامشخص

مکان کشف یا مکان انتشار: اسکندریه، مصر – در سال ۱۶۲۷ به شاه چارلز اول انگلستان هدیه داده شد

کهن‌ترین کتاب‌های مقدس تاریخ

کدکس الکساندرینوس قطعا یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌های مقدس تاریخ است که در کل ۷۷۳ صفحه دارد و تکثیر کامل این کتاب مقدس در وب‌سایت کتابخانه بریتانیا در دسترس است. صفحات این کتاب از پوست گوساله و نوشته‌هایش دست‌نویس هستند. به خاطر ماهیت ظریف کدکس الکساندرینوس، نمی‌شود با آن تماسی برقرار کرد.

به گفته بعضی از محققان، کدکس الکساندرینوس می‌تواند یکی از بهترین‌های دنیا باشد. این کتاب اصلا به عنوان یکی از کامل‌ترین نسخه‌های عهد جدید در نظر گرفته می‌شود و این نسخه عهد جدیدی است که بیشتر کتاب‌های عهده جدیدمان امروزه مبتنی بر آن است.

۲- کدکس سینائیتیکوس (کتاب مقدس سینا)

تاریخ انتشار: ۳۳۰ – ۳۶۰ بعد از میلاد مسیح

زبان: یونانی

ناشر / نویسنده / مترجم: کاتبان نامشخص

مکان کشف یا مکان انتشار: صومعه سنت کاترین در شبه جزیره سینا

کهن‌ترین کتاب‌های مقدس تاریخ

همه کدکس سینائیتیکوس را به عنوان قدیمی‌ترین کتاب مقدس موجود در نظر گرفته می‌شد تا اینکه قدمت واقعا قدیمی‌ترین کتاب مقدس به طور علمی تاریخ‌گذاری شده بود. این دست نویس که ناقص هم بود را در قرن نوزدهم کشف کردند. سایر بخش‌های همین دست‌نویس هم در قرن‌های بیستم و بیست و یکم پیدا شد. امروزه، بخش عمده‌ای این این کتاب مقدس در کتابخانه بریتانیا در لندن نگهداری و در معرض عموم گذاشته می‌شود.

زمانی که به کدکس سینائیتیکوس کامل نگاه می‌کنید، می‌بینید که بخش‌هایی بزرگی از عهده عتیق مفقود شده است. هرچند، اساسا همه این را قبول کردند که عهد عتیق کامل بخشی از این کدکس سینائیتیکوس بوده است. به طور تقریبی نیمی از عهد عتیق باقی مانده و عهد جدید کامل هم بخشی از این صفحه است.

۱-کدکس واتیکانوس (کتاب مقدس لاتین)

تاریخ انتشار: ۳۰۰ – ۳۰۵ بعد از میلاد مسیح

زبان: یونانی

ناشر / نویسنده / مترجم: کاتبان نامشخص

مکان کشف یا مکان انتشار: نامشخص – احتمالا روم، اسکندریه یا قیصریه

کهن‌ترین کتاب‌های مقدس تاریخ

کدکس واتیکانوس از حدود قرن پانزدهم در کتابخانه واتیکان نگهداری می‌شود و از قدیمی‌ترین کتاب‌های مقدس شناخته‌شده موجود است که آیات این کتاب روی صفحات پوست گوساله چاپ شدند و معتقدند حداقل سه کاتب آن را ترجمه کرده‌اند.

بیشتر محققان معتقدند که کدکس واتیکانوس به خاطر نوشته شدن این کتاب در چند صد سال بعد از مرگ حضرت مسیح، صحیح‌ترین کتاب مقدس موجود است و یکی از بهترین ترجمه‌های کتاب مقدس یونانی محسوب می‌شود. با اینکه کتاب مقدس کدکس واتیکانوس کاملا ترجمه نشده، منتها به طور شگفت‌انگیزی دست‌نخورده و بخش زیادی از آن کامل باقی مانده است. البته بیشتر بخش‌های سفر پیدایش، عبرانیان و مکاشفه‌های آن مفقود شده است.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها