جوان ترین شاهان تاریخ ملت‌ها را می‌شناسید؟

در دوران امروزی تصورش غیرممکن است که رهبران ملت‌های مختلف جوان‌تر از دهه ۵۰ سالگی زندگی‌شان و به دور از استرس و فرسودگی و محروم از حق رای بدون دعواهای سیاسی و کینه‌توزی باشند. تمام دولت‌مردان در تمام ملت‌ها این التزام تقریبی را دارند که موهای سرشان خاکستری و سن و سالی داشته باشند تا صلاحیت رهبری‌شان با این چیزها ثابت شود.

اما سیستم‌های سلطنتی در هزاران سال پیش با خانواده‌ها و اساس سلسله‌مراتب خانوادگی گره می‌خردند و در این حکومت‌های پادشاهی دور از انتظار نبود که حکومت خود را در معرض شاهان دختر و پسری با  عیب و نقص ببینید. هرچند که دوره پادشاهی در این دوره و زمانه خیلی دیده نمی‌شود، اما خانواده و خویشاوندگرایی در آن‌ها حرف اول را می‌زدند. در مقاله امروز با جوان‌ترین شاهان بی‌تجربه آشنا می‌شویم که بر سر تاج پادشاهی تکیه می‌کردند و بار یک ملت را به دوش می‌کشیدند.

۸- سلطان مراد چهارم

شروع پادشاهی:  در ۱۱ سالگی

سال تولید: ۱۶۱۲/۲۷/۰۷

سلسله: عثمانی

مدت حکومت: ۱۶۴۰ – ۱۶۲۳

جوان‌ترین شاهان

مراد چهارم در ۱۱ سالگی‌اش در مقام سلطان امپراتوری عثمانی در آمد و از واکنش یک پسر ۱۱ ساله هم مشخص است که از فساد در قدرت بی‌نهایت در امان نماند. به جرات می‌شود گفت که سلطان مراد چهارم حتی احتمال دارد دستی به خون و خون‌ریزی داشته باشد و ماموریت خود را در آرام کردن هر آشوب و شورشی علیه حکومت خود می‌دید.

او حتی برای نشان دادن این تصمیم، بعد از شناسایی شهروندانی مشکوکی که احتمالا برای توطئه علیه او جمع شده بودند، دخانیات، قهوه‌خانه‌ها و شراب‌فروشی‌ها را ممنوع کرد. خیلی‌ها در آن زمان متوجه شده بودند کسانی که سیگار می‌کشیدن هم با مجازات اعدام بدون هیچ تعصیبی مواجه می‌شدند. نکته جالب ماجرا اما این‌جاست که او به علت مصرف مشروبات الکی از دنیا رفت و حکومتش در سال ۱۶۴۰ میلادی به پایان رسید. از روی این داستان می‌شود تصور کرد که او تمام نوشیدنی‌ها را برای خودش نگهداری می‌کرد.

آیا می‌دانستید؟

حکومت مراد چهارم در زمان جنگ صفویان با عثمانی‌ها (۱۶۲۳ – ۱۶۳۹) تعریف شد و تاثیرات این جنگ برای مدت‌ها باقی مانده است و نتیجه آن را در ظهور و بروز مرزهای امروزی بین ترکیه و عراق و ایران می‌بینیم.

۷- شاه توت‌نخ‌آمون

شروع پادشاهی: در ۹ سالگی

سال تولید: ۱۳۴۱ سال قبل از میلاد مسیح

سلسله: هجدهمین سلسله

مدت حکومت: ۱۳۳۲ – ۱۳۲۳ سال قبل از میلاد مسیح

جوان‌ترین شاهان

شاه توت را مسلما به لطف کشف شگفت‌انگیز مقبره دست‌نخورده و یکی از برجسته‌ترین بقایا و دستاوردهای باستان‌شناسی سال ۱۹۲۲ میلادی، به عنوان شناخته‌شده‌ترین حاکم جهان می‌شناسند. نتایج کشف مقبره او توجه ما را به قوانین و فرهنگ و تاریخ کلی بی‌نهایت مصر بیشتر می‌کند و برای این توجه هم فرآیندهای زیادی در این مرموزترین دوران تاریخ بشر سپری شده است.

او در ۹ سالگی تنها عنوان شاه حاکم سلسله هجدهم مصر و مسئولیت احیا مذهب مصر باستان را بعد از نابودی‌شان به دست پدرش برعهده گرفته بود. شاه توت‌نخ‌آمون به عنوان یکی از جوان‌ترین شاهان بعد از به دنیا آمدنش با مریضی‌ها و نقص‌هایی در پای چپ خود و بی‌حسی استخوان خود روبه‌رو شده بود. او حتی مجبور بود تمام عمر خود را با عصا راه برود و در نهایت هم با آن دفن شود.

آیا می‌دانستید؟

با شواهد نامطمئنی که هیچ مسیر مشخصی را نشان نمی‌دهند، باعث شده تا بر سر شرایط و چگونگی مرگ او اختلافاتی وجود داشته باشد. بعضی از دانشمندان می‌گویند که او احتمالا به دلیل عواملی مانند ضعف و پوسیدگی در استخوان‌ها یا  عفونت احتمالی از مالاریایی از دنیا رفته است. برخی دیگر از دانشمندان هم معتقدند که کم‌خونی داسی‌شکل ممکن بود کار او را یکسره کرده باشد.

۶- شاه اویو تورو

شروع پادشاهی: در ۳ سالگی

سال تولید: ۱۹۹۲/۱۶/۰۴

سلسله: بابیتو

مدت حکومت: ۱۹۹۵ – تاکنون

جوان‌ترین شاهان

روکیدی چهارم از تورو در زمان تاج‌گذاری‌اش تنها ۳ سال داشت و به عنوان یک کودک نو پای معمولی رفتار می‌کرد. او به عنوان یک رهبر ۲۹ ساله فعلی در سال ۲۰۲۲ میلادی، رکورد یکی از جوان‌ترین شاهان سلطنتی را حفظ کرده است.

اصلا او به جای اینکه به عنوان یک حاکم نگران به دست آوردن احترام و اعتبار و به دست گرفتن قدرت باشد، با اسباب‌بازی‌های و تاج خود بازی می‌کرد و حتی چهار دست و پا به سمت آغوش مادرش برمی‌گشت. او دوازدهمین حاکم پادشاهی ۱۸۰ ساله این منطقه است.

آیا می‌دانستید؟

شاه اویو با مدرک لیسانس در رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه وینچستر فارغ‌التحصیل شده است.

۵- شاه پو یی

شروع پادشاهی: در ۲ سالگی

سال تولید: ۱۹۰۶/۰۷/۰۲

سلسله: چینگ

مدت حکومت: ۱۹۱۲ – ۱۹۰۸

جوان‌ترین شاهان

 پو یی در ۲ سالگی به امپراتور چین در سال ۱۹۰۸ میلادی تبدیل شد و عنوان جوان‌ترین شاهان تاریخ را به خودش گرفت. منتها لذت این شاه بدون تاج از قدرت مدت زیادی طول نکشید و بعد از ۳ سال از حکومتش با انقلابی در چین مواجه شد. انقلابی که سیستم امپراتوری را با خاک یکسان و جمهوری خلق چین را از دل آن خاکستر پدید آورد. تاریخ چین با این انقلاب برای همیشه دگرگون شد.

با اینکه حکومت پادشاهی و عنوان شاهنشاهی او در چین لطمه دیده و از بین رفته بود، اما او باز از فضای سلطنت لذت می‌برد و زندگی عیانی در پکن چین برای خود مهیا کرده بود. هرچند، همه خوشی‌ها بر او تلخ شد. چون انقلابی‌ها یو پی را از چین اخراج کردند و او هم به ژاپن فرار کرد و به نوعی نامزد استان منچوری ژاپن شد. او که امپراتور دست نشانده دولت کنترل‌شده ژاپن در چین بود، به دست روس‌ها در جنگ جهانی دوم دستگیر و به عنوان جانی جنگی به زندان فرستاده شد.

 آیا می‌دانستید؟

زندگی و سقوط امپراتوری این شاه کوچک در سینمای هالیوود جای خودش را پیدا کرد و موضوع فیلم برنده جایزه اسکار به نام «آخرین امپراتور» شد. داستان پو یی در این فیلم روایت می‌شود که از مقام پادشاهی و سلطنت به باغبانی حقیر تبدیل شده که در سال ۱۹۶۷ میلادی بر اثر سرطان درگذشت.

۴- شاه سبهوزای دوم

شروع پادشاهی: در ۱ سالگی

سال تولید: ۱۸۹۹/۲۲/۰۷

سلسله: شاه سوازیلند

مدت حکومت: ۱۹۸۲ – ۱۸۹۹

جوان‌ترین شاهان

شاه سبهوزای دوم طولانی‌ترین مدت زمان حکومت سلطنتی و عنوان یکی از جوان‌ترین شاهان تاریخ بشر را داشته است. حکومت او نقش اساسی در مبارزه برای به دست گرفتن استقلال کشورش علیه بریتانیا داشت. سبهوزای با ظاهر فرماندهی همدلانه و شکوفایی اقتصادی‌اش در بین مردم شخص محبوبی محسوب می‌شد. او زمانی که پدر او به طور ناگهانی در حال رقصیدن از دنیا رفت، تشنه قدرت شد.

آیا می‌دانستید؟

شاه سبهوزای دوم در انگلستان در رشته انسان‌شناسی تحصیل کرده بود.

۳- شاه هنری ششم

شروع پادشاهی: در ۹ ماهگی

سال تولید: ۱۴۲۱/۰۶/۱۲

سلسله: شاه انگلستان

مدت حکومت: ۱۴۶۱ – ۱۴۲۲

جوان‌ترین شاهان

هنری ششم به عنوان یکی از جوان‌ترین شاهان حاکم تاریخ بریتانیا شناخته می‌شود که تاج پادشاهی در ۹ ماهگی بر سر او گذاشته شد. شاید بخواهید بپرسید که یک کودک ۹ ماهه چگونه می‌تواند سراسر یک قلمرو را مدیریت کنید. جواب سوال شما این‌جاست که نمی‌تواند. بلکه تنها نام پادشاهی را روی او می‌گذاشتند و خانواده‌اش بودند که مسئولیت حکومت را برعهده می‌گرفتند. زندگی هنری ششم پایان خوبی نداشت و در برج لندن در دهه ۵۰ میلادی به قتل رسید.

آیا می‌دانستید؟

دو کاخ سلطنتی برای ادعای تصاحب فرمانروایی با یکدیگر در تقابل بودند که کاخ لانکستر هنری در نبرد منتسب به جنگ رزها با کاخ یورک‌ها مبارزه کرد. منتها هنری بازنده میدان نبرد شد و همین باخت او را به کام مرگ کشاند.

۲- شاه آلفونسو سیزدهم

شروع پادشاهی: در زمان تولدش

سال تولید: ۱۸۸۶/۱۷/۰۵

سلسله: شاه اسپانیا

مدت حکومت: ۱۸۸۶ – ۱۹۳۱

جوان‌ترین شاهان

آلفونسو سیزدهم بعد از به دنیا آمدنش، شب را به صبح نرسانده بود که به عنوان یکی از جوان‌ترین شاهان جهان، شاه اسپانیا شد. اما سوالی به وجود می‌آید این‌جاست که چرا او را در رده اول فهرست امروز قرار نداده‌ایم؟ چون این شاه اسپانیا تا ۱۶ سالگی مسئولیت مقام شاهنشاهی اسپانیا را برعهده نگرفته بود.

این شاه اسپانیا حتی بعد از پیروزی حزب‌های جمهوری‌خواه و سوسیالیت در انتخابات سال ۱۹۳۱ میلادی، به خاطر از دست دادن تاج و نابودی سلطنت خود از اسپانیا فرار کرد. او بعد از این انتخابات حتی بدون خلع سِمَت رسمی از وظایف شاهنشانی خود اسپانیا را تکر کرد و و هرگز بازنگشت.

آیا می‌دانستید؟

بعضی از مورخان شاه آلفونسو سیزدهم را به «شاه عیاش» نسبت می‌دهند که به خاطر ارتقا و جمع‌آوری فیلم‌های پورنوگرافی، روابط نامشروع و به دنیا آوردن کودک نامشروع شناخته می‌شد.

۱- شاپور شاه دوم

شروع پادشاهی: قبل از تولد

سال تولید: ۳۰۹

سلسله: شاهنشاه امپراتوری ساسانیان

مدت حکومت: ۳۰۹ – ۳۷۹

جوان‌ترین شاهان

شاپور دوم یکی از جوان‌ترین شاهان در تمام دوران بود که قبل از به دنیا آمدنش، به عنوان شاه ایران زمین انتخاب شد. این مقام پادشاهی را نیز زمانی به او داده بودند که در رحم مادرش بود و چشم به جهان باز نکرده بود. جالب است بدانید که تاج پادشاهی را روی شکم مادرش گذاشتند تا نمادی برای پادشاهی او باشد.

شاپور شاه دوم حکومت را بعد از مرگ پدرش به دست گرفت و حاکم اپراتوری ساسانیان در ایران شد. هرچند این حکومت تا ۱۶ سالگی به او داده نمی‌شد تا اینکه به عنوان یک شاه تمام وقت، مسئولیت امپراتوری این حکومت بزرگ را برعهده گرفت.

آیا می‌دانستید؟

شاپور دوم چند شهر ساخت که یکی از آن‌ها، شهر سلطنتی منتسب به ارانشهر-شاپور بود که زندانیان رومی جنگی را در آن‌جا زندانی می‌کرد.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
علی

کتمان حقیقت در باره بعضی از وقایع تاریخی