تاریخچه آلومینیوم از صنایع غذایی تا صنعت

آلومینیوم یکی از فـلزات گران‌بهای جهان است که با داشتن قابلیت ۱۰۰ درصد بازیافت، کاربردهای متعددی دارد. این فلـز مقاومت زیادی در برابر شرایط محیطی نامناسب دارد و سال‌ها می‌تواند بدون پوسیدگی و آسیب کار کند. نام اختصاری و مخفف آلومینیم AL است که در صنایع غذایی، صنایع ساختمانی، صنعت حمل و نقل، صنعت برق، دارویی، غذایی و در صنایع تولید کننده کالاهای مصرفی کاربردی است. اگر می‌خواهید در مورد آلومینیوم، پودر آلومینیوم و کاربردهای آن بیشتر بدانید، کافی است تا پایان همراه ما باشید.

شناخت کلی آلومینیوم

AL یکی از مهم‌ترین عناصر شیمایی جهان است که با عدد اتمی ۱۳ شناخته می‌شود. بعد از اکسیژن و سیلیون این عنصر در پوسته زمین به وفور یافت شده و کاربردهای زیادی در صنایع امروزی دارد. اولین استفاده آلومینیوم به صورت جدی به قرن ۵ قبل از میلادی برمی‌گردد. این فـلز گران‎بها یکی از واکنش‌پذیرترین عناصر موجود در طبیعت است که می‌تواند با عناصر دیگر ترکیب شود.

برای استخراج AL سنگ بوکسیت را درون محلول‌های شیمایی قرار داده تا بوکسیت به نقطه ذوب بسیار بالایی برسد. میانگین حرارت لازم برای تبدیل آلومینیم ۲ هزار درجه سانتی‌گراد است. استخراج این ماده توسط قرارگیری آن درون محلول شیمیایی به عنوان به صرفه‌ترین و پرطرفدار‌ترین شیوه است.

آشنایی با ویژگی‌های آلومینیوم

قبل از این که در مورد کاربردهای این فـلز بدانید، بهتر است در مورد ویژگی‌های آن آشنا شوید. از مهم‌ترین ویژگی‌های آلومینیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·      وزن سبک و استحکام بالا

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آلومینیوم داشتن وزن سبک و استحکام بالای آن است. این امر باعث می‌شود تا این فـلز در صنایع مختلف کاربردی باشد. امروزه بسیاری از صنایع برای افزایش تولیدات خود از آلومینیم باکیفیت استفاده می‌کنند.

·      قابلیت شکل‌پذیری

AL از جمله فـلزاتی است که شکل‌پذیری بسیار بالایی دارد. این محصول را می‌توان به شکل فویل، لوله، میله، صفحه‌های مختلف و… تهیه کرد. علاوه بر مورد گفته شده خاصیت ارتجاعی آلومینیوم بسیار بالاست که این امر باعث می‌شود تا بعد از ضربه به شکل سریع به حالت اولیه خود بازگردد.

·      قیمت مناسب

این فـلز به نسبت سایر محصولات کاربردی صنایع نظیر آهن، دارای قیمت مناسب‌تری است. در صورتی که استخراج AL با شیوه‌ استاندارد انجام شود، قیمت مقرون به صرفه‌ای خواهد داشت. در کنار استفاده از AL به شکل‌های مختلف، پودر آلومینیوم نیز وجود داشته که در تولید انواع محصولات الکتریکی و مواد منفجره به کار گرفته می‌شود.

شناخت کاربردهای آلومینیوم

این فـلز گران‌بها و پرکاربرد برای تولید در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. افراد فعال صنایع امروزی با شناخت کیفیت مختلف این محصول می‌توانند بهترین آن را خریداری کنند. از متداول‌ترین کاربردهای آلومینیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنعت حمل و نقل
  • صنعت ساختمان سازی
  • صنایع برقی
  • کالاهای مصرفی
  • صنایع غذایی و دارویی

با توجه به موارد گفته شده، در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازیم:

صنعت حمل و نقل

آلومینیم به دلیل داشتن ویژگی‌های درونی منحصر به فرد نظیر مقاومت بالا، در صنعت حمل و نقل استفاده می‌شود. وزن این محصول به نسبت سایر عناصر فـلزی کمتر است که این امر باعث می‌شود تا برای جابه جایی، خودروها نیاز به انرژی کمتری داشته باشند. می‌دانید که صنعت خودروسازی و حمل و نقل به فولاد متکی است اما وجود آلومینیوم توانسته‌ است هزینه‌های نهایی تولید را تا ۶۰ درصد کاهش دهد. این محصول در ساخت هواپیما نیز استفاده می‌شود چرا که بسیار انعطاف پذیر و قدرتمند است. در مجموع می‌توان گفت که فـلز AL به دلیل داشتن وزن مناسب، باعث کاهش هزینه‌های انرژی در تولید خودرو و جابه جایی آن می‌شود.

صنعت ساخت و ساز

صنایع ساختمان سازی با استفاده از آلومینیم بدون نیاز به تعمیر می‌توانند از این فـلز در بخش‌های مختلف و به شکل‌های گوناگون استفاده کنند. از لحاظ حرارتی نیز آلومینیوم یک فـلز کارآمد است که در زمستان برای گرم نگه داشتن محیط کاربردی است. انعطاف پذیری و شکل‌گیری فـلز آلومینیم به گونه‌ای است که افراد فعال در صنعت ساخت و ساز می‌توانند این فـلز را به شکل‌های دلخواه برش بزنند.

معماران با استفاده از فـلز AL قادر خواهند بود تا به آسانی و بدون ایجاد محدودیت، سازه مورد نظر خود را طراحی کرده و آن را بسازند. در ساخت پل و انواع محصولات ساختمانی، به کارگیری آلومینیم بسیار مقرون به صرفه است.

صنعت برق

باید بدانید که چگالی آلومینیوم به نسبت سایر فـلزها کمتر است که این امر باعث شده است تا این فـلز یک گزینه عالی برای استفاده در خطوط برق باشد. در زمان‌های گذشته در خطوط برقی از مس استفاده می‌شده است. مس به نسبت آلومینیم سنگین‌تر است و از لحاظ قیمت در رنج بالاتری قرار دارد. شکل‌پذیری مناسب آلومینیم باعث شده است تا بسیاری از فعالان حوزه برق از این فـلز برای راه‌ اندازی کابل و خطوط برق استفاده کنند.

کالاهای مصرفی

شکل‌پذیری بالای آلومینیم باعث شده است تا این فـلز در ساخت کالاهای مصرفی نیز به وفور استفاده شود. امروزه برای تولید انواع گوشی‌های هوشمند، لپ تاپ، تبلت و تلویزیون‌های هوشمند از آلومینیم استفاده می‌شود. پودر آلومینیوم نیز از مواد جانبی است که از تبدیل آلومینیم حاصل شده و کاربردهای متعددی دارد. تولید کنندگان محصولات هوشمند به جای استفاده از پلاستیک و فولاد، در تولید محصولات خود از AL استفاده می‌کنند چرا که این فـلز از پلاستیک قوی‌تر و از فولاد سبک‌تر است.

صنایع غذایی و دارویی

آلومینیوم در صنایع غذایی و دارویی نیز استفاده می‌شود چرا که شکل‌پذیری آسانی دارد و از لحاظ قیمتی مقرون به صرفه است. فویل‌های آلومینیومی تولید شده در برابر شرایط آب و هوایی نامناسب باعث حفظ کیفیت مواد غذایی می‌شوند. امروزه در بسته‌بندی محصولات لبنی، شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های مختلف از آلومینیوم استفاده می‌شود.

این فـلز گران‎بها در بسته‌بندی دارویی نیز به چشم می‌خورد. بسیاری از قرص، کپسول، کرم، داروهای مایع، پودر، لوسیون و… دارای فویل‌های آلومینیومی هستند. فویل‌های استفاده شده در تولید روکش‌ داروها باعث می‌شود تا دارو در مقابل نور، رطوبت و اکسیژن حفظ شود. همچنین وجود فویل باکیفیت می‌تواند داروهای تولید شده را در برابر میکرو ارگانیسم‌ها و باکتری‌ها حفظ کند. برای خریداران مهم است که برای افزایش کیفیت تولید محصولات صنایع خود، آلومینیوم را از یک فروشگاه معتبر خریداری کنند. خرید از نمایندگی‌های مجاز مزیت‌های زیادی را به دنبال خواهد داشت.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها