آیا آلمان برای تحصیل ایرانی ها مناسب است؟

دانشگاه های آلمان از اعتبار بالایی برخوردارند و تحصیل در آلمان روشی عالی برای راه یابی به بازار کار بین المللی است ؛ از دیگر مزیت های تحصیل در کشور آلمان امکان کار در حین تحصیل است که بدین ترتیب دانشجویان در ضمن تامین مخارج زندگی ، می توانند تجربه های عملی خود را نیز تکمیل نمایند.

همچنین ، امکان درخواست اقامت آلمان برای دانشجویان بین المللی پس از فارغ التحصیلی وجود دارد ؛ لذا ، پس از فارغ التحصیلی به دانشجو ۱۸ ماه فرصت داده خواهد شد تا به دنبال شغلی مناسب باشد.

مزایای تحصیل در آلمان

بدون شک آلمان از جمله کشورهای جذاب برای تحصیل بوده و مدارک دانشگاهی آلمان مورد تایید کارفرمایان سراسر جهان می باشد ؛ از مزایای تحصیل در آلمان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • آموزشی با کیفیت: دانشگاه های آلمان به خاطر ارائه آموزش هایی با کیفیت و پژوهش هایی عالی ، اکثرا در بین بهترین دانشگاه های جهان رتبه بندی می شوند.
  • طیف گسترده ای از برنامه های تحصیلی: دانشگاه های آلمان شامل طیف گسترده ای از برنامه ها برای تحصیل هستند ؛ لذا دانشجو می تواند از بین برنامه های متعدد انتخاب نماید.
  • امکان کار پس از فارغ التحصیلی: همکاری اکثریت دانشگاه های آلمان با شرکت ها باعث شده تا دانشجو پس از فارغ التحصیلی راحت تر وارد بازار کار شود.
  • کشوری امن: آلمان علاوه بر داشتن ثبات سیاسی و اقتصادی ، یک کشور امن است و آزادانه می توان در آلمان شبانه روز رفت و آمد نمود.
  • حمایت از دانشجویان: در آلمان می توان آزادانه مهارت ها و توانایی های فکری خود را توسعه داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مشاور مهاجرت به آلمان مراجعه کنید.

 دوره تحصیل در مقاطع مختلف آلمان

دانشگاه های آلمان مقاطع تحصیلی را به صورت کارشناسی ، کارشناسی ارشد ، دکترا و فوق دکترا ارائه داده اند ؛ اما طول هر دوره به شرح زیر می باشد:

  • مقطع کارشناسی: ۶ تا ۸ ترم و یا ۳.۵ تا ۴ سال
  • مقطع کارشناسی ارشد: ۳ تا ۴ ترم و یا ۱.۵ تا ۲ سال
  • مقطع دکترا: ۳ تا ۴ سال
  • دوره آوسبیلدونگ: ۳ تا ۴ سال

دقت کنید که آغاز ترم دانشگاه‌ ها در آلمان از سپتامبر تا مارچ  (ترم زمستان) و آپریل تا آگوست (ترم تابستان) می باشد.

انواع مراکز آموزش عالی در آلمان

مراکز آموزش عالی برای تحصیل در آلمان و مهاجرت به آلمان تحصیلی ۲۰۲۳ شامل موارد زیر می باشند:

نوع مرکز آموزش عالی

شرحی مختصر

مراکز دانشگاهی

مراکز دانشگاهی (Universität و یا Hochschule) بر پژوهش و تحقیق تاکید داشته و امکان تحصیل در دوره های بالاتر را نیز فراهم می آورند.

دانشگاه های علمی کاربردی

دانشگاه های علمی کاربردی یا Fachhochschule بر جنبه عملی و کاربردی رشته های تحصیلی تاکید داشته و اکثرا شامل رشته های اقتصادی و مالی و مهندسی می باشند ؛ دوره های آوسبیلدونگ (کارآموزی آلمان) نیز که تاکید بر جنبه های عملی دارند نیز از طریق این مراکز ارائه خواهند شد.

 

دانشگاه های هنر و موسیقی

تعداد دانشگاه های هنر و موسیقی (Kunst und Musik und Film Hochschule) در آلمان در حدود ۵۰ مرکز است.

شرایط پذیرش دانشگاه های آلمان

شرایط پذیرش در دانشگاه ها و تحصیل در آلمان به صورت زیر می باشند:

  • آزمون TestAs: این آزمون در جهت شناسایی استعداد دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه های آلمان را دارند ، به زبان های انگلیسی و آلمانی برگزار می شود.
  • آزمون TMS: این آزمون برای شرکت در دوره های پزشکی و دندانپزشکی آلمان می باشد و هر ساله دو بار برگزار می شود ؛ این آزمون درک دانشجو را از لحاظ علمی و پزشکی می آزماید.
  • آزمون مهارت های زبان آلمانی: از آن جا که یکی از شروط پذیرش در دانشگاه های آلمان می تواند تسلط به زبان آلمانی باشد ، لذا می بایست به آموزش زبان آلمانی توجه داشته باشید و با شرکت در آزمون هایی نظیر DSH و یا TestDaF مهارت های زبانی خود را به اثبات رسانید.
  • اثبات تمکن مالی: برای تحصیل در دانشگاه های آلمان اثبات تمکن مالی مورد نیاز است ؛ لذا متقاضی می بایست ثابت کند که می تواند از عهده مخارج خود در آلمان برآید ؛ میزان تمکن مالی مورد نیاز ۱۰۳۳۲ برای هر سال است که اثبات تمکن مالی به طور معمول از طریق حساب بلوکه شده در آلمان و یا بورسیه های تحصیلی انجام می شود.

برترین دانشگاه های آلمان

کشور آلمان از لحاظ آموزش عالی در جهان شناخته شده است و بیش از ۴۰۰ دانشگاه در این کشور به فعالیت مشغولند که تعداد زیادی از این دانشگاه ها در بین بهترین دانشگاه های جهان لیست شده اند.

و از آن جا که آشنایی با بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در آلمان مهم است ، در ادامه برخی از دانشگاه های برتر آلمان را معرفی نموده ایم:

نام دانشگاه

رتبه QS 2023

دانشگاه فنی مونیخ

۴۹

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ

۵۹

دانشگاه هادلبرگ

۶۵

دانشگاه آزاد برلین

۱۱۸

دانشگاه هومبولت برلین

۱۳۱

دانشگاه فنی کالسروهه

۱۴۱

دانشگاه فنی آخن

۱۴۷

دانشگاه فنی برلین

۱۵۸

دانشگاه توبینگن

۱۶۹

دانشگاه فرایبورگ

۱۸۹

بورسیه های تحصیلی در آلمان

بورسیه های تحصیلی یکی از روش های مهم برای کاهش هزینه های تحصیل و زندگی است و تمام کشورها بورسیه هایی را برای تشویق دانشجویان در نظر گرفته اند ؛ اما رعایت شرایطی چون ، معدل بالا ، شرکت در سمینارها و ارائه ی مقالات می تواند احتمال اخذ بورسیه های تحصیلی را افزایش دهد.

برخی از بورسیه هایی که در آلمان وجود دارند ، شامل موارد زیر می باشند:

  • بورسیه دااد (DAAD): این بورسیه شامل حال دانشجویان بین المللی در دوره های مختلف تحصیلی خواهد شد ؛ اما میزان پوشش بورسیه بر اساس دانشگاه و رشته می تواند متفاوت باشد ؛ به هر حال ، بورسیه دااد هزینه های تحصیل ، هزینه های زندگی و در مواردی هزینه های سفر را نیز تحت پوشش قرار می دهد.
  • بورسیه آراسموس: این بورسیه مختص دانشجویان بین المللی در اتحادیه اروپاست و از طریق کمیسیون اروپا تامین مالی می شود ؛ بورسیه آراسموس کمک هزینه ای برای تحصیل و زندگی در اروپا می باشد.
  • بورسیه پزشکی در آلمان: این بورسیه توسط برخی از دانشگاه های پزشکی آلمان ارائه شده است.

علاوه بر بورسیه های دولتی که بیان شد ، موسساتی نیز در آلمان به حمایت مالی دانشجویان می پردازند ؛ از جمله بورسیه های خصوصی در آلمان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بورسیه هاینریش بل
  • بورسیه فردریش ایبرت
  • بورسیه هانس بوکلر
  • بورسیه کنراد آدناور
  • بورسیه فردریش ناومن
  • بورسیه هانس سایدل
  • بورسیه رزا لوکزامبورگ
  • بورسیه ماکس پلانک
  • بورسیه بنیاد ملی آکادمیک کشور آلمان

تحصیل پزشکی در آلمان

مدت زمان برنامه پزشکی در آلمان حداقل شش سال و سه ماه است و دوره ها به طور کامل به زبان آلمانی برگزار می شوند ؛ لذا جهت تحصیل در آلمان برای رشته پزشکی تسلط به زبان آلمانی لازم است ؛ برنامه پزشکی با امتحان دولتی خاتمه می یابد که قبولی در آزمون دولتی باعث می شود تا متقاضی بتواند مجوز رسمی برای طبابت را اخذ نماید.

اما دقت داشته باشید ، با این که تحصیل پزشکی را در آلمان می توان مستقیما پس از اتمام دوره دبیرستان شروع کرد ، اما تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی ، پس از به پایان رساندن دوره مقدماتی (Studienkolleg) تحصیل در این دوره را آغاز می کنند.

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
صادق

سلام ممنون از مطلبتون