معرفی کامل ۶ باغ از زیباترین و دیدنی ترین باغ های تاریخی و معروف شیراز

در بحث جاذبه‌های گردشگری ایران، به‌ویژه شهر شیراز، باغ‌های ایرانی به حق مدعی جایگاه ویژه‌ای هستند. این مکان‌های خیره‌کننده، نمونه‌ای از ادغام هماهنگ طبیعت و هنر هستند. این باغ‌ها زمانی پناهگاه آرامش‌بخش و باشکوهی برای خانواده‌های سلطنتی بودند. وجود نهر کوچکی که از میان این باغ‌ها می‌گذرد، احاطه‌شدن آنها با دیوارهای بلند و وجود یک حوضچه بزرگ یا استخر در داخل باغ ویژگی‌های متمایز باغ‌های تاریخی ایرانی هستند. این ویژگی‌ها، باغ‌های ایرانی را به شهرت جهانی رسانده و آنها را به‌ الگوی متمایز معماری در جهان تبدیل کرده است. در این مقاله قصد داریم ۶ باغ از زیباترین و دیدنی‌ترین باغ‌های شیراز معرفی کنیم.

باغ‌های تاریخی و معروف شیراز

پیدایش باغ‌های ایرانی، به‌ویژه باغ‌های تاریخی و مشهور شیراز را می‌توان به تاریخچه بهره‌برداری از قنات‌ها، یکی از روش‌های آبرسانی باستانی ایران، نسبت داد. برای تشکیل قنات‌ها کانال‌هایی در نزدیکی منابع آب زیرزمینی برای نفوذ به آب در مکان‌های مختلف ایجاد می‌کردند. در نتیجه، باغ‌ها عمدتاً همراستا با نقاط آبدهی این قنات‌ها ساخته می‌شوند.

سالانه گردشگران متعددی از طریق تهیه بلیط اتوبوس، قطار یا رزرو پروازهایی مثل پرواز تهران شیراز به شهر شیراز می‌آیند تا این باغ‌های فوق‌العاده جذاب و دیدنی را از نزدیک تماشا کنند.

حال بیایید به معرفی این باغ‌های تاریخی معروف بپردازیم:

باغ ارم شیراز: معماری، عکس و ساعات بازدید + بلیط باغ ارم | مجله علی بابا

۱. باغ ارم شیراز

بازدید از باغ تاریخی ارم با توجه به جایگاه ویژه این باغ در میراث فرهنگی ایران، از مهم‌ترین فعالیت‌های شیراز است. باغ ارم با ثبت در یونسکو جایگاه خود را به عنوان یک میراث جهانی تثبیت کرده است. باغ ارم، به دلیل اهمیت تاریخی غنی خود بازدیدکنندگان را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. جزئیات دقیقی در مورد تاریخ ساخت این باغ در دسترس نیست، شروع ساخت آن معمولاً به دوران سلجوقیان نسبت داده می‌شود، زیرا ظاهراً چندین باغ سلطنتی توسط حاکم فارس در زمان سلسله سلجوقیان ساخته شده است.

عمارت داخل باغ، اوج معماری قاجار را نشان می‌دهد که دارای عناصر قابل توجهی مانند نقاشی‌های خیره‌کننده، کاشی‌کاری، کنده‌کاری روی سنگ و سنگ‌نگاره است. ستون‌های باشکوه آن به ابعاد بیش از دو متر، مزین به ابیات رجال ادبی ایران از جمله حافظ، سعدی و شوریده شیرازی است.

به طور کلی، مناظر زیبای باغ، شکوفه‌های معطر، درختان سرو باشکوه و شکوه ساختار باستانی باغ ارم، بازدیدکنندگان از سراسر جهان را مجذوب خود می‌کند.

برای رسیدن به باغ ارم شیراز، به خیابان ارم، منتهی به میدان ارم در مجاورت مجموعه دانشگاه شیراز بروید. ساعات بازدید از باغ ارم نیز از ۸ صبح تا ۸:۳۰ شب است.

۲. باغ عفیف‌آباد

باغ عفیف‌آباد که به گلشن نیز معروف است، یک گوهر تاریخی در شیراز است که نماد هنر باغبانی در ایران را به خود اختصاص داده است. در میان باغ‌های مشهور تاریخی شیراز، این باغ که توسط میرزا علی‌محمدخان قوام‌الملک دوم در سال ۱۲۸۴ هجری قمری ساخته شده است، هنر گل‌کاری ایران را در کنار کاخ سلطنتی و موزه سلاح‌های قدیمی به نمایش می‌گذارد.

در عصر قاجار، باغ تحت سرپرستی عفیفه خانم دستخوش دگرگونی و بازسازی چشمگیری شد که باعث شد نام عفیف‌آباد را به آن بدهند. موزه این باغ که قبل‌تر توسط فرح پهلوی، همسر محمدرضا شاه خریداری شده بود، پس از خرید آن توسط ارتش در سال ۱۳۷۰ مصادف با روز ارتش، به دومین موزه نظامی کشور تبدیل شد.

معماری باغ منعکس‌کننده تلفیقی از تأثیرات دوره‌های تاریخی مختلف هخامنشی، ساسانی و قاجار است. این باغ که در خیابان عفیف آباد شیراز قرار دارد، در حال حاضر تحت مدیریت ارتش است و ساعات بازدید آن ۸ صبح تا ۷ بعد از ظهر است.

۳. باغ شاپوری

عمارت شاپوری، در قلب محله قدیمی شیراز واقع شده است. این عمارت که با آینه‌کاری‌های نفیس آراسته شده است، اکنون پذیرای بازدید عموم است. عمارت شاپوری همچنین دارای کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های دلپذیری است که غذاهای سنتی شیرازی و نوشیدنی‌های دلپذیری در آن ارائه می‌شود.

اطراف این عمارت باغی سرسبز است که با درختان سر به فلک کشیده و شکوفه‌های زینتی آراسته شده است. همچنین وجود یک استخر بزرگ نیز جلوه باغ را زیباتر می‌کند. جذابیت این عمارت در هنگام شب بیشتر می‌شود، زیرا نورپردازی شبانه، زیبایی بی‌نظیر آن را چندین برابر می‌کند.

این گوهر معماری متعلق به اوایل دوران پهلوی و متعلق به آقای عبدالصاحب شاپوری از بازرگانان برجسته آن زمان بوده است.

باغ شاپوری در خیابان انوری، روبروی خیابان اهلی شیراز قرار دارد. دسترسی به این سایت از طریق بلوار کریم‌خان زند تسهیل می‌شود. ساعات بازدید از عمارت ۹ صبح تا ۱۲ شب است.

خانه شاپوری شیراز: ساعات بازدید، هزینه ورودی (1400) و آدرس | مجله علی بابا

۴. باغ جهان‌نما

دیوارهای بزرگی دورتادور باغ جهان‌نما را احاطه کرده‌اند. طراحی داخلی سنتی این باغ همراه با نهری که از رودخانه رودکنی سرچشمه می‌گیرد، بسیار چشم‌نواز است. تلاقی درختان سروناز و پرتقال، جلوه خاصی به این باغ زیبا بخشیده‌اند. در مرکز باغ، مجموعه گل‌های سرخی به شکل هشت ضلعی قرار دارد که یک طرح هندسی جذاب می‌سازد. عمارت هشت‌ضلعی این باغ نیز به‌عنوان موزه فعالیت می‌کند. نمای این عمارت آجری است و یک استخر مرمری را در خود جای داده است.

باغ جهان‌نما در مجاورت حافظیه و دروازه‌قرآن در شمال شیراز قرار دارد و ساعات بازدید از آن ۸ صبح تا ۹:۳۰ شب است.

بلیط قطار، اتوبوس یا بلیط پرواز داخلی شیراز را تهیه کنید، به شیراز زیبا سفر کنید و حتماً بازدید از این باغ خوش‌منظره را در برنامه گشت‌وگذار خود بگنجانید.

۵. نارنجستان قوام

نارنجستان قوام، یکی دیگر از زیباترین باغ‌های ایرانی است. بنایی که درون این باغ قرار گرفته است، متعلق به دوره قاجاریه است. این باغ در محله بالاکفت در انتهای شرقی خیابان لطفعلی‌خان زند، واقع شده است. این باغ که گنجینه‌ای از هنرهای ایرانی است، با آثار فرهنگی اهدایی پروفسور پوپ آراسته شده که جذابیت آن را بیشتر می‌کند. ساعات بازدید از نارنجستان قوام در ۶ ماه اول ۸ صبح تا ۸ شب و در ۶ ماه دوم سال ۸ صبح تا ۶:۳۰ عصر است.

۶. باغ موزه دلگشا

باغ دلگشا در شیراز که وسعت آن ۷.۵ هکتار است، به‌دلیل انبوه درختان پرتقال و نارنج معروف است. فواره‌ها و کوشکی که در وسط باغ قرار دارد، بازدیدکنندگان را مجذوب خود می‌کند. همچنین اولین کلاه‌فرنگی ایران در این باغ قرار دارد. همه‌ساله در فصل بهار، این مکان میزبان جشنواره گل‌های شمعدانی است.

باغ دلگشا در نزدیکی آرامگاه سعدی در انتهای خیابان بستان شیراز واقع شده است. ورودی اصلی باغ در ضلع جنوبی قرار دارد و بازدیدکنندگان هنگام ورود به باغ، با یک حوض‌ چشم‌نواز که ۸ برکه از آن عبور می‌کند مواجه می‌شوند. منبع آب باغ که از قنات نزدیک آرامگاه سعدی سرچشمه می‌گیرد، مجموعه متنوعی از گیاهان از جمله درختان سرو، گردو، کاج، نخل و جودا را تغذیه می‌کند که در اواسط بهار شکوفا می‌شوند و باغ را رنگارنگ و جذاب می‌کنند.

اگر در فصل بهار به شیراز سفر می‌کنید، قبل از اینکه به قصد بازگشت از سفر پرواز شیراز تهران یا پرواز شهرهای دیگر را رزرو کنید، به باغ موزه دلگشا بروید تا تصاویر بدیع و چشم‌نواز بهاری آن را به خوبی در ذهن خود ثبت کنید.

ساعات بازدید از دلگشا ۸ صبح تا ۱۱ شب است.

باغ دلگشا شیراز

کلام آخر

جاذبه‌های گردشگری متعددی در شیراز وجود دارد که باغ‌های تاریخی و زیبای آن از جمله معروف‌ترین جاذبه‌های دیدنی این شهر هستند. پیشنهاد می‌کنیم در طول سفر خود حتماً از باغ‌های معروف شیراز دیدن کنید. در این مقاله تعدادی از نفیس‌ترین و جذاب‌ترین باغ‌های شیراز را به شما معرفی کردیم. اگر قصد سفر به شیراز را دارید، حتماً این باغ‌های زیبا را در برنامه سفر خود قرار دهید!

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها