راهنمای سفر به بمبئی، دومین شهر بزرگ هند

بمبئی که در ساحل ماهاراشترا واقع شده است، پرجمعیت ترین شهر هند است و یکی از بزرگترین و پرجمعیت ترین مناطق شهری در جهان است. این بنا در محل استقرار باستانی ساخته شده است و نام خود را از الهه محلی مومبا گرفته است  شکلی از پارواتی، همسر شیوا، یکی از خدایان اصلی هندوئیسم – معبدی که زمانی معبد آن در قسمت جنوب شرقی کنونی قرار داشت.

از شهر در طول دوره استعمار بریتانیا به بمبئی معروف شد، نامی که احتمالاً یک فساد انگلیسی در بمبئی یا شاید بوم بایم (بندر خوب) است، که ظاهراً نامی پرتغالی برای این منطقه است. نام بمبئی بازسازی شد به طور رسمی در سال ۱۹۹۵، اگرچه بمبئی در استفاده رایج باقی ماند.

بمبئی که مدتها مرکز صنعت نساجی پنبه هند بود، متعاقباً بخش تولیدی بسیار متنوعی را توسعه داد که شامل یک جزء مهم فناوری اطلاعات (IT) بود. علاوه بر این، موسسات تجاری و مالی شهر قوی و قوی هستند و بمبئی به عنوان مرکز مالی کشور عمل می کند.
با این حال، این کشور از برخی از مشکلات همیشگی بسیاری از شهرهای صنعتی بزرگ در حال گسترش رنج می برد: آلودگی هوا و آب، مناطق گسترده مسکن نامرغوب و ازدحام بیش از حد. آخرین مشکل با محدودیت های فیزیکی موقعیت جزیره ای شهر تشدید می شود. منطقه حدود ۲۳۹ مایل مربع (۶۱۹ کیلومتر مربع).

شهر بمبئی یک شبه جزیره ای در جزیره بمبئی را اشغال می کند، یک خشکی که در اصل از هفت جزیره تشکیل شده است که در سواحل کنکان در غرب هند واقع شده است.
از قرن هفدهم، جزایر از طریق پروژه های احیاء، و همچنین از طریق ساخت گذرگاه ها و موج شکن ها به یکدیگر پیوسته اند تا جزیره بمبئی را تشکیل دهند. در شرق جزیره، آب های محافظت شده بندر بمبئی قرار دارد.
جزیره بمبئی از یک دشت کم ارتفاع تشکیل شده است که حدود یک چهارم آن زیر سطح دریا قرار دارد. این دشت از شرق و غرب توسط دو برآمدگی موازی از تپه های کم ارتفاع احاطه شده است.

دشت از شرق و غرب توسط دو برآمدگی موازی از تپه های کم ارتفاع احاطه شده است. نقطه کولابا، سرچشمه‌ای که در منتهی الهه جنوب توسط بلندترین این برجستگی‌ها تشکیل شده است، از بندر بمبئی در برابر دریای آزاد محافظت می‌کند.

در بمبئی بین کولابا پوینت و تپه مالابار، وسعت کم عمق خلیج بک قرار دارد. در یک نوار زمینی کمی مرتفع بین سر خلیج بک و بندر، منطقه‌ای به نام قلعه، محل استحکامات قرن هفدهمی بریتانیا (که مقدار کمی از آن‌ها پابرجا مانده است) در داخل و اطراف آن شهر قرار دارد.
این منطقه در حال حاضر عمدتا توسط دفاتر عمومی و تجاری اشغال شده است.
از بک خلیج زمین به سمت شمال تا دشت مرکزی امتداد دارد. بخش شمالی بمبئی توسط یک باتلاق نمکی بزرگ اشغال شده است.
شهر قدیمی حدود ۲۶ مایل مربع (۶۷ کیلومتر مربع) را پوشش می داد که از نقطه کولابا در انتهای جنوبی جزیره بمبئی تا مناطق معروف به مهیم و سیون در ساحل شمالی آن امتداد دارد.
در سال ۱۹۵۰ بمبئی به سمت شمال گسترش یافت و جزیره بزرگ سالست را در بر گرفت که توسط یک گذرگاه به جزیره بمبئی ملحق شد. تا سال ۱۹۵۷ تعدادی از مناطق شهری حومه شهر و برخی از روستاهای همجوار در سالست در بمبئی بزرگ منطقه شهری اطراف جزیره بمبئی و خود شهر ادغام شدند.از آن زمان بمبئی بزرگ به گسترش خود ادامه داده است. زیبایی طبیعی بمبئی در بسیاری از شهرهای دیگر منطقه بی نظیر است.
ورودی بندر بمبئی از دریا، منظره ای باشکوه را نشان می دهد که توسط رشته کوه غربی گاتز در سرزمین اصلی قاب شده است.
بندر عریض، مملو از جزایر و پر از بادبان‌های سفید کشتی‌های کوچک بی‌شمار، به کشتی‌ها سرپناهی امن می‌دهد، به‌ویژه زمانی که طوفان‌ها به ساحل می‌آیند.
بزرگترین جزایر بندر،ایلفانتا(Elephanta)است که به خاطر معابد غاری هندوهای قرن هشتم و نهم مشهور است.
درختان معمولی در این شهر عبارتند از نخل نارگیل، درختان انبه، تمرهندی و درختان بنیان. جزیره سالست زمانی محل سکونت حیوانات وحشی مانند ببر، پلنگ، شغال و آهو بود،اما دیگر آن‌ها در آنجا یافت نمی‌شوند. زندگی حیوانات در حال حاضر شامل گاو، گوسفند، بز، و دیگر گونه های اهلی و همچنین میمون است.حیات پرندگان شامل کرکس، کبوتر، طاووس، جرثقیل و اردک است.

بمبئی

آب و هوای بمبئی

آب و هوای بمبئی گرم و مرطوب است.چهار فصل وجود دارد. هوای خنک از دسامبر تا فوریه و هوای گرم از مارس تا مه حاکم است.
فصل بارانی که توسط بادهای موسمی از جنوب غربی به ارمغان می‌آید، از ژوئن تا سپتامبر ادامه می‌یابد و پس از آن فصل پس از موسمی، تا اکتبر و نوامبر ادامه می‌یابد، زمانی که هوا دوباره گرم است. میانگین دمای ماهانه از ۹۱ درجه فارنهایت (۳۳ درجه سانتیگراد) در ماه مه تا ۶۷ درجه فارنهایت (۱۹ درجه سانتیگراد) در ژانویه متغیر است.
میزان بارندگی سالانه حدود ۷۰ اینچ (۱۸۰۰ میلی متر) است که به طور متوسط ​​۲۴ اینچ (۶۰۰ میلی متر) تنها در ماه جولای رخ می دهد.

چیدمان شهر بمبئی

بخش قدیمی بمبئی بسیار ساخته شده و فاقد پوشش گیاهی است، اما مناطق ثروتمندتر، مانند تپه مالابار، دارای مقداری سبز هستند.
تعدادی زمین بازی و پارک باز وجود دارد. در جریان گسترش شهری، برخی از بخش‌های مسکونی بمبئی در وضعیتی جدی قرار گرفته‌اند، در حالی که در مناطق دیگر مجموعه‌ای از خانه‌های موقت (اغلب سکونت‌گاه‌های غیرقانونی «محل‌نشین») به وجود آمده‌اند تا جمعیت در حال گسترش شهر را در خود جای دهند. علاوه بر این، میزان نگران کننده ای از آلودگی هوا و آب توسط بسیاری از کارخانه های بمبئی، حجم فزاینده تردد وسایل نقلیه و اطراف آن ایجاد شده است.
منطقه مالی در قسمت جنوبی شهر، در منطقه فورت واقع شده است. در جنوب (در اطراف کولابا) و در غرب در امتداد ساحل خلیج بک و در تپه ملابار محله های مسکونی قرار دارند. در شمال قلعه منطقه تجاری اصلی قرار دارد که به تدریج در یک منطقه تجاری-مسکونی ادغام می شود.
بیشتر کارخانه های قدیمی در آن قسمت از شهر واقع شده اند. هنوز دورتر از شمال، مناطق مسکونی بیشتری وجود دارد، و فراتر از آنها مناطق صنعتی جدیدتر و همچنین برخی از مناطق مسکونی و سایر مناطق مسکونی پرجمعیت و بد نگهداری هستند.

مردم شهر بمبئی

رشد بمبئی از دهه ۱۹۴۰، اگر نه خارق العاده، ثابت بوده است.در آغاز قرن بیستم جمعیت آن حدود ۸۵۰۰۰۰ نفر بود، تا سال ۱۹۵۰ بیش از دو برابر شد و طی ۵۰ سال بعد تقریباً ۱۰ برابر شد و به بیش از ۱۶ میلیون نفر رسید.
رشد جمعیت تا قرن ۲۱ ادامه یافت. نرخ زاد و ولد این شهر به دلیل برنامه های تنظیم خانواده بسیار کمتر از کل کشور است.
نرخ رشد کلی بالا عمدتاً به هجوم مردم در جستجوی شغل نسبت داده می شود. به دلیل وسعت فیزیکی محدود شهر، رشد جمعیت بمبئی بوده است.
همراه با افزایش شگفت انگیز تراکم جمعیت. در اوایل قرن بیست و یکم این شهر به طور متوسط ​​به حدود ۷۷۰۰۰ نفر در هر مایل مربع (۲۹۵۰۰ نفر در هر کیلومتر مربع) رسیده بود. سکونتگاه به ویژه در بخش های قدیمی شهر متراکم است. مناطق ثروتمند نزدیک خلیج بک کم جمعیت کمتری دارند. این شهر واقعاً جهانی است و تقریباً نمایندگان هر دین و منطقه ای از جهان را می توان در آنجا یافت.
تقریبا نیمی از جمعیت هندو هستند. اقلیت های مذهبی مهم عبارتند از مسلمانان، مسیحیان، بودایی ها، جین ها، سیک ها، زرتشتیان و یهودیان. تقریبا هر زبان هندی و بسیاری از زبان های خارجی در بمبئی صحبت می شود.
زبان مراتی، زبان دولتی، زبان هندی غالب است و پس از آن گجراتی، هندی و بنگالی (بنگلا) قرار دارند. زبان های دیگر عبارتند از پشتو، عربی، چینی، انگلیسی و اردو.

 بهترین رستوران های بمبئی

آیا می خواهید یک وعده غذایی به یادماندنی داشته باشید؟ بمبئی با ۱۲ رستوران در بین ۵۰ رستوران همه شهرها را شکست داد.
در کنار هم، برندگان بمبئی مجموعه‌ای ازگزینه‌های هیجان‌انگیز را تشکیل می‌دهند:
منوی مواد اولیه، غذاهای هندی منطقه‌ای که با تغییرات مدرن سرو می‌شود، غذاهای خوشمزه غربی، غذاهای مدرن و کلاسیک ژاپنی، و حتی یک ساندویچ بار در محله دوستانه!
چند شگفتی نیز وجود داشت، از جمله چندین رستوران جدید که در لیست قرار گرفتند، مانند رستوران ورونیکا(Veronica)که مستقیماً وارد ۱۰ رستوران برتر شد!

رستوران پارل پایین

رستوران پارل پایین در بمبئی که مدتی است به عنوان یکی از بهترین رستوران های بمبئی شناخته می شود، خود را به عنوان یکی از هیجان انگیزترین تجربه های غذاخوری مدرن هندی در این کشور تثبیت کرده است.
سرآشپز حسین شهزاد یکی از فارغ التحصیلان  دانشگاه مدیسون در نیویورک است.
غذاهای غذاخوری بمبئی به‌صورت فصلی تغییر می‌کند،اما غذاهای مورد علاقه شامل تخم‌مرغ‌های معروف این رستوران، جوجه کباب است.

• رستوران ای پدرو بمبئی

در ای پدرو، نوشیدنی ها و غذاها شما را از مکان شلوغ و تجاری به زندگی آفتابی و گرمسیری در گوا منتقل می کنند.
این نوار پرانرژی ترکیبات خاصی مانند کوکوم استینگ با رام دم کرده کوکوم را با پیسکو ترکیب می کند. رنگ‌های روشن، جملات عجیب و غریب روی دیوارها میتواند زیباترین صحنه ای باشد ک در این رستوران میتوان دید که غذای آنجا از خرچنگ و میگوی خاص گرفته تا قارچ خامه‌ای و ترد.

• ساندویچی ورونیکا

ساندویچ‌فروشی ها تمام روز دارای غذاهای لذیذ و خوشمزه هستند که بر روی ساندویچ‌هایی با طعم های خوشمزه تمرکز دارند.
ساندویچ های گوشتی مانند گوشت گاو دودی و ساندویچ مرغ سرخ شده داغ از پرفروش ترین های این رستوران هستند.
این رستوران در بین بهترین رستوران های بمبئی و ۱۰ رستوران برتر هند در داخل است.

• رستوران میز

دریایی از رستوران‌های بمبئی که غذاهایی لذید با الهام از غذاهای جهان سرو می‌کنند، رستوران میز یکی از این رستوران هاست.رستوران میز (The Table) به دلیل طعم و مزه‌اش در بمبئی متمایز است.
بسیاری از محصولات رستوران برای پخت غذاهای به یادماندنی از مزرعه رستوران میز در آلیبلاگ (Alibaug) تهیه می‌شود، در حالی که ماهی و گوشت تازه در شهر تهیه می‌شود.
این رستوران که عمدتا شامل بشقاب های قابل اشتراک گذاری است، از گوشه های مختلف جهان، از تایلند و ژاپن گرفته تا فرانسه و قاره آمریکا الهام گرفته شده است.در این رستوران بشقاب‌های پر از بال‌های مرغ بدون استخوان زنجبیلی، سالاد سوبو با آووکادو و سبزیجات و راگوی آبدار بره با ماکارونی پاپاردل وجود دارد ک میتوانید با خوردن آنها طعم لذیذ این غذاها را بعد از سفر هم تا مدت ها  زیر دندان هایتان احساس کنید.

• رستوران ایکا

سرآشپز نیاتی رائو (Niyati Rao) از زمانی که رستوران ایکا (Ekaa) در قلعه بمبئی در سال ۲۰۲۱ راه اندازی شد، موج بزرگی در صنعت غذا به راه انداخته است. رستورانی که با غذاهای آگنوستیک آشنا می شود، تمرکز دقیقی بر مواد محلی دارد، با غذاهای فصلی مانند صدف که با جلبک دریایی کوجی برشته شده با ترشی سرو می شود.
زغال اخته، خارپشت دریایی با آب انگور فرنگی سرد شده و قلیه قزل آلا با برنج مانیپوری و ژل کامبوجا.
طراحی مینیمالیستی این رستوران میراث ساختار اصلی کتاب محل را که در سال ۱۸۹۰ نوشته شده است را به نمایش می گذارد.

مکان های برتر باستانی و دیدنی بمبئی

برای همه کسانی که در بمبئی زندگی می کنند،این شهر جادویی با حال و هوایی است که در هیچ جای دیگری نمی توان آن را احساس کرد.
برخی از بزرگترین محله های فقیر نشین آسیا و همچنین گران ترین خانه های جهان به همراه بزرگترین جنگل استوایی در یک منطقه شهری،در بمبئی واقع شده اند. این شهر واقعاً منعکس کننده تنوعی است که هند به آن معروف است.
نه تنها این، بلکه وقتی صحبت از تاریخ غنی به میان می‌آید، این شهر می‌تواند صفحات پس از صفحات را پر کند و در مورد زندگی شبانه می‌تواند به هر مکانی در کشور پول خوبی بدهد. نتیجه این است که بمبئی واقعاً شهری زیبا با مکان های دیدنی در هند است، چیزی که خاطرات شما را برای روزهای پس از سفر نیز درگیر می کند.
فهرستی از چندین مکان برتر برای بازدید در بمبئی را با شما به اشتراک بگذارم، بنابراین اگر قصد سفر به این شهر پر جنب و جوش را دارید، حتی یک جنبه از آن را از دست ندهید.

• دروازه هند

دروازه هند مهمترین نقطه عطف شهر بمبئی است.
در قرن بیستم برای بزرگداشت دیدار پادشاه جورج پنجم و ملکه مری از بمبئی ساخته شده است.
این دروازه که در نوک آپولو باندر قرار دارد، مشرف به بندر بمبئی است که با دریای عرب در ناحیه کولابا همسایه است.
دروازه هند از طاق بزرگی به ارتفاع ۲۶ متر تشکیل شده و به سبک هندو ساراسنیک ساخته شده است

غارهای فیل بمبئی

در شعاع ۱۰ کیلومتری دروازه هند، یکی از مکان های توریستی مهم بمبئی، غار الفانتا قرار دارد. گفته می شود که این غارها یکی از قدیمی ترین سازه های صخره ای کشور هستند و نمونه کاملی از هنر هند باستانی مرتبط با آیین لرد شیوا هستند.
تخمین زده می شود که غارها بین قرن ششم یا هشتم با مجسمه ها تزئین شده اند. جزیره ای که غارها روی آن ساخته شده است در ابتدا به نام غاراپوری شناخته می شد و جزیره ای آرام و زیبا با شاخ و برگ سبز و نخستی های بی ضرر است. مجسمه سه سر شیوا به نام ماهشمورتی جاذبه اصلی این جزیره است.
جدای از آن، مجسمه های شیوا، در فرم های «شیوا ناتاراجا» و «آرداناریشوارا» نیز در غارهای الفانتا ارزش دیدن دارند.

• بازار کولابا کولابا بمبئی

بازار کولابا کازوی، مکانی ایده‌آل برای خرید خیابانی در بمبئی، لباس‌های ارزان، بوتیک‌های
مد روز، ساختمان‌های عصر بریتانیا و البته غذای خوب را ارائه می‌کند. هر چیزی که می توانید نام ببرید در این بازار قدیمی بمبئی یافت می شود. این یکی از بهترین مکان ها برای بازدید در بمبئی است. این بینش عالی در مورد زندگی محلی بمبئی به شما می دهد.
اگر فرصتی پیدا کردید، از سینما رگال، یکی از قدیمی ترین سینماهای هند حتما دیدن کنید.

ساحل جوهو

احتمالا یکی از پربازدیدترین مکان های بمبئی، ساحل جوهو در ویل پارله (Vile Parle) واقع شده است.
ساحل جوهو بیشتر در شب زنده می‌شود، زمانی که مردم از همه اقشار به اینجا می‌آیند تا از غروب خورشید لذت ببرند، در آب بازی کنند و با غذاهای خیابانی مانند بهل پوری و پاو باجی، ذائقه‌های خود را درمان کنند.
این بهترین مکان برای لذت بردن از اوقاتی با کیفیت با خانواده و دوستان است. حال و هوای خنک و گریل ساحل جوهو بهترین چیزهایی است که در سفر به بمبئی احساس می کنید.

• موزه شاهزاده ولز بمبئی

این موزه که چاتراپاتی شیواجی ماهاراج واستو سانگراهالایا نیز نامیده می‌شود،
یکی از محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی در بمبئی است. موزه شاهزاده ولز در اوایل قرن بیستم ساخته شد و چندین مجموعه از آثار هنری، مجسمه‌ها و مصنوعات باستانی را در گالری‌های خود به نمایش می‌گذارد.
نمایشگاه ها و سخنرانی های منظم در چندین موضوع در اینجا برگزار می شود. این موزه به سبک معماری هندو ساراسنیک ساخته شده است و با باغ های سرسبز مجلل احاطه شده است. سه بخش مختلف از موزه ها وجود دارد:
بخش تاریخ طبیعی، بخش باستان شناسی و بخش هنر که در آن اشکال بیشماری از هنر و مصنوعات از هند، تبت، نپال و دیگر کشورهای خاور دور نگهداری می شود.
همچنین، مجموعه ای از ۲۰۰۰ نقاشی مینیاتوری کمیاب از چندین مدرسه هنری در هند وجود دارد. آثار هنری تزئینی ساخته شده از چوب، فلز، یشم و عاج؛ آثار باستان شناسی کمیاب که قدمت آن به تمدن «دره سند» در ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد در این موزه قابل مشاهده است.

• بازار چور بمبئی

یکی از قدیمی ترین بازارهای بمبئی، بازار چور (بازار دزدان) دارای تاریخچه ای جذاب است که قدمت آن به بیش از ۱۵۰ سال می رسد.
بازار چور که در جنوب بمبئی واقع شده است مکانی برای یافتن کالاهای دزدیده شده است، همانطور که از نامش پیداست.
شما معمولاً افراد معتاد به مغازه را در اینجا خواهید یافت زیرا کالاها را می توان با قیمت های دور ریختنی از اینجا خریداری کرد.
از عتیقه‌جات گرفته تا مبلمان ویکتوریایی و مد و لوازم الکترونیکی، طیف وسیعی از کالاها در این بازار جذاب موجود است.

• غارهای کانهری بمبئی

غارهای کانهری که در پارک ملی سانجی گاندی در بوریوالی واقع شده است، همچنین به عنوان «ریه‌های بمبئی» شناخته می‌شود، از بهترین مکان‌ها برای دیدن در طول تعطیلات خود در شهر هستند.
گفته می شود که تنها مکانی در شهر است که بیشترین میزان سرسبزی و به تبع آن هوای پاک فراوان دارد.
محوطه غارهای کانهری یک فرار دلپذیر از آلودگی و زندگی شلوغ شهر را ارائه می دهد.
قدمت این غارها به قرن اول قبل از میلاد برمی گردد و یکی از قدیمی ترین غارهای هند به حساب می آید.
غارهای کانهری به دلیل تشکیلات طبیعی ازالت، معماری به سبک هندی باستان و ۱۰۹ ورودی ویژه به غارها مشهور هستند.
این غارها زمانی یک موسسه بودایی متمایز برای عبادت جماعت، مطالعه و مراقبه بودند.

• معبد ماهالاکشمی بمبئی

معبد باستانی در بمبئی است که به احترام «الهه ماهالاکسمی» اختصاص یافته است. تعداد زیادی از مؤمنان در روزهای جمعه در این معبد جمع می شوند.
همچنین در ایام جشن «ناواراتری» هزاران نفر از مشتاقان این زیارتگاه ازدحام می‌کنند تا شاهد برگزاری این جشن باشند. این یکی از مکان های مذهبی هندوها در بمبئی است.
داخجی داداجی، تاجر هندو، این معبد را در سال ۱۸۳۱ ساخت. بت‌های الهه‌های تریدیوی، ماهاکالی، ماهالاکشمی و ماهاساراسواتی معبد را زینت می‌دهند و برکات مقدس را می بارند.

عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
مسعود عنایتی
امتیاز :
     

ممنون اطلاعات خوبی از شهر بمبئی بود

Arta

عالی