آشنایی با مسجد جامع فاتح پورسیکری

مسجد جامع فاتح پور سیکری یکی از اولین فضاهای معماری اسلامی است که به سبک ایوان ساخته شد و در زمان خود بزرگترین مسجد هند بود.

فاتح پور سیکری شهری تاریخی و معروف در استان اوتار پرداش هند است که در نزدیکی شهر آگرا قرار دارد. این شهر در سال ۱۵۷۱ به دستور امپراتور اکبر به عنوان پایتخت امپراتوری مغول تأسیس شد و تا سال ۱۵۸۵ مرکز حکومت مغولان بود.فاتح پور سیکری به عنوان یک نمونه بارز از معماری دوران مغول در هند شناخته می‌شود. این شهر از سه طرف با دیواری به طول ۶ کیلومتر احاطه شده و بر روی خط الراس صخره‌ای به عرض ۱ کیلومتر و طول ۳ کیلومتر ساخته شده است. قسمت چهارم شهر نیز به وسیله یک دریاچه احاطه شده است.معماری شهر فاتح پور سیکری از سبک معماری تیموری الهام گرفته شده و ترکیبی از سبک هندی و مسلمانی است. بناهای مهم آن شامل مسجد جامع، کاخ های امپراتوری و مقبره شیخ سلیم چیشتی است. امروزه این شهر به عنوان یک مکان تاریخی و گردشگری مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار دارد.
شهر فاتح پورسیکری بناهای باستانی زیادی دارد که مسجد جامع فاتح پورسیکری یکی از آنهاست.

معماری زیبای مسجد جامع فاتح پورسیکری

مسجد جامع فاتح پور سیکری یکی از اولین فضاهای معماری اسلامی است که به سبک ایوان ساخته شد و در زمان خود بزرگترین مسجد هند بود. این مسجد مستطیل شکل از سنگ‌های قرمز رنگ ساخته شده و مزین به محراب‌های کنده‌کاری شده‌ی بسیار زیبا است که نشانه‌ی معماری دوران مغول به شمار می‌رود.مسجد جامع فاتح پور سیکری یکی از زیباترین جزییات حکاکی و سنگ تراشی هند را در خود دارد. در طبقهی اول این بنا جایگاهی دایرهای شکل وجود دارد که ویژه سخنرانی امپراتور اکبر بوده است. برای ایجاد فضای آشنا و تقویت میزبانیت مسجد، در بالای دروازه مرکزی منتهی به نمازخانه تابلوهایی وجود دارد که به زبان فارسی، مسجد اکبر را به کعبه تشبیه کرده اند.پیش طاق تیموری یا دروازه مرکزی طاق دار که به نمازخانه راه پیدا می کرد، در سراسر ایران و آسیای مرکزی استفاده میشد. هنگامی که این طاق ها و گنبدهای مورد استفاده در معماری محلی اسلامی ترکیب میشد، میتوانست کیفیت ترکیبی و فراگیر به آن بدهد.

داخل مسجد مزین به محراب‌های زیبای کنده‌کاری شده است که نشانه‌ای از معماری دوران مغول در هند است.

مسجد جامع فاتح پور سیکری یکی از مهمترین بناهای این شهر تاریخی است که توسط اکبر شاه و تحت نظارت سلیم چیشتی ساخته شد. این مسجد به شکل مستطیل بوده و از سنگ‌های قرمز ماسه‌ای ساخته شده است.مسجد جامع دارای معماری ترکیبی از سبک هندی و اسلامی است. داخل مسجد مزین به محراب‌های زیبای کنده‌کاری شده است که نشانه‌ای از معماری دوران مغول در هند است. این مسجد دارای یک حیاط مرکزی بوده و بر اساس اصول ساخت مساجد هندی طراحی شده است.در طبقه اول مسجد جامع، جایگاهی دایره‌ای شکل وجود دارد که محل سخنرانی امپراتور اکبر بوده است. در کل، مسجد جامع فاتح پور سیکری یکی از زیباترین و مهمترین آثار معماری دوران مغول در هند به شمار می‌رود.

.

بخش های مهم مسجد جامع فاتح پورسیکری

مسجد جامع فاتح پور سیکری یکی از مهمترین بناهای تاریخی این مجموعه است که با ترکیبی از معماری هندی، مغولی و اسلامی ساخته شده است. برخی از بخش‌های مهم این مسجد عبارتند از:
دروازه مرکزی (پیش طاق تیموری)
دروازه مرکزی مسجد که به نمازخانه راه پیدا می‌کند، از سبک ایوان استفاده کرده است. این سبک در سراسر ایران و آسیای مرکزی رایج بود. دروازه مرکزی دارای یک قوس بزرگ در قسمت برجسته مرکزی است و وجوه جانبی آن به سه طبقه شکسته شده‌اند.
نمای جلویی و عقب دروازه
نمای جلویی دروازه شامل درگاه ورودی و نمای عقب آن که ساده‌تر است و به حیاط اصلی مسجد باز می‌شود. تزئینات ساده نمای دروازه شامل سنگ آهک قرمز در مرمر سفید است.
تابلوهای فارسی بالای دروازه
در بالای دروازه مرکزی منتهی به نمازخانه، تابلوهایی به زبان فارسی وجود دارد که مسجد اکبر را به کعبه تشبیه کرده‌اند. در صدر این تابلوها یک حدیث نبوی نیز نوشته شده است.
حکاکی‌ها و سنگ‌تراشی‌های زیبا
مسجد جامع فاتح پور سیکری یکی از زیباترین نمونه‌های حکاکی و سنگ‌تراشی هند را در خود جای داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.