آشنایی با باغ های چهارباغ،فاتح پورسیکری

باغ‌های چهار باغ فاتح‌پور سیکری امروزه به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم هند شناخته می‌شوند و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند.

فاتح پور سیکری شهری تاریخی و معروف در استان اوتار پرداش هند است که در نزدیکی شهر آگرا قرار دارد. این شهر در سال ۱۵۷۱ به دستور امپراتور اکبر به عنوان پایتخت امپراتوری مغول تأسیس شد و تا سال ۱۵۸۵ مرکز حکومت مغولان بود.فاتح پور سیکری به عنوان یک نمونه بارز از معماری دوران مغول در هند شناخته می‌شود. این شهر از سه طرف با دیواری به طول ۶ کیلومتر احاطه شده و بر روی خط الراس صخره‌ای به عرض ۱ کیلومتر و طول ۳ کیلومتر ساخته شده است. قسمت چهارم شهر نیز به وسیله یک دریاچه احاطه شده است.معماری شهر فاتح پور سیکری از سبک معماری تیموری الهام گرفته شده و ترکیبی از سبک هندی و مسلمانی است. بناهای مهم آن شامل مسجد جامع، کاخ های امپراتوری و مقبره شیخ سلیم چیشتی است. امروزه این شهر به عنوان یک مکان تاریخی و گردشگری مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار دارد.
شهر فاتح پورسیکری مکان های دیدنی زیادی دارد که باغ های چهارباغ یکی از آنهاست.

طبیعت زیبای باغ های چهارباغ

باغ‌های چهارباغ فاتح‌پور سیکری بخشی از مجموعه معماری تاریخی این شهر متروکه در نزدیکی آگرا هستند. فاتح‌پور سیکری در قرن شانزدهم میلادی به دستور اکبر شاه گورکانی، پادشاه مغول هند، ساخته شد.باغ‌های چهارباغ در مرکز شهر قرار دارند و به سبک معماری ایرانی طراحی شده‌اند. این باغ‌ها شامل مسجدها، کاخ‌ها و سایر بناهای تاریخی هستند که با الهام از معماری ایرانی ساخته شده‌اند.از جمله مهم‌ترین بناهای موجود در باغ‌های چهارباغ می‌توان به مسجد جامع فاتح‌پور سیکری، کالی مسجد، مسجد کوتله نظام الدین و مسجد آمبر اشاره کرد. این بناها با استفاده از سنگ قرمز ماسه‌ای و مرمر ساخته شده‌اند و کتیبه‌های فارسی بر روی آنها حک شده است که نشان از تأثیر فرهنگ و هنر ایرانی در معماری هند دارد.باغ‌های چهارباغ فاتح‌پور سیکری امروزه به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم هند شناخته می‌شوند و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند.

باغ چهارباغ فاتح پورسیکری نمونه‌ای برجسته از باغ‌های مغولی هند است که با طراحی منظم هندسی، وجود عناصر معماری و طبیعی متنوع و الگوبرداری از معماری ایرانی، از ویژگی‌های بارز باغ‌های مغولی برخوردار است.

باغ‌های چهارباغ در فاتح پور سیکری، شهر متروکه دوره مغولی در هند، دارای طبیعتی زیبا و منظم هستند. این باغ‌ها بخشی از مجموعه معماری مغولی در فاتح پور سیکری را تشکیل می‌دهند که به دلیل داشتن نظم ریاضی متمایز و زیبایی مبتنی بر تقارن و هماهنگی شناخته شده است.باغ‌های چهارباغ در فاتح پور سیکری همچنین در معماری چینی نیز مشاهده می‌شوند. به عنوان مثال، تولوهای استان فوجیان در چین سازه‌های دفاعی دایره‌ای شکل هستند که در مرکز آنها یک حیاط سنگفرش باز قرار دارد که غالباً دارای یک چاه است و توسط گذرگاه‌های چوبی احاطه شده‌اند.بنابراین می‌توان گفت باغ‌های چهارباغ در فاتح پور سیکری نمونه‌ای از معماری مغولی هستند که با طبیعتی زیبا و منظم مشخص می‌شوند و نشان دهنده نظم ریاضی و تقارن در معماری دوره مغولی هند هستند.

باغ چهارباغ

ویژگی های مهم باغ های چهارباغ 

باغ چهارباغ در فاتح پورسیکری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های معماری باغ‌های مغولی در هند است. این باغ دارای ویژگی‌های زیر است:
طراحی کلاسیک باغ مغولی به شکل کاملا مربع، که چار به معنای چهار است
وجود راه‌های زیبای پیاده‌روی، استخر با فواره‌های دیدنی، عمارت کلاه فرنگی سایه‌دار، گل‌های معطر و بوته‌زارها
قرارگیری در امتداد دشت‌های سیلابی رودخانه جمنا
الگوبرداری از معماری کاخ عالی‌قاپوی اصفهان در ساخت آرامگاه اعتماد الدوله در نزدیکی باغ
بنابراین باغ چهارباغ فاتح پورسیکری نمونه‌ای برجسته از باغ‌های مغولی هند است که با طراحی منظم هندسی، وجود عناصر معماری و طبیعی متنوع و الگوبرداری از معماری ایرانی، از ویژگی‌های بارز باغ‌های مغولی برخوردار است.

ارسال یک پاسخ