آشنایی با استان اصفهان

اگر اهل سفر و به‌ویژه ایران‌گردی هستید، احتمالا تابه‌حال برای تماشای جاذبه‌های متعدد شهر تاریخی اصفهان این سرزمین باستانی را در فهرست سفرهای خود قرار داده‌اید. اصفهان، سومین شهر ایران از نظر جمعیت و مساحت، در استان اصفهان قرار گرفته و میراث تاریخی و فرهنگی این مرزوبوم به‌شمار می‌رود. این شهر واقع‌در فلات ایران نه‌تنها به‌دلیل وسعت جغرافیایی بلکه مهم‌تر از آن به‌خاطر تاریخ غنی و فرهنگ و هنر خود به نصف جهان شهرت دارد. برخی معتقد هستند بهترین فصل برای تفریح در اصفهان بهار و ماه اردیبهشت است. برای سفر با تور اصفهان و اقامتی راحت در این مرکز گردشگری با رزرو هتل های اصفهان شرایط اسکان خود را قبل از سفر بررسی کنید. درادامه قصد داریم به معرفی استان اصفهان بپردازیم.

استان اصفهان

استان اصفهان با قرارگرفتن در مرکز نقشه ایران حدود ۱۰درصد از بیابان‌های کشور را دربرمی‌گیرد. اصفهان ازلحاظ صنعتی جایگاه ویژه‌ای دارد و قطب صنعتی ایران در زمینه آهن، فولاد، پتروشیمی و… محسوب ‌می‌شود. البته همان‌طورکه می‌دانید صنایع فولاد و… تنها زمینه‌های شکوفایی این استان پهناور نبوده و اصفهان در زمینه هنر ارزشمند صنایع‌دستی هم در صدر فهرست استان‌های کشور جای ‌دارد. قومیت‌های گوناگونی در این استان ازجمله لر بختیاری، قشقایی، ارامنه و گرجی کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. همراه با تور اصفهان از گشت‌وگذار در مناطق مختلف با فرهنگ‌های گوناگون در اصفهان لذت ببرید. اگرچه میان همه شهرهای استان اصفهان، شهر تاریخی و بزرگ اصفهان با شاهکارهای بی‌نظیر تاریخی خود و معماری چشم‌نواز بناهای ادوار مختلف تاریخی، بین گردشگران داخلی و خارجی محبوبیت زیادی دارد، اما شهرهای دیگری در استان اصفهان قرار دارند که در شهرت و جذب گردشگر شاید دست‌کمی از شهر اصفهان نداشته‌ باشند. با رزرو هتل اصفهان امکان اقامت در شهرهای زیبای اصفهان و استفاده از طبیعت جذاب این استان را برای خود مهیا کنید. با سفر به کاشان، یکی از شهرهای معروف اصفهان، در فصل گلاب‌گیری با یکی از جذاب‌ترین و بزرگ‌ترین مراکز تولید گلاب ایران آشنا می‌شوید. اگر اهل سفر به طبیعت بکر و بی‌نظیر هستید، دریاچه نمک شهر آران‌وبیدگل را ازدست ندهید. آران‌وبیدگل با بیش‌از ۱۰ مکان زیارتی و طبیعتی ناب در دل کویر، هر سال از مسافران زیادی پذیرایی می‌کند. چشمه‌ها و رودخانه‌های زیادی در اصفهان به‌حیات خود ادامه می‌دهند. علاوه‌بر زاینده‌رود که معروف‌ترین رودخانه استان واقع‌در شهر اصفهان است، سرچشمه خوانسار در شهری با همین نام، چشمه بابازرنگ در سمیرم، آب گرم عروسان در نائین و… در گوشه‌وکنار این منطقه کویری خودنمایی می‌کنند. اگر قصد سفر به استان زیبای اصفهان را دارید، با تور اصفهان این سفر را برای خود به خاطره‌ای به‌یادماندنی تبدیل کنید.

 

استان اصفهان، میعادگاه تاریخ و فرهنگ ایران

شهر اصفهان جلوه‌گاه پیشرفت و تکامل تاریخی ایران و به‌نوعی جهان است. بسیاری از مورخان باور دارند که اصفهان توسط سومین پادشاه از سلسله پیشدادیان به‌نام طهمورث به صحنه هستی پاگذاشت. اصفهان کنونی متشکل از دو بخش جی و دارالیهودیه بود که با گذر زمان به‌یکدیگر پیوستند و اینگونه شهر اصفهان شکل گرفت. وقتی داریوش، پادشاه هخامنشیان، بابل را فتح کرد، گروهی از یهودیان بابل که در چنگال پادشاه این سرزمین اسیر بودند، به ایران گریختند. عده‌ای از آن‌ها به منطقه‌ای اطراف جی پناه آوردند. این منطقه با نام دارالیهودیه به حیات خود ادامه داد تا جایی که به جی پیوست و درنهایت به‌شکل اصفهان کنونی درآمد. اصفهان در دوران اشکانیان پایتخت یکی از ایالات بزرگ ایران بود؛ در دوران ساسانیان بیشتر جنبه نظامی پیدا کرد و به‌دستور پادشاه پادگانی نظامی در آن ساختند. اما داستان توجه پادشاهان به اصفهان به این‌جا خاتمه نمی‌یابدو درواقع این شهر آغاز شکوه و رونق خود را در دوران ملک‌شاه سلجوقی و به‌واسطه خواجه‌نظام‌الملک‌توسی دید. هنگامی که اصفهان، پایتخت سلجوقیان با ساختن بناهای بسیار زیبا و شکیل با معماری بی‌نظیر جمعیت زیادی را برای زندگی روانه خود کرد، تازه آغاز ماجرای رونق و شکوه این شهر افسانه‌ای بود. با آغاز سلسله صفوی و انتخاب مجدد اصفهان به‌عنوان پایتخت حکومت، نسل جدیدی از بناهای بی‌بدیل با زرق‌وبرق زیاد به پهنه این سرزمین پاگذاشتند. صفویان که به دین اسلام اهمیت فراوان می‌دادند، این دیدگاه را در بناها و معماری‌های مساجد و عمارت‌های باشکوه خود به‌سبک ایرانی-اسلامی در اصفهان به‌نمایش گذاشتند. ازاین‌رو اصفهان مانند نمایشگاه سلسله‌های مختلف پادشاهی است که اوج هنر و فرهنگ هر دوران و سیر صعودی و تکاملی آن را به‌تماشا می‌گذارد. با رزرو هتل اصفهان می‌توانید نزدیک‌ترین محل‌های اقامتی به آثار تاریخی اصفهان را قبل از سفر شناسایی و انتخاب کنید.

بناهای تاریخی شهر اصفهان

شمار بناهای تاریخی سرزمین نصف جهان از انگشتان دست خارج است. با تور اصفهان می‌توانید از این بناهای اصیل تاریخی بازدید کنید. برخی از این آثار در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند. برای شروع سیروسیاحت تاریخی خود در اصفهان میدان نقش‌جهان گزینه بسیار خوب و مناسبی است. این میدان با هندسه مستطیلی خود پس از میدان تیان آنمن در پکن بزرگ‌ترین میدان جهان بوده که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو می‌درخشد. علاوه‌بر اینکه اطراف میدان پر از غرفه و حجره‌های رنگارنگ است که آثار صنایع‌دستی در آن‌ها خودنمایی می‌کند، در ضلع غربی نقش‌جهان کاخ مشهور و تاریخی عالی‌قاپو در شش طبقه قرار دارد. این کاخ با ساختمانی از دوره صفویان با گچ‌بری‌های زیبا و مینیاتورکاری‌های بی‌نظیر چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد امام، سردر و بازار قیصریه که قسمتی از بازار بزرگ اصفهان است و… همگی در مدخل‌های مختلف میدان نقش‌جهان قرار گرفته‌اند.

 

/پایان رپورتاژ آگهی/

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها