آشنایی با معبد ماهالاسا، گوا

معبد ماهالاسا در شهر پوندا (Ponda) واقع شده و به دلیل معماری زیبا و تزئینات ظریف خود شناخته شده است.

گوا یکی از معروف‌ترین و پربازدیدترین مناطق توریستی هند است. این شهر در ساحل غربی هند واقع شده و مشهور به سواحل زیبا، مراکز تفریحی، فستیوال‌های جذاب و فرهنگ متنوع خود است. گوا دارای آب و هوای گرم و مرطوب است که بیشترین بازدیدها در فصل زمستان دارد. این شهر همچنین معروف به معماری مذهبی، بازارهای محلی، غذاهای محلی خوشمزه و فعالیت‌های شبانه پر جنب و جوش است. از دیگر جاذبه‌های گوا می‌توان به معابد تاریخی، موزه‌ها، ورزش‌های آبی و فرهنگ موسیقی محلی اشاره کرد.شهر گوا مکان های زیبای دیدنی زیادی دارد که معبد ماهالاسا یا موهینی یکی از آنهاست.

معماری زیبای معبد ماهالاسا(موهینی)

معماری معبد موهینی به معماری معابد هندی اشاره دارد که از آریاها و دوره ودائی ریشه می‌گیرد. این معماری در سده ۱۱ و ۱۲ میلادی به اوج خود رسید و پیروان آیین جین در هند زیباترین معابد هند را بنا کردند.معماری معابد هندی به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود: معابد غاری، معابد ویشنو، و معابد شیوا. معابد غاری به معماری معابد غاری بودایی و سپس معابد ویشنو و شیوا بر فراز تپه‌ها برمی‌گردد. این معابد از درون پیچیده ولی از بیرون ساده هستند و در آنها پیکره نامداران جین قرار داده می‌شود. معابد هندو علاوه بر محل اقامت خدا و نیایشگاه بودن، نماد انسان ازلی (پوروسا) هم محسوب می‌شوند و بر اساس ماندالا یا نمودار جادوئی کیهانی طراحی می‌شوند.معماری معابد هندی به سبک‌های مختلفی از جمله پرتغالی، مغول، اروپایی و جین متأثر شده است. معابد گوا، که در شهر گوا هند قرار دارد، از این سبک‌ها ترکیبی را در معرض دید قرار می‌دهد. معابد گوا مانند معبد مانگاشی و معبد شری مهالاکشمی از معماری فریبنده نرده‌ها، گنبدها و ستون‌ها تشکیل شده‌اند و در آنها مخزن آب باشکوه و برج لامپ هشت ضلعی وجود دارد.معماری معابد هندی در فرهنگ هندو و آیین جین نقش مهمی دارد و در آن‌ها نمادهای خدایان و عناصر طبیعی مورد ستایش قرار می‌گیرند. معابد هندو به عنوان نماد انسان ازلی و محل اقامت خدا محسوب می‌شوند و در طراحی آنها از ماندالا و نمودار جادوئی کیهانی استفاده می‌شود.

این معبد در قرن ۱۶ میلادی توسط پرتغالی‌ها تخریب شد اما بعدها بازسازی گردید.موهینی یکی از اشکال مهم الهه لاکشمی و همسر لرد ویشنو در اساطیر هندو است.

معبد ماهالاسا (Mahalasa) در گوا به موهینی، تجسم زن لرد ویشنو تقدیم شده است. این معبد یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین معابد هندو در گوا محسوب می‌شود.معبد ماهالاسا در شهر پوندا (Ponda) واقع شده و به دلیل معماری زیبا و تزئینات ظریف خود شناخته شده است. این معبد در قرن ۱۶ میلادی توسط پرتغالی‌ها تخریب شد اما بعدها بازسازی گردید.موهینی یکی از اشکال مهم الهه لاکشمی و همسر لرد ویشنو در اساطیر هندو است. او به عنوان تجسم زیبایی، ثروت و خوشبختی شناخته می‌شود. معبد ماهالاسا یکی از مهم‌ترین مراکز عبادت موهینی در هند است.هر ساله در ماه آگوست، جشنواره‌ای به مناسبت تولد موهینی در این معبد برگزار می‌شود که یکی از مهم‌ترین رویدادهای مذهبی گوا محسوب می‌گردد. بازدید از این معبد به دلیل معماری زیبا و اهمیت مذهبی آن برای هندوها، یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری در گوا به شمار می‌رود.

بخش های مهم معبد ماهالاسا

معبد موهینی گوا در هند یک معبد هیندوست به نام ماریا به نام بانوی مقدس مسیحیت است. این معبد در سال ۱۵۱۰ توسط پرتغالی‌ها ساخته شد و در سال ۱۵۴۳ توسط پرتغالی‌ها بازسازی شد. معبد موهینی گوا دارای بخش‌های زیر است:

دروازه اصلی

دروازه اصلی معبد موهینی گوا با طراحی معماری پرتغالی و هیندوست است. این دروازه با سنگ و آجر ساخته شده و دارای آجرهای رنگی است.

هال مرکزی

هال مرکزی معبد موهینی گوا با سقفی بلند و ستون‌های سنگی است. این هال دارای یک منبر برای خواندن نماز است.

مکتب

مکتب معبد موهینی گوا یک اتاق کوچک است که برای خواندن نماز و انجام عبادات استفاده می‌شود.

دروازه‌های جانبی

دروازه‌های جانبی معبد موهینی گوا با طراحی معماری پرتغالی و هیندوست است. این دروازه‌ها با سنگ و آجر ساخته شده و دارای آجرهای رنگی است.

باغ‌های معبد

باغ‌های معبد موهینی گوا یک منطقه سبز است که برای استراحت و تفریح استفاده می‌شود. این باغ‌ها دارای درختان و گل‌ها است.

موزه

موزه معبد موهینی گوا یک مجموعه از اشیاء تاریخی است که از زمان پرتغالی‌ها تاکنون جمع‌آوری شده است. این اشیاء شامل مجسمه‌ها، سکه‌ها، و دیگر اشیاء تاریخی است.

مصلی

مصلی معبد موهینی گوا یک اتاق کوچک است که برای خواندن نماز و انجام عبادات استفاده می‌شود.

دروازه‌های ورودی

دروازه‌های ورودی معبد موهینی گوا با طراحی معماری پرتغالی و هیندوست است. این دروازه‌ها با سنگ و آجر ساخته شده و دارای آجرهای رنگی است.

باغ‌های اطراف

باغ‌های اطراف معبد موهینی گوا یک منطقه سبز است که برای استراحت و تفریح استفاده می‌شود. این باغ‌ها دارای درختان و گل‌ها است.

مصلی‌های جانبی

مصلی‌های جانبی معبد موهینی گوا یک اتاق کوچک است که برای خواندن نماز و انجام عبادات استفاده می‌شود.

ارسال یک پاسخ